Pystypyöräsi kuva

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Minkäslaista kalustoa poppoolta löytyy tuolta pystypuolelta?
Tässä meikäläisen:

Todellinen työjuhta, amerikan ylpeys trek 1200 sl. Ei ole paljoa säästelty tätä pyörää, mutta hyvin on palvellut.
Kuva

Sitten kesää odottaa ranskalainen käsinleivottu Lapierre s-lite 300. Kieltämättä polttelisi päästä jo ajamaan.

Kuva
Kuva

Talviharjoitteluun on ollut käytössä vanha Nishiki, joka on nähnyt pyöräteitä kieltämättä aika paljon tänä talvena.

Kuva

Kesän kruisailu pyörä. Maantiepyöränä eläkkeelle jäänyt Rossin on saanut uuden elämän.

Kuva

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Pistetäänpä tähän samaan syssyyn Tapsa53:sen muutama pyörä, kun sattuu kuvia niistä olemaan tässä. Tapsa rakentelee pyöriä omassa "tehtaassa" ja on diilannut muutaman minullekin.

Harvinaisuus. Suomessa tehty runko, on tainnut olla maastokäytössä? Nyt ihan kruisailu pelinä:
Kuva

Tämä LeMond kopio on mielenkiintoinen. Rakentanut Kokkolalainen Anders Holmberg mittatilaustyönä:
Kuva
Kuva

Pyörän nimestä voi päätellä omistajan sukunimen. Tässä alkuperäinen LeMond:

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Heh, vähän eripyyppistä kuin mun "pystäri" kalusto :D

Hardcore talvikeleillä maastopyörän paikan on napannut CF:

Kuva

Chopperi toimii kesäiltojen kruisailupyöränä ja sillä ajan myös jos emäntä vetää omalla pystärillään poikaa peräkärryssä:

Kuva

Näiden lisäksi pyörävarastosta löytyy yksi markettimaastopyörä ja tämä romuosista koottu sinkula:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Tämä valmistui viimeksi, vielä pitäisi tehdä muutamia osavaihtoja ja tuo takalokarin kiinnityksen jäykistysprojekti on vähän vaiheessa (voinko juottaa alumiinia teräkseen kiinni tinalla?)

Kuva

Talvi:

Kuva

Maantie:

Kuva

Itämeressä:

Kuva

Kauppamatkoille:

Kuva

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Commencalin metalla mennään metsään:
Kuva

Ja qu-axilla kaatuilemaan:
Kuva

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

SauliA
Viestit: 70
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 21:49
Paikkakunta: Lohja

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja SauliA »

Pystypyöriäkö nuo ovat?
Mielestäni nuo ovat nojapyöriä, siis etunojapyöriä!
Jos ohjaustanko on istuinta matalammalla ei minun kehoni mittasuhteet tue termiä pystypyöräily.
Silloin kun vielä Kupittaalla oli fillaritehdas saatiin sekä minulle että armaalleni teetettyä Akseli/Elina tyyppiset pystypyörailyyn soveltuvat ajopelit.
Eivät kuitenkaan ole ihan stanuja, Alivion navat, vaihteet, keskiöt, erikoisetuhaarukka, pehmeämpi istuin.
Niillä ajetaan suht. pystyssä, ei niin aerodynaamisesti mutta siinä asennossa mikä on ollut kauan yleiskäyttöisten pyörien tapa.
Ei tule ranteet, niska kipiäksi.

/SauliA

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

SauliA kirjoitti:

Pystypyöriäkö nuo ovat?
Mielestäni nuo ovat nojapyöriä, siis etunojapyöriä!
Jos ohjaustanko on istuinta matalammalla ei minun kehoni mittasuhteet tue termiä pystypyöräily.

No mun chopperi ja cf ovat tuonkin määritteen mukaan aitoja pystypyöriä :lol: Vai pitääkö jalatkin olla kohtisuoraa alaspäin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

perttime
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 15:10

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja perttime »

SauliA kirjoitti:

Mielestäni nuo ovat nojapyöriä, siis etunojapyöriä!
Jos ohjaustanko on istuinta matalammalla ei minun kehoni mittasuhteet tue termiä pystypyöräily.

No sitten...
On mullakin jo nojapyöriä:
Kuva
Kuva
Kuva

Viimeistään kuskin painon kanssa kaikissa on tanko istuinta alempana.

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja lowrides »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Itämeressä:

Kuva

Heh, hassua. Ei vaiteskaa, toivottavasti saat kesällä naarattua ylös.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

SauliA kirjoitti:

Niillä ajetaan suht. pystyssä, ei niin aerodynaamisesti mutta siinä asennossa mikä on ollut kauan yleiskäyttöisten pyörien tapa.
Ei tule ranteet, niska kipiäksi.

Henkilökohtaisesti pidän kaikkein epämukavimpana sellaista Jäykkä Kirkkoherra -asentoista polkupyörää. Pystypyörä-kategoriassa sellainen leppoisaan kruisailuun sopiva asento tulee leveällä suoralla tangolla joka on sentin tai kaksi satulaa alempana. Kovaa ajamiseen sitten hartialevyinen käyrä tanko jonkun kymmenen senttiä satulan alle.

Jos selkäranka on kovin pystyssä, polkeminen hankaloituu, ja kun polkaisee vähän kovempaa, putoaa satulasta taakse. Tämänhän tietty voi estää keksimällä nojapyörän! Tai asentamalla vehkeeseen moottorin! Mutta jos ruoto on pystysuorassa, jousituksen on parasta olla erinomainen. En tajuu miten jotkut pystyy ajamaan takajousittamattomalla Harrikalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Teemu Kalvas kirjoitti:

Jos selkäranka on kovin pystyssä, polkeminen hankaloituu, ja kun polkaisee vähän kovempaa, putoaa satulasta taakse.

Kokeileppa joskus cf:ää tai sopivaa chopperia. Näissä istutaan pystyssä, mutta polkimien ja tangon suhde sama kuin maasto/hybridi pyörissä:

Kuva

Jo tuommoinen 20cm polkimien siirto eteenpäin, kuten mun cf-kokeilussa, antaa polkemiseen ihan eri potkun kuin mitä näissä "uuden mallin" mummiskoissa on.

Teemu Kalvas kirjoitti:

Mutta jos ruoto on pystysuorassa, jousituksen on parasta olla erinomainen. En tajuu miten jotkut pystyy ajamaan takajousittamattomalla Harrikalla.

"Mieluummin jäykkä kuin huono jousitus" on usein kuultu sanonta näissä piireissä. Mutta oikeassa olet, selän päälle se käy. Eikä tuo polkimien tuonti eteenpäin auta asiaa ollenkaan, päin vastoin kun jaloilla joustamisen mahdollisuus heikkenee. Toisaalta taas kun polkimet ovat edempänä niin satula voi olla leveämpi ja paremmin jousitettu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Tässä lisää pystärikalustoaKuva
oranssi pyörä valmina kesän kruisailuun.
Kuva
talvipyöräni Trek 4900 sinkulana jäykällä keulalla ja 608kpl nastaa alla!
Kuva
tässä 80 luvun Nishikin runkoon kasattu Fixi josta puuttuu vielä ratas ja ketju.

mod.edit. korjattu kuvat näkymään

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mikäs tapsa tuon oranssin pyörän tarina? mielenkiintoinen runko..

Viimeksi muokannut Mustasudenkorento, 10 Maalis 2009, 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
tapsa53
Viestit: 80
Liittynyt: 19 Heinä 2007, 14:18
Paikkakunta: Kokkola

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja tapsa53 »

Oransssin pyörän tarina on seuraava,ostin rungon viime vuonna Huuto-Netistä on Marko Ursin nimisen kaverin rakentama teräsrunko joka ollut maastokäytössä runko oli sen verran huonossa maaleissa että vein sen hiekkapuhallukseen ja sen jälkeen pulverimaalaamoon.Sen jälkeen kasasin siihen kiekot jossa Fixien navat Ambrosion kehillä ja DT-puolilla,jarruina Uudet XTR-V jarrut kammet vanhaa Xt:tä jotka kiilloitin Autosolilla.Kumeina massiiviset Schwalben Fat Frankit koossa 2,35x26" lopputulos omasta mielestä onnistunut!Tällä ajellaan kesällä torille kahveille hyvällä kelillä!

JTH
Viestit: 166
Liittynyt: 14 Syys 2006, 11:49
Paikkakunta: Luvia

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja JTH »

tapsa53 kirjoitti:

Oransssin pyörän tarina on seuraava,ostin rungon viime vuonna Huuto-Netistä on Marko Ursin nimisen kaverin rakentama teräsrunko joka ollut maastokäytössä runko oli sen verran huonossa maaleissa että vein sen hiekkapuhallukseen ja sen jälkeen pulverimaalaamoon.Sen jälkeen kasasin siihen kiekot jossa Fixien navat Ambrosion kehillä ja DT-puolilla,jarruina Uudet XTR-V jarrut kammet vanhaa Xt:tä jotka kiilloitin Autosolilla.Kumeina massiiviset Schwalben Fat Frankit koossa 2,35x26" lopputulos omasta mielestä onnistunut!Tällä ajellaan kesällä torille kahveille hyvällä kelillä!

Heh, onneksi luin ketjun loppuun, tunnistin tuon oranssin kaunottaren. Kouvolan Magurun tekemä! Todella hyvin ja huolellisesti rakennettu runko. Ihailtiin sitä alkuperäisessä mallissaan joskus Kakkosnelosessa. Mulla roikkuu tallin seinällä MPU:n tekemä suomen eka levari EBB-sinkulan runko, tosin kaulaputken jouduin liittämään siihen kun painavahko kaveri hieman jarrutti...
Omista pystäreistä ei ole ajokunnossa muita kuin Tunturi Ebb-sinkula, protomallinen karkki. Viimeisiä teräs tuntureita joita turussa tehtiin.
Kuva
Tuokin on roikkunut tallin katossa jo pari vuotta, eilen tosin nostin sen alas, jos vaikka kävis lumisia metsiä vähän koluamassa...

-JTH MCM #50

" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"

Vastaa Viestiin