Centurion Super Le Mans

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Centurion Super Le Mans

ViestiKirjoittaja vaaka » 08 Loka 2018, 09:22

Vaatii minun pyöriäni itsekeskittävämpää pyörää, suurempaa nopeutta tai rajusti taitavampaa tasapainoilijaa ajaa käsittä etukenossa. Jos pyörän säädöt eivät ole paremmat kuin minulla. Pitäisi kokeilla fitting vinkkejä näkemistäni videoista.

Katselin viime viikolla bike fitting videoita, missä kommentoitiin yleiseksi virheeksi satulan tuomista etu-taka suunnassa liian eteen, jolloin liikaa painoa on satulalla, kun koivet eivät kannattele tarpeeksi painoa. Triathlon pyörät ovat erilaisia tässä suhteessa maantiepyöriin verrattuna, kun kampi-satulaetäisyys eroaa etukenoisessa kädet tuettuna asennossa tilanne muuttuu. Ergonomia käsille on erilainen käsikupeista johtuen, joten muutkin osat muuttuvat, kun UCI säännöt eivät rajaa designia.

Fitting videoissa mainittiin, että jos pitää siirtää satulaa taakse lisää painonkannattelua jaloille siirtäessä, luultavasti joutuu pudottamaan satulaa polven taittokulman säilyttämiseksi. Stemmin lyhennys on oikean koon rungolla tarpeen, jos ei halua etukenoisempaa ajoasentoa.

On hyvin yksilöllistä, väheneekö etukenossa käsille tuleva paino pingottuneista takareisilihaksista ja ristiselästä johtuen. Selkävaiva ei pyöräilyä aloittaessa mahdollistanut etukenoa ollenkaan, mutta muutamassa kuukaudessa sain vaihtaa City pyörään ja seuraavana vuonna maantiepyörään ja vuosi siitä triathlonpyörään tosin ei matalimpaan asentoon, mitä siinä maailmassa on.

Minulla on nyt ylivenyvä ristiselkä ja takareidet venyvät lähes spagaattiin, ei ole monesta asteesta kiinni. En saa selästä ja takareisistä kannatteluapua käsille alaotteella. Jäykkäreitinen ja -selkäinen pingottaa monta osaa kropasta ja riskeeraa kulutusvammoja. Ylivenyvä taas riskeeraa vammoja suuria painoja nostaessa, joten molemmat liikkuvuusääripäät ovat terveysriskejä.

jooseha

ViestiKirjoittaja jooseha » 08 Loka 2018, 16:51

Vilijami kirjoitti:No miten on, pystyykö sitten ajamaan ilman käsiä roikkuen etukumarassa?

Onnistuu toki. Piti ihan vasiten kokeilla ettei jää mutuksi.
jviirret kirjoitti:Tasapainon ylläpitäminen pyörällä on helpompaa kun on ihan pystyssä. Etunoja tuskin on yhtään helpompi kuin takanojakaan siinä suhteessa.

Se ero etu- ja takanojissa on että takanojassa selkä on tuettu penkkiin. Etunojassa taas kroppaa voi tuen puuttuessa liikuttaa sivuttain - aivan kuin pystyssäkin.

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Loka 2018, 16:59

jooseha kirjoitti: Etunojassa taas kroppaa voi tuen puuttuessa liikuttaa sivuttain - aivan kuin pystyssäkin.

Voi toki, mutta tasapainon pito on silti hankalempaa. vrt. jos seisot yhdellä jalalla selkä suorassa vs. etukumarassa.

Mutta yhtä kaikki, jos mun selitys siitä miksi voimakkaasti etukumarassa asenossa kädet ei oo niin lujilla kuin etukumaran keskivaiheilla ei tunnu oikealta niin voisi heittää muita selityksiä. HOX: puhutaan siis VAIN käsien rasittumisesta, ei persauksista ja niskasta...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

vaaka

ViestiKirjoittaja vaaka » 09 Loka 2018, 09:24

Minusta on uskottavaa käsille painon siirtymisen vähyys etukumarassa, kun selkä kinnaa liikkuvuuden loputtua niin paljon, että olisi kuin venyvällä kaverilla olisi vartaloa ylös vetävä köysi selässä. Venyvällä kuskilla käsien päällä x kg, "korsetin" kanssa ajavalla x/y kg= vähentyyhän käsille kohdistuva paino väkisin.

Venyvälle joku moottoripyörätakki tai ampujan takki päälle vähentää tasapainoilumahdollisuutta, mutta estää painon siirtoa käsille. Vain jos pakkopaita ei lisää enemmän painoa käsille. Todellisuudessa ei kauhean kivaa kiihdytykselle, nousulle, hengitykselle ja mukavuudelle, kun rutistetaan ja rajoitetaan. Jos ei tykkää tarakalla istuvan halauksesta :-)

Vilijami

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Loka 2018, 10:01

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:No miten on, pystyykö sitten ajamaan ilman käsiä roikkuen etukumarassa?

Onnistuu toki. Piti ihan vasiten kokeilla ettei jää mutuksi.

No hyvä, että tämä on nyt kokeiltu.
Nyt uskon Jukan selityksen.

vaaka

ViestiKirjoittaja vaaka » 09 Loka 2018, 14:42

Minulla lienee Jarmon jälkeen eniten viimeaikaista pystärikokemusta foorumilaisista ja progressio mummopyörä, citypyörä, maantiepyörä, triathlonpyörä, Streetmachine, MBB, maastopyörä, läskipystäri opetti, että venyvänä selästä ja lasikätenä ei naurata etukeno, kun käsi reagoi syviin etukumariin. Kun tiesin yksilöerojen olevan valtavia, ei mulle ollut mikään ihme käsien kevyt paine etukumarassa venyvyydeltään päinvastaisella kuskilla. Eikä etukumaran käsittä ajon mahdollisuus. Sirkustaiteilijan vartalon hallinnan omaavalla tai pyöriäni itsekeskittävämmillä.

Koska käden ollessa aran, ajan käsittä mahdollisimman paljon. Noustessa pystyyn olen kokeillut eri nopeuksia, joten olen ajanut muutamia sekunteja kerrallaan käsittä etukenossa kolmella riittävästi itsekeskittävällä pyörällä. Joten toinen datapiste tukemaan etukenokädettömyyden mahdollisuutta. Ja vaikeutta. Jos olisin hyvässä hallinnassa etukenossa koko ajan ja epätasaisella alustalla ei olisi ongelmia, harrastaisin etukenoa pystyssä käsittä ajon sijaan.

Tri ylimmillä säädöillä on yllättävän mukava käsille lisäpehmusteen lisäämisen jälkeen. Huiput tosin putosi jotain 3-4 km/h ja keskinopeudet selvästi tyynellä, mutta voi rähmä, miten keskinopeus kärsii tuulessa.

Maantiepyörä ja triathlonpyörä eivät keskitä normaaleissa nopeuksissa riittävän paljon taidoilleni. Kona Honky Tonk on poikkeuksellisen pystyllä etuhaarukalla varustettu maantiepyörä ja erittäin nopeasti ohjaukseen reagoiva. Firma on maastopyörätaustainen, missä on syy liikaan hätäisyyteen kädettä ajoon. On kyllä mahtava esteiden väistössä, jos huomaa viime hetkellä ja tekee hätäväistön.

jooseha

ViestiKirjoittaja jooseha » 09 Loka 2018, 16:32

vaaka kirjoitti:Minulla lienee Jarmon jälkeen eniten viimeaikaista pystärikokemusta foorumilaisista

Luotettava arvio 1169:n henkilön ajamisista :roll:

vaaka

ViestiKirjoittaja vaaka » 09 Loka 2018, 18:07

No siinäpä taas sinulta toistuva faktapohjaton kommentti minusta, mikä oli yksi syistä, miksi olen pitänyt lähinnä lukupuolella tätä foorumia. Tiedät toki ajamani pystärikilometrini, vaikken niitä missään ole julkaissut. Et ennenkään ole tosiasioita tarvinnut valeiden luomiseen ja et ole edelleen oppinut mitään. Pöö.

Sen verran vinkkiä totuuden suuntaan voin antaa, ettei ole kuin pari nojailukilometriä tältä vuodelta ja enemmistö kolmelta vuodelta pystäriltä, kun lahjoitin kaksi nojakkia kesällä. Yhden ajoi jo nojaillut kuski ja toinen meni tyttöystävälleen, joka ei ollut nojaillut.

Kuulut Joose siihen niin maan perusteellisesti houkuttelevaan porukkaan, joka palkitsee nojapyöräilyn edistämisestä homoeroottisesta nylkytyksestä kuin puudeli ja lähdetäänkö raastupaan tason valehtelusta. Eli alkuperäinen duck you syistä yksi, miksi en ole viihtynyt joukossa.

Kun edelleen täällä passaa herjata sosiaalisesti hyväksyttävästi, totean, että tunnen edelleen porukoita, missä henki on parempi, eikä runkkkareita, kyllä sinä vitun klani natsihomo jooseha voit haistaa pari päivää rekan alle jäätyä tienpäällysraatoasi. Yhtä paljon haisee sun toiminta.

Tämä metsä vastaa, kuten sinne joosehomo toistuvasti huutaa mallinen vastaus on myös hyi teille foorumi, kun ette ymmärrä käyttäytymisen tolkun tarvetta ja noudata ylilyöntien rajausta kusipäältä natsipaskalta sekä kurinpitotoimia. Kun kerran tuo surkea peräkylän metsäidiootti riehuu rauhassa vanhaan malliin täällä, poistun jälleen joukosta. Kun ei kerran kusipääfasismi ole täällä tuomittavaa toimintaa.

Älkää ihmetelkö, miksi nojapyöräily on marginaalissa, kun on luotaantyöntävä kulttuuri lajissa. Opittu ja painun, mihin natsit toivoo, eli pois. Onnea valitsemallenne tielle.

Jori annoit virheellisen haastattelun siitä, ettet tunne ketään, joka olisi vaihtanut nojapyörästä takaisin pystäriin. Minä olen ainakin väliaikaisesti terveyssyistä. Jos koipi kuntoutuu, ehkä palaan nojailemaan, mutten teidän ansiostanne tai kanssanne, voitte liittyä setaan Joosen kanssa ihan rauhassa. Vinkki nojailun ilosanoman viemiseen: Älkää satako spermasateita toisten paraatiin. Tajuan ironian siitä, etten ilolla ota Joosen homoadvanceja vastaan. Sellainen pointti, etten tilannut ja halua Joosen sekoiluja sekä palautin ei kiitos en ole natsi enkä homo kommentilla. Toistuvasti ei usko ja valehtelee päälle, katsoisitteko itse sitä hyvällä ja foorumia, mikä estelemättä mahdollistaa asiattomat hyökkäykset? Eli olette kanssarikollisia samalla tavalla kuin laissa tuomitaan toisen tekemästä rikoksesta, jos olette osallistuneet ennen, aikana tai jälkeen. Juu! Jos ei kelpaa totuus, nyyh ja voi voi.

Englanniksi on sanonta fool me once shame on you, fool me twice shame on me. No kun olette sen luokan nössöjä ja tolloja, ettette tajua pistää kuriin Joosen kaltaista urpoa kehotuksesta huolimatta, hyi minua ja teitä. Ei väkisin, en tunge porukkaan, missä on tarkoitus tehdä nojailu ja sen luonnon lakeihin perustuvat edut kokonaisuutena negatiivisiksi käyttäytymällä arvottomasti. Point taken ja hei hei. Oletteko kauankin olleet hei hei? Joose ainakin koko tuntemisen ajan.

Kun sen verran olen teistä aktiiveista nähnyt ja lukenut, ette ole noin huonoa seuraa kuin Joose, turhaan siedätte häntä, mä en. Voitte miettiä, mitä kaikkea katsotte sormien välistä ryhmässänne. Vinkki: Nojapyöräily Suomessa hyötyy Joosea paremmin ryhmänä käyttäytymisestä ja teillä on opittavaa elämästä. Ei kiinnosta käräjöinti Joosen herjaussyytösten takia, mutta tarpeeksi rikas ja vittumainen tyyppi voisi senkin tehdä. Haluatteko oikeasti kaveerata tyypin kanssa, joka toistuvasti rikkoo lakia? En, joten ei ole iso tuska katkoa suhteet teistä Joosea järkevämpien, muttei ryhmänä riittävän selkärankaisten kanssa. Älkää hyvät ihmiset ottako paskiaisen leimaa assosioitumalla rikossyytemagneetin kanssa.

Vilijami

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Loka 2018, 19:25

Voivoi....adminit haloo!

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Loka 2018, 19:40

Vilijami kirjoitti:Voivoi....adminit haloo!

Sanonut ennenkin: Minä en ala itselleni vihamiehiä hommaamaan, eli omalla nimelläni toisten viestejä poistamaan. Hommatkaa parempi admin, pikalääkkeenä toimii lisääminen vihamies listalle jolloin "ärsyttävän" nimimerkin viestit ei näy jos niitä ei erikseen avaa.

Jukka

Vilijami

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Loka 2018, 22:14

jviirret kirjoitti:Sanonut ennenkin: Minä en ala itselleni vihamiehiä hommaamaan, eli omalla nimelläni toisten viestejä poistamaan. Hommatkaa parempi admin, pikalääkkeenä toimii lisääminen vihamies listalle jolloin "ärsyttävän" nimimerkin viestit ei näy jos niitä ei erikseen avaa.

Näkyykö sun nimi missään, jos vaan bannaat käyttäjätunnuksen? Ei tarvi vastata, eikä varsinkaan myöntää tehneensä :wink:

jviirret

ViestiKirjoittaja jviirret » 09 Loka 2018, 23:03

Eh, jos vaan vaihdettas moderaattoria kun parempiakin on tarjolla.

Jukka

hjv1527

ViestiKirjoittaja hjv1527 » 10 Loka 2018, 01:00

jviirret kirjoitti:pikalääkkeenä toimii lisääminen vihamies listalle jolloin "ärsyttävän" nimimerkin viestit ei näy jos niitä ei erikseen avaa.

Jukka

Toimii mainiosti. Minulla ainakin taannoin muuttui foorumi asialliseksi ja luettavaksi jälleen muutamalla klikkauksella.
-Harri-

Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Saukki » 10 Loka 2018, 07:24

Nyt tuli kyllä sellaista vihapuhe-tekstiä, että tuo täyttää varmaan jo jonkun rikoksen tunnusmerkit. Tuollainen yhteen henkilöön kohdistuva vihapuhe pitää ehdottomasti kitkeä pois tältä foorumilta! Jos ei keskustelu ala pysymään asiallisena, niin sitten toivon, että moderaattorit alkavat jakelemaan banneja häiriköille.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

MikaH

ViestiKirjoittaja MikaH » 10 Loka 2018, 08:56

jviirret kirjoitti:etunoja.jpg

Takaisin aiheeseen. Käsille tulevaan painoon vaikuttaa myös lantion paikka. Kun käsiä viedään pidemmälle eteen tai alas päin, pitää lantiota siirtää taaksepäin tasapainoisen asennon säilyttämiseksi.
Jokainen voi kokeilla piirroksen mukaisia asentoja seisomalla selkä kiinni seinässä. Kun lähtee viemään käsiä eteen- tai alas päin, niin kaatuu nenälleen ellei pysty siirtämään lantiota taakse päin. Sama testi selkä irti seinästä. Käsien siirtämien on helppoa kun lantion pääsee siirtymään taakse päin. Painopiste pysyy keskellä.

Palaa sivulle “Pystypyöräily”