Reissumiehelle Brompton

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja vph »

Mulla on nyt toinen huhtikuun reissuviikko menossa Suomessa ja kun liikkumattomuus syö miestä liikaa, niin keksin vuokrata matkaan mukaan Bromptonin, maahantuojalta Classicbikesta Töölöstä. En oikein edes tiedä mitä odotin (patsi sitä, että en tuollaisella pysy edes pystyssä), mutta nyt on sellanen fiilis, että sehän on Hieno Pyörä, reissaajalle melko täydellinen vehje. Tämä on kolmivaihteinen perusmalli normitangolla, 45 km kaikkiaan kahdessa päivässä ajettu - pääosin vesi- ja räntäsateessa - ja hymy on naamalla. Alla muutama kuva kommentteineen.

Hyvin mahtuu paksiin muiden kamojen kanssa:
Kuva

Vuokra-auto ja vuokra-Brompton, mitäpä muuta lämmintä sitä matkamies voisikaan seurakseen kaivata:
Kuva

Brompton Mansesterin hyytävän viimaisella huhtikuun lopun sillalla:
Kuva

Samainen demo-Bromptoni Pyynikin räntäisessä nyppylässä:
Kuva

En syönyt niitä kuuluisia Pyynikin tornikahvilan munkkeja, mutta valokuvan sentään otin matkamuistoksi:
Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja Pastori »

IMG-20140722-WA0006.jpg
IMG-20140722-WA0006.jpg (244.87 KiB) Katsottu 6807 kertaa

Hieno on kone. Mä olen ollut ihan reissussakin sillä. Viikon verran ajeluu. Mm. tämä maisema. Toi oli kaverin pyörä tossa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kyllä mullaki Bromptoni ois, jos vaan pystysin ajamaan. Korkeammalla ohjaustangolla ja 2-vaihteisena, niin pääsis vaijereista eroon.
Siihen tarpeeseen tein Luggarionin, mutta siitäkin pitäis tehdä evo malli, että taittelusta tulis helpompaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei tangon tarvi olla korkeammalla, riittäisi että se on lähempänä. Netin kuvissa se on etukeno vaikka tanko olisi penkkiä ylempänä:

Kuva

Jos Jopossa tanko on samalla korkeudella niin ajoasento on pysty

Kuva

Minäkin tykkään kruisailuajossa enempi tuollaisesta Jopomaisesta pystystä asennosta, mutta onhan se hirveä jos pitää yrittää täydellä teholla kovaa ajaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Kyllä mullaki Bromptoni ois, jos vaan pystysin ajamaan. Korkeammalla ohjaustangolla ja 2-vaihteisena, niin pääsis vaijereista eroon.

Itse joutuisit tuonkin tekemään. Kaksivaihteisessa on ketjuvaihteet ;)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Itse joutuisit tuonkin tekemään. Kaksivaihteisessa on ketjuvaihteet ;)

En retrodirektiä suunnitellut, duomatic/automatix on napavaihde. :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

duomatic/automatix on napavaihde. :D

Niin on, mutta noitapa ei saa Bromptoniin. Rakenteluksi menee, jos haluaa tuollaisen kapan ;)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jep, taittomekanismi ja takajousitus vaatii ketjun kiristimen ja se taas sopii huonosti yhteen jalkajarrun kans :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja vph »

jviirret kirjoitti:

Ei tangon tarvi olla korkeammalla, riittäisi että se on lähempänä. Netin kuvissa se on etukeno vaikka tanko olisi penkkiä ylempänä
Jukka

Jonkun verran tuota tangon etäisyyttä voi Bromptonissa säätää lähemmäs (muissa paitsi suorassa S(port) mallin tangossa) yksinkertaisesti kääntämällä. Tuossa demo-pyörässä, joka mulla on vuokralla, säädin tankoa ehkä pari-kolme senttiä taaksepäin ja laitoin satulan niin taakse kuin sen pystyi laittamaan. Mukava oli noin säädettynä ajaa. Tosin luulen, että putkelta polkeminen tuli hankalammaksi (mulle lähes mahdottomaksi). Tässä tämän illan lenkiltä otetussa kuvassa näkyy nämä omat asetukseni:

Kuva

Asiasta toiseen: aika pitkät tuumat tuossa kolmivaihteisessa mun mielestä on vakiona. Lyhyin välitys saisi mun voimille olla lyhyempi, eilen Pyynikin näkötornille nouseva kumpare meni melkoiseksi painimiseksi.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

vph kirjoitti:

Asiasta toiseen: aika pitkät tuumat tuossa kolmivaihteisessa mun mielestä on vakiona. Lyhyin välitys saisi mun voimille olla lyhyempi, eilen Pyynikin näkötornille nouseva kumpare meni melkoiseksi painimiseksi.

Täsmalleen noin. Jos fillarista puuttuu se isoin välitys, niin se ei kuitenkaan estä matkan tekoa. Mutta jos siitä puuttuvat ne ylämäissä tarpeelliset pienet vaihteet, niin matka tyssää siihen ja homma menee kävelyksi. Ja käveleminen taas olisi paljon mukavampaa ilman polkupyörää... Mutta, markettikamoja lukuunottamatta, sitä saa, mitä tilaa. Aina kannattaa miettiä ihan etukäteen, millaiseen maastoon aikoo joutua... Vuorilla pienet vaihteet ovat ihan kivoja olemassa, niin kuin varmaan tiedätkin. Tosin, Pyynikinharjua ei voitane laskea vuoreksi, vaikka jyrkkähän se on.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 17:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja jolaes »

Taittopyörä on mainio reissukaveri! Lensin Kyprokselle Dahon Uno laukussa. Ajelin pitkin Limassolin katuja ja pyöräteitä, yksi vaihteinen riitti hyvin. Mutta hurautettiin taksilla Pano Platersiin ja sieltä pyörillä siis reilusta tuhannesta metristä merenrantaan, Limassoliin. Alkukilometrit hirvitti, mutta Dahon Uno on oiva ratsu, jätin helposti perinteisillä maastopyörillä kulkeneet kaveri haipakassa alamäkivauhdissa. Dahon Uno on oikea taittopyörä, ei yhtään vaijeria hänksättämässä, kun pyörä pakataan!

Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kun vielä joku tekisi taittonojapyörän, joka on taitettuna kasaan penkki tai nojatuoli. Sisään kämpille ryöstö- ja vandaalisuojaan hoitamaan huonekalun virkaa, niin ei vie yhtään neliösenttiä ylimääräistä tilaa asunnosta ja säästää penkinostotarpeen. Löhölinnojen kuningas?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja samuel »

Tässä näppärä taitto-baron.
Tuosta kun kopiois nivelet niin sais mummulamatkoilla pyörän kivasti mukaan.
Mutta sitte taas toisaalta, muksut ja emäntä kinuaa pyörän mukaa myös. Nehän voi kuljettaa sit katolla. :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Mutta sitte taas toisaalta, muksut ja emäntä kinuaa pyörän mukaa myös. Nehän voi kuljettaa sit katolla. :D

Anoppia olen kuullut kuljetettavan katolla, mutta että vaimo ja lapset. :shock: :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Reissumiehelle Brompton

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti:

Tässä näppärä taitto-baron.

On kyllä näppärä, mutta miks ei oo etuveto?

Vastaa Viestiin