Pystypyöräsi kuva

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
kissaniitty kirjoitti:

Crescent vuodelta miekka ja kilpi edustaa minulle todellista pystypyörää: selkä suorana mennään.

Nää on hienoja ja mukavia laitteita. Mikä ihme polkupyörän evoluutiossa lähti kallistamaan ajoasentoa tuosta eteenpäin, kun sen olisi pitänyt olla ehdottomasti taaksepäin?

Kilpapyöristä piti ottaa mallia. Niissä kun täytyy olla mahdollisimman etukeno ajoasento paremman peesin takia. Etupyörä määrää kuinka lähelle pyörä pääsee edellä ajavaa. Tästä kun kurkottaa niin eteen kuin mahdollista, pääsee vieläkin lähemmäs edellä ajavan taakse. Toinen syy on se, että pysty runko on helppo tehdä pienemmäksi ja kevyemmäksi. Vie näin vähemmän materiaalia ja tilaa rahdissa ja kaupassa. Lopputulos on, että nykypyörät ovat kaikkien muiden suhteen optimoituja, paitsi tavallisen arkipyöräilijän. Oikea arkipyörä on juuri tuon näköinen, kuin kissaniityn kuvassa.

PS. Ilmoittaudu kissaniitty Vanhoihin Veloihin (vanhatvelot.org). Tuo on niin hienossa kunnossa, että sillä kehtaisi vallan hienosti ajella museopyöräkokoontumisissakin. Laita yv, josta ilmenee yhteystietosi, niin laitetaan jäsenyys vetämään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Kilpapyöristä piti ottaa mallia. Niissä kun täytyy olla mahdollisimman etukeno ajoasento paremman peesin takia. Etupyörä määrää kuinka lähelle pyörä pääsee edellä ajavaa. Tästä kun kurkottaa niin eteen kuin mahdollista, pääsee vieläkin lähemmäs edellä ajavan taakse.

Veikkaanpa, että etukeno ajoasento on hirveän paljon nopeampi myös ilman peesiä. Onhan ilmanvastuksessa valtava ero pystyn ja kumaran ajoasennon välillä.

jori kirjoitti:

Lopputulos on, että nykypyörät ovat kaikkien muiden suhteen optimoituja, paitsi tavallisen arkipyöräilijän. Oikea arkipyörä on juuri tuon näköinen, kuin kissaniityn kuvassa.

Oikea ja oikea, ehkä ihan lyhyillä matkoilla. Pystyssä pyöräilyasennossa kuoppaan ajaessa satulan jälkeen joustaa selän välilevyt. Kaikki kuljettajan paino on perseen päällä, jolloin vähänkin pidemmän ajorupeaman päätteeksi haitari soi hoosiannaa. Näin ainakin mun mielestäni. Kohtuullinen etukeno, jossa osa painosta on käsillä, rungon koko kuskille sopiva ja jossa käsien asentoa voi vaihdella, on huomattavan paljon mukavampi. Tietenkin, jos selkärangassa on rakenteellista häikkää, joka estää kumaramman asennon, niin siinä tapauksessa pystypyörä voi olla se mukavampi vaihtoehto. Väittäisin kuitenkin, että valtaosa etukenossa ajettavista pyöristä on epämukavan tuntuisia siksi, että ne ovat väärän kokoisia kuskille.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Pystyssä pyöräilyasennossa kuoppaan ajaessa satulan jälkeen joustaa selän välilevyt. Kaikki kuljettajan paino on perseen päällä, jolloin vähänkin pidemmän ajorupeaman päätteeksi haitari soi hoosiannaa.

Höpsistä. Jos ajoasento on pysty ja polkimet edempänä niin voidaan käyttää huomattavasti isompaa satulaa ilman että se haittaa jalkojen polkemisliikettä. Kun satula on leveä kohdistuu kuskin paino paljon suuremmalle pinta-alalle ja omat persläskit toimii osittain pehmusteena. Kannattaa joskus edes kokeilla tuollaista pyörää jossa on takamuksen mallinen ja liki 30cm leveä jousitettu ja pehmustettu penkki. Häviää harhaluulot kummasti.

Nebulus kirjoitti:

Kohtuullinen etukeno, jossa osa painosta on käsillä, rungon koko kuskille sopiva ja jossa käsien asentoa voi vaihdella, on huomattavan paljon mukavampi.

Joo, mun viimesin pystypyörä oli tuollainen, oikein pyöräliikkeestä(ei urheilu kauppa, vaan pelkkä pyöriä myyvä liike) mittojen mukaan työmatka-ajoon sopivaksi valittu runko. Ihan hirveä, kyllä sillä just työmatkat ajo, kädet neulottu ja pallit puutu vähänkään pidemmällä matkalla.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 23 Syys 2011, 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Väittäisin kuitenkin, että valtaosa etukenossa ajettavista pyöristä on epämukavan tuntuisia siksi, että ne ovat väärän kokoisia kuskille.

Kyllä minä sen etukenon asennon pahimpina haittoina pitäisin sitä että niska tulee kipeäksi kun pitää olla hankalasti että näkee eteensä, ja sitä että painoa on kovin paljon kämmenillä.

Se että takamus ei kestä on kaikkien pystäreiden ongelma.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Se että takamus ei kestä on kaikkien pystäreiden ongelma.

EI TODELLAKAAN OLE :!: :!: :!: selitystä tuossa ylempänä...

Ja hupsista, mun pystärin kuvahan puuttuu tästä ketjusta :oops:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Se että takamus ei kestä on kaikkien pystäreiden ongelma.

EI TODELLAKAAN OLE :!: :!: :!: selitystä tuossa ylempänä...

Kyllä se on, jos ajaa niin kuin minä: harvoin mutta pitkiä matkoja. Ei millään pystärillä kukaan aja vuoden ensimmäisenä ajopäivänä 150 km. Itse olen nojakilla ajanut.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja optimistx »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Se että takamus ei kestä on kaikkien pystäreiden ongelma.

EI TODELLAKAAN OLE :!: :!: :!: selitystä tuossa ylempänä...

Kyllä se on, jos ajaa niin kuin minä: harvoin mutta pitkiä matkoja. Ei millään pystärillä kukaan aja vuoden ensimmäisenä ajopäivänä 150 km. Itse olen nojakilla ajanut.

En voi sanoa ajaneeni 150km kevään ensi ajossa paikkojen kipeytymättä, mutta ensi keväänä voin koittaa ja tarkkailla, mitä peffa sanoo. Satulana säädettävän ilmankuplan leveä satula, ja sitä vasten vaippahousut ("pyöräilyhousut"). Asentona jotain kirkkoherran ja piispan väliltä, ei mikään kappalainen tai suntio. Ei ole tullut peffa enää kipeäksi, vaikka en voi kehuskella kovin ahkerilla ajoilla (alle 2000 km tänä kesänä).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Se että takamus ei kestä on kaikkien pystäreiden ongelma.

EI TODELLAKAAN OLE :!: :!: :!: selitystä tuossa ylempänä...

Kyllä se on, jos ajaa niin kuin minä: harvoin mutta pitkiä matkoja. Ei millään pystärillä kukaan aja vuoden ensimmäisenä ajopäivänä 150 km. Itse olen nojakilla ajanut.

Väitän edelleen että tuollaisella CF-tyyppisellä pystärillä pystyisit ajallisesti yhtä pitkään suoritukseen. Tai vastaavasti ajamaan 150km päivän aikana, mutta tunteja menisi enempi. Syynä pidempään ajoaikaan ei ole takamus vaan suurempi ilmanvastus.
Enkä ole enää onneksi ihan yksin tämän "CF-uskontoni" kans, tämä mangomies vaikuttaa myös aika tyytyväiseltä Hammertruckiinsa: http://puusilma-mangoplus.blogspot.com/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä tarkoitin arkipyörällä fillaria, jolla käydään kaupassa tai baarissa, ajetaan töihin tai juoksutetaan koiraa tai haetaan lapsia tarhasta. Ei lenkkeily ole arkipyöräilyä, vaikka sitä arkena tehtäisiinkin, vai montako kyyryssä ajettavaa pyörää olette nähneet lastenistuimella varustettuna. Lenkkeilyyn ja 150 km ajeluihin sopii varmasti jokin muu pyörä paremmin, mutta noita tulee harrastettua vain muutama kerta vuodessa. :D
Minäkin tunnustaudun cf faniksi, vaikken itse sellaista omistakaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tavasti kirjoitti:

Ei millään pystärillä kukaan aja vuoden ensimmäisenä ajopäivänä 150 km. Itse olen nojakilla ajanut.

Kyllä ekana päivänä voi ton tehä. Seuraavana päivänä on sitten paikat aika kipeät :mrgreen:

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:

Minä tarkoitin arkipyörällä fillaria, jolla käydään kaupassa tai baarissa, ajetaan töihin tai juoksutetaan koiraa tai haetaan lapsia tarhasta. Ei lenkkeily ole arkipyöräilyä, vaikka sitä arkena tehtäisiinkin, vai montako kyyryssä ajettavaa pyörää olette nähneet lastenistuimella varustettuna.

Mää vien lapset päiväkotiin vaimoni pystyssä ajettavalla pyörällä, koska siihen saa peräkärryn kiinni. Sitten menen töihin työmatkapyörällä, joka on tuommoinen etukumarassa ajettava. Päiväkotireissu on 2 km ja työmatka 28 km päivässä. Kehtaan väittää, että työmatkaa olisi toivoton ajaa tuommoisella pystyssä istuttavalla pyörällä, ei sitä perse kestäisi. Mulla nyt vaan on niin, että mitä leveämpi penkki, sitä pahemmin hiertää. Kapeampi toimii paremmin, kunhan vain hakee sellaisen joka on omalle persaukselle sopivan muotoinen. Ja niskat ei mene jumiin, kun vain hakee käsien etäisyyden penkistä sopivaksi eikä aja kyynärpäät lukossa.

Toki nojakki oli mukavampi vaihtoehto tuon työmatkan ajamiseen, mutta väsyin siihen, että joka toisen aidan takaa oli auto tulossa päälle.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Laitanpa tähän kuvan omasta Cf:stä. Se on nyt aika makoisa ajella kun tilasin siihen Elektran sohv..satulan. Ei kylläkään ollut tarkoitus tulla gepardinnahka päällisellä :D Bilteman custom sarvet viimeisteli homman, ajoasento on varmaan niin mukava kuin pystäriin saa.
Tosin kaikesta huolimatta ajan pitkät lenkit mielummin nojakilla, mm. koska siinä paino jakautuu selälle tasaisemmin.

Liitteet
jatkopalapyörä.jpg
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Onks tuo ihan itte kudottu? Näyttäisi olevan tutunnäköisiä osia siellä-täällä mutta en muista tuollaista runkoa ennen nähneeni.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Onkos ohjainkannatinta vaimikäsenyttuossatapauksessaoli jatkettu, kun on noin ryhdikkään ylhäällä. Minulla on tyttären Jopoprojektiin tehtävä jatkos, jollei mistään saa korkeampaa. Sellainen choppertanko olisi kiva, jos sellaisen vielä jostain saisi. Niitä oli tuolloin jopojen alkuaikoina seitkytluvulla muissakin kuin jopoissa. Näistä ceeäffistä olisi kiva saada kuvat myös ajajan kanssa, niin näkyisi se idea, miksi se on niin mukava.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Mulla nyt vaan on niin, että mitä leveämpi penkki, sitä pahemmin hiertää.

Tottakai se hiertää kun polkimet on liki kohtisuoraan penkin alla. Ei hierrä enää sitte kun kammaet on 20cm edempänä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin