Sivu 7/8

Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 19 Touko 2011, 09:25
Kirjoittaja jviirret
Simon kirjoitti:

Hieno on Jukan uusi CF. Pystäri,mutta minulla on ehkä enemmän Crank Foward
tyylinen tuo naistenpyörästä tehty omatekele.

Joo, huomattavastikkin enempi cf on. Talviajossa riittää kyllä vähempikin, varsinkaan pitkä akseliväli ei tuo mitään hyvää tullessaan. Tämä on varsin hyvin huomattu electralla kun eturengasta ei ole viety yhtään kauemmas polkimista kuin tarve on. Ihan ei ole "overlappia" mutta eipä paljo muutenkaan jos jalkapohjilla polkee.

Jukka


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 03 Syys 2013, 14:02
Kirjoittaja jviirret

Vanhaa ketjua herätellään henkiin. Muutama tunti oli joutoaikaa niin annoin parille terässiiven raadolle uuden elämän:

oldfart2.jpg

Tekotapa sama kuin tämän ketjun aloitus sivulla, mutta ulkonäköön yritin tavoitelle 20-luvun henkeä

Kuva

Jukka


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 09:48
Kirjoittaja jviirret

Jossakin ketjuissa ollut puhetta CF:n ajoasennoista. Itsekkään en ole ollut ihan varma omastani, mutta nyt sain "avustajan" ottamaan muutaman kuvan itsestäni.

CFsuorana.jpg
CFsuorana.jpg (97.15 KiB) Katsottu 8318 kertaa
cf170.jpg
cf170.jpg (99.45 KiB) Katsottu 8318 kertaa

Ensimmäisessä kuvassa kädet ovat täysin suorana ja toisessa kyynärpäistä noin 160-170asteen kulmassa, eli "mäennousuasennossa".
Pyörä ei ollut ihan suorassa, mutta sitä kompensoi se että polkiessa työntyy penkillä aavistuksen taaksepäin.
Asento on vuosien saatossa ohjaustangon ja penkin säädöillä hiuotunut tuollaiseksi, tuntuu mukavalta ja voimantuottomielessä riittävältä.

Jukka

ps. osaako joku siirtää koko ketjun tonne pystypyöräosastolle, luotu silloin kun koko osiota ei vielä ollut.


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 10:20
Kirjoittaja Vilijami

Nuo ajoasennot näyttää varsin luontevilta, kun taas joissain netistä löytyvissä kuvissa asento on lähinnä pituushyppääjän ilmalentoasentoa :D


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 11 Helmi 2017, 10:27
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Nuo ajoasennot näyttää varsin luontevilta, kun taas joissain netistä löytyvissä kuvissa asento on lähinnä pituushyppääjän ilmalentoasentoa :D

Joo, sellainenhan kippurahan se on kaikissa nojattomissa pyörissä kun maksimaalinen voimantuotto on tavoite numero yksi. CF:ssä tätä päämäärää tavoitellaan kampia eteenpäin siirtämällä, kilpapyörissä tankoa eteen ja alas siirtämällä. Tankoa siirtämällä yläkroppa painuu alemmas, ilmanvastus on pienempi ja huippunopeus suurempi, mutta mukavuudessa ja ympäristön näkemisessä CF vie voiton.

Jukka


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 29 Touko 2019, 15:34
Kirjoittaja ki

CF:ssä pyörien akseliväli lienee pakosti aina pidempi kuin pystärissä? Olisko mahdollista tehdä lyhyttä CF:ää, yhtä lyhyttä tai lyhyempää kuin pystäri ?


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 29 Touko 2019, 16:56
Kirjoittaja jori
ki kirjoitti:

CF:ssä pyörien akseliväli lienee pakosti aina pidempi kuin pystärissä?Olisko mahdollista tehdä lyhyttä CF:ää, yhtä lyhyttä tai lyhyempää kuin pystäri ?

Voi, mutta silloin pitää kampikeskiö siirtää etupyörän etupuolelle, jolloin pyörästä tulee todella kiikkerä kippaamaan tangon

lyhyt-cf.jpg
lyhyt-cf.jpg (44.68 KiB) Katsottu 4387 kertaa

ympäri. CF vaatii, että kampikeskiö ei ole aivan takapuolen alla. Toisaalta satula, tai ainakaan painopiste ei voi olla takapyörän takapuolella. Jos kampikeskiön on pyörien välissä vaatii se minimissään matkan, jota käytetään kilpapyörissä. Niissä taas satula on kampikeskiön yläpuolella (ei CF). Ainoa vaihtoehto on siirtää kampikeskiö etupyörän etupuolelle, jolloin helposti kippaa. :(


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 29 Touko 2019, 18:35
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Ainoa vaihtoehto on siirtää kampikeskiö etupyörän etupuolelle, jolloin helposti kippaa. :(

Mbb:nä tosiaan onnistuu. Oli keskiö sitten renkaan etu- tai takapuolelle tai jopa navassa.

Kyllä se peruspystäri on niin hyvää suunnittelua ettei siihen ole 1800-luvun jälkeen saatu parannusta. Yksityiskohdat vain muuttuvat muodin mukana :mrgreen:


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 30 Touko 2019, 10:49
Kirjoittaja Vilijami

Tällä tyylillä saanee CF pyörästä ehkä jopa kilpapystäriä lyhemmän?
Kuva


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 30 Touko 2019, 13:11
Kirjoittaja Wacky

Eihän tuo ole kuin semi CF pyörä parhaimmillaankaan ja jos tuota meinaa lyhentää entisetään niin se on hyvin nopeasti vielä vähemmän CF.


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 31 Touko 2019, 18:22
Kirjoittaja ki
Vilijami kirjoitti:

Tällä tyylillä saanee CF pyörästä ehkä jopa kilpapystäriä lyhemmän?
Kuva

miksi kilpapyörät on lyhyitä


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 31 Touko 2019, 19:23
Kirjoittaja jori
ki kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Tällä tyylillä saanee CF pyörästä ehkä jopa kilpapystäriä lyhemmän?
Kuva

miksi kilpapyörät on lyhyitä

Kilpapyörät ovat lyhyitä, jotta niillä pääsee lähemmäs peesiin ja ryhmäajo on näin kevyempää.


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 03 Kesä 2019, 18:24
Kirjoittaja ki

tallinnasta saa satuloita jossa on kisko jota pitkin satulaa saa liutettua eteen- taaksesuunnassa.Lopputulos jotain samaa kuin se että taivuttaa satulaputkea taaksepäin.Hinta joitakin kymppejä.Maksoin pyörästä 50 e :)
satulaputken missä satula on kiinni pitää varmaan olla juuri oikea halkaisijaltaan jotta sitä voi käyttää vai kuinka? pitääkö ottaa satula putkineen mukaan jotta saa oikean kokoisen?
miten satulavarkaudelta voisi suojautua?


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 06:20
Kirjoittaja ki

Tassa satula jossa kiskot joita pitkin satulaa tai istuinta saisi vedettyä taaksepäin


Re: Crank Forward (OT)

Lähetetty: 07 Kesä 2019, 06:22
Kirjoittaja ki
ki kirjoitti:

Tassa satula jossa kiskot joita pitkin satulaa tai istuinta saisi vedettyä taaksepäin

Sain kuvan ladattua mutta se ei kuitenkaan näy. Missa vika?