Sivu 2/2

Re: lavapyörä ...

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 16:08
Kirjoittaja propel

Tosiaankin, tarkoituksena siis tuoda lava niin eteen kuin mahdollista ilman että ottaa kantapäihin kiinni, seurata takakolmion ja satulaputken linjaa vaikka. Vastapainot lihasmoottorilla etenevässä vekottimessa ei ehkä se optimaalisin vaihtoehto (tokko moottorillisissakaan). Mutta eikös se niin ole että jos paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa! :mrgreen:


Re: lavapyörä ...

Lähetetty: 23 Joulu 2018, 21:32
Kirjoittaja jori
propel kirjoitti:

Tosiaankin, tarkoituksena siis tuoda lava niin eteen kuin mahdollista ilman että ottaa kantapäihin kiinni, seurata takakolmion ja satulaputken linjaa vaikka. Vastapainot lihasmoottorilla etenevässä vekottimessa ei ehkä se optimaalisin vaihtoehto (tokko moottorillisissakaan). Mutta eikös se niin ole että jos paino on voimaa, ylipaino on ylivoimaa! :mrgreen:

Yksi vaihtoehto on jättää lava takapainoiseksi, mutta tehdä sinne apujalka, joka nousee ilmaan, kun kuski nousee pukille ja etupyörä laskeutuu alas. Sopivasti nivelöity ja naru-jousi-mekanismilla pystyssä pysyvä jalka ei haittaisi menoa rotvallinreunoissa, mutta kantaisi paikoillaan kuorman ennen kuin kuski pääsee paikalleen. :D
Tässä yksi esimerkki tuosta naru-jousi-mekanismista.

Thumb toy giraffe.jpg
Thumb toy giraffe.jpg (42.98 KiB) Katsottu 3590 kertaa

Se on erittäin tukeva tiettyyn rajaan asti, jonka jälkeen se antaa periksi eikä hajoa ylikuormituksesta. Tuollaisella mekanismilla tehty jalka taittuisi rotvallinreunassa nätisti, eikä haittaisi menoa, mutta pitäisi kuorman kuitenkin tukevasti ylhäällä.