Centurion Super Le Mans

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Vaatii minun pyöriäni itsekeskittävämpää pyörää, suurempaa nopeutta tai rajusti taitavampaa tasapainoilijaa ajaa käsittä etukenossa. Jos pyörän säädöt eivät ole paremmat kuin minulla. Pitäisi kokeilla fitting vinkkejä näkemistäni videoista.

Katselin viime viikolla bike fitting videoita, missä kommentoitiin yleiseksi virheeksi satulan tuomista etu-taka suunnassa liian eteen, jolloin liikaa painoa on satulalla, kun koivet eivät kannattele tarpeeksi painoa. Triathlon pyörät ovat erilaisia tässä suhteessa maantiepyöriin verrattuna, kun kampi-satulaetäisyys eroaa etukenoisessa kädet tuettuna asennossa tilanne muuttuu. Ergonomia käsille on erilainen käsikupeista johtuen, joten muutkin osat muuttuvat, kun UCI säännöt eivät rajaa designia.

Fitting videoissa mainittiin, että jos pitää siirtää satulaa taakse lisää painonkannattelua jaloille siirtäessä, luultavasti joutuu pudottamaan satulaa polven taittokulman säilyttämiseksi. Stemmin lyhennys on oikean koon rungolla tarpeen, jos ei halua etukenoisempaa ajoasentoa.

On hyvin yksilöllistä, väheneekö etukenossa käsille tuleva paino pingottuneista takareisilihaksista ja ristiselästä johtuen. Selkävaiva ei pyöräilyä aloittaessa mahdollistanut etukenoa ollenkaan, mutta muutamassa kuukaudessa sain vaihtaa City pyörään ja seuraavana vuonna maantiepyörään ja vuosi siitä triathlonpyörään tosin ei matalimpaan asentoon, mitä siinä maailmassa on.

Minulla on nyt ylivenyvä ristiselkä ja takareidet venyvät lähes spagaattiin, ei ole monesta asteesta kiinni. En saa selästä ja takareisistä kannatteluapua käsille alaotteella. Jäykkäreitinen ja -selkäinen pingottaa monta osaa kropasta ja riskeeraa kulutusvammoja. Ylivenyvä taas riskeeraa vammoja suuria painoja nostaessa, joten molemmat liikkuvuusääripäät ovat terveysriskejä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

No miten on, pystyykö sitten ajamaan ilman käsiä roikkuen etukumarassa?

Onnistuu toki. Piti ihan vasiten kokeilla ettei jää mutuksi.

jviirret kirjoitti:

Tasapainon ylläpitäminen pyörällä on helpompaa kun on ihan pystyssä. Etunoja tuskin on yhtään helpompi kuin takanojakaan siinä suhteessa.

Se ero etu- ja takanojissa on että takanojassa selkä on tuettu penkkiin. Etunojassa taas kroppaa voi tuen puuttuessa liikuttaa sivuttain - aivan kuin pystyssäkin.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Etunojassa taas kroppaa voi tuen puuttuessa liikuttaa sivuttain - aivan kuin pystyssäkin.

Voi toki, mutta tasapainon pito on silti hankalempaa. vrt. jos seisot yhdellä jalalla selkä suorassa vs. etukumarassa.

Mutta yhtä kaikki, jos mun selitys siitä miksi voimakkaasti etukumarassa asenossa kädet ei oo niin lujilla kuin etukumaran keskivaiheilla ei tunnu oikealta niin voisi heittää muita selityksiä. HOX: puhutaan siis VAIN käsien rasittumisesta, ei persauksista ja niskasta...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minusta on uskottavaa käsille painon siirtymisen vähyys etukumarassa, kun selkä kinnaa liikkuvuuden loputtua niin paljon, että olisi kuin venyvällä kaverilla olisi vartaloa ylös vetävä köysi selässä. Venyvällä kuskilla käsien päällä x kg, "korsetin" kanssa ajavalla x/y kg= vähentyyhän käsille kohdistuva paino väkisin.

Venyvälle joku moottoripyörätakki tai ampujan takki päälle vähentää tasapainoilumahdollisuutta, mutta estää painon siirtoa käsille. Vain jos pakkopaita ei lisää enemmän painoa käsille. Todellisuudessa ei kauhean kivaa kiihdytykselle, nousulle, hengitykselle ja mukavuudelle, kun rutistetaan ja rajoitetaan. Jos ei tykkää tarakalla istuvan halauksesta :-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

No miten on, pystyykö sitten ajamaan ilman käsiä roikkuen etukumarassa?

Onnistuu toki. Piti ihan vasiten kokeilla ettei jää mutuksi.

No hyvä, että tämä on nyt kokeiltu.
Nyt uskon Jukan selityksen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Minulla lienee Jarmon jälkeen eniten viimeaikaista pystärikokemusta foorumilaisista ja progressio mummopyörä, citypyörä, maantiepyörä, triathlonpyörä, Streetmachine, MBB, maastopyörä, läskipystäri opetti, että venyvänä selästä ja lasikätenä ei naurata etukeno, kun käsi reagoi syviin etukumariin. Kun tiesin yksilöerojen olevan valtavia, ei mulle ollut mikään ihme käsien kevyt paine etukumarassa venyvyydeltään päinvastaisella kuskilla. Eikä etukumaran käsittä ajon mahdollisuus. Sirkustaiteilijan vartalon hallinnan omaavalla tai pyöriäni itsekeskittävämmillä.

Koska käden ollessa aran, ajan käsittä mahdollisimman paljon. Noustessa pystyyn olen kokeillut eri nopeuksia, joten olen ajanut muutamia sekunteja kerrallaan käsittä etukenossa kolmella riittävästi itsekeskittävällä pyörällä. Joten toinen datapiste tukemaan etukenokädettömyyden mahdollisuutta. Ja vaikeutta. Jos olisin hyvässä hallinnassa etukenossa koko ajan ja epätasaisella alustalla ei olisi ongelmia, harrastaisin etukenoa pystyssä käsittä ajon sijaan.

Tri ylimmillä säädöillä on yllättävän mukava käsille lisäpehmusteen lisäämisen jälkeen. Huiput tosin putosi jotain 3-4 km/h ja keskinopeudet selvästi tyynellä, mutta voi rähmä, miten keskinopeus kärsii tuulessa.

Maantiepyörä ja triathlonpyörä eivät keskitä normaaleissa nopeuksissa riittävän paljon taidoilleni. Kona Honky Tonk on poikkeuksellisen pystyllä etuhaarukalla varustettu maantiepyörä ja erittäin nopeasti ohjaukseen reagoiva. Firma on maastopyörätaustainen, missä on syy liikaan hätäisyyteen kädettä ajoon. On kyllä mahtava esteiden väistössä, jos huomaa viime hetkellä ja tekee hätäväistön.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Minulla lienee Jarmon jälkeen eniten viimeaikaista pystärikokemusta foorumilaisista

Luotettava arvio 1169:n henkilön ajamisista :roll:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voivoi....adminit haloo!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Voivoi....adminit haloo!

Sanonut ennenkin: Minä en ala itselleni vihamiehiä hommaamaan, eli omalla nimelläni toisten viestejä poistamaan. Hommatkaa parempi admin, pikalääkkeenä toimii lisääminen vihamies listalle jolloin "ärsyttävän" nimimerkin viestit ei näy jos niitä ei erikseen avaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jviirret kirjoitti:

Sanonut ennenkin: Minä en ala itselleni vihamiehiä hommaamaan, eli omalla nimelläni toisten viestejä poistamaan. Hommatkaa parempi admin, pikalääkkeenä toimii lisääminen vihamies listalle jolloin "ärsyttävän" nimimerkin viestit ei näy jos niitä ei erikseen avaa.

Näkyykö sun nimi missään, jos vaan bannaat käyttäjätunnuksen? Ei tarvi vastata, eikä varsinkaan myöntää tehneensä :wink:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eh, jos vaan vaihdettas moderaattoria kun parempiakin on tarjolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

jviirret kirjoitti:

pikalääkkeenä toimii lisääminen vihamies listalle jolloin "ärsyttävän" nimimerkin viestit ei näy jos niitä ei erikseen avaa.

Jukka

Toimii mainiosti. Minulla ainakin taannoin muuttui foorumi asialliseksi ja luettavaksi jälleen muutamalla klikkauksella.

-Harri-
Flevobike

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Nyt tuli kyllä sellaista vihapuhe-tekstiä, että tuo täyttää varmaan jo jonkun rikoksen tunnusmerkit. Tuollainen yhteen henkilöön kohdistuva vihapuhe pitää ehdottomasti kitkeä pois tältä foorumilta! Jos ei keskustelu ala pysymään asiallisena, niin sitten toivon, että moderaattorit alkavat jakelemaan banneja häiriköille.

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja MikaH »

jviirret kirjoitti:

etunoja.jpg

Takaisin aiheeseen. Käsille tulevaan painoon vaikuttaa myös lantion paikka. Kun käsiä viedään pidemmälle eteen tai alas päin, pitää lantiota siirtää taaksepäin tasapainoisen asennon säilyttämiseksi.
Jokainen voi kokeilla piirroksen mukaisia asentoja seisomalla selkä kiinni seinässä. Kun lähtee viemään käsiä eteen- tai alas päin, niin kaatuu nenälleen ellei pysty siirtämään lantiota taakse päin. Sama testi selkä irti seinästä. Käsien siirtämien on helppoa kun lantion pääsee siirtymään taakse päin. Painopiste pysyy keskellä.

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Centurion Super Le Mans

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Saukki kirjoitti:

Jos ei keskustelu ala pysymään asiallisena, niin sitten toivon, että moderaattorit alkavat jakelemaan banneja häiriköille.

En ota kantaa yksittäistapauksiin, koska kuten aiemmin totesin, en enää (onneksi) näe kaikkia viestejä, joita tälle foorumille kirjoitellaan. Enkä aio niitä myöskään katsoa. -Minulle itselleni riittää hyvin tällainen suodatus.

Tuli kuitenkin mieleen, että sellainen henkilö, joka "eksyy" tälle foorumille uutena, saa aivan väärän kuvan keskustelusta ja koko porukasta, jos viestejä ei moderoida lainkaan. Kun aikoinaan itse lueskelin ensi kertaa vanhempiakin postauksia, sain paljon informaatiota nojapyöristä ja nojapyöräilystä. Se sai pikkuhiljaa innostumaan niin, että nyt ajelen sellaisella. Voi olla kuitenkin, että jos ensimmäisenä olisin törmännyt kaiken maailman pahanolon tai muun mielenliikutuksen aiheuttamiin "oksennuksiin", olisi saattanut foorumin lueskelu lakata siihen. Helposti menee hyvä ja asiallinen foorumi "happameksi", jos niitä ikäviä tapauksia ei voida siivota pois.

-Harri-
Flevobike

Vastaa Viestiin