Crank Forward (OT)

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Tuollainen tandemi näyttää hienolta
http://www.atlanticbicycle.com/productD ... ductId=110

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Talven ensilumi tuli, ja sitä tulikin kunnolla, 5-10cm raskasta nuoskalunta. Lwb:llä ajo muuttui liian työlääksi, joten lähdin tällä CF:llä töihin. Täytyy sanoa että lunasti kaikki odotukset jota olen tähän ladannut. Pyörä etenee hyvin lumessa, luiruaa kyllä, mutta aika helppo hallita kun käsien ei tarvi kannatella kropan painoa ja kaippa tuo hieman matalempi painopistekin auttaa. Pitkä akselivälikään ei tunnu ainakaan haittaavan. Jalankin saa nopeasti ja tukevasti maahan, mutta vielä hieman matalampi saisi olla, aavistuksen verran pitää kallistaa että saa kantapään maahan. Hieman kun olisi alaputkea jatkanut enempi niin olisi tullut ehkä parempi. Tavallinen leveä ja jousitettu pyörän penkki on riittävän mukava tuolle 8km:n matkalle. Eli joka suhteessa parempi kuin maastopyörä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja JTH »

Tämmöinen blogi tuli vastaan: http://kcbiker.blogspot.com/
Vähän niinkuin Jviirretin ameriikan serkku :D

Asiallisia rakennelmia kaverilla....

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No niimpä näkyy :D
Tuossahan on tehty runkokin "oikea oppisesti", jolloin penkin etäisyys ja korkeus polkimiin nähden muuttuu samassa suhteessa penkkiä säädettäessä. Ois minullakin tuossa huonolaatuin maastopyörä pistää aihioksi, mutta ajattelin kuitenkin etsiskellä 28" renkailla olevan matalarunkoisen hybridi/maantiepyörän. 28 rengas kun on se oikea koko talvi käyttöön.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja JTH »

Juu, tämä punainen on musta tosi siististi toteutettu:
Kuva

Tota etuvaihtajan tolppaa olen näiden CF-pyörien kanssa miettinyt, mutta tuossahan tuo ratkaisu on!

-Janne

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pistänpäs minäkin lusikkani soppaan ja muutin maastopyöräni CF:ksi:

Kuva

Ovat kelit sen verran pahat, etten ole päässyt kunnolla kokeileen. Ei oikein innosta. Tuntuu, että, kun painoa tulee noinkin paljon takapyörälle on talvikeleillä jatkuvan etupyörän luiston vaara. Sama mikä LWB:llä.

Istuin on leikattu polystyreenistä, jota on helppo muotoilla kuin juustoa pitkällä Stanley-veitsellä.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joo, ei se noin takapainoisena tule toimimaan. Mutta ajoasentoa tuolla pääsee kokeilemaan.
Oikein tehtynäkin on takapainoisempi kuin tavallinen pystäri, mutta ei paljon.
Omat testailut talvella toistaiseksi jäänyt tuohon yhteen töissä käyntiin, kun on ollut liian hyvät kelit ts. on päässyt nojakillakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kävin vähän ajelemassa ja kyllä etupää tuntui tosi keveältä. Oli koko ajan tunne, että se nousee ilmaan ja kippaa yli ja eihän se silloin kaarteissa voi olla luistelematta. Kokeiluni osoitti, että tavallisesta pyörästä ei tule SF:ää, jos ei akselin väliä huomattavasti pidennä. :cry:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Muutenkin pyörätyyppi väärä käyttötarkoitukseesi, eli pitkiä päivämatkoja, asuntovaunu perässä. Pidempi ajo cf:llä nimittäin rasittaa alaselkää melkoisesti. Enempi kuin nojakissa, jossa yläkropan painosta osa tukeutuu selkänojaan. Ja enempi kuin etunoja pystärissä, jossa osa yläkropan painosta on käsien kannateltavana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tällä CF:llä nyt pari talvea pyöräillyt, välillä enempi ja välillä vähempi. Tämä talvi on ollut semmoinen "enempi" talvi. Uuden tekemisestä olen jo viime talvesta haaveillut, pitäisi tehdä enempi cruiserin näköinen ja viimeistellä paremmin. Sopivia mallikuvia etsiessäni huomasin että nythän näitä myydään jo euroopassakin:

Kuva

Varsin asiallisen näköinen, 28" renkaat ja oikeinkin CF mäinen ajoasento (kuvassa penkki liian alhaalla). Ja mikä parasta, hinta(hieman yli 400e) on sellainen ettei välttämättä kannata alkaa itse tekemän: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37156 Ei paha alumiinirunkoisesta pyörästä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jviirret kirjoitti:

Muutenkin pyörätyyppi väärä käyttötarkoitukseesi, eli pitkiä päivämatkoja, asuntovaunu perässä. Pidempi ajo cf:llä nimittäin rasittaa alaselkää melkoisesti. Enempi kuin nojakissa, jossa yläkropan painosta osa tukeutuu selkänojaan. Ja enempi kuin etunoja pystärissä, jossa osa yläkropan painosta on käsien kannateltavana.

Tätä mää veikkasinkin, kun talvipyörä-ketjussa kattelin kuvia. Tuossahan paino tulee aika lailla kokonaan persiille, eli kaikki takapyörästä tulevat iskut vaimennetaan selkärangan välilevyillä. Seisaallaan iskujen keventämistä ei varmaankaan voine tehdä kun ohjaustanko tulee niin taakse?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Ja mikä parasta, hinta(hieman yli 400e) on sellainen ettei välttämättä kannata alkaa itse tekemän: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=37156 Ei paha alumiinirunkoisesta pyörästä.

Jukka

No miten olis vielä halvempi, 242 € :
Kuva

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28107. Tässä on 26" MTB-rattaat ja näyttäis keskiö olevan enemmän CF kuin edellisessä. Tuohon sitten vaikkapa jo löytyvistä osista 3/5/7-napavaihteinen 28" ratas ja toinen eteen ja hyvä tulee. Lokareita saa myös kohtuu hinnalla, vähän näyttäisi että kapeammat 622/28" gummit voisivat mahtua pyörimään...

Näyttää löytyvän myös 21-vaihteinen malli http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28347 hintaan 362 €.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Tässä on 26" MTB-rattaat ja näyttäis keskiö olevan enemmän CF kuin edellisessä. Tuohon sitten vaikkapa jo löytyvistä osista 3/5/7-napavaihteinen 28" ratas ja toinen eteen ja hyvä tulee. Lokareita saa myös kohtuu hinnalla, vähän näyttäisi että kapeammat 622/28" gummit voisivat mahtua pyörimään...

Jos tuollainen hyvä 28" rumpuvaihteinen kiekko löytyisikin jostakin :roll: Mutta kun ei, tahtoo olla vanteet solmussa tai rumpu rikki. Jos siis ostaa ni sama ostaa valmis.

mhelander kirjoitti:

Näyttää löytyvän myös 21-vaihteinen malli

Ei kiitos, olen liian laiska pitämään tuollaista kunnossa maalis-huhtikuun loskakeleillä. Tuossa mun työmatkalla riittää pystypyörä tyyppisissä ratkaisuissa varsin hyvin kolma vaihdetta, kunhan hammasrattaita vaihtelemalla ne on välitetty oikein.

Nebulus kirjoitti:

Tuossahan paino tulee aika lailla kokonaan persiille, eli kaikki takapyörästä tulevat iskut vaimennetaan selkärangan välilevyillä. Seisaallaan iskujen keventämistä ei varmaankaan voine tehdä kun ohjaustanko tulee niin taakse?

Joo, seisten ajo ei oikein ole luontevaa. Jousitettu satula on liki pakollinen ja saa olla niin leveä kuin kaupasta löytyy koska polkimet ei tule sen alle. Sopivalla voimalla kun polkee niin perse vähän kevenee penkistä. Itsekkin iskisvaivaisena suhtauduin aika epäilevästi, mutta eipä nämä vaivat ainakaan ole pahentuneet. Ja kyllä nojapyörä/kinneri taas vaihtuu alle kun kelit muuttuu sellaiseksi että niillä ajo on mielekästä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28349
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Crank Forward (OT)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Olihan siellä kolmivaihteinen jossa lokaritkin paikallansa.

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=28349

Sama pyörä jonka linkitin tuohon ylemmäs mutta ilman tarakkaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin