Sivu 4/5

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 21:28
Kirjoittaja jviirret
Puusilmä kirjoitti:
Ralii kirjoitti:Tossa oma tänhetkinen työmatkapeli. Hyvin kuljettaa 30km / pvä kelillä kun kelillä ilman tarvetta suihkuun. Speksit samat 1000w BBSHD kuin aiemmassa koska moottorikin on sama.

Noin 4200km ajettu nyt sähköllä. Kivaa se on tääki niinku muukin pyöräily.


Miten on ketjut kestäny 1000W moottorin? Entä rataspakka?


En tiedä tuosta tapauksesta, mutta yleisesti ottaen keskiömoottoreissa kestää yllättävän hyvin kun ei polje samaan aikaan täysillä ;)
Toisin kuin sähkömoottorin, ihmisen teho ei ole tasainen kampikierroksen aikana. Jos ajaa 300W keskiteholla niin kampikierroksen aikana on alle 100W kuin myös yli 500W tehoalueita. Seisten runtatessa iso mies saa varmasti ketjuun hetkellisesti suuremmatkin voimat kuin 1000W sähkömoottori. Joku(äännetään Jori) osannee laskea tarkemminkin?

Jukka

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 21:44
Kirjoittaja jviirret
No, ku aikaa on ni kaivelin ton moottorin speksit: https://electricbike-blog.com/2015/09/0 ... iant-fins/
Vääntö max. 160Nm, eli halkaisijaltaan 200mm ketjurattaaseen(n. 48piikiä) välittyy 1600N voima.
100Kg ukko aiheuttaa kampeen 1000N voiman kun se seisoo polkimella yhdellä jalalla. Jos kampi on 170mm ja sillä sama 200mm ketjuratas niin ketjuun välittyvä voima on 1700N, eli suurempi kuin tuossa 1000W moottorissa.

Laskinko/pähkäilinkö oikein?

Jukka

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 20:49
Kirjoittaja samuel
Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.

Re: RE: Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 20:59
Kirjoittaja Jarcco
samuel kirjoitti:Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.
En tyrmää mutta eikös noissa ole suoravetomoottori joka jarruttaa hieman kun ei ole veto päällä? En tiedä onko minkäänlainen ongelma.

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 21:11
Kirjoittaja janx
xTail projektin kaivaminen naftaliinista ja sähköistäminen näin voisi olla kans aika jännä ajoneuvo? Mitenhän tuo keula vetelis kiihdytyksistä vai meniskö ku käärme? :roll:
viewtopic.php?f=3&t=2793&hilit=python+xtail&start=45#p57891

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 23:25
Kirjoittaja janx
Kervelolla näemmä on sähköavusteinen trike, jossa erilliset moottorit (2x200W) takana. Molemmille moottoreille on omat kontrollerit.
Näin mainostavat: "The great benefit of such configuration using 2 hub motors on rear wheels, is to eliminate the mechanical differential which leave both wheels independent. Each motor has its own control system which monitor the speed, the torque for a given power request."

Laitetaan linkkikin: https://kervelo-bike.com/product/utilit ... ric-trike/

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 19:02
Kirjoittaja janx
Myös tässä nelipyörässä lienee itsenäiset moottorit.
30 sec TECH: Swincar all-terrain spider car
https://www.youtube.com/watch?v=_1SgmD-v10c

Pitäsköhän tästä "erilliset moottorit" tms. tehdä oma ketjunsa?

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 28 Maalis 2018, 18:46
Kirjoittaja janx
Sähköpyöräilyn vastustus on saanut meidän pyörävarastossa uudet mittasuhteet. Tää taitaa olla pihapiirin teinin pyörä. No aivojen kehitys on vielä kesken... :evil: :roll:
lukko.jpg

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 29 Maalis 2018, 19:18
Kirjoittaja Jarmo H

Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 17 Huhti 2018, 21:20
Kirjoittaja tm
No tuli sitten itsekin annettua (jälleen) pikkusormi sähköavusteiselle pyöräilylle, tiedä sitten viekö koko käden tällä kertaa...
Eli nyt vajaan viikon arkiajot tullut ajettua vanhalla maastopyörällä, johon laitoin TSDZ2 -keskiömoottorin (250 W).
Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah -> 374 Wh).

Moottorisetti: https://www.ebay.com/itm/253416231863
Akku: https://rull.fi/muut/varaosat/akut/liti ... turin.html

Taannoiseen sähköpyöräkokeiluun verrattuna plussaa tulee siitä, että setti on varustettu momentintunnistuksella (moottori avustaa vain kun kuski oikeasti polkee -> luonnollisempi avustusfiilis). Lisäksi lisämassa on keskellä pyörää, jolloin ajotuntuma on lähempänä normipyörää (taannoin oli painava akku tavaratelineellä, ja moottori etunavassa).

sahkopyora.jpg
sahkopyora.jpg (94.13 KiB) Katsottu 394 kertaa

EDIT: yleisön pyynnöstä lisätty akun teoreettinen wattituntilukema.

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Huhti 2018, 00:50
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti:Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah).


Eikö näitä akkujen kokoja olisi jo mahdollista ilmoittaa (kilo)vattitunteina? Nuo ampeeritunnit on niin aataminaikuista autosähkötekniikkaa: ennen vanhaan autossa oli 12 voltin ja 55 ampeeritunnin lyijyakku, jonne piti ajoittain lisätä tislattua akkuvettä haihtuneen tilalle...

Jos noista laskee ihan suoraan, niin päätyykö oikeaan?
36 V * 10,4 Ah * 3600 s/h / (1000 W/kW * 3600 s/h) = 0,37 kWh.

Ja tuosta kWh -lukemasta on helppoa laskea vaikka päässä, että kun 250 W:n sähköavustusmoottori ottaa öbaut 0,37 kW tehoa akusta, niin akku kestää yhden tunnin...

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Huhti 2018, 07:08
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah).


Eikö näitä akkujen kokoja olisi jo mahdollista ilmoittaa (kilo)vattitunteina?


Jos ilmoitetaan Voltit ja Appeeritunnit niin helppohan se on laskea itsekkin :roll: IP-luokitus olisi kiinnostavampi tieto kun puhutaan ulkokäyttöön tulevasta elektroniikasta.

Jukka

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Huhti 2018, 07:48
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:Akku viistoputkessa pullotelineen paikalla (36 V 10,4 Ah).


Eikö näitä akkujen kokoja olisi jo mahdollista ilmoittaa (kilo)vattitunteina?


Jos ilmoitetaan Voltit ja Appeeritunnit niin helppohan se on laskea itsekkin :roll: IP-luokitus olisi kiinnostavampi tieto kun puhutaan ulkokäyttöön tulevasta elektroniikasta.

Jukka

Joo, ja bensaa kannattaa myydä mooleina ja keskimääräisenä molekyylikokona. Siitäkin voi helposti laskea energiasisällön. :twisted:

Kyllä tuo akkujen energiasisällön ilmoittamistapa on jo pitkälti siirtynyt energiamääriin, eikä kapasitanssin ja jännitteen ilmoittamiseen. Yhtä helppohan se on halutessaan jännitetietoa käyttäen laskea akun Ampeerituntimäärä energiamäärästä kuin päinvastoin. Kymmenen vuotta sitten akut ilmoitettiin poikkeuksetta Ampeeritunteina ja jännitteenä. Nykyisin sähköautojen akut ovat jo poikkeuksetta kilowattitunteina ja polkupyörän akutkin ainakin yleensä wattitunteina. Vain silloin tällöin enää jotkut "taantumukselliset" käyttävät vielä Ampeeritunteja ja nimellisjännitettä. :wink:

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Huhti 2018, 08:44
Kirjoittaja kemppes
Sähköautojen akkujen koko ymmärtääkseni ilmoitetaan kWh:na mikä on hyvä tapa, ehkä sähköpyörissäkin näin olisi hyvä. Toisaalta vanha tapa (amppeeritunnit + jännite) voinee kulkea vielä rinnalla jonkin aikaa että uuteen opitaan.
Mites tuo TSDZ2 on pelittänyt ?

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 18 Huhti 2018, 10:18
Kirjoittaja jviirret
No entäs nuo IP-luokitukset? Suurimmasta osasta ulkokäyttöön tehdystä elektroniikasta IP-luokitus löytyy, jos ei löydy niin on todennäköisesti IP21, eli ei kestä mitään sääolosuhteita. Sähköpyörän osista olisi aika olellinen tieto.

Jukka