stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 365
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja ki » 19 Heinä 2018, 01:22

Onko sille mitään estettä että saadakseen pystärin ajoasennon pystymmäksi etunojaavan sijaan, kääntäisi ohjainkannatinta 180 astetta jolloin se lähentäisi ohjaustankoa ajajaan sen sijaan että loitontaisi sitä ajajasta.Sen jälkeen ruuvaisi ohjaustangon irti ja kääntäisi ohjaustangon normaaliasentoon. Pitääkö ohjainkannattimen ohjauksen tms. syyn takia taipua ajajasta poispäin tai huonontaisiko tällainen toimenpide muuten esim ohjaamista? Tälläinen operaatio ei vaatisi mitään lisäosia eikä siis maksaisi muuta kuin vähän työtä. Jos ajoasennon haluaa pystymmäksi vaihtamalla osia niin mitä silloin ensisijaisesti vaihdetaan stemmi vai ohjaustanko ja millaisiin?Olisiko allaolevan Jekun tuunaamisessa tälleen mitään järkeä, kun stemmi lähtee alempaa kuin satulaputki koska pyörän ajoasento alunperin on etukumara vai olisiko parempi etsiä alunperinkin pystyasentoisempi pyörä
thumbnail.jpg

hippu
Viestit: 12
Liittynyt: 30 Heinä 2009, 19:07
Paikkakunta: mäntsälä

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja hippu » 19 Heinä 2018, 04:11

Itse vanhassa Kombissa kokeillut,jää aika ahtaaksi ohjaustangon ja satulan väli.Jekussa ei taitais taittaminen onnistua.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Heinä 2018, 07:24

Halpahan tuo on kokeilla ;) Ei siinä mitään isoja ongelmia tule, onhan kaikissa yläohjattavissa nojapyörissäkin tangot ohjausakselilinjan takapuolella. Ilman käsiä ajaminen vaikeutuu kun ohjaus ei pyörää kallistettaessa käänny enään kallistuksen suuntaan...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 365
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja ki » 19 Heinä 2018, 10:37

En ole viela ostanut Jekkua eli siina mielessa ei ole ilmaiben kokeilu.jos tuohon paatyy niin varaosat ei maksaisi mitaan.Myydaanko stemmeja muunlaisia kuin tuollaisia jotka taipuu ajajasta poispain esim.sellasia jotka ei taivu mihinkaan suuntaan? Jos ei myyda hyodyttaako vaihtaa stemmia ylipaataan?muutetaanko ajoasentoa yleensa vaihtamalla ihjaustankoa?Taipuuko ne noin pain juuri ohjattavuuden takia? Vaihtoehtona ostaa jippo 20" tai juju joka valmiiksi pysty.Jipon akselivali on 110cm.Ajattelin etta jospa jekun lyhyt 90 cm akselivali helpottaisi tasapainon pitamisessa.Siita tulee kylla ehka aika kiikkera ja voi olla etta nopeastu ei voi ajaa.Joku oli kaatunut olikohan perati ohjaustangon yli.Siina olisi lisaksi 3 vaihdetta ja parempi pyora muuten.miten ja miten pitkaan olette koeajaneet yksityiselta ostettaessa?
Viimeksi muokannut ki, 19 Heinä 2018, 10:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Heinä 2018, 10:49

Tuollaisia stemmejä jotka puristetaan haarukan yläpäähän ei taida saada enään mistään. En osaa sanoa mahtuuko tuon kaulaputken sisään "nykyaikaista" ja harvassa on nekin jos noin pitkä pitää saada. Jopoissakin on lyhyt stemmi ja korkeat sarvet.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 365
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja ki » 19 Heinä 2018, 11:10

jopossa on kaulaputki myös jo alunperin pidempi kuin satulaputki.Ja putki sen putken välillä mihin satulaputki työnnetään ja kaulaputken välillä menee viistosti ylemmäs kaulaputkeen. Jopo on alunperin rakennettu pystypyöräksi , jekku ajettavaksi etukumarassa.Väli menee kapeaksi ja polvet voi osua ohjaustankoon ja ehkä pyörä olisi tukevampi jos siinä olisi korkeampi kaulaputki.Miksi kallistaessa pyörä ei kallistu jos ohjaintanko on käännetty? En juuri aja ilman käsiä mutta onhan se mukava jos pyörä kallistuu ajon mukaan.Jekusta pyydetään 150e, Huutonetissä ei ollut huudettu 130eurolla.millanen merkki on wild caravan - taittopyora?onko tietoa onko halpamerkki?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jviirret » 19 Heinä 2018, 13:36

ki kirjoitti:Miksi kallistaessa pyörä ei kallistu jos ohjaintanko on käännetty?


Kyllä pyörä kallistuu, mutta ohjaus kääntyy ulkokurviin päin jos kääntyvässä osassa on enemmän painoa ohjausakselin taka- kuin etupuolella.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4100
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Heinä 2018, 15:08

jviirret kirjoitti:Tuollaisia stemmejä jotka puristetaan haarukan yläpäähän ei taida saada enään mistään.

Melkein voisi vetoa lyödä että tuohon käy 22 millinen kiilaputtikannatin. Mittaamatta ei voi kuitenkaan varmaksi sanoa. Riittävän pitkää voi olla hankala löytää taittopyörän erikoisosa, kun on.

Itse jatkaisin mieluummin vanhaa kannatinta kuin kääntäisin sen ympäri. Tällöin ohjaus säilyisi normaalina, mutta pyörä ei menisi taitettuna yhtä pieneksi. Ei iso ongelma, koska kannatin on pikalukittuna helppo poistaa.

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 365
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja ki » 19 Heinä 2018, 17:30

Koko taitettuna ei ole juuri ongelma koska taitto-ominaisuus tarpeellinen lahinna siksi ettei hsl anna vieda taittamatonta bussiin.Miten jatkaisit stemmia?itseko tekemalla? Hitsaamalla?jatkopalalla???Ohjaustankoa voisi kaantaa myos eteenpain mutta se tulisi samalla matalammalle.minusta tama ei tunnu enaa kannattavalle vaihtoehdolle ehka tai parempiakin on koska pyoran runko on alunperin suunniteltu etukumaraan ajoasentoon.Kaytetyissa pyorussa myos se ongelma ettei oikein paase kunnon koeajolle

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4100
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jooseha » 19 Heinä 2018, 18:29

ki kirjoitti:Miten jatkaisit stemmia?itseko tekemalla? Hitsaamalla?jatkopalalla???

Kyllä, kyllä ja kyllä eli itse hitsatulla jatkopalalla :)

Olen joskus hitsaamattakin jatkanut. Poistamalla stemmistä ulokkeet ja laittamalla sen päälle putken klemmarilla kiinni. Yläpäähän toinen stemmi. Pitää vaan olla juuri sopivan kokoista putkea ja riittävästi sisäkkäin, jotta tulee tukeva.

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 365
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja ki » 31 Touko 2019, 18:51

jviirret kirjoitti:Tuollaisia stemmejä jotka puristetaan haarukan yläpäähän ei taida saada enään mistään. En osaa sanoa mahtuuko tuon kaulaputken sisään "nykyaikaista" ja harvassa on nekin jos noin pitkä pitää saada. Jopoissakin on lyhyt stemmi ja korkeat sarvet.

Jukka
pystyisikö jekun ajoasentoa muuttamaan pystymmäksi vaihtamalla siihen korkeammat sarvet, vaikkapa jopon sarvet jos ne sopivat?
Olisko sille mitään estettä että olisi pyörä jonka akseliväli olisi 90 senttiä ja jossa olisi 20 tuuman renkaat. Se olisi ilmeisesti edelleen korkea ja kiikkerä eikä renkaiden koon suureneminen sitä muuttaisi miksikään? Tekeekö lyhyt akseliväli pyörästä korkean ja kiikkerän?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10271
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jori » 31 Touko 2019, 19:20

Lyhyt akseliväli tekee pyörästä lyhyemmän –siis suhteessa korkeamman. Kiikkerämmäksi se muuttuu akselivälin lyhenemisen verran, mikä ei välttämättä ole merkittävää. Kiikkeryys riippuu enemmänkin ohjauskulmasta ja etuhaarukan offsetista ja näiden aiheuttamasta jätöstä. Periaatteessa pysty ohjausakseli tekee pyörästä kiikkerämmän, tai oikeammin, ärhäkämmän ohjattavan.

CF ominaisuuksia voi tosiaan tehdä pyöräänsä siirtämällä satulaa alemmas ja taaemmas ja laittamalla vaikkapa Jopon sarvet, joilla ylettyy ohjaamaan, vaikka istuu takana. Stemmin kääntäminen ei välttämättä onnistu, sillä tavallinen tanko stemmi käännettynä ottaa kiinni polviin. Jopon sarvet käyvät normaalin tangon paikalle ja väistävät polvet yläkautta.

Tällainen muutos tekee pyörästä mukavamman pysähdyksissä ja liikkeellelähdöissä, mutta myös takapainoisen. Tuo on kuitenkin halvin ja helpoin tapa tehdä CF-ominaisuuksia pyöräänsä.

Takarenkaaksi kannattaa samassa yhteydessä valita selvästi paksumpi renkas kuin edessä, koska painopiste siirtyy voimakkaasti taakse, josta syystä myös keuliminen helpottuu. 8)
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 910
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja Härski » 31 Touko 2019, 22:21

sanasta kiikkerä syntyy Polkupyörän ollessa kyseessä minulle mielikuva nopeasti sivulle kaatu vasta pyörästä. Ja korkeuden lisääminen pikemminkin vähentää kiikeryyttä, sillä korkeat esineet tuppaavat luonnostaan kallistelemaan rauhallisesti.

Asian kyllä huomaa konkreettisesti kun hyppää korkeasta ja verraten lyhyestä pystäristä matalaan ja pitkään lowraceriin. Tavallisen nopeasti pyrkii raaseri kyljelleen.

Toisaalta eturenkaan yli sitä ei saa menemään, vaikka ajaisi seinään, mutta se on jo toinen tarina..
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10271
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja jori » 31 Touko 2019, 23:18

Ei pyörä, eikä mikään muukaan, lyhentämällä muutu korkeammaksi. :roll:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 365
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: stemmin kääntäminen 180 astetta jotta ajoasento pystymmäksi

ViestiKirjoittaja ki » 02 Kesä 2019, 02:38

Ajoin helkama jekulla ja oli sellainen olo etta vähääkään nopeammassa vauhdissa sillä kaatuisi helposti turvalleen. Mikä siis teki tuon huteran olon. Ainakin osan aikaa ohjaustanko oli käännetty väärinpäin kuten kuvassa ylhäällä mikä teki ajoasennosta pystymmän. Satula alhaalla ja ohjaustanko ylhäällä. Jekun ajoasento on suunniteltu etunojaiseksi.Polvet ei hyvin mahdu noin. Ylipäätään kun alkaa itse muokkaamaan pyörää on se paljon vaikeampaa kuin etsiä pyörä jossa nyt edes pystyasento jos ei cf:ää


Palaa sivulle “Pystypyöräily”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija