Centurion Super Le Mans

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Rupatellaan nyt tästä jotakin kun ei parempaakaan pyöräprojektia ole menossa:

Kuva

http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 95#p124461

Taakse löytyi omista jemmoista 32mm Nokia Rollspeed kumi ja se mahtuu just pyörimään, eli pääsin koeajolle. Olihan se eka kerralla ihan hirveää kiemurtelua vaikka suurin osa tämän kesän kilometreistä tullut pystypyörillä ja kickbikellä. Toinen kokeilu tänään ja sain jo kelattua tasaisella huippuja 37km/h, eli ihan nojapyörä lukemat. Ei tosin Yescomille pärjäis, mutta noille vähän korkeammille ja pystymmille. Jännä venytys tulee alaselkään ja muistui kuinka isä aikoinaan kertoi päässeensä alkavista iskiasvaivoista eroon kun hankki työmatkapyöräänsä samanlaiset "pukin sarvet".

Pari videota ehtinyt tehdä ja noiden vuoksi kunnostaminen on hitaampaa kuin äänen eteneminen tyhjiössä:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaikkea se laiska mieli keksii. Ei jaksanut alkaa purkamaan irtokuulallista keskiölaakeria voitelemista varten, vaan valutin sinne öljyä juomapullotelineen kiinnitysruuvin reijästä :lol: Toimi ja niin kauan kuin öljyä muistaa silloin tällöin, esim. ketjun voitelun yhteydessä, lisätä niin laakeri on öljykylvyssä. Pitää vaan tyhjentää vesireiästä ennen kuin kaataa pyörää nurinpäin, muuten öljy valuu ties minne.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Siellä on sisällä sellainen muovinen putki . Joka suojaa laakereita . Todennäkösesti jos se on ehjä , ei sinne öljyö mene . Ainakin siellä kuulus olla se suojaputki .
SunTourilla on sellainen systeemi että akselissa on reikä , jonka kautta pääsee painaa rasvarässillä sinne
vaseliinia . Ottamalla toisen kammen kiinitys ruuvin irti .
Olisi saanut yleistyä tuo muillekin käyttön . :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ei mulla ole muoviputkea tullut vastaan kuin kasettikeskiön kasetissa, jota tuossa ei ole. Mitään kovin kallista pyörää en kyllä ole lavalta onkinut.

jviirret kirjoitti:

Pitää vaan tyhjentää vesireiästä ennen kuin kaataa pyörää nurinpäin, muuten öljy valuu ties minne.

Onko siinä vesireikä jossain muualla kuin pohjassa vai tulppasitko sen :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei munkaan purkamissa ole ollut suojaputkea. Voihan tuosta kammen pulttia käyttää irti ja katsoa jos sieltä sais oikeat vaseliinit menemään. Pitää tuo merkkikin katsoa, on sen verran vanhaa tekoa että näyttää laakerikupissa olevan tekstiäkin. En vaan muista mitä

Keskiöputken pohjassa ei ollut vesireikää, ainoastaan takahaarukkaputkien takapäässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jori »

MInulla baaripyörän Fauberkeskiö alkoi naksua ja takellella, mikä on merkki siitä, että kuulanpidin on kulunut ja peltisuikale kiilautuu toisinaan kuivuneen kuulauran ja kuulan väliin.
Vanhassa herrainpyörässä ei ole juomapullotelinettä. (Juomapullojahan ei saa viedä ulos anniskelualueelta, saati asentaa pyörään.) Siksi valuttelin satulatolpan reiästä öljyä kampikeskiöön. SItten vain ajamaan. Ensin ei tapahtunut mitään, sitten hävisi takeltelu ja naksuminen ja viimein öljyä tihkuin kampilaakerien reunoista sen verran, että huomasin homman onnistuneen. Nksumisen katoaminen ei siis ollut sattumaa.

Hyvin näyttää toimivan. Naksuminen ja takeltelu katosi, eikä ole palannut, vaikka tuosta on jo yli vuosi. :D

Jos siis tuntuu, että kampikeskiön laakeri kaipaa huoltoa, valuta heti öljyä satulaputkesta tai juomapullon ruuvinreiästä, ja vasta sitten ryhdy odottamaan inspiraatiota keskiön purkamista vaativan huollon aloittamiseen. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jännä tää pystypyörämaailma. Nojapyörissä ei oo ihan päivänselvää että onko renkaita 2 vai 3, ohjaus ylhäällä vai alhaalla jne. Maantiepyörissä on kaikki selvää ja valmiiksi mietittyä, PAITSI tankonauhan kiertosuunta :lol: Sen voi kiertää samaan suuntaan kuin sormet kiertyy, päinvastaiseen suuntaan tai sen kiertosuunnan voi vaihtaa kesken kaiken jarrukahvan kohdalla. Ohjeista löytyy kaikkea kolmea vaihtoehtoa.

No, nyt mun projekti on "valmis"

centurionpieni.jpg
centurionpieni.jpg (306.38 KiB) Katsottu 5454 kertaa

11,5kg polkimien ja jalustimen kans.

11km lenkin kävin ajamassa, ilman taukoja. Ihan ok tommosella pätkällä, kiihtyy ripeästi ja mäennousukyky on nojapyöriä parempi. Aikaa meni reilusti alle puoli tuntia, eli samoja keskinopeuksia pääsee ku Porkkanalla ja Geopyörälläkin. Yescomi ois nopeampi ja Savenmaan halpis hitaampi. Mut ei tällaisella maantiepyörällä voisi kuvitellakkaan ajavansa satoja kilometrejä päivässä. Mukavuudessa ei pärjää millekkään nojapyörälle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Voimansiirrossa olisi ollut (ainoa) vaihtelun mahdollisuus. Yksinkertaisimmillaan etuvaihtajan pois jättö. Et sillä kuitenkaan mitään tee. Ja radikaalimmin sinkulointi tai jopa fiksaus.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Heh, etuvaihtaja on, mutta ei toiminnassa kun vaijeri on poikki :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Muutamia kymmeniä, ehkä sata kilometriä tällä ajellut ja vähän ihmetellyt kun käsiä ei paina samassa määrin kuin vähemmän etunojaisilla hybridi ja maastopyörillä. Aiheutti pientä pohdiskelua ja palotikkaisiin nojailua :D Piirsin havainnekuvankin:

etunoja.jpg
etunoja.jpg (20.45 KiB) Katsottu 4548 kertaa

Vasemmalla ihminen CF tai mummopyörä geometrialla, seisoo ihan pystyssä tangon lähellä nojaamatta siihen ollenkaan. Oikeen mukava käsille.

Sitte ukkua siirretään kauemmas tangosta, jalat pidetään pyöräilyasennossa ja kädet alkaa ottamaan yläkropan painoa vastaan. Tanko alkaa painamaan kunnolla kämmenpohjiin kun yläkropan paino tulee käsien kannateltavaksi

Viimeisessä kuvassa ukko viedään entistä kauemmas, niin että alkaa tuntua vähän venytystä takareisissä ja alaselässä. Tässä kohdin huomaakin että kädet pääseekin noita keskivaiheen asentoja helpommalla, selkä- ja reisilihakset alkaa ottamaan painoa vastaan käsien sijaan. :shock:

Tulin siihen tulokseen että ihminen oli viisaimmillaan n. 70-luvulla. Silloin polkupyörät oli pystyn ajoasennon jopoja, mummo- ja pappapyöriä tai sitten tuo ihan toinen ääripää eli kilpa- ja käyräsarvisia retkipyöriä. Tämä käsille raskain segmentti, maasto- ja hybridipyörät puuttui kokonaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Viimeisessä kuvassa ukko viedään entistä kauemmas, niin että alkaa tuntua vähän venytystä takareisissä ja alaselässä. Tässä kohdin huomaakin että kädet pääseekin noita keskivaiheen asentoja helpommalla, selkä- ja reisilihakset alkaa ottamaan painoa vastaan käsien sijaan. :shock:

En ihan tältä istumalta osta tuota ajatusta, koska takareisien ja alaselän venytys vaatisi jalkojen tukemisen taaksepäin. No ehkä lukkopolkimilla kyllä tai sitten pitäisi varpaat osoittaa maata kohti. Vai onko tässä jotain mitä en ymmärrä?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Penkki ja polkimet pystärissä pitää alakropan asennon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vilijami kirjoitti:

En ihan tältä istumalta osta tuota ajatusta

Polkimien ollessa penkin etupuolella paino siirtyy vaan enemmän polkimille. Pois käsiltä siis.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No miten on, pystyykö sitten ajamaan ilman käsiä roikkuen etukumarassa?
Itse en ainakaan pysty. Osuu nenä stemmiin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei varmaankaan, en oo kokeillu. Tasapainon ylläpitäminen pyörällä on helpompaa kun on ihan pystyssä. Etunoja tuskin on yhtään helpompi kuin takanojakaan siinä suhteessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin