Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja GodTdd » 02 Helmi 2010, 00:37

Ensimmäisen nojapyörän valinta palautteet tänne. Kiitos
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11183
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Helmi 2010, 09:25

Hyvä juttu! Tuli lukiessa mieleen omat muistot. Vaikka harrastuksemme onkin lähtenyt alulle ihan eri tavalla, on ensimmäiset ajokokemukset pitkälti samanlaisia. Mukava myös saada kokemuksia tuosta Ronista, siitä kun ei aiemmin ole tänne juuri kirjoiteltu.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 02 Helmi 2010, 10:18

Hyvä ja mielekäs juttu.
Jatkoa mielenkiinnolla jäämme odottelemaan.
Mieltäni jäi painamaan tilauksen vuosiluku jossa ilmeisesti vuoden vaihde jäänyt unholaan?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja GodTdd » 02 Helmi 2010, 12:20

Mustasudenkorento kirjoitti:Mieltäni jäi painamaan tilauksen vuosiluku jossa ilmeisesti vuoden vaihde jäänyt unholaan?

Hups, niinpäs olikin, korjattu 2009 -> 2010
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja MikSam » 08 Helmi 2010, 15:53

Voi voi, tämä tietää minullekin rahanmenoa...

Sinun juttusi antaa mahdottomasti intoa päästä nojakin puikkoihin, mutta itselle on vieläkin epäselvää se olisiko trike kuitenkin se minun mallini? Vai kaksipyöräinen midracer? Ylä- vai alaohjaus?
Jos nopeudesta puhutaan, niin onko trike suhteessa maasturiin sitten niin hidas, jos pysytään suhteellisen kovilla alustoilla? Olen itse ajanut joskus kivassa myötäisessä n. 45km lenkin n. 28 keskarilla, enkä todellakaan ole mikään himopolkija. Normaali pitkän ajan keskiarvo on n. 23km/h. Jos kolmipyöräisellä tuohon pääsee niin se riittäisi kyllä minulle.
Pystärillä itsekin tällä hetkellä kommutoin työmatkoja, minulla vain 10km/sivu jos suorinta reittiä sotkottaa. Ja kovin ne nykyään kiinnostaa nuo nojapyörät.
Ensimmäisen nojakin näin jossain 80-90-lukujen taitteen Tiede2000-lehden jutussa joka kertoi eräästä Silicon Valleyn ropelihatusta. Hänellä oli 2-pyöräinen nojakki ja siinä aurinkokennoin varustettu peräkärry. Kärry oli pullollaan kaiken maailman tieteishömpötyksiä; sellaisia kuin esim. GPS, GSM ja varastutka. Pyörä osasi soittaa poliisille jos joku varoituksista huolimatta tunkeutui liian lähelle ja kertoi vielä soittaessaan sijaintinsa... Kuulosti ihan utopistiselta mutta jäi mielen viereen.

Jatkoin ajelua edelleen Jopolla, jota myöhemmin työikään ehdittyäni seurasi Hobbyhallin Fjällräven-merkkinen MTB. Huikea parannus vaikka takalistoa pakottikin edelleen.

Suunnilleen tähän väliin sitten armeijat sun muut hömpötykset.

Jossain autojen välissä (ehkä 2005) ostin Corratec - merkkisen kevyehkön, n. 12-13kg, alumiinimaasturin ja taas maistui pyöräily muutaman vuoden tauon jälkeen. Toimiva pyörä mutta into alkoi parin vuoden jälkeen hiipua taas kun kallis mankeli oli "kuoletettu".
Tästä päästäänkin siihen missä olen nyt, eli olen nyt noin vuoden "potkinut renkaita" ja miettinyt mikä malli itselle olisi mieluisin.

Pahoittelut keskustelun kaappaamisesta, tarkoitus oli alunperin vaan kommentoida ja kiittää seikkaperäisestä päiväkirjan avauksesta mutta tarinaa vaan tuli :mrgreen:
Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11183
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Helmi 2010, 16:46

MikSam kirjoitti:Jos nopeudesta puhutaan, niin onko trike suhteessa maasturiin sitten niin hidas, jos pysytään suhteellisen kovilla alustoilla?


Ei voi ihan suoraa vastausta antaa, hyvä kuntoinen kaveri ajaa niin kovaa että ilmanvastus on merkittävä tekijä ja hänellä trike on nopeampi. Huonompi kuntoinen kaveri ajelee hitaammin ja vierintävastus on ilmanvastusta hallitsevampi ja hän pääsee maasturilla kovempaa.
Pääsääntöisesti jos tasaisella asfaltilla ajaa niin väittäisin että suunnilleen samoilla keskareilla mennään, jos samoilla sykkeillä polkee. Mäkisessä maastossa ylämäessä ilmanvastuksen merkitys pienempi, joten painonsa ja vierintävastuksen vuoksi hieman hitaampi ja alamäessä taas pienemmän ilmanvastuksen vuoksi hieman nopeampi.
Sitte tilanne muuttuu heti maasturin eduksi jos alla vähänkään upottavaa, hiekka-/soratie tai lunta.
Sitte taas jos aletaan ajaan päivämatkoja ja keskinopeuksiin otetaan tauot mukaan, niin nojakilla pääsee taatusti kovempaa, kun mukavuutensa vuoksi taukoja tarvii vähemmän.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja traikisti » 08 Helmi 2010, 19:09

jviirret kirjoitti:
MikSam kirjoitti:Jos nopeudesta puhutaan, niin onko trike suhteessa maasturiin sitten niin hidas, jos pysytään suhteellisen kovilla alustoilla?


Ei voi ihan suoraa vastausta antaa, hyvä kuntoinen kaveri ajaa niin kovaa että ilmanvastus on merkittävä tekijä ja hänellä trike on nopeampi. Huonompi kuntoinen kaveri ajelee hitaammin ja vierintävastus on ilmanvastusta hallitsevampi ja hän pääsee maasturilla kovempaa.
Pääsääntöisesti jos tasaisella asfaltilla ajaa niin väittäisin että suunnilleen samoilla keskareilla mennään, jos samoilla sykkeillä polkee. Mäkisessä maastossa ylämäessä ilmanvastuksen merkitys pienempi, joten painonsa ja vierintävastuksen vuoksi hieman hitaampi ja alamäessä taas pienemmän ilmanvastuksen vuoksi hieman nopeampi.
Sitte tilanne muuttuu heti maasturin eduksi jos alla vähänkään upottavaa, hiekka-/soratie tai lunta.
Sitte taas jos aletaan ajaan päivämatkoja ja keskinopeuksiin otetaan tauot mukaan, niin nojakilla pääsee taatusti kovempaa, kun mukavuutensa vuoksi taukoja tarvii vähemmän.

Jukka


Oman kokemukseni mukaan trike rullaa sileillä korkeapaineisilla renkailla asfaltilla ratkaisevasti paremmin kuin maastopyörä karkeilla maastorenkailla (vertailu tehty GS GT3/II tadpolen ja Cannondale F400 jäykkäperäisen perusmaasturin välillä, molemmat varustettu alkuperäisrenkailla ja niille sallituilla maksimipaineilla). Näin ollen väittäisin, että triken vierintävastus on ainakin näillä rengas- ja tienpintaoletuksilla selvästi pienempi kuin maastopyörän vierintävastus ja siten nopeus asfaltilla myös useimmissa oloissa samoilla sykkeillä ajettaessa kovempi. Muutoin arvioin asian olevan juuri siten kuin Jukka edellä kertoo.

J

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja GodTdd » 09 Helmi 2010, 11:25

MikSam kirjoitti: mutta itselle on vieläkin epäselvää se olisiko trike kuitenkin se minun mallini? Vai kaksipyöräinen midracer? Ylä- vai alaohjaus?


Kyllä siihen Nazca Gauchon swb (Short Wheel Base eli lyhytakseliväli) malliin päätyminen vaikutti lopuksi moni muukin asia, kuin pelkästään nopeus. Omalla työmatkalla on muutama kapea pätkä (joissa yleensä on muutakin liikennettä) joissa pystypyörälläkin puikkelehtiminen on käytännössä haastavaa. Trikellä asia ei ainakaan olisi helpottunut, joten tämäkin puolsi kaksi pyöräistä mallia.

Omassa rivarin pätkässä triken säilyttäminen olisi haastavaa. Nykyään saan pystärin helposti mahtumaan varaston ja huoneiston väliin jäävään tilaan (joka on omalla pihalla ja siellä on muutakin tavaraa). Myös Gaucho, yläohkauksella, menee helposti samaan tilaan. Trike (varsinkin taittuva) kyllä menee samaan tilaan mutta se olisi melkoista survomista. Tai sitten sen joutuisi viemään varastoon joka on perinteiseen tapaan alimitoitettu, eli survomista sielläkin, ensin ovesta ja sitten vapaata paikkaa metsästäessä/raivatessa. Eli siis eräänlaisia mukavuus tekijöitä ja loppujen lopuksi aika pieniä asioita.

Näillä perusteilla sitten päädyin kokeilemaan Gauchoa ja siihen ihastuin. Mutta kannattaa pohdiskella asiaa kokonaisuutena. Itsellä painoi vaakakupissa että pyörää voi helposti säilyttää omalla pihalla.

Pystypyärän ja nojapyörän vertailusta oli juttua täällä, valitettavasti mukana ei ollut trikeä vaan kinneri ja swb.
http://www.kotiposti.net/t0247/pyoraver ... index.html
http://www.kotiposti.net/t0247/pyoraver ... index.html
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja MikSam » 09 Helmi 2010, 18:55

GodTdd kirjoitti:Kyllä siihen Nazca Gauchon swb (Short Wheel Base eli lyhytakseliväli) malliin päätyminen vaikutti lopuksi moni muukin asia, kuin pelkästään nopeus. Omalla työmatkalla on muutama kapea pätkä (joissa yleensä on muutakin liikennettä) joissa pystypyörälläkin puikkelehtiminen on käytännössä haastavaa. Trikellä asia ei ainakaan olisi helpottunut, joten tämäkin puolsi kaksi pyöräistä mallia.

Omassa rivarin pätkässä triken säilyttäminen olisi haastavaa. Nykyään saan pystärin helposti mahtumaan varaston ja huoneiston väliin jäävään tilaan (joka on omalla pihalla ja siellä on muutakin tavaraa). Myös Gaucho, yläohkauksella, menee helposti samaan tilaan. Trike (varsinkin taittuva) kyllä menee samaan tilaan mutta se olisi melkoista survomista. Tai sitten sen joutuisi viemään varastoon joka on perinteiseen tapaan alimitoitettu, eli survomista sielläkin, ensin ovesta ja sitten vapaata paikkaa metsästäessä/raivatessa. Eli siis eräänlaisia mukavuus tekijöitä ja loppujen lopuksi aika pieniä asioita.

Näillä perusteilla sitten päädyin kokeilemaan Gauchoa ja siihen ihastuin. Mutta kannattaa pohdiskella asiaa kokonaisuutena. Itsellä painoi vaakakupissa että pyörää voi helposti säilyttää omalla pihalla.

Aivan. Itseasiassa ilmaisin itseäni vähän huonosti; ei nopeus ole varsinainen pääasia minullekaan. Mukavuus sitävastoin mitä suurimmassa määrin mutta tuossa nopeus-aspektissa vaan on kuitenkin se että alitajuisesti sitä toivoo ettei vauhti tippuisi nykyisestä. Tai ainakin niin, että tarvittaessa pääsisi reippaamminkin hikeä säästämättä.
Minulle tuo säilytys ei ole ongelma, autot seisoo pihalla ja pyörät (auto)tallissa.

GodTdd kirjoitti:Pystypyärän ja nojapyörän vertailusta oli juttua täällä, valitettavasti mukana ei ollut trikeä vaan kinneri ja swb.
http://www.kotiposti.net/t0247/pyoraver ... index.html
http://www.kotiposti.net/t0247/pyoraver ... index.html

Erittäin mielenkiintoista ja riittävän tieteellistä luettavaa tavalliselle kuolevaiselle!
Itsellä ei ole muunlaista maantiepyöräkokemusta kuin joskus teinivuosina isäni numero 3:lla (pyörän järjestysluku, nykyään taitaa olla menossa #17) autojen ohittelu taajamassa. K.o. pyörä oli < 10kg Peugeot, 80-luvun ½-välin kisarunko tarakoin ja lokarein... Ja joka sittemmin varastettiin kuten muutkin isäni pyörät (numerot 1-16). En väitä etteikö huolettomalla (baari)pysäköinnillä saattaisi olla vaikutusta pyörien katoamisiin.

traikisti kirjoitti:Oman kokemukseni mukaan trike rullaa sileillä korkeapaineisilla renkailla asfaltilla ratkaisevasti paremmin kuin maastopyörä karkeilla maastorenkailla (vertailu tehty GS GT3/II tadpolen ja Cannondale F400 jäykkäperäisen perusmaasturin välillä, molemmat varustettu alkuperäisrenkailla ja niille sallituilla maksimipaineilla). Näin ollen väittäisin, että triken vierintävastus on ainakin näillä rengas- ja tienpintaoletuksilla selvästi pienempi kuin maastopyörän vierintävastus ja siten nopeus asfaltilla myös useimmissa oloissa samoilla sykkeillä ajettaessa kovempi. Muutoin arvioin asian olevan juuri siten kuin Jukka edellä kertoo.

J

Ahhah! Juuri näitä tietoja lompakkoni pelkäsi ja nojapyöräkauppias kaipasi. :P Eli ainakin kommutointipyöräilyssä tadpole pätkii maasturin, joka onkin sinänsä ihan väärä laite asfaltille. Eräs kollegani sanookin että "pyörä tarpeen mukaan" ja ajelee wanhalla Kulkurilla työmatkat ja 3000€ maasturilla pitkin kankaita työajan jälkeen.
Itselleni veren maku suussa - ajaminen ei ole yleensä mielekästä vaikka joskus kivat metsäpolut "pakottavat" röykyttämään vähän kovempaa. En aja kilpaa mutta suhteellisen reippaasti kuitenkin. Mieluummin kuitenkin ajaisin maisemista nauttien ja valokuvaten, jospa se nojaillen olisi helpompaa!
Liitteenä kuva jonka ottamiseksi kaaduin MTB:llä ojaan, tadpolella onnistuisi nousematta edes kyydistä?
Liitteet
Valokuva147-1.jpg
Kesä... Aijai.
Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Avatar
Apache1
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Elo 2009, 20:25
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja Apache1 » 10 Helmi 2010, 13:27

Hieno juttu. Oma pyöräilyurani... En siis kilpaile. Kaikki hauskuus menee jos joutuu kokoajan hampaat irvessä työntämään. Nautinto ennen kaikkea.

Pitkästä aikaa tulin taas forumille. Työttömänä olen koittanut etsiä duuneja ja kehittää taitojani, mutta turhaan.. Rahat ei yksinkertaisesti riitä moiseen (jatkokoulutus).

Kyllä nojapyörän hankita tietää rahanmenoa. Kinneri olisi kiva lisä tuohon yhdistelmään.

Oma pyöräharrastus nousi ihan vain halusta pyöräillä. Omistin pitkäsatulaisen pyörän jolla ajelin pitkin poikin monta vuotta. Koulussa kielsivät pitkäsatulaisen käytön ja se takavarikoitiin. Tein valituksen ja fillari palautettiin takaisin, mutta ainoastaan sillä ehdolla etten tulisi sillä kouluun. Sairasta, kai sitä nyt saa tulla tahtomallaan fillarilla... rkele.

Jossain vaiheessa nouruuttani pääsin Pauligille säkkiä lemppaamaan. Se oli myös hyväpalkkaista enkä tajunnut pistää sukanvarteen. Samoihin aikoihin harjoittelin armeijaa varten. Työmatkat toivat harjoitteluun lisätuntumaa. Kesät-talvet menen fillarilla On aivan sama mikä keli siellä sattuu olemaan. Talvipyöräilyyn muuten kasvaa intohimo välilä niin kovaksi, että on pakko mennä, vaikkakin sillä uhalla ettei pääse kuin ovesta pihalle. Olen siitäkin saanut palautetta :) Kesällä myös on kiva kaatosateella ajella Sinner Comfortillani :)

Talvinojailun delta käy todella hyvin. Pysyy hyvin hallussa ja ohjaus tottelee. Tadpole voisi käydä vieläkin paremmin, koska etuvetoinen :). ne jotka ajavan tadpolella talvella voipi kertoa miten se kulkee. Renkaat lipsuvat nojakillani talvella, mutta kyllä se kulkee (tämä siis viime talven osalta 2008). Kesällä sateella kun ajelee, niin liiraa melkoisesti. Olen väillä tehnyt tahattomia näyttäviä driftauksia valoista lähtiessä. Epäilen vakiokumien ongelmaksi :)

Nyt en tänä talvena ole ajanut nojakilla, koska jarrumekanismiin on päässyt vettä ja ne jäätyvät kun painun pihalle. Pitäisi katsella mikä mättää.

Nyt olen vaimon kanssa ajellut tandemillamme. Vaimo on ensimmäistä kertaa talvipyöräilyssä mukana ja tykkäsi :) :). Sain kuin sainkin siitä talvifillarinarkkarin... Ainoa ongelma nyt tuntuu olevan, että vaihteet jäätyvät. Ei vaihde-vaijeri, vaan itse vaihtajan nivel :( Olen koittanut kosteutta poistaa mutta turhaan. Olen kuullut, että lämpöpumpulla voisi kuumentaa että kosteus poistuisi.. Ei onnistunut. Tandemilla sitten ajetaan sillä vaihteella mihin se jäätyy :) Ekan kerran sain tästä hienon viitteen, kun poljin Järvenpäähän vanhaa lahdentietä tuossa joulun tienoilla. Perhana jyrähti seiskalle eikä mitään ollut tehtävissä. Yksin tandemilla 90 kilsaa lumessa on kivaa :)

Tuommotti...

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja GodTdd » 23 Helmi 2010, 23:26

Nojapyörä valmistuikin edellä aikataulusta :D Ron pani viestin että pyörä olisikin jo nyt valmis, eikä viikolla kymmenen. Maksoin laskun ja noin viisi työpäivää pitäisi odotella että posti tuo pyörän kotiovelle. Toivottavasti tuiskut loppuvat pääkaupunki seudulta ja kerkeävät auraamaan väylät ennen kuin pyörä saapuu.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja MikSam » 07 Maalis 2010, 09:10

Mainiota tarinaa, keep it coming!
Erinomaisen mielenkiintoista näin rajan tällä puolen (ei siis ole vielä nojista) lukea alkumetrien kokemuksista.
Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja GodTdd » 10 Maalis 2010, 15:42

Mukavaa että kiinnostusta löytyy. Olen kyllä ollut tyyväinen hankintaani, persettä ei särje ja vastatuuli ei vastusta. Joten kaksi kolmesta tavoitteestani on saavutettu. Katsotaan jos saataisiin se kolmaskin eli nopeuskin kohdalleen. Pitänee jossain vaiheessa siirtyä päivä kohtaisesta turinasta km kohtaiseen tarinointiin. Miltä meno esimerkiksi 100km, 200km 500km jälkeen maistui, tai jos tekee jotain muutoksia pyörään niin mitä ja miksi teki sekä kuinka muutos vaikutti.
Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
MikSam
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Heinä 2009, 06:30
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja MikSam » 10 Maalis 2010, 16:51

Hyviä ideoita!
Kehonsiirtoväline: Corratec Xtreme, pysty-MTB. Autokin on.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11183
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

ViestiKirjoittaja jviirret » 10 Maalis 2010, 17:20

GodTdd kirjoitti:Mukavaa että kiinnostusta löytyy. Olen kyllä ollut tyyväinen hankintaani, persettä ei särje ja vastatuuli ei vastusta. Joten kaksi kolmesta tavoitteestani on saavutettu. Katsotaan jos saataisiin se kolmaskin eli nopeuskin kohdalleen.


Kyl se sieltä tulee. Nojapyörässä on yksi ainoa seikka mikä tekee siitä pystypyörää nopeamman, pienempi ilmanvastus. Päässä ynnäilin noita sinun työmatkasi keskinopeuksia talvella ja sain keskinopeuksiksi 12-15,5km/h. Aika liki samoja ku ite talvella ajelen. Tuommoisissa nopeuksissa ei ilmanvastuksella ole juuri mitään merkitystä, paitsi kovaan vastatuuleen. Eli nojapyörän etu ei pääse oikeuksiinsa, haitat sen sijaan on ja pysyy. Nojakki on hitaampi kiihtyyn, eli lähdöt risteyksistä ja muista nopeutta hidastaneista tilanteista on verkkaisempia. Tiukan paikan tullen pystärissä saa nopeasti runtattua äkkiä lisää voimaa, nojakissa tämä ei ainakaan minulla onnistu, eli vauhti hidastuu. Talvella tämmöisiä kohtia pyöräteillä on yllin kyllin.
Kun pyörätiet on lakaistu nousee työmatka keskinopeus mulla tuonne 20-22km/h pintaan samalla pyörällä jolla talvella kömmitään alle 16km/h nopeuksilla. Kovempaakin pääsisi, mutta kesällä tulee löysäiltyä kun vähemmälläkin rehkimisellä perille pääsee.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa