Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Kuten olen usein aiemminkin sanonut, levyjarru ei sovi polkupyörään. Polkupyörän pitää muuttua, jos aikoo sopeutua levyjarruun. :|

Levyjarru kaipais kaksi jarrusatulaa, asteltuna 180 asteen välillä, niin akselia katkova voima poistuu?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuten olen usein aiemminkin sanonut, levyjarru ei sovi polkupyörään. Polkupyörän pitää muuttua, jos aikoo sopeutua levyjarruun. :|

Levyjarru kaipais kaksi jarrusatulaa, asteltuna 180 asteen välillä, niin akselia katkova voima poistuu?

Mutta pinnoja venyttävä/katkova voima säilyisi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos pyörä ei kestä . Osta pois mun Stern 3 , taka-akselit varmaan kestää . Pyörä on kestänyt hyvin minun alla. Enkä ole niitä pieninpiä marjanpoimijoit. Siittä saa hyvän etuvetosen työmatka kulkimen . Jos kiinostaa laita yv:tä . Itse olen sellain 194cm pikkupoika . Pyörän saa säädettyä noin 185cm pituselle . Tai yli 200cm pituselle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

No, ei nyt manata levyjarrua aivan alimpaan kerrokseen. :twisted: Kyllä siinä on hyviäkin puolia, mutta sen käyttö polkupyörässä vaatii vain pyörän perinteiseen rakenteeseen pieniä muutoksia. Kaikki muutokset kuitenkin ovat valitettavasti rakenetta painavoittavia. Levyjarrun käytöstä pitää siis maksaa lievänä rakennepainon lisäyksenä, eikä tälle mahda mitään. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jori kirjoitti:

Katsele tandemin osia, niin kestää kyllä. Et sinä niin suuri pyöräilijä ole, isommillekin on saatu kestämään. :)
Tässä läskitandemin takanapa.
Kuva
https://www.ebay.com/p/DT-Swiss-350-Big ... 0012040350

Tässä vielä perustelu kestävyydelle:
Ulkohalkaisijan tuplaaminen 10mm -> 20mm kasvattaa kuormankantokykyä 8-kertaiseksi, koska taivutusvastus. 20mm akseli on kuitenkin ontto, joten siitä pitää vähentää sisäreiän vähentämä kantavuus. Jos sisäreikä olisi 10 milliä, olisi kantavuus 8-1 = 7-kertainen. Luulen tuon olevan hieman suurempi, niin päädyn arviossani 5-kertaiseen kestävyyteen 10 mm akseliin verrattuna. 8)

Pitänee jossain vaiheessa ostaa se Pole Taigan runko ja ruveta keräilemään osia kasaan. Usein vaan tuntuu käyvän niin, että löytää hyvät osat, mutta ne eivät sitten sovikkaan mihinkään runkoon eivätkä toisiinsa. Kuten kaikki tietävät, standardeja ei käytännössä ole.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti:

Pitänee jossain vaiheessa ostaa se Pole Taigan runko ja ruveta keräilemään osia kasaan. Usein vaan tuntuu käyvän niin, että löytää hyvät osat, mutta ne eivät sitten sovikkaan mihinkään runkoon eivätkä toisiinsa. Kuten kaikki tietävät, standardeja ei käytännössä ole.

Älä nyt noin suureellisesti lähde korjaamaan. Koita ihmeessä ensin tandemin takapyöräksi tarkoitettua napaa, tai koko kiekkoa takana. Tuo 20 mm akseli sopii sellaisenaan samaan 10 mm akselille sopivaan haarukkaan. Siellä akseliputken sisällä on erillinen 10 mm pultti tai pikalukko, joka kiinnittää pään haarukan droppariin. Kyllä se 10 mm pultti siellä aivan dropparin vieressä kestää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jori kirjoitti:
Puusilmä kirjoitti:

Pitänee jossain vaiheessa ostaa se Pole Taigan runko ja ruveta keräilemään osia kasaan. Usein vaan tuntuu käyvän niin, että löytää hyvät osat, mutta ne eivät sitten sovikkaan mihinkään runkoon eivätkä toisiinsa. Kuten kaikki tietävät, standardeja ei käytännössä ole.

Älä nyt noin suureellisesti lähde korjaamaan. Koita ihmeessä ensin tandemin takapyöräksi tarkoitettua napaa, tai koko kiekkoa takana. Tuo 20 mm akseli sopii sellaisenaan samaan 10 mm akselille sopivaan haarukkaan. Siellä akseliputken sisällä on erillinen 10 mm pultti tai pikalukko, joka kiinnittää pään haarukan droppariin. Kyllä se 10 mm pultti siellä aivan dropparin vieressä kestää.

Juu ei, kun tarkoitan, että sähkötöntä läskiä kasaan. Sähköläski on loistava työmatkapyörä, ja jos siihen kerää vähemmän kilometrejä, niin se kyllä kestää. Sähköläskiin aka. Kottaraiseen ei saa noita 5,05 tuuman renkaita, jotka saattaisivat kantaa lumella paremmin kuin 4.0 tuumaiset.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

Ok, mutta pidä mielessä, ettei tarvitse pelätä, että pyöräily loppuu pikkupojille tehtyjen pyörien takia. Niitä, ja niihin sopivia kriittisiä osia, tehdään myös isommille "tandem"-eufemismilla merkittynä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

jori kirjoitti:

Ok, mutta pidä mielessä, ettei tarvitse pelätä, että pyöräily loppuu pikkupojille tehtyjen pyörien takia. Niitä, ja niihin sopivia kriittisiä osia, tehdään myös isommille "tandem"-eufemismilla merkittynä. :)

Joo, olen huomannut. Noissa SUMO pyörissä näytti järjestäen olevan tandem navat. Ovat vaan jotenkin ruman näköisiä tuohon brittiin verrattuna.

Moskat
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 14:43

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Moskat »

Taitaa akselin pituuden muutos olla aika pieni tekijä sen kestävyydestä. Laakerointipisteet on kuitenkin yhtä lähellä haarukkaa kuin kapeampiperäisissä.
Merkittävimpiä taitaa olla akseli tyyppi, materiaali ja oikea käyttö. Esim pikalinkkuakselilla laakereiden oikea kiristys ja lukitusruuvien oikea kireys voivat olla merkittäviä tekijöitä.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Boda Bodasta muuten katkesi satulatolppa pinnojen lisäksi, ja kertaalleen ketjut kesken reissun.

Ja tänään katkesi suksisauva, ihan vaan horjahdin ja otin sauvasta tukea niin naps poikki - ei se ehtinyt edes taipumaan.

Pitää vaan maata ihan hiljaa paikallaan, lattialla ettei katkia sängystä jalat tai pohja petä. :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti:

Boda Bodasta muuten katkesi satulatolppa pinnojen lisäksi, ja kertaalleen ketjut kesken reissun.

Ja tänään katkesi suksisauva, ihan vaan horjahdin ja otin sauvasta tukea niin naps poikki - ei se ehtinyt edes taipumaan.

Pitää vaan maata ihan hiljaa paikallaan, lattialla ettei katkia sängystä jalat tai pohja petä. :roll:

Eikös sinulla ollut tässä joustava satulatolppa. Jos sekin katkesi, on syy selvä. Olet asentanut satulan liian taakse. Paino takana taivuttaa satulatolppaa takse ja lisää takapyörän kuormitusta. Toisaalta satula pitäisi olla taaempana, kun kuski on pitkä. Nykyrungoissa on liian pysty satulaputki ja lyhyt runko, joten pitkäjalkaiselle säädettynä satula jää liian eteen ja pitää polkea liian suoraan alas.

Tarvitset isompirunkoisen pyörän, mieluummin hieman crank forward mallisen. Wanhan ajan herrainpyörä olisi sinule omiaan, jos löytyisi tarpeeksi isorunkoinen.

Vanhanajan isorunkoinen polkupyörä.jpg
Vanhanajan isorunkoinen polkupyörä.jpg (247.02 KiB) Katsottu 4961 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Boda Bodassa oli pitkä taaksepäin kallistettu satulatolppa. Idea on, että kaikenkokoiset voivat ajaa samalla rungolla kun penkki siirtyy satulaa nostaessa ja laskiessa lähemmäs tai kauemmas ohjaustangosta. Mutta liian pitkä ja liian kallistettu minulle...

Kottaraisessa on Thud Buster juuri sillä ajatuksella, että runko ja vanteet pääsevät vähemmällä, vaan eipä sekään auttanut.

Viimeksi muokannut Puusilmä, 31 Maalis 2018, 20:41. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, tuo "fit for all" meininki ei oikein riitä keskikokoista suuremmalle. Tekevät rungoista liian pieniä säästääkseen materiaalia ja pakkaustilaa kaupoissa. SIksi se satulatolppa nousee niin korkealle. Jos runko olisi pitkä, kuten tuossa vanhassa pyörässä kuvassa, satulan voisi asentaa putken etupuolelle, jolloin taivutusmomentti satulaputkessa vaihtaisi suuntaa, eikä putki taipuisi niin herkästi. Kaikkein parasta olisi, jos runko olisi korkeampi, kuten kuvassa.

On selvää, ettei noin pitkälle ulkoneva putki kestä normaalimateriaalista. Sinun pitää vaihtaa satulatolpaksi paksuseinäisempi vähän kovemmasta materiaalista. Kysy Pastorilta niistä cromoputkista, jos niistä saisi rakennettua kestävän satulatolpan sinulle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ei palanu pinna vaan katkesi akseli

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tai sitten naru satulan ja emäputken väliin, ikäänkuin pedersen pyörässä:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin