Sivu 4/4

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 21:28
Kirjoittaja jviirret
Puusilmä kirjoitti:
Ralii kirjoitti:Tossa oma tänhetkinen työmatkapeli. Hyvin kuljettaa 30km / pvä kelillä kun kelillä ilman tarvetta suihkuun. Speksit samat 1000w BBSHD kuin aiemmassa koska moottorikin on sama.

Noin 4200km ajettu nyt sähköllä. Kivaa se on tääki niinku muukin pyöräily.


Miten on ketjut kestäny 1000W moottorin? Entä rataspakka?


En tiedä tuosta tapauksesta, mutta yleisesti ottaen keskiömoottoreissa kestää yllättävän hyvin kun ei polje samaan aikaan täysillä ;)
Toisin kuin sähkömoottorin, ihmisen teho ei ole tasainen kampikierroksen aikana. Jos ajaa 300W keskiteholla niin kampikierroksen aikana on alle 100W kuin myös yli 500W tehoalueita. Seisten runtatessa iso mies saa varmasti ketjuun hetkellisesti suuremmatkin voimat kuin 1000W sähkömoottori. Joku(äännetään Jori) osannee laskea tarkemminkin?

Jukka

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 11 Helmi 2018, 21:44
Kirjoittaja jviirret
No, ku aikaa on ni kaivelin ton moottorin speksit: https://electricbike-blog.com/2015/09/0 ... iant-fins/
Vääntö max. 160Nm, eli halkaisijaltaan 200mm ketjurattaaseen(n. 48piikiä) välittyy 1600N voima.
100Kg ukko aiheuttaa kampeen 1000N voiman kun se seisoo polkimella yhdellä jalalla. Jos kampi on 170mm ja sillä sama 200mm ketjuratas niin ketjuun välittyvä voima on 1700N, eli suurempi kuin tuossa 1000W moottorissa.

Laskinko/pähkäilinkö oikein?

Jukka

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 20:49
Kirjoittaja samuel
Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.

Re: RE: Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 20:59
Kirjoittaja Jarcco
samuel kirjoitti:Hong Kong Mainostaa huuverilautaa satasella, olisi edukas aihio kolmivetotadpolen tekoon.
En tyrmää mutta eikös noissa ole suoravetomoottori joka jarruttaa hieman kun ei ole veto päällä? En tiedä onko minkäänlainen ongelma.

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 12 Helmi 2018, 21:11
Kirjoittaja janx
xTail projektin kaivaminen naftaliinista ja sähköistäminen näin voisi olla kans aika jännä ajoneuvo? Mitenhän tuo keula vetelis kiihdytyksistä vai meniskö ku käärme? :roll:
viewtopic.php?f=3&t=2793&hilit=python+xtail&start=45#p57891

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 13 Helmi 2018, 23:25
Kirjoittaja janx
Kervelolla näemmä on sähköavusteinen trike, jossa erilliset moottorit (2x200W) takana. Molemmille moottoreille on omat kontrollerit.
Näin mainostavat: "The great benefit of such configuration using 2 hub motors on rear wheels, is to eliminate the mechanical differential which leave both wheels independent. Each motor has its own control system which monitor the speed, the torque for a given power request."

Laitetaan linkkikin: https://kervelo-bike.com/product/utilit ... ric-trike/

Re: Pystypyörän sähköistäminen

Lähetetty: 14 Helmi 2018, 19:02
Kirjoittaja janx
Myös tässä nelipyörässä lienee itsenäiset moottorit.
30 sec TECH: Swincar all-terrain spider car
https://www.youtube.com/watch?v=_1SgmD-v10c

Pitäsköhän tästä "erilliset moottorit" tms. tehdä oma ketjunsa?