Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ventisit on nyt jo mukavasti litistynyt penkin päälle, mutta tuntuu että alhaalta ja ylhäältä pitää jollain narulla koittaa venyttää päällinen penkin reunoille asti.

Eilen vaihdoin vaijerinkuoren ja vaijerin takavaihtajaan. Olin yrittänyt säätää vaihteita mutta tökki kamalasti eikä niitä saanut kohdalleen. Samaan syssyyn irrotin takavaihtajan ja pesin sen kun oli kovin hiekkainen. Totesin että vaihtajan korvake on saanut jostain osumaa ja uuteen verrattuna oli jonkin verran vääntynyt, joten vaihdoin senkin sitten. Kumma juttu taas mutta näiden vaihtamisen jälkeen vaihteet pelasivat normaalisti ja vain pientä täsmäsäätöä tarvittiin :mrgreen: . Jo ennen isoimpia irrotteluja totesin että eihän tää vaijeri liiku kuoressaan kunnolla, tahmasi ihan kauheasti. No oliko ihme ettei sitten toiminut.

Olipa kivaa lähteä eilen lenkille kun ei tarvinnu miettiä meneekö joku vaihde päälle nyt vai hetken päästä. Jospa niitä kilsoja alkaa nyt sitten kertyä enempi kun tällanen ajamiseen vaikuttava iso asia on korjattuna. Jostain syystä mulla aina ottaa aikaa saada aikaiseksi korjata tiettyjä asioita mutta sitten kun olen ne korjannut, oikein ihmettelen et miksei tullu aikaisemmin tartuttua hommaan. Ehjällä ja hyvin toimivalla pyörällä on jostain syystä huomattavan kivaa ajaa...yllätys :roll: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Premnas kirjoitti:

Eilen vaihdoin vaijerinkuoren ja vaijerin takavaihtajaan. Olin yrittänyt säätää vaihteita mutta tökki kamalasti eikä niitä saanut kohdalleen.

Valaistuin, kun Laatikkopyörään asensin testimielessä kitkavaihtajan. Enää en indeksivaihtajia laita mihinkään. Twisterissäkin on kitkavaihtaja ja tappelu säädön kanssa loppuu kokonaan.
Ja kritisoijille joo, indeksivaihtajan saa toimimaan uudella vaihtajalla, uudella vaihdevivulla ja kovalla säätämisellä, mutta miksi kun on helpompikin tapa?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Valaistumisen seuraava aste on sitten napavaihteet :)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Ja kritisoijille joo, indeksivaihtajan saa toimimaan uudella vaihtajalla, uudella vaihdevivulla ja kovalla säätämisellä, mutta miksi kun on helpompikin tapa?

Kyl mä olen saanut ihan romukasasta otetut osat aina pelittämään. Vaatii puhtaan öljytyn vaijerin ja säätämistä aina silloin tällöin.
Tästä huolimatta käytän kitkavipuja, vaikka ne epämoderneina vaativatkin käyttäjältä jotakin osaamista :roll:

Mahe kirjoitti:

Valaistumisen seuraava aste on sitten napavaihteet :)

Noihan on vielä monimutkaisempia kuin indeksivivut :shock: KISS ;)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jooseha kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ja kritisoijille joo, indeksivaihtajan saa toimimaan uudella vaihtajalla, uudella vaihdevivulla ja kovalla säätämisellä, mutta miksi kun on helpompikin tapa?

Kyl mä olen saanut ihan romukasasta otetut osat aina pelittämään. Vaatii puhtaan öljytyn vaijerin ja säätämistä aina silloin tällöin.
Tästä huolimatta käytän kitkavipuja, vaikka ne epämoderneina vaativatkin käyttäjältä jotakin osaamista :roll:

Mahe kirjoitti:

Valaistumisen seuraava aste on sitten napavaihteet :)

Noihan on vielä monimutkaisempia kuin indeksivivut :shock: KISS ;)

Joo mut ei ole sitä vaihtajaa mikä ottaa aina osumaa. Aika minimaalisella säätämisellä oon ton Alfine 11:n kanssa päässyt, jos alkaa rusahdella niin katsoo kohdistusmerkit kohdalleen vaijerin säätö"barrelia" pyörittämälä ja se on siinä.

Markus Heikkilä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mahe kirjoitti:

Valaistumisen seuraava aste on sitten napavaihteet :)
Joo mut ei ole sitä vaihtajaa mikä ottaa aina osumaa.

Aivan, Nexus 3 on ihan parasta jalkajarruineen!
Mutta jos on avovaihteet, niin vaihtajan tai korvakon vääntymä ei muuta indeksointia, mikäli on kitkavaihtaja.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No ei kai se vaijeri olisi sen paremmin kulkenut vaijerinkuoren sisällä vaikka olis kitkatoiminnolla. Tosin kaksipyöräisessä ei voi valita sellasta toimintoa, triken tangonpäävaihtajassa voi. Sillä mä olenkin ajanut kitkatoiminnolla mutta välillä saa hakea vaihdetta enemmänkin, kun meinaa hypätä jo aiotun yli.

Kyllä mä vielä toistaiseksi pidän tuota varsin pienenä ongelmana. Ei kai sille voi mitään että vuoden mittaan hiekkaa ja paskaa vaan kertyy erinäisiin paikkoihin ja se sitten alkaa vaikuttaa pyörän toimintoihin jossain vaiheessa. Mä olen nykyään aika laiska pesemään ellen ole lähdössä jonnekin paraatiajolle.

Sitä paitsi jos vaihtaa kokonaan uuden vaihdevivun, kuoren ja vaijerin niin sitten on jossain vikaa jos senkin jälkeen nimenomaan tarttee kovaan säätää. Kun eiks se mene just toisin päin, kuluneet ja vääntyneet osat eivät enää toimi niin justiinsa ja siksi edes kovalla säätämisellä ei saa toivottua tulosta.

Älkää nyt tehkö tästä jotain ongelmaa :D . Se oli mulle pieni homma vaihtaa kuori ja sen mukana uusi vaijeri. Samalla käsittelin uuden vaijerin silikoniöljyllä, niin johan liusui hyvin kuoreensa. Takavaihtaja olis jossain vaiheessa kuitenkin kaivannut pesua kun oli yltä päältä ravassa. Vääntynyt korvakko oli varmaan saanut siipeensä kun talvella sen kanssa pari kertaa pyllähdin just sille puolelle. Sen jälkeen kun vaihdoin nuo osat niin säätämisen yrittäminen loppui siihen. Kaksipyöräisen vaihdekahvat toimivat moitteetta edelleen eli niissä lienee paremmin tehty indeksointi kuin triken tangonpäävivuissa?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Premnas kirjoitti:

Älkää nyt tehkö tästä jotain ongelmaa :D

Kyllä nojapyöräily on vakava asia! :D

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vilijami kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Älkää nyt tehkö tästä jotain ongelmaa :D

Kyllä nojapyöräily on vakava asia! :D

Joo, otsa kurtussahan tätä harrastetaan :wink: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Parempi otsa kuin pylly kurtussa, joten kutomaan kuosi öö kuosiin istuimen ympäri vain hehe. Mulla on Cruzbiken konversiokitistä noin millin aukolla oleva ventisit ja mulla meni toisin päin, eli jotta sain polvia paremmin alle tankojen, piti poistaa jäykkä levy peffan alla olevasta tyynystä. Siksi sai ratkoa pohjasta ventisitiä ja mukavasti päältä sai pysymään pingotettuna, kun tyynystä oli pohjassa tarra ja istuimessa vastakappale. Kangas pingottuu mukavasti tarralla, joka mahdollistaa säätämisen vaikka kesken retken nopeasti ilman työkaluja.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Sen verran päivitystä että päätin tehdä uuden ventisit-pehmusteen ennen lowride-tapahtumaa. Otin opikseni ja tein leveämmän. Lopputulos oli se että pehmuste ei enää muljunnut perseen alle vaan pysyi paikallaan ja tuntui paljon paremmalta. Jäljelle jääneestä liian pienestä askartelin sitten hartiatyynyn, jolle samalla ompelin enstexistä pussukan, jonka taas saa pikasoljella kiinni penkkiin. Tämä nosti hartioita juuri sen verran pystymmäs ettei pää retkota liian takana/alhaalla ja ajo on nyt erittäin mukavaa muttei kuitenkaan liian pystyä :wink: . Penkkiähän olisi toki myös voinut säätää mutta kerran aiemmin sitä kokeiltuani totesin, että silloin myös etupuomia ja lopulta ketjuakin joutuu ropeltamaan. Hartiatyyny on siitä helpompi että sen voi irrottaa milloin vain, jos haluaakin ajaa aavistuksen makaavammassa asennossa ja laittaa takaisin kun siltä tuntuu, eikä tarvita mitään työkaluja.

Tänään illalla oli taas niitä hetkiä että pyörä lensi, enkä mitään tehnyt. Hetken kävi mielessä lähteä myöhäisillan lenkille vielä kerta pyörä tuntui liikkuvan hyvinkin sutjakkaasti, mutta sitten muistin että huomennakin on asioita hoidettavana ja parempi tehdä se hyvin yönsä nukkuneena.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Puuh, tänään ajoin kesän ensimmäisen 200km lenkin maantiellä. Viimeiset kilometrit tuntuivat olevan tosi tiukassa. Reittikin oli kyllä eri viime kesään verrattuna. Ajoaika yhteensä 8 tuntia ja 39 minuuttia (keskinopeus 23,1kmh), taukojen kera vähän pidempään vaikka pidin vähemmän ja lyhyempiä taukoja kuin viime kerralla.

Saas nähdä riittääkö tää kertahulluus vai lähdenkö vielä myöhemmin kesällä toista kaksisataista koittamaan. Vai peräti kolmesataa. En tiedä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Premnas kirjoitti:

Hah, tänään Jättimylly 136km 24,5kmh ajonaikaisella keskinopeudella, tauot mukaan ja pääsin hiukan alle kuuteen tuntiin. Alunperin ajattelin että kuusi tuntia olisi hyvä rajapyykki selvitä matkasta taukoineen päivineen. Arvio ei sit ihan pieleen mennyt :) . Koko päivän kilsat 153,4 niin saa taas vähän täytettä tohon kilometrikisaan :D.

Tällasta olen kirjoittanut vuonna 2015. Tänään ajoin 120km reitin viiteen tuntiin taukoineen päivineen. Maalissa katsoin keskinopeutta, aamun siirtymän kanssa mittari näytti 24,8kmh eli jonkin verran kovempaa menty kuin aiemmin. Koko päivän kilsat siirtymineen 140,2. Kyllä tässä ihan tyytyväinen saa olla.

Tämä kuukausi on ollut hyvä ajokuukausi, tässä kuussa olen ajanut 1007,4km ja elokuutahan on vielä jäljellä. Noin muuten hiljaisempi alkuvuosi (tai pitäisikö sanoa kevät ja kesän alku) eivät ole näkyneet ihan kauheasti tuloksissa, tai pitäiskö ajatella että vähemmän on lopulta enemmän tässä tapauksessa eli olen jaksanut tapahtumissa ajaa enemmän ja kovempaa kuin ennen vaikka olen muuten ajanut vähemmän.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vihdoin tänään sain aikaseks cheetahin keväthuollon. Jotain juttuja jäi vielä tekemättä kun pari osaa vaatii vaihtamista. Eniten ärsytti kun piti vaihtaa vapaaratas, mutta sitten jouduin toteamaan että eihän tää uus mahdukaan :x . Taitaa olla kertakäyttövanne kun ei siihen saa oikeeta vapaaratasta mistään :? ? Tai kai sen voisi vaan rakentaa uudelleen eri navalle vapaarattaineen. Sen verran rutinaa jo pitää puhdistamisesta huolimatta että kohta varmaan entinen. No, toisaalta voisi hankkia vaikka uuden kiekon levyjarruvalmiudella. En tiedä onko ihan toivotonta edes ajatella että tohon aluhaarukkaan voisi koskaan mitään jarrukorvaketta tehtailla vai pitäisikö siihen saada sitten ihan teräshaarukka, ja kuka senkin tekee.

Mietin aiemmin et pitäiskö sitten vaan vaihtaa pyörää sellaseen jossa nämä valmiina, mutta tänään kun kävin parilla lyhyellä koeajolla talven jäljiltä niin totesin taas että tämän pyörän muoto on vaan niin hyvä, etten oo vielä keksinyt toista parempaa. Ajomukavuus ihan omaa luokkaansa, ja pyörä vastaa niin nätisti kaikkeen, se on niin välitön. Jos haluu kiihdyttää kunnolla niin se oikeesti kiihtyy eikä hukkaa mitään mihinkään. Se oli kuin vapaaksi päästetty villieläin, joka kirmasi pitkin asvalttia hurjaa vauhtia. Tätä oon odottanut koko pitkän talven!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Eniten ärsytti kun piti vaihtaa vapaaratas, mutta sitten jouduin toteamaan että eihän tää uus mahdukaan :x . Taitaa olla kertakäyttövanne kun ei siihen saa oikeeta vapaaratasta mistään :? ? Tai kai sen voisi vaan rakentaa uudelleen eri navalle vapaarattaineen.

Mistä yleensä löysit uuden vapaarattaan? Mun käsittääkseni nämä on suunnteltukin niin että koko napa vapaarattaineen vaihdetaan kerralla. Jos vapaaratas on kulunut niin ei muutkaan laakerit oo enää uuden veroisessa kunnossa.

Toisaalta, noissa mun takapainoisissa pyörissä alkaa ensimmäienä kulua pinnat ja jos olisi vielä vannejarrut niin vannekehäkin, eli sama vaihtaa koko kiekko.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin