Sivu 1/5

Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 20 Touko 2017, 16:34
Kirjoittaja janx

Jäi edullisesti (150e) käsiin läskipystäristä purettu 250W setti akkuineen. Se pitäisi nyt laittaa vaimon käyttöön. Tosin jalkajarrullinen Tunturi osoittautui vääräksi aihioksi, koska setissä kammet eivät liikuta ketjua taaksepäin polkiessa. Aloin tässä metsästämään uutta aihiota. Vastaan tuli tällainen (

Onko muita vastaavia vaihtoehtoja tullut vastaan? Käsijarrut edessä ja takana siis vähintään. Ajoasento mielellään CF:mäinen, niin voisin itsekin käydä sillä kahvilla (kaljalla). En siis jaa tätä ajatusta, että sähköpyörällä "saa" ajaa vasta eläkkeellä. Mulla se ikä on 68v ja 11kk, joten ei sitä voi tietää onko edes kykenevä ajamaan enää saati hengissä. :lol:

Laitan setistä kuvia, kun kerkiän.


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 20 Touko 2017, 16:57
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:

Jäi edullisesti (150e) käsiin läskipystäristä purettu 250W setti akkuineen. Se pitäisi nyt laittaa vaimon käyttöön. Tosin jalkajarrullinen Tunturi osoittautui vääräksi aihioksi, koska setissä kammet eivät liikuta ketjua taaksepäin polkiessa.

Olisiko helpompi levittää Tunturin etuhaarukka takapyöräleveyteen ja laittaa sähköapu eteen. Etuvetoisia rakentaneet ovat tätä tehneet maailmansivu, eikä mitään ongelmia ole ollut. Levittäminen onnistuu yksinkertaisimmillaan kierretangolla, tai vaikka vain etupyörä irti, tassu alemman haaran päälle ja maastaveto-otteella sopivasti ylempää haaraa ylös. Droppareita joutuu ehkä vähän viilaamaan, mutta muuten operaatio on helppo ja yksinkertainen –ja halpa. :)

Ed:
Ei perhana, tuohan on tietenkin kampikeskiöön asennettava moottori. Sori. :oops:


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 20 Touko 2017, 17:09
Kirjoittaja jviirret

Mun Elctra Townie i3 on kahdella käsijarrulla ja jarruttomalla 3vaihteisella takanavalla. Ikävä kyllä tuota ei taideta enään tehdä/myydä missään ja omastani en luovu ;)

Jukka


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 21 Touko 2017, 00:29
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

...Ed: Ei perhana, tuohan on tietenkin kampikeskiöön asennettava moottori. Sori. :oops:

Sepä se. :lol:

jviirret kirjoitti:

Mun Elctra Townie i3 on kahdella käsijarrulla ja jarruttomalla 3vaihteisella takanavalla. Ikävä kyllä tuota ei taideta enään tehdä/myydä missään ja omastani en luovu ;) Jukka

Vähän huonommin enää saatavilla. Vastaava Suomesta lienee tämä: http://classicbike.fi/electra-bikes/ele ... r-7d-musta


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 21 Touko 2017, 11:17
Kirjoittaja janx

Ammattilaisen kanssa keskustelin (Wacky) ja sain häneltä idean, että vanhaan Tunturiin voisi hommata rullajarrullisen uuden takakiekon. Tohtorilta sellainen näköjään löytyisi tiedoilla: "takapyörä nexus 8 rullararruvalmius, hinta 159€ ilman rullajarrua (+20€) huom, ei vannejarruille koska ei ole ns. jarrupintaa vanteessa". Taidan suunnata ensi viikolla pyörä kontissa Pyörätohtorin konttorille.
Kuva


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 21 Touko 2017, 15:55
Kirjoittaja jori

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)
http://www.ebay.com/sch/items/?_nkw=shi ... rmvSB=true


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 21 Touko 2017, 17:34
Kirjoittaja Vilijami

24 piikkisiä on täällä ainakin saatavana.


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 21 Touko 2017, 17:43
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

24 piikkisiä on täällä ainakin saatavana.

Ok, 33% keveämmin siis sillä. :)


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 21 Touko 2017, 21:12
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)

Pitääpä kysellä. Kiitos neuvosta. Kuva pyörästä.
Lisätty: Sähköt on vastaavasta pyörästä: https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... sahkopyora

Tainan tunturi.jpg

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 23 Touko 2017, 22:04
Kirjoittaja janx

Vierailin tänään Pyörätohtorin luona. Käsiin jäi:

  • 28" takakiekko nexus 8 rullararruvalmius
  • Kiertovaihtaja ja eturullajarru edelliseen
  • Isompi ratas edelliseen kiekkoon (23)
  • Jarruvaijeri ja Valkoista! kuorta rullajarrulta stongaan
  • Uudet ketjut (jotain KMC ketjua)
  • Läjä nippeleitä ja muttereita, joista yksi osa jäi vielä puuttumaan, mutta tulee jälkitoimituksena
    Sain rabattia ja pari sataa euroa jäi laskua.

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 17 Kesä 2017, 17:23
Kirjoittaja janx

Jos tuota tänään saisi eteenpäin, kun Wacky uhkasi tulla käymään työkalujen kanssa. :lol:
Työkaluja tulin hommanneeksi itsellekin, jotta saa vanhan voimansiirron irti.
Kuva
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383842/S ... skeskiolle


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 17 Kesä 2017, 22:43
Kirjoittaja janx

Tunturi Donnasta tuli turbomalli. "Vaimon" sähköprojekti eteni kavereiden avustuksella lähes valmiiksi. Kiitos Wacky ja Ralii. :!: :idea: :arrow: :mrgreen: Väliholkki kampikeskiöön saatiin sopivasti sähkökaapelin suojaputken 90-mutkasta. Kuvassa "tilapäisessä" koeajokunnossa. Se liikkuu - ihan kivasti.

Tunturi Donna Super sähköt testiajossa 17062017.jpg

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Kesä 2017, 00:10
Kirjoittaja janx
jori kirjoitti:

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)

Tätä kokeiltiin, mutta parin koeajon jälkeen vaihdettiin 18-piikkinen takaisin. Välitykset kaipasivat pienempää ratasta varikkotiimin mielestä. Tuo moottori (Bewo) vastustaa ilman sähköä yllättävän vähän, kun sillä ajelin pyörävarastolle ilman akkua.


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Kesä 2017, 13:45
Kirjoittaja jori
janx kirjoitti:
jori kirjoitti:

Pyydä saman tien isompi takaratas. Eihän tuollaisella 18-piikkisellä jaksa ajaa lainkaan, jos sähkö loppuu akusta. Minä laittaisin niin suuren kuin löytyy, eli 23-piikkisen, joka antaa 28% lisää mäennousukykyä ja vielä enemmän ketjun kestävyyttä. :)

Tätä kokeiltiin, mutta parin koeajon jälkeen vaihdettiin 18-piikkinen takaisin. Välitykset kaipasivat pienempää ratasta varikkotiimin mielestä. Tuo moottori (Bewo) vastustaa ilman sähköä yllättävän vähän, kun sillä ajelin pyörävarastolle ilman akkua.

Siitähän tuli hieno peli. Teepä itsellesi nyt toinen, jotta vaimokin pääsee sähköpyöräilemään. :mrgreen:

Tuosta takarattaan koosta huomauttaisin, että nyt on kesäkuun puoliväli. Talvella kevyempää välitystä osaa arvostaa, vaikka se näin parhaan pyöräilykelin aikaan tuntuukin ehkä liian hitaalta. :roll:


Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Kesä 2017, 14:09
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Tuosta takarattaan koosta huomauttaisin, että nyt on kesäkuun puoliväli. Talvella kevyempää välitystä osaa arvostaa, vaikka se näin parhaan pyöräilykelin aikaan tuntuukin ehkä liian hitaalta. :roll:

Se on onneksi helppo vaihtaa jos mielipide tai säätila muuttuu ;)

Mun vaimo, joka pyöräilee 100-200km vuodessa, haluaa kans polkea yliraskaalla välityksellä. Siis yliraskaalla sellaisen mielestä joka ajaa 3-5000km/vuosi. Ei voi pakottaa ja tuputtaa muuhun, pitää vaan olla valmiina neuvomaan jos kysytään ja vaihtamaan se hammasratas jos joskus pyyntö tulee :roll:

Jukka