Sivu 2/3

Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 10 Maalis 2010, 21:38
Kirjoittaja GodTdd
jviirret kirjoitti:
GodTdd kirjoitti:

Mukavaa että kiinnostusta löytyy. Olen kyllä ollut tyyväinen hankintaani, persettä ei särje ja vastatuuli ei vastusta. Joten kaksi kolmesta tavoitteestani on saavutettu. Katsotaan jos saataisiin se kolmaskin eli nopeuskin kohdalleen.

Päässä ynnäilin noita sinun työmatkasi keskinopeuksia talvella ja sain keskinopeuksiksi 12-15,5km/h. Aika liki samoja ku ite talvella ajelen. Tuommoisissa nopeuksissa ei ilmanvastuksella ole juuri mitään merkitystä, paitsi kovaan vastatuuleen.

Tästähän voisi saada jonkin sortin statistiikkaa esiiin. Hommasin noin vuosi sitten polarin sykemittarin ja siihen gps. Olen tallettanut kaikki pyöräilyt, orjallisesti, polarin ohjelmaan. Jos vain muistaisi koska lumi tuli, saisi hyvän vertaitu pohjan. Insinööri innostui, pitääpä ruveta tutkimaan. Tosin se gps mokkula on nyt huollossa, virrat eivät tahtoneet pysyä mutta katsottaan jos se tulee kun on vielä lunta pyöräteillä. Jos ei ole niin pitää vertailla kesänopeuksia sitten. Ja ensi talvena talvinopeuksia.

jviirret kirjoitti:

Eli nojapyörän etu ei pääse oikeuksiinsa, haitat sen sijaan on ja pysyy. Nojakki on hitaampi kiihtyyn, eli lähdöt risteyksistä ja muista nopeutta hidastaneista tilanteista on verkkaisempia. Tiukan paikan tullen pystärissä saa nopeasti runtattua äkkiä lisää voimaa

Tänään palumatkalla niistä haitoista tulikin sitten enempi komemusta, oli sen verran sohjoa pyöräteillä että piti leikki jättää kesken. Mutta kokomuksesta viisastuu ja ajotaito karttuu.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 11 Maalis 2010, 07:46
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:

Huomasin myös että poljen helposti väärässä asennossa. Poljen helposti ylävartalo liian kippurassa, vähän saman tyyliin kuin pystypyörällä satulassa ollessa ja voimalla runtatessa. Tällöin paino ei lepää koko selän pituudella penkissä vaan suurin paino kohdistuu häntäluun tienoille. Erityisesti lapaluista ylöspäin selkä tahtoo irrota penkistä. Tällöin häntäluu ja ristiselän tienoo kipeytyy helposti mutta asentoa korjaamalla rennompaan suuntaan alaselkää ei enää jomota. Pitää muistaa ajaa rennosti ja pitää koko selkää penkissä.

Noin kippurassa näyttää ajavan liki kaikki jotka ensimmäistä kertaa nojakkia kokeilevat. Ajoasento ei ole rento, eikä tuntuma tasapainostakaan vastaa pystypyörää, siksi ajokokemus negatiivinen ja nojakki vaihtoehton hylätään tai päädytään trikeen.
Hartioiden kohottaminen penkistä hitaassa vauhdissa parantaa tasapainoilu mahdollisuuksia paljon, kun ihan jokaista korjausliikettä ei tarvi tehdä ohjauksella. Mitä pystymmässä penkki on, sitä pidempiä aikoja itseään rasittamatta on mahdollista näin ajaa. Jos eturenkaan pito alustaan on epämääräinen esim lumen tai irtohiekan vuoksi on yläkropan kallistelu oikeastaan ainoa tapa jolla tasapainon voi pitää.
Ajoasentokin kyllä rentoutuu kun vauhdit kesän tullen kasvaa ja alustan epämääräisyys häviää.

Jukka


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 11 Maalis 2010, 12:30
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Kun nojakilla joutuu/haluaa runtata hetkellisesti kovemmalla voimalla, on parempi pitää hartiat edelleen kiinni penkissä ja nostaa takapuoli irti. Tämän keksimisen jälkeen lyhyiden ylämäkien nouseminen parani huomattavasti. En tosin suosittele kokeilemaankaan ennenkuin tasapainonhallinta kyseisellä pyörällä on verissä.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 15:41
Kirjoittaja GodTdd
Teemu Kalvas kirjoitti:

Kun nojakilla joutuu/haluaa runtata hetkellisesti kovemmalla voimalla, on parempi pitää hartiat edelleen kiinni penkissä ja nostaa takapuoli irti.

Jukan komentit tuossa yllä ja tämä saivat minut ajattelmaan asiaa. On totta pystyärillä saa helposti voimaa lisää kun nousee penkistä ylös ja runttaamaan menemään. Tällöin sohjopaikat ylittyvät helpommin pystärillä. Itsellä nojakilla polkiessa moinen pikavoima puuttu. Jolloin vauhti hidastuu ja lopulta eteneminen tyssää. Ihan kuin Jukka tuossa tarinoi. Mutta ei se silti tee pystärillä etenemisestä yhtään sen mukavampaa vaikka eteenpäin pääseekin, hiki virtaa ja v-käyrä nousee.

Pitäisi varmaan ajaa testejä: missä vaiheessa pystäri on parempi ja onko siinä vaiheessa v-käyrä jo semmoisissa lukemissa että olisi parempi mennä julkisilla (riippumatta mikä pyörä on alla) Toisaalta keskiviikon kaltaiset kelit on aika harvassa mutta mukavaa se olisi tietää menisikö pyörällä vai julkisilla. Mutta ennen kuin moista rupeaa edes arvioimaan, pitää nojakki ajokokemusta saadaa runsaasti lisää.

Tästä sitten päästäänkin mukavasti toiseen aihetta sivuavaan kysysmykseen. Kuinka nojokki etenee lumessa? Siinähän ollaan vähän samankaltaisessa tilanteessa, voimaa tarvitaan päästäkseen eteenpäin (tosin enemmän tasaisesti) ja rengas saattaa lähteä luistoon.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 15:54
Kirjoittaja jviirret

Samalla kun pystärillä nouset seisomaan niin tasapainoilu onnistuu entistä paremmin, nojakilla nuo hartioita vasten polkemiset vain heikentää tasapainoilu mahdollisuuksia.
Itsessään tasalaatuinen lumi tasaiselle asfaltille sataneena ei hidasta nojakkia sen enempää kuin pystäriäkään. Pyörästä riippuen jossakin kohti vauhti alkaa hidastua niin paljon että meno ei tunnu mielekkäältä, nojakilla tämä raja tulee pystäriä aikaisemmin vastaan vaikka samaa nopeutta pääsisikin.

Jukka


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 15 Maalis 2010, 20:08
Kirjoittaja Teemu Kalvas
GodTdd kirjoitti:

Kuinka nojokki etenee lumessa? Siinähän ollaan vähän samankaltaisessa tilanteessa, voimaa tarvitaan päästäkseen eteenpäin (tosin enemmän tasaisesti) ja rengas saattaa lähteä luistoon.

Riippuu lumesta. Suurimmassa osassa tilanteita, jos väylää on yhtään aurattu, ei ole mitään ongelmaa, sen kun ajaa. Vähän hitaampaa tietty kulkee kuin asfaltilla. Kunnon sohjossa pystärillä on paljon helpompi ajaa kuin nojakilla koska tasapainon hallinta on helpompaa, ja voimaa pystyy antamaan yllättävissä tilanteissa eri tavalla. Silloin ei kyllä millään lihasajoneuvolla mennä erityisen kovaa, juosten voi olla perillä suunnilleen samassa ajassa.

Jos renkaat nyt vähän luistaa niin se ei haittaa mitään. Vähän se hirvittää jos on uusi ajoasento, mutta äkkiä siihen tottuu. Jos minkäänlaista renkaiden luistamista ei siedä, ei kaksipyöräistä kannata talvella ajaa ollenkaan. Ainoa tapa varmistaa tuollainen on ajaa kauhean hiljaa.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 09:00
Kirjoittaja jviirret

Laitatko tosiaan tuohon päiväkirjaan jotakin kilometrimääriä. 10km, 100k, 1000km. Ei mitään tarkkoja, eikä jokaiseen kirjoitukseen, mutta joku mukavan näköinen tasalukema sinne tänne. Voihan tuon tietenkin päässäkin laskea kun tietää työmatkasi pituuden, mutta...

Jukka


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 09:50
Kirjoittaja GodTdd
jviirret kirjoitti:

Laitatko tosiaan tuohon päiväkirjaan jotakin kilometrimääriä. 10km, 100k, 1000km.

Hyvä huomio, päivitelläänpä. Niistä ensimmäisten kokeilujen matkoista ei ole kyllä muistikuvaa, max kaksi kilometriä.

EDIT: Sinne meni, panin jo olemassa olevien tekstien loppuun. Panisinko aina jokaisen jutun loppuun vai sisällyttäisinkö jonnekkin muualle tekstiin? Tarkoitus oli jossain vaiheessa siirtyä päivä kohtaisesta raportoinnista km kohtaiseen raportointiin, jolloin ajattelin panna otsikkoon ajetut km. Pitää tuumailla, tosin kun on tämän tien nyt valinnut olisi jatkuvuuden vuoksi km tiedön löydyttävä samasta paikasta :-)


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 16 Maalis 2010, 12:14
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:

EDIT: Sinne meni, panin jo olemassa olevien tekstien loppuun. Panisinko aina jokaisen jutun loppuun vai sisällyttäisinkö jonnekkin muualle tekstiin? Tarkoitus oli jossain vaiheessa siirtyä päivä kohtaisesta raportoinnista km kohtaiseen raportointiin, jolloin ajattelin panna otsikkoon ajetut km.

Laitaa otsikkoon aluksi päivät ja kilometrit, sitten myöhemmin vain päivät. Oikeastaan sama missä ne on, kunhan on joka päivityksessä samassa kohti.

Jukka


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 19 Maalis 2010, 07:19
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:

Yritin tänään suoristaa sitä ulkorenkaassa olevaa pomppua mutta en oikein onnistunut, sillä siihen jäi edelleen pomppu. Näyttää siltä että ulkorenkaan reunalanka ei asetu kunnolla kohdalleen vannetta vasten vaan painuu hieman sisäänpäin ja samalla koko ulkorengas painuu alaspäin (kun katsotaan vannetta sivulta), jolloin sisärengasta täytettäessä ulkorengas ei asetu oikealle kohdalleen. Vinkkiä otetaan mielellään vastaan miten ongelmasta pääsee eroon.

Kumi ei siis nouse vanteelle koko matkaltaan? Ensin pitää katsoa ettei se ole noussut mistään liikaa, jos näin on niin ilmat pois tai hyvin vähäksi ja käsin painella nousukohdasta syvemmälle ja nostaa painetta ja seurata.
Jos taas on noussut muuten tasaisesti, mutta yhdestä kohdasta jää syvälle, niin saippuaa väliin. Ilmat vaan pois ja valuttelee sitä ongelmakohtaan ja vähän ylikin kumin ja vanteen väliin. Sitten pitäisi kyllä täysillä paineilla nousta.
Jos taas nousee jostakin kohti yli, mutta mistään ei ole liian syvällä ni kumin runko on venähtänyt ja se on entinen.
Tuommonen monttu tai patti hidastaa myös vähän nopeutta.

Jukka


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 19 Maalis 2010, 11:45
Kirjoittaja GodTdd
jviirret kirjoitti:
GodTdd kirjoitti:

Yritin tänään suoristaa sitä ulkorenkaassa olevaa pomppua mutta en oikein onnistunut, sillä siihen jäi edelleen pomppu. Näyttää siltä että ulkorenkaan reunalanka ei asetu kunnolla kohdalleen vannetta vasten vaan painuu hieman sisäänpäin ja samalla koko ulkorengas painuu alaspäin (kun katsotaan vannetta sivulta), jolloin sisärengasta täytettäessä ulkorengas ei asetu oikealle kohdalleen. Vinkkiä otetaan mielellään vastaan miten ongelmasta pääsee eroon.

Kumi ei siis nouse vanteelle koko matkaltaan?

Kyllä, juurkin näin. Ulkorengas ei nouse vanteelle koko matkaltaan.

jviirret kirjoitti:

Ensin pitää katsoa ettei se ole noussut mistään liikaa, jos näin on niin ilmat pois tai hyvin vähäksi ja käsin painella nousukohdasta syvemmälle ja nostaa painetta ja seurata.

Tämän jo tein. Yritin painella ulkorengasta oikeaan asentoon mutta ei se toiminut ja meni rengasta täytettäessä samaan asentoon kuin ennenkin. Vaikka ei mikään kohta liian ylhäällä ollut, yritin vain saada oikeaan asentoon.

jviirret kirjoitti:

Jos taas on noussut muuten tasaisesti, mutta yhdestä kohdasta jää syvälle, niin saippuaa väliin. Ilmat vaan pois ja valuttelee sitä ongelmakohtaan ja vähän ylikin kumin ja vanteen väliin. Sitten pitäisi kyllä täysillä paineilla nousta

Mielestäni on kyse juurikin tästä, pitääpä testata saippuan kanssa. Jospa sunnuntaina kerkeäisi koittamaan miten käy, lauantai menee kyläillessä.

jviirret kirjoitti:

Jos taas nousee jostakin kohti yli, mutta mistään ei ole liian syvällä ni kumin runko on venähtänyt ja se on entinen.

Kyllä se loppuosa ulkorenkaasta on siellä vanteella, eikä ole noussut yli mistään kohdasta.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 19 Maalis 2010, 12:28
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Onko siinä vanteessa liian leveä vannenauha, joka estää rengasta asettumasta suoraan vannetta vasten? Yllättävän yleistä.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 19 Maalis 2010, 12:36
Kirjoittaja GodTdd
Teemu Kalvas kirjoitti:

Onko siinä vanteessa liian leveä vannenauha, joka estää rengasta asettumasta suoraan vannetta vasten? Yllättävän yleistä.

Hmmm, kurkkasin kyllä sitäkin, hieman puolihuolimattomasti tosin. Mitään erityistä ei jäänyt mieleen joten kurkataanpa uudestaan. Mutta mielikuvan mukaan (joka ei ole kovin vahva/terävä) vannenauha oli siellä vanteen pohjalla, eikä sitä ollut reinoilla, joten oletin sen olevan oikein asennettu.


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 25 Maalis 2010, 09:16
Kirjoittaja GodTdd

En minä sitä ulkorengasta suoraan saanut. Vannenauha oli samalla tavalla koko vanteen matkalta joten vika ei ollut siinä. Renkaan lähempi tarkastelu paljasti sen hieman soikioksi. Eli se menee kello 12 ja kello 6 kohdilta sinne vanteen sisään, olisikohan se roikkunut liikaa koukussa liikkeen seinällä?

Tosin saippuasta oli apua, sillä ulkorengas asettui paremmin paikalleen kun saippuaa oli reippaasti välissä. Ehkä se vaatii parempaa asettelua ja hieman enemmän aikaa. Yritin panna renkaan kuntoon ruokatunnilla mutta tuli pikkuisen kiirus lopuksi...


Re: Ensimmäisen nojapyörän valinta: Palauteet

Lähetetty: 25 Maalis 2010, 10:33
Kirjoittaja jori
GodTdd kirjoitti:

Tosin saippuasta oli apua, sillä ulkorengas asettui paremmin paikalleen kun saippuaa oli reippaasti välissä. Ehkä se vaatii parempaa asettelua ja hieman enemmän aikaa. Yritin panna renkaan kuntoon ruokatunnilla mutta tuli pikkuisen kiirus lopuksi...

Juu, olisin juuri tarjonnut: "paljon nestesaippuaa ja sitten paljon painetta" -ohjetta.

Jori