Pystypyörän sähköistäminen

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jäi edullisesti (150e) käsiin läskipystäristä purettu 250W setti akkuineen. Se pitäisi nyt laittaa vaimon käyttöön. Tosin jalkajarrullinen Tunturi osoittautui vääräksi aihioksi, koska setissä kammet eivät liikuta ketjua taaksepäin polkiessa. Aloin tässä metsästämään uutta aihiota. Vastaan tuli tällainen (

Onko muita vastaavia vaihtoehtoja tullut vastaan? Käsijarrut edessä ja takana siis vähintään. Ajoasento mielellään CF:mäinen, niin voisin itsekin käydä sillä kahvilla (kaljalla). En siis jaa tätä ajatusta, että sähköpyörällä "saa" ajaa vasta eläkkeellä. Mulla se ikä on 68v ja 11kk, joten ei sitä voi tietää onko edes kykenevä ajamaan enää saati hengissä. :lol:

Laitan setistä kuvia, kun kerkiän.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:

Jäi edullisesti (150e) käsiin läskipystäristä purettu 250W setti akkuineen. Se pitäisi nyt laittaa vaimon käyttöön. Tosin jalkajarrullinen Tunturi osoittautui vääräksi aihioksi, koska setissä kammet eivät liikuta ketjua taaksepäin polkiessa.

Olisiko helpompi levittää Tunturin etuhaarukka takapyöräleveyteen ja laittaa sähköapu eteen. Etuvetoisia rakentaneet ovat tätä tehneet maailmansivu, eikä mitään ongelmia ole ollut. Levittäminen onnistuu yksinkertaisimmillaan kierretangolla, tai vaikka vain etupyörä irti, tassu alemman haaran päälle ja maastaveto-otteella sopivasti ylempää haaraa ylös. Droppareita joutuu ehkä vähän viilaamaan, mutta muuten operaatio on helppo ja yksinkertainen –ja halpa. :)

Ed:
Ei perhana, tuohan on tietenkin kampikeskiöön asennettava moottori. Sori. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun Elctra Townie i3 on kahdella käsijarrulla ja jarruttomalla 3vaihteisella takanavalla. Ikävä kyllä tuota ei taideta enään tehdä/myydä missään ja omastani en luovu ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

...Ed: Ei perhana, tuohan on tietenkin kampikeskiöön asennettava moottori. Sori. :oops:

Sepä se. :lol:

jviirret kirjoitti:

Mun Elctra Townie i3 on kahdella käsijarrulla ja jarruttomalla 3vaihteisella takanavalla. Ikävä kyllä tuota ei taideta enään tehdä/myydä missään ja omastani en luovu ;) Jukka

Vähän huonommin enää saatavilla. Vastaava Suomesta lienee tämä: http://classicbike.fi/electra-bikes/ele ... r-7d-musta

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Ammattilaisen kanssa keskustelin (Wacky) ja sain häneltä idean, että vanhaan Tunturiin voisi hommata rullajarrullisen uuden takakiekon. Tohtorilta sellainen näköjään löytyisi tiedoilla: "takapyörä nexus 8 rullararruvalmius, hinta 159€ ilman rullajarrua (+20€) huom, ei vannejarruille koska ei ole ns. jarrupintaa vanteessa". Taidan suunnata ensi viikolla pyörä kontissa Pyörätohtorin konttorille.
Kuva

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)
http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=shi ... rmvSB=true

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

24 piikkisiä on täällä ainakin saatavana.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

24 piikkisiä on täällä ainakin saatavana.

Ok, 33% keveämmin siis sillä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)

Pitääpä kysellä. Kiitos neuvosta. Kuva pyörästä.
Lisätty: Sähköt on vastaavasta pyörästä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... sahkopyora

Tainan tunturi.jpg

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vierailin tänään Pyörätohtorin luona. Käsiin jäi:

  • 28" takakiekko nexus 8 rullararruvalmius
  • Kiertovaihtaja ja eturullajarru edelliseen
  • Isompi ratas edelliseen kiekkoon (23)
  • Jarruvaijeri ja Valkoista! kuorta rullajarrulta stongaan
  • Uudet ketjut (jotain KMC ketjua)
  • Läjä nippeleitä ja muttereita, joista yksi osa jäi vielä puuttumaan, mutta tulee jälkitoimituksena
    Sain rabattia ja pari sataa euroa jäi laskua.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Jos tuota tänään saisi eteenpäin, kun Wacky uhkasi tulla käymään työkalujen kanssa. :lol:
Työkaluja tulin hommanneeksi itsellekin, jotta saa vanhan voimansiirron irti.
Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383842/S ... skeskiolle

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Tunturi Donnasta tuli turbomalli. "Vaimon" sähköprojekti eteni kavereiden avustuksella lähes valmiiksi. Kiitos Wacky ja Ralii. :!: :idea: :arrow: :mrgreen: Väliholkki kampikeskiöön saatiin sopivasti sähkökaapelin suojaputken 90-mutkasta. Kuvassa "tilapäisessä" koeajokunnossa. Se liikkuu - ihan kivasti.

Tunturi Donna Super sähköt testiajossa 17062017.jpg

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)

Tätä kokeiltiin, mutta parin koeajon jälkeen vaihdettiin 18-piikkinen takaisin. Välitykset kaipasivat pienempää ratasta varikkotiimin mielestä. Tuo moottori (Bewo) vastustaa ilman sähköä yllättävän vähän, kun sillä ajelin pyörävarastolle ilman akkua.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)

Tätä kokeiltiin, mutta parin koeajon jälkeen vaihdettiin 18-piikkinen takaisin. Välitykset kaipasivat pienempää ratasta varikkotiimin mielestä. Tuo moottori (Bewo) vastustaa ilman sähköä yllättävän vähän, kun sillä ajelin pyörävarastolle ilman akkua.

Siitähän tuli hieno peli. Teepä itsellesi nyt toinen, jotta vaimokin pääsee sähköpyöräilemään. :mrgreen:

Tuosta takarattaan koosta huomauttaisin, että nyt on kesäkuun puoliväli. Talvella kevyempää välitystä osaa arvostaa, vaikka se näin parhaan pyöräilykelin aikaan tuntuukin ehkä liian hitaalta. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuosta takarattaan koosta huomauttaisin, että nyt on kesäkuun puoliväli. Talvella kevyempää välitystä osaa arvostaa, vaikka se näin parhaan pyöräilykelin aikaan tuntuukin ehkä liian hitaalta. :roll:

Se on onneksi helppo vaihtaa jos mielipide tai säätila muuttuu ;)

Mun vaimo, joka pyöräilee 100-200km vuodessa, haluaa kans polkea yliraskaalla välityksellä. Siis yliraskaalla sellaisen mielestä joka ajaa 3-5000km/vuosi. Ei voi pakottaa ja tuputtaa muuhun, pitää vaan olla valmiina neuvomaan jos kysytään ja vaihtamaan se hammasratas jos joskus pyyntö tulee :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin