Pystypyörän sähköistäminen

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuosta takarattaan koosta huomauttaisin, että nyt on kesäkuun puoliväli. Talvella kevyempää välitystä osaa arvostaa, vaikka se näin parhaan pyöräilykelin aikaan tuntuukin ehkä liian hitaalta. :roll:

Se on onneksi helppo vaihtaa jos mielipide tai säätila muuttuu ;)

Mun vaimo, joka pyöräilee 100-200km vuodessa, haluaa kans polkea yliraskaalla välityksellä. Siis yliraskaalla sellaisen mielestä joka ajaa 3-5000km/vuosi. Ei voi pakottaa ja tuputtaa muuhun, pitää vaan olla valmiina neuvomaan jos kysytään ja vaihtamaan se hammasratas jos joskus pyyntö tulee :roll:

Jukka

Näppituntuma ja silmämääräinen arvio on että vähintään noin 95 prosenttia pyöräilijöistä ajelee liian raskaalla välityksellä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ei voi pakottaa ja tuputtaa muuhun, pitää vaan olla valmiina neuvomaan jos kysytään...

Viisas neuvo. Allekirjoitusainesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Näppituntuma ja silmämääräinen arvio on että vähintään noin 95 prosenttia pyöräilijöistä ajelee liian raskaalla välityksellä.

Niin näyttää olevan kun pyöräileviä ihmisiä katselee. Suurin osa ajelee tasamaalla isoin vaihde päällä. Huomautin tuttavalleni tästä asiasta ja hän oli oikeasti hämmästynyt. Jostain oli kuullut totuuden, että aina olisi hyvä ajaa mahdollisimman suurella vaihteella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No vähemmänhän siinä tarvii polkea. Riittävän raskas välitys ni pääsee yhdellä polkaisulla lähikauppaan asti :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Akkutelakan kiinnikkeet runkoputkeen. Nestapaineen putkikiinnikkeet, M6 kuusiokolopultit, M6 nylocmutteri ja just sopivasti kävi naulattava putkikiinnike vastapariksi, josta toisesta porasin naulan irti. Lyhyt kartiollinen M6 pultti toiselle puolelle, johon itse akkutelakka ruuvataan kiinni. Jos ei kestä ruuvata tarpeeksi kireälle, sitten vielä täyttää tuon runkoputkea vasten tulevan uran, niin saa enemmän kierrettä pultille. Tai liimaa sinne mutterin. Runkoputken ympärille hieman vanhaa silikonista leivonta-alustaa. :lol:

Linkki vihreisiin kiinnikkeisiin: https://www.nestepaine.fi/fi/tuotteet/2 ... nitinparit

Akkutelakan kiinnikkeet 800.jpg
Akkutelakan kiinnikkeet 800.jpg (140 KiB) Katsottu 7443 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Nää sopis sunkin akkuhyllyllesi HeikkiG! :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Tunturi Donna turbo on elossa.

Tunturi Donna turbo valmiina 800.jpg
Tunturi Donna turbo valmiina 800.jpg (128.41 KiB) Katsottu 7307 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Hep! :mrgreen:

Sähköistin kans plussakoon maasturin samalla Urban Ramblerin Bewo Pedalease moottorilla. Ajoin kyseisellä moottorilla 2900km Ramblerin kanssa mutta johtuen siihen päivitettävästä Bafangin moottorista piti vanhalle koneelle etsiä uusi koti. Pientä säätöä oli tuossa sovittamisessa johtuen eri akselinleveydessä mutta muuten kohtuullisen suoraviivainen projekti. Vielä on vähän loppusäätöä jäljellä ennen kun pääsee Ramblerin kimppuun.

Moottori on virallisesti 250w / 60nm.

Paneelin mukaan imee akulta max 41,7v/ 12a = 500,4w. Eli jossain 250-500w välimaastossa pyöritään käsittääkseni.

21768980_10155623851483548_7498002429416079807_o.jpg

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

22089092_10155638397163548_2636619072507545265_n.jpg
22089092_10155638397163548_2636619072507545265_n.jpg (184.77 KiB) Katsottu 6716 kertaa

Seuraava laitos:

  • Renkaat 100mm / 559mm Jumbo Jim
  • Moottori Bafang BBHSD 1000W nimellinen / 1750w otto max virralla
  • Akku 52v 14,5ah litium-akku

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ei oo enää kaukana tästä : http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... oa-6683394 :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

ei oo enää kaukana tästä : http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka ... oa-6683394 :D

Jukka

Niin eihän toi ole kun reilu 10 x tehokkaampi ja 5 x painavampi :roll:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Donnan talvistus ottaa hitaita ja haparia askelia. Talvipyöräilyn aloittamiseen tuntuu olevan varsin korkea kynnys. :| Ostin nastarenkaat joskus loppusyksystä. Eteen nastakumin saamiseen meni joitain viikkoja. Tänään sain aikaiseksi irrottaa takakiekon. Avovaihteisiin verrattuna varsin työläs irrottaa tuollainen umpivaihdesysteemi. Tuota kun irrottaa pimeässä ja pakkasessa, niin voi karata ärräpäitä. Kohta onkin kevät ja sit saa taas vaihtaa...

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

janx kirjoitti:

Talvipyöräilyn aloittamiseen tuntuu olevan varsin korkea kynnys. :|

Mä olen todennut parhaaksi keinoksi sen ettei syksyllä lopeta vaan jatkaa kokoajan. Turtuu pikku hiljaa ja oikein odottaa pakkaskelejä=kuivuutta :D

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

jooseha kirjoitti:
janx kirjoitti:

Talvipyöräilyn aloittamiseen tuntuu olevan varsin korkea kynnys. :|

Mä olen todennut parhaaksi keinoksi sen ettei syksyllä lopeta vaan jatkaa kokoajan. Turtuu pikku hiljaa ja oikein odottaa pakkaskelejä=kuivuutta :D

Mä lopetin jo kesällä. Ei auta yhtään. :roll:

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että jos ei ole pyöräilymotivaatiota ennen sähköapua niin ei sitä oo sähköavun jälkeenkään?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin