Pystypyörän sähköistäminen

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1784
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 07 Helmi 2018, 18:15

jviirret kirjoitti:Voiko tästä nyt vetää sen johtopäätöksen, että jos ei ole pyöräilymotivaatiota ennen sähköapua niin ei sitä oo sähköavun jälkeenkään?
Jukka

Ei. Mä ajoin viime vuonna saman verran kilsoja sähköllä kuin sähköttömällä nojakilla. Tosin aika paljon lyhyemmässä ajassa.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja kissaniitty » 07 Helmi 2018, 18:27

Pyöräilykärpäsen purtua on ihan sama, onko sähköt vai ei, ja millainen keli. Ite oon ajellut viimeiset 30 vuotta ympärivuotisesti ilman sähköjä ties millä pyöränkuvatuksilla ja aina on maistunut...joku vois luonnehtia hulluudeksi, mutta just tänään viimeksi tuli voittajaolo, kun ryskin 25 kilsaa duuniajoa enimmäkseen auraamattomia kelvejä pitkin :roll: Sori OT:sta...
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: AZUB Six (2018-) - Pappa-Crescent vm.-61 (2010-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-)

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1784
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 07 Helmi 2018, 18:53

kissaniitty kirjoitti:Pyöräilykärpäsen purtua on ihan sama, onko sähköt vai ei, ja millainen keli. Ite oon ajellut viimeiset 30 vuotta ympärivuotisesti ilman sähköjä ties millä pyöränkuvatuksilla ja aina on maistunut...joku vois luonnehtia hulluudeksi, mutta just tänään viimeksi tuli voittajaolo, kun ryskin 25 kilsaa duuniajoa enimmäkseen auraamattomia kelvejä pitkin :roll: Sori OT:sta...

Olen huomannut. Me ollaan pyöräilijöinä Gaussin käyrän eri päissä. :D Asenne- ja/tai tottumiskysymys tämä enimmäkseen on. Tietty riippuu myös mitä siitä saa. Esim. jos saa kipuja, ei se oikein houkuttele. Aamuliikunta tuntuu myös vastemieliseltä ajatukselta muutenkin liian vähäisten yöunien jälkeen. Tänään menin töihin bussilla auton (ja pyörän) sijaan, kun ei huvittanut putsata autoa lumesta ja ajaa samaa reittiä bussin kanssa töihin. Se tuntuu joka kerta hölmöltä, mutta se on hinnoiteltu (10km matkalle tarvitsee seutulipun, koska linja käy kahden kaupungin alueella) niin (vielä kesään asti), että autolla on halvempaa. Raha motivoi, mutta ei vielä pyöräilyyn asti näemmä. Toivoin, että tää talvipyöräilyn aloitus olisi ollut helpompaa, mutta ei näköjään. Alkuhan on aina vaikeinta.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja kissaniitty » 07 Helmi 2018, 19:00

Jep, ainoa tehokas lääke on autosta luopuminen...kun ei ole vaihtoehtoa, valinta on helppo :lol: Mut joo, kipu vie kyllä ilon pyöräilystä. Sen on huomannut aina, kun on telonut polvensa kaatuessaan. Ootko Jani tietoinen tämmöisestä tissiposkiratkaisusta:

https://www.scogo.fi/

Aika vinkeän oloinen laite... tuhat wattia ja läskit alla!
Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: AZUB Six (2018-) - Pappa-Crescent vm.-61 (2010-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-)

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1784
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 07 Helmi 2018, 19:56

Joo, olen mä tämän sähkökulkineen nähnyt. Pidetään nyt vielä polkimet näissä omissa härveleissä edes näön vuoksi. :lol:
Vieläkin kyllä kiinnostaisi siirtyä "näin vanhemmiten" kolmella pyörällä liikkujaksi sähköavustettuna. Pari kiloa tartteis paalua sijoittaa.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
Nebulus
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 932
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja Nebulus » 08 Helmi 2018, 11:51

kissaniitty kirjoitti:Pyöräilykärpäsen purtua on ihan sama, onko sähköt vai ei, ja millainen keli. Ite oon ajellut viimeiset 30 vuotta ympärivuotisesti ilman sähköjä ties millä pyöränkuvatuksilla ja aina on maistunut...joku vois luonnehtia hulluudeksi, mutta just tänään viimeksi tuli voittajaolo, kun ryskin 25 kilsaa duuniajoa enimmäkseen auraamattomia kelvejä pitkin :roll: Sori OT:sta...

Mulla taas työmatkapyöräily meinasi onnistua tappamaan pyöräilyinnostuksen. Samaa reittiä kun on hinkannut kaikilla keleillä kahdeksan vuotta putkeen, niin siihen nyt vaan alkaa pikku hiljaa turtumaan. Jossain välissä vain viikkokausia jatkunut märkyys, pimeys ja vastatuuli sekä kelloa vastaan poljetut kotimatkat lapsen päivähoidosta ajoissa noutamiseksi alkoivat vain vituttamaan. Ratkaisu tähän oli pyörän sähköistäminen. Huonolla kelillä se syö enemmän akkua, hyvällä vähemmän. Matkavauhti on suunnilleen sama kelistä riippumatta. Hien saa halutessaan pintaan, ajaa vain niin lujaa, että avustus lakkaa. En enää luopuisi.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Azub 5 rakenteilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11729
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Helmi 2018, 14:26

Tässä tapahtumaketju on päinvastainen. On pyöräilymotivaatio jonka hiipuminen estetään sähköavulla. Näin päin se toimii paremmin :)

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1784
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 10 Helmi 2018, 16:51

Videon aiheena "Turn your hoverboard into 2WD e-trike" << kolmipyöräinen pystypyörä
https://www.youtube.com/watch?v=UutiGVbl2is

Voisi olla vekkuli tapa sähköistää myös etuvetoinen deltatrike?
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja jori » 10 Helmi 2018, 18:11

janx kirjoitti:Videon aiheena "Turn your hoverboard into 2WD e-trike" << kolmipyöräinen pystypyörä
https://www.youtube.com/watch?v=UutiGVbl2is

Voisi olla vekkuli tapa sähköistää myös etuvetoinen deltatrike?

EIkösn noita toispuoleisia napamoottoreita joskus kaivattu. Tuossahan sellaisia olisi tarjolla. Teho ei ole kummoinen, mutta varmaan silti riittävä. Käsittääkseni noin 250 W yhteensä.

Tuollaisen Hooverboardin maksiminopeus on 12 km/h, joten kiekot vaihtamalla kolminkertaiseksi, käämitty nopeus = parhaan hyötysuhteen nopeus nousee sekin aika korkeaksi 36 km/h, mutta on silti käyttökelpoisella alueella, vaikka ajeltaisiin 25 nopeuksia.

Hiienosti teki kaveri tuon vehkeen. Silti yhden fataalin virheen löysin rakenteesta.
Droppariliitos.jpg
Droppariliitos.jpg (92.03 KiB) Katsottu 1161 kertaa

Akseli on tuettu kovin kaukaa keskeltä, eikä noin pitkät akselinpäät kestä, varsinkaan hitsattuna, kuin aivan kevyen kuskin ajaa hetken. Kaarteessa takadroppari vetää toista akselin päätä ylös ja toista alas melko rajusti ja akseli katkeaa hitsin vierestä nopeasti. Kiinnitys korvakkeisiin aivan takahaarukan droppareiden viereen olisi kestänyt pajon paremmin.
Droppariliitos.jpg
Droppariliitos.jpg (103.43 KiB) Katsottu 1155 kertaa

Kuvan mukaisesti neljällä mutterilla akseliin tai kierretankoon kiinni latan pätkistä tehdyt korvakkeet sellaiselle etäisyydelle toisistaan, että istuvat dropparin viereen, hitsataan kiinni taka-akseliin. Korvakkeet kiinnitetään puolisko kerrallaan pultilla droppariin.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Mahe
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 638
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja Mahe » 10 Helmi 2018, 22:10

Mielenkiintoista...

Jos ajatellaan että tuollaiset asentaisi tadpolen (tai deltan) vierekkäisiin renkaisiin, niin pitäiskö ottaa jotain erityistä huomioon ohjausleketroniikassa että avustettujen pyörien erilaiset nopeudet mutkissa ei aiheuta vetelyä tms?

Jos moottoreiden yhteisteho on 250W luokkaa niin kävistkö normaalin sähköpyörän elektroniikka ja moottorit rinnan (?) kytkettynä jollain suht simppelillä kytkenällä ja olisko sitten yhteysvaikutus samaa luokkaa kuin yhdellä 250W napamoottorilla takapyörässä?

Sähkö raakamuodossaan ennen biteiksi jalostamista on aina olltu vähän vieras elementti. Se on sinistä ja sattuu näpeissä :)
Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3349
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja Vilijami » 11 Helmi 2018, 10:00

Mahe kirjoitti:Jos ajatellaan että tuollaiset asentaisi tadpolen (tai deltan) vierekkäisiin renkaisiin, niin pitäiskö ottaa jotain erityistä huomioon ohjausleketroniikassa että avustettujen pyörien erilaiset nopeudet mutkissa ei aiheuta vetelyä tms?

Nuin pienitehoisten moottorien kans ei tarvi tehdä mitään erityistä. Sitten jos ois kilowattien tehot käytössä, niin pitäisi laittaa kääntökulma-anturi, että ohjauselektroniikka osaisi löysätä sisäkurvin vedon tiukempaan kääntäessä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9641
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja jori » 11 Helmi 2018, 11:41

Vilijami kirjoitti:
Mahe kirjoitti:Jos ajatellaan että tuollaiset asentaisi tadpolen (tai deltan) vierekkäisiin renkaisiin, niin pitäiskö ottaa jotain erityistä huomioon ohjausleketroniikassa että avustettujen pyörien erilaiset nopeudet mutkissa ei aiheuta vetelyä tms?

Nuin pienitehoisten moottorien kans ei tarvi tehdä mitään erityistä. Sitten jos ois kilowattien tehot käytössä, niin pitäisi laittaa kääntökulma-anturi, että ohjauselektroniikka osaisi löysätä sisäkurvin vedon tiukempaan kääntäessä.

Olen ihan samaa mieltä, mutta vastaan siksi, että saan laittaa kuvan tällaisen moottorin sisuskaluista talteen foorumille. :)
Ulkoroottorisynkronimoottori.jpg
Ulkoroottorisynkronimoottori.jpg (91.78 KiB) Katsottu 1025 kertaa

Tuossa kestomagneetit on vain liimattu ulkokehällä pyörivään alumiinikehään ja niiden toset puolet eivät ole edes raudalla yhdistetyt, joten magneettipiiri ei ole kovin "tiivis".
Periaatteessa samalla ohjauksella nuo pyörivät tasan samaa nopeutta ja kaarteessa toinen joutuu hyppimään napojen yli. Näissä hajakenttää on kuitenkin niin paljon, ettei virrat nouse tolkuttomiksi, kuten isoissa moottoreissa. Aivan kuten Vilijami sanoi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 204
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja Ralii » 11 Helmi 2018, 14:25

Tossa oma tänhetkinen työmatkapeli. Hyvin kuljettaa 30km / pvä kelillä kun kelillä ilman tarvetta suihkuun. Speksit samat 1000w BBSHD kuin aiemmassa koska moottorikin on sama.

Noin 4200km ajettu nyt sähköllä. Kivaa se on tääki niinku muukin pyöräily.
Liitteet
27629280_10155993566018548_553628233146853447_o.jpg
Python lowracer 2009-> Cruzbike 2015 -> GZR Urban Rambler -> ?? kinneri ??
http://www.larisaukkonen.com

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1784
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja janx » 11 Helmi 2018, 20:49

Kukaan ei näköjään lukenut videosta kuvausta: "its 2 x 350w or total of 700w of power." 8)

Lisätty: Näitä on myös Torissa kohtuu edullisesti.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi eDonna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 473
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Pystypyörän sähköistäminen

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 11 Helmi 2018, 21:18

Ralii kirjoitti:Tossa oma tänhetkinen työmatkapeli. Hyvin kuljettaa 30km / pvä kelillä kun kelillä ilman tarvetta suihkuun. Speksit samat 1000w BBSHD kuin aiemmassa koska moottorikin on sama.

Noin 4200km ajettu nyt sähköllä. Kivaa se on tääki niinku muukin pyöräily.


Miten on ketjut kestäny 1000W moottorin? Entä rataspakka?


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija