Noissa navoissa on eroja, ja etenkin tulevat eteen kun on kyseessä läskipyörän leveämmän takanavan rakenteet.
Mulla oli 90-luvulla (sen aikaiset maantiepyörät olivat 126mm:n levyisillä akseleilla ja vapaaratas-pakoilla jotka ovat siis kierteellä kiinni navassa) useampi halpispyörä joista meni akseleita poikki, vaikka olen tällainen < 70 kg hyttynen.
Kohtuudella alkoi akseli kestää peräti 4000 mk maksaneessa Bianchi "kilpapyörässä" jossa oli silti jotkut halpisnavat joiden laakereiden välystä kuitenkin sai säätää viikottain (ajoin sillä > 25t kilsaa vuodessa ja väsytin CrMo-rungon muhvit).
Kaikki ongelmat loppuivat kun ostin kolme vuotta vanhan ja varmaan 100t ajetun Rossin-kilpapyörän jossa oli Campagnolo Record navat ja osasarja. Sen jälkeen hankin vielä uuden napaparin samaa laatua, kun osoittautuivat niin hyviksi.
Noissa on akselin materiaali sen verran parempaa että kun laakerit voiteli ja kerran tiukkasi kartioiden välykset kohdilleen, ei niihin tarvinnut minkään muun takia koskea kuin uudelleen voitelun takia. Halpisakseleihin piti jättää välystä jotta pistoakselin kiristyksellä mittojen muuttuessa eivät alkaisi laahaamaan. Record-navoilla tällaista ei saanut aikaiseksi vaikka kuinka tiukkaan pistoakselit veti kiinni.
Nyt kun pyörässä on sähköapu, ja pitävät läskirenkaat, niin siinä pitää käyttää ehdottomasti sellaisia pakkoja joissa etenkin isommat rattaat on 2-3 rattaan nippuina. Näin on ainakin Shimanolla yleensä ja SRAM:n paremman pään pakoissa.
Silloin voi olla jotakin toivoa että alumiininen vapaaratas voisi kestää. Mulla ei ole muita kuin alumiinisia vapaarattaita näissä WTB:n navoissa ja kun siirryin pois halpis-SRAM pakkojen käytöstä niin nyt kestävät.
Toinen jolla kestävyyttä saa lisää on takanavat joissa on "läpiakseli" -rakenne, eli itse akseli on 15mm:n putki jossa voi olla päässä 10mm "akselin" päätykupit. Näissä WTB:n navoissa on näin, ja kun nykyään napojen pakan puoleinen laakeri tulee aika keskelle akselia, niin akselin jäykkyys/kestävyys on merkittävässä roolissa.
Mitä tulee ketjujen kestävyyteen, niin jos ei ole pakko olla paljoa vaihteita, niin itse laittaisin sähköpyörään 1x9 vaihteiston ja siihen Campagnolo Record C9 -ketjut, ja mieluusti tosiaan pari kolme settiä ketjuja. Näin itse rattaiden kuluma on kohtuullista ainakin ketjun venymän suhteen. Ja 9-vaihteiset pakat on halpoja... niitä voi ostaa jokusen varastoon jotta 11-15 piikkisiä rattaita voi vaihtaa muuten toimiviin pakkoihin. Joihinkin pakkoihin saa noita rattaita myös irrallaan.
Kun itse siirryin 1x11 vaihteistoon, ajoin ennen ketjun venymistä vaihtokuntoon yhdestä (pirun kalliista M9000-) pakasta 11/13/15 -piikkiset rattaat sellaiseen kuntoon että uudella ketjulla alkoi hyppimään. Korjasin pakan ostamalla 1/4-hintaisen M8000 -pakan josta otin nuo rattaat siihen...