Pystypyörän sähköistäminen

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Puusilmä kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Tossa oma tänhetkinen työmatkapeli. Hyvin kuljettaa 30km / pvä kelillä kun kelillä ilman tarvetta suihkuun. Speksit samat 1000w BBSHD kuin aiemmassa koska moottorikin on sama.

Noin 4200km ajettu nyt sähköllä. Kivaa se on tääki niinku muukin pyöräily.

Miten on ketjut kestäny 1000W moottorin? Entä rataspakka?

En tiedä tuosta tapauksesta, mutta yleisesti ottaen keskiömoottoreissa kestää yllättävän hyvin kun ei polje samaan aikaan täysillä ;)
Toisin kuin sähkömoottorin, ihmisen teho ei ole tasainen kampikierroksen aikana. Jos ajaa 300W keskiteholla niin kampikierroksen aikana on alle 100W kuin myös yli 500W tehoalueita. Seisten runtatessa iso mies saa varmasti ketjuun hetkellisesti suuremmatkin voimat kuin 1000W sähkömoottori. Joku(äännetään Jori) osannee laskea tarkemminkin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No, ku aikaa on ni kaivelin ton moottorin speksit: https://electricbike-blog.com/2015/09/0 ... iant-fins/
Vääntö max. 160Nm, eli halkaisijaltaan 200mm ketjurattaaseen(n. 48piikiä) välittyy 1600N voima.
100Kg ukko aiheuttaa kampeen 1000N voiman kun se seisoo polkimella yhdellä jalalla. Jos kampi on 170mm ja sillä sama 200mm ketjuratas niin ketjuun välittyvä voima on 1700N, eli suurempi kuin tuossa 1000W moottorissa.

Laskinko/pähkäilinkö oikein?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja samuel »

Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2020
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: RE: Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

samuel kirjoitti:

Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.

En tyrmää mutta eikös noissa ole suoravetomoottori joka jarruttaa hieman kun ei ole veto päällä? En tiedä onko minkäänlainen ongelma.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

xTail projektin kaivaminen naftaliinista ja sähköistäminen näin voisi olla kans aika jännä ajoneuvo? Mitenhän tuo keula vetelis kiihdytyksistä vai meniskö ku käärme? :roll:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =45#p57891

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Kervelolla näemmä on sähköavusteinen trike, jossa erilliset moottorit (2x200W) takana. Molemmille moottoreille on omat kontrollerit.
Näin mainostavat: "The great benefit of such configuration using 2 hub motors on rear wheels, is to eliminate the mechanical differential which leave both wheels independent. Each motor has its own control system which monitor the speed, the torque for a given power request."

Laitetaan linkkikin: https://kervelo-bike.com/product/utilit ... ric-trike/

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Myös tässä nelipyörässä lienee itsenäiset moottorit.
30 sec TECH: Swincar all-terrain spider car

Pitäsköhän tästä "erilliset moottorit" tms. tehdä oma ketjunsa?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4601
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Sähköpyöräilyn vastustus on saanut meidän pyörävarastossa uudet mittasuhteet. Tää taitaa olla pihapiirin teinin pyörä. No aivojen kehitys on vielä kesken... :evil: :roll:

lukko.jpg

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 331
Liittynyt: 05 Heinä 2015, 22:04

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja tm »

No tuli sitten itsekin annettua (jälleen) pikkusormi sähköavusteiselle pyöräilylle, tiedä sitten viekö koko käden tällä kertaa...
Eli nyt vajaan viikon arkiajot tullut ajettua vanhalla maastopyörällä, johon laitoin TSDZ2 -keskiömoottorin (250 W).
Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah -> 374 Wh).

Moottorisetti: https://www.ebay.com/itm/253416231863
Akku: https://rull.fi/muut/varaosat/akut/liti ... turin.html

Taannoiseen sähköpyöräkokeiluun verrattuna plussaa tulee siitä, että setti on varustettu momentintunnistuksella (moottori avustaa vain kun kuski oikeasti polkee -> luonnollisempi avustusfiilis). Lisäksi lisämassa on keskellä pyörää, jolloin ajotuntuma on lähempänä normipyörää (taannoin oli painava akku tavaratelineellä, ja moottori etunavassa).

sahkopyora.jpg
sahkopyora.jpg (94.13 KiB) Katsottu 4978 kertaa

EDIT: yleisön pyynnöstä lisätty akun teoreettinen wattituntilukema.

Viimeksi muokannut tm, 17 Huhti 2018, 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah).

Eikö näitä akkujen kokoja olisi jo mahdollista ilmoittaa (kilo)vattitunteina? Nuo ampeeritunnit on niin aataminaikuista autosähkötekniikkaa: ennen vanhaan autossa oli 12 voltin ja 55 ampeeritunnin lyijyakku, jonne piti ajoittain lisätä tislattua akkuvettä haihtuneen tilalle...

Jos noista laskee ihan suoraan, niin päätyykö oikeaan?
36 V * 10,4 Ah * 3600 s/h / (1000 W/kW * 3600 s/h) = 0,37 kWh.

Ja tuosta kWh -lukemasta on helppoa laskea vaikka päässä, että kun 250 W:n sähköavustusmoottori ottaa öbaut 0,37 kW tehoa akusta, niin akku kestää yhden tunnin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah).

Eikö näitä akkujen kokoja olisi jo mahdollista ilmoittaa (kilo)vattitunteina?

Jos ilmoitetaan Voltit ja Appeeritunnit niin helppohan se on laskea itsekkin :roll: IP-luokitus olisi kiinnostavampi tieto kun puhutaan ulkokäyttöön tulevasta elektroniikasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah).

Eikö näitä akkujen kokoja olisi jo mahdollista ilmoittaa (kilo)vattitunteina?

Jos ilmoitetaan Voltit ja Appeeritunnit niin helppohan se on laskea itsekkin :roll: IP-luokitus olisi kiinnostavampi tieto kun puhutaan ulkokäyttöön tulevasta elektroniikasta.

Jukka

Joo, ja bensaa kannattaa myydä mooleina ja keskimääräisenä molekyylikokona. Siitäkin voi helposti laskea energiasisällön. :twisted:

Kyllä tuo akkujen energiasisällön ilmoittamistapa on jo pitkälti siirtynyt energiamääriin, eikä kapasitanssin ja jännitteen ilmoittamiseen. Yhtä helppohan se on halutessaan jännitetietoa käyttäen laskea akun Ampeerituntimäärä energiamäärästä kuin päinvastoin. Kymmenen vuotta sitten akut ilmoitettiin poikkeuksetta Ampeeritunteina ja jännitteenä. Nykyisin sähköautojen akut ovat jo poikkeuksetta kilowattitunteina ja polkupyörän akutkin ainakin yleensä wattitunteina. Vain silloin tällöin enää jotkut "taantumukselliset" käyttävät vielä Ampeeritunteja ja nimellisjännitettä. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Sähköautojen akkujen koko ymmärtääkseni ilmoitetaan kWh:na mikä on hyvä tapa, ehkä sähköpyörissäkin näin olisi hyvä. Toisaalta vanha tapa (amppeeritunnit + jännite) voinee kulkea vielä rinnalla jonkin aikaa että uuteen opitaan.
Mites tuo TSDZ2 on pelittänyt ?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No entäs nuo IP-luokitukset? Suurimmasta osasta ulkokäyttöön tehdystä elektroniikasta IP-luokitus löytyy, jos ei löydy niin on todennäköisesti IP21, eli ei kestä mitään sääolosuhteita. Sähköpyörän osista olisi aika olellinen tieto.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin