Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 472
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 28 Maalis 2018, 08:41

Rupesi KTM:n sähköläskistä kuulumaan raksetta ja pauketta töihin mennessä. Kuvittelin moottorista jonkin rattaan rikkoutuneen, mutta soittivat ja sanovat, että taka-akseli oli katkennut.

Mitä sanoo raati: 2 vuotta ajettu ja 4400 km. Oliko viallinen jo uutena vai onko läskikuskissa vika?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3331
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 28 Maalis 2018, 09:16

Minkälainen akseli? Lähinnä halkaisija kiinnostaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9559
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jori » 28 Maalis 2018, 09:26

Läskien akselit ovat pidempiä, mutta muuten samoja kuin normipyörissä, joten kuormitus on suurempi akselin pituuksien suhteessa. Samoin akselin kuormitus kasvaa lineaarisesti kuskin + muun kuormituksen suhteessa. Pidempi akseli ja painavampi kuorma (kuski+tavarat) lienee syynä ennenaikaiseen väsymiseen.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11674
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Maalis 2018, 09:34

Jos olisi takuunalainen valmistusvika niin tuskin olisi kestänyt noinkaan pitkään. Onko tämä se pyörä jonka ajoasentoa muutit takapainoisemmaksi?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

wwhv
Viestit: 88
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja wwhv » 28 Maalis 2018, 09:57

vai olisiko talvi/kylmä (siis olosuhteet) vaikuttaneet heikkoon kestävyyteen...

Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 204
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Ralii » 28 Maalis 2018, 11:32

Oon nyt 5000km ajanu kahdella halvalla sähkö ja sähköistetyllä fatilla joista 2000km 1kw moottorilla ja ei oo ollu mitään tollasta ongelmaa.
Python lowracer 2009-> Cruzbike 2015 -> GZR Urban Rambler -> ?? kinneri ??
http://www.larisaukkonen.com

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11674
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jviirret » 28 Maalis 2018, 11:34

Ralii kirjoitti:Oon nyt 5000km ajanu kahdella halvalla sähkö ja sähköistetyllä fatilla joista 2000km 1kw moottorilla ja ei oo ollu mitään tollasta ongelmaa.


Paljonko painoa pyörän päällä ja millaisella painojakaumalla? Entä viestiketjun aloittajalla?

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 204
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Ralii » 28 Maalis 2018, 11:42

jviirret kirjoitti:
Ralii kirjoitti:Oon nyt 5000km ajanu kahdella halvalla sähkö ja sähköistetyllä fatilla joista 2000km 1kw moottorilla ja ei oo ollu mitään tollasta ongelmaa.


Paljonko painoa pyörän päällä ja millaisella painojakaumalla? Entä viestiketjun aloittajalla?

Jukka


Kuski ~90kg, pyörä varmaan 30-40kg. Painojakaumasta suht mahdoton sanoo muuta kun et moottori on poljinkeskiössä ja akku juomapullotelineen kohdalla. Moottori ja akku tais olla sen 10-12kg yhteensä.

Pyörä: https://www.xxl.fi/white-5fat-lite-fatb ... 43_1_style

Joustoa ei oo takana mutta akselille kohdistuvia iskuja pehmentää 4,5-tuuman rengas 0,5bar paineilla.
Python lowracer 2009-> Cruzbike 2015 -> GZR Urban Rambler -> ?? kinneri ??
http://www.larisaukkonen.com

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9559
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jori » 28 Maalis 2018, 18:18

Ralii kirjoitti:Oon nyt 5000km ajanu kahdella halvalla sähkö ja sähköistetyllä fatilla joista 2000km 1kw moottorilla ja ei oo ollu mitään tollasta ongelmaa.

Kyse on paljolti kuormasta, joka pyörän päällä kulkee. Puusilmä on sinua selvästi pidempi ja painaa 40 kg enemmän.
Kuva
Pituus siirtää painoa takapyörälle ja ketjut ovat painosuhteen verran kireämmällä. Väsymisilmiöt ovat siitä erikoisia, että korkeimpien kuormitushuippujen määrä dominoi väsymisnopeutta. Tässä tapauksessa noiden jännityshuippujen suuruus Puusilmän pyöräillessä on noin kolmanneksen korkeampi, joten väsymisnopeus on aika paljon rajumpi.
Wöhlerkäyrä.png
Wöhlerkäyrä.png (5.47 KiB) Katsottu 818 kertaa

Käyrästä voi havaita, että suurimpien (1200 ja 900MPa) jännitysten suhteen kolmanneksen suuruinen kormituksen nosto pudottaa kestoiän kymmenykseen. Periaate on sama pienemmilläkin jännityksillä. Jännitystason lasku 1066 MPa 800 MPa parantaa väsymiskestoa 15-kertaiseksi.

No, nuo koskevat vain kuormitushuippujen määrää. Tavallisesti jännitystaso pysyy paljon alempana ja enimmäkseen väsymisrajan (vaakasuora) alapuolella. Mutta hyvin näkyy, miten paljon vaikuttaa kolmanneksen kuormitustason lisäys. Paljon.

Joo, on suuri nuo jännitykset. Kuva on Sandvikin erikoisteräksestä, mutta käyrien muoto on sama kaikille teräksile. Alumiinilta ja ruostumattomalta teräkseltä puuttuu tuo vaakasuora osuus.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 472
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 30 Maalis 2018, 06:07

Kuulostaa siltä, että pitää siirtyä pitkänmatkan kävelyyn.

No, onhan tämän nyt toistuva ilmiö. Boda Bodasta katkesivat takakiekon pinnat jatkuvasti, Hammertruckista halkesi runko (tosin veden jäätymisen ja ruosteen vuoksi) ja nyt 2 vuoden kohdalla jälleen juuri kun olen saanut uuden pyörän ajokuntoon niin katkeaa akseli.

Ensikesänä näemme tuleeko Kuukkelistakin siipirikko.

Olin ajatellut sähköttömäksi läskiksi Pole Taigaa, mutta kun siinä on vielä pidempi akselin pituus (eli 197 mm) kuin Kottaraisessa (177 mm) eikä sekään kestä, niin tuntuu hullulta ostaa vielä herkemmin hajoava peli. Molemmissa muuten DT SWISS kiekot.

Onko se sitten jatkossa minun polkupyöräni tässä? Pitää tilata ennenkuin britit lopulisesti eroavat EU:sta, eli vuosi on aikaa.

Kuva

Thorn Nomad Mk2

http://www.thorncycles.co.uk/bikes

Tai sitten SUMO http://www.schauff.de/schauff/index.php?language=e&action=fahrrad&typ=XXL+Heavy+Duty&jahr=2004

Ja Kuukkelilla ajetaan kunnes joku kohta pettää, toivottavasti ei yli 70 km/h vauhdissa kuitenkaan. :(

P.S. Juu, kyllä painon pudotus on työn alla, mutta se ei ratkaise ongelmaa kun painoa jää yli 100 kg joka tapauksessa ja tavarat päälle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3670
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jooseha » 30 Maalis 2018, 08:39

Jos akselin kestävyys mietityttää, niin katsele pyöriä, joissa on läpiakselikiekot. 15 millin putki on aika paljon jämäkämpi kuin 10 millin kierretanko.

Puusilmä
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 472
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Puusilmä » 30 Maalis 2018, 08:57

jooseha kirjoitti:Jos akselin kestävyys mietityttää, niin katsele pyöriä, joissa on läpiakselikiekot. 15 millin putki on aika paljon jämäkämpi kuin 10 millin kierretanko.

Juuri sellainen Kottaraisessa oli. Tietysti lyhyempänä voisi kestää. Usein siloin kyse on maastopyöristä, joihin saa huonosti (mutta saa kyllä) tarakoita. Tietysti joku täysjousto alamäkipyörä voisi olla sopiva, mutta jousipalikoitakaan ei ole tarkoitettu yli 100 kg lasteille. Ja sitten olisi pyörässä runsaasti lisää osia hajoamaan... :evil:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3331
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja Vilijami » 30 Maalis 2018, 10:16

Voishan 15mm putken vaihtaa 15mm tankoon. Ja onhan niitä napoja 20mm akselillakin, tuo umpitankona ei varmasti katkea.
Itse olen todennut bmx kiekot (406, 48 pinnaa ja 14mm umpiakseli) ainoaksi varmaksi vaihtoehdoksi. Isommat rullaa toki paremmin, mutta kiitos ei kestä pinnat.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9559
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jori » 30 Maalis 2018, 10:44

Katsele tandemin osia, niin kestää kyllä. Et sinä niin suuri pyöräilijä ole, isommillekin on saatu kestämään. :)
Tässä läskitandemin takanapa.
Kuva
https://www.ebay.com/p/DT-Swiss-350-Big ... 0012040350

Tässä vielä perustelu kestävyydelle:
Ulkohalkaisijan tuplaaminen 10mm -> 20mm kasvattaa kuormankantokykyä 8-kertaiseksi, koska taivutusvastus. 20mm akseli on kuitenkin ontto, joten siitä pitää vähentää sisäreiän vähentämä kantavuus. Jos sisäreikä olisi 10 milliä, olisi kantavuus 8-1 = 7-kertainen. Luulen tuon olevan hieman suurempi, niin päädyn arviossani 5-kertaiseen kestävyyteen 10 mm akseliin verrattuna. 8)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9559
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

ViestiKirjoittaja jori » 30 Maalis 2018, 11:08

Nyt kun asiaa rupesin miettimään, niin huomasin, että akselin kestävyydelle kaikkein pahinta onkin levyjarrun käyttö. Jarruttaminen kuormittaa akselia ja laakereita renkaan ulkokehän ja jarrulaikan halkaisijoiden suhteessa. 700 mm kiekossa 160 mm jarrulevyllä akselia kuormittava voima on viisinkertainen. (Jarruvoima muodostuu jarrupalan keskellä, eli noin 140 mm halkaisijalla.) Kun tähän lisätään ketjuvoima ja lastin pystykuorma, niin ei mikään ihme, ettei vannejarrulle suunniteltu akseli kestä. :?
Vannejarrullahan jarrutuksen tukivoima akselilla on summittain sama kuin jarrutusvoima, eli 1:1, kun vannejarrussa se oli 1:5.:shock:

Kuten olen usein aiemminkin sanonut, levyjarru ei sovi polkupyörään. Polkupyörän pitää muuttua, jos aikoo sopeutua levyjarruun. :|
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa