Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No niin, nytpä tää pohtiminen ensi kesästä jo alkoi hyvässä vauhdissa. Ja yhä samat ongelmat. Lähinnä tällä hetkellä mietin kun olisi tarkoitus ottaa retkille peräkärry mukaan ja edelleen haluisin siihen sen lukittavan, kevyen laatikon. Suksiboksi olisi ihanteellisen mallinen, MUTTA aina ne ovat joko liian leveitä tai pitkiä. Ei voi saada sopivanlevyistä ja -pituista ei sitten millään. Mitään painavaa laatikkoa tohon ei viitti laittaa koska pitäisi jaksaa myös vetää perässä. Tosin enhän tiedä mitä suksiboksit painavat.

Suksiboksia puoltaa aika monet asiat:

1) sulavalinjainen muotoilu
2) Ei kastu tavarat
3) Helppo lastata.

Ainoastaan paino ja mitat ovat kysymysmerkkinä: peräkärryyn mahtuisi 80x60cm mitoilla laatikko. Leveys on tähän mennessä ollut suurin ongelma, koska tuon 60cm ei oo yhtään joustovaraa, pituudessa ja korkeudessa on. Esteettisyyskin tässä asiassa painaa aika paljon. Itellä ei ole oikein taitoja eikä kyllä välineitäkään lähteä muotoilemaan sopivaa laatikkoa, halut siihen omatoimiseen väkertämiseen tosin kasvavat sitä enempi mitä vaikeammaksi sopivan laatikon hakeminen menee.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Männä viikonloppuna törmäsin tuollaiseen viritykseen:

poksi.jpg

On tosin mopoauton perässä mutta ideaa voisi varmaan jalostaa, äkkiä googlettamalla poksin painot on 10-30 kg ja pitkä se kyllä on. Rautakaupan työkaluosastolta saa kyllä vaikka minkälaista laatikkoa mutta ne ei varmaan täytä sitä esteettisyyden vaatimusta.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

THuhtamaki kirjoitti:

Tämä ois lyhkäsempi:

http://www.thule.com/fi-FI/FI/Products/ ... 20100.aspx

Ei mahdu peräkärryyn, liian leveä. Juttelin ircissä noista boksivaihtoehdoista ja lopulta kaiketi järkevin vaihtoehto on hommata iso rakennuspalju jonka sitten kiinnittää kärryyn. Niin painon kuin hinnankin kannalta. Nuo siistit boksithan eivät ole ihan ilmaisia. Ehkä siitä lukittavuudesta pitää sitten tinkiä, laatikon päälle saa kuitenkin pressun sadesuojaksi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nyt kun on kaksi Köyliönreissua takana, ajattelin josko ensi kesänä jo jonnekin muualle vaihteeksi. Mentiin naimisiin miehen kanssa, muutettiin Kaarinaan ja niinpä ajattelin että lähettäis pienelle häämatkalle Fiskarsiin kun se on niin nätti paikka :D . Kartalta laskeskelin kilometrejä, ei kauheen kaukana edes.

Nyt vaan aloin miettiä että olisi kivaa matkata välillä ilman koko peräkärryä. Itse saan pyörään kiinni hyvin makuupussit, teltan ja mies saa vaatteet ja muut, mutta painavia tavaroita ei viittis sijoittaa tarakalle kun siinä on omat rajoituksensa (ja mun tapauksessa tarvisin ehkä tiukemman takajousituksen jos lastaisi tarakkaan painavia tavaroita). Mietin vain, miten muut pitkämatkalaiset ratkaisevat vesi/nesteytysongelman? Tuskin ihmiset raahaa 10l vesitonkkaa mukanaan? Vai suunnitteletteko reitit niin että matkalla olisi välillä huoltamoita, joista ostaa vettä? 10l tonkka painaa kuitenkin aika paljon, ja äkkiä se määrä vettä menee, jos on lämmin niin juomiseen ja ruoanlaittoon. 2 litraa ei taida riittää mihinkään. Viimeksi kokeiltiin ajaa yöllä koska silloin on viileämpää mutta voin sanoa etten suostu siihen enää, niin väsyttävää se oli. Molemmilla oli kauheet silmäpussit silmien alla ajon jälkeen :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Itse saan pyörään kiinni hyvin makuupussit, teltan ja mies saa vaatteet ja muut, mutta painavia tavaroita ei viittis sijoittaa tarakalle kun siinä on omat rajoituksensa (ja mun tapauksessa tarvisin ehkä tiukemman takajousituksen jos lastaisi tarakkaan painavia tavaroita).

Jokos miehelle on saatu nojakki?

Premnas kirjoitti:

Mietin vain, miten muut pitkämatkalaiset ratkaisevat vesi/nesteytysongelman? Tuskin ihmiset raahaa 10l vesitonkkaa mukanaan? Vai suunnitteletteko reitit niin että matkalla olisi välillä huoltamoita, joista ostaa vettä?

Itsellä on rivakasti ajaen kesähelteillä veden kulutus noin puolesta litrasta litraan tunnissa. Ottamalla 3 litraa pärjää ainakin 4h, ja kyllä sille matkalle jo jotain ihmisasutusta tulee, ja kyllä siinä jo voi kupin kahviakin juoda. Samalla kun ostaa kupillisen kahvia huoltamolta, voi pyytää 'voitko täyttää nää vesipullot'. Aina on voinut.

Joskus olen myös täyttänyt vesipulloja niin että kysynyt joltain pihamaallaan kävelevältä maalaiselta voiskos saada täydennystä, ja sekin on onnistunut.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kannattaa tutustua aijottuun matkaan kartalla ja selailla eri sivustoja. Voi vältää sitä turhaa veten raijaamista. Yksi hyvä on kun katsoo missä on huoltamoja , joissa on kahvio. Aina sieltä sit vettä saa lisää.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

tavasti kirjoitti:

Jokos miehelle on saatu nojakki?

Ei oo miehellä nojakkia kun ei se osaa päättää minkä haluaisi ja nyt sillä on vähän rahansäästämisprojektikin kesken. Olen alkanut ajatella sellaistakin vaihtoehtoa että itse hommaisin 2 -pyöräisen nojakin, jonkun vähän matalemman josta saa jalat helposti maahan, ja sitte mies vois käyttää sitä..tosin on siinä se vaara että meen ihastumaan siihen uuteen pyörään ja tapellaan sitten kumpi saa ajaa milläkin vekottimella :roll: .

tavasti kirjoitti:

Itsellä on rivakasti ajaen kesähelteillä veden kulutus noin puolesta litrasta litraan tunnissa. Ottamalla 3 litraa pärjää ainakin 4h, ja kyllä sille matkalle jo jotain ihmisasutusta tulee, ja kyllä siinä jo voi kupin kahviakin juoda. Samalla kun ostaa kupillisen kahvia huoltamolta, voi pyytää 'voitko täyttää nää vesipullot'. Aina on voinut.

Joskus olen myös täyttänyt vesipulloja niin että kysynyt joltain pihamaallaan kävelevältä maalaiselta voiskos saada täydennystä, ja sekin on onnistunut.

Helteillä kyllä maistuu vesi aika äkkiä pyöräillessä joten luulen että se on lähempänä litra per tunti. Täytyy varmaan tosiaan suunnitella reitti vähän tarkemmin ja katsella huoltamoita jne. niin ei tarvitse niin paljoa vettä raahailla mukana.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Helteillä kyllä maistuu vesi aika äkkiä pyöräillessä joten luulen että se on lähempänä litra per tunti. Täytyy varmaan tosiaan suunnitella reitti vähän tarkemmin ja katsella huoltamoita jne. niin ei tarvitse niin paljoa vettä raahailla mukana.

Mä ostin tulevien kesien rientoihin vedenpuhdistuslaitteen/pumpun, saa vähän vähennettyä mukana kulkevan veden määrää tai ainakin rauhoittaa mieltä kun voi nestettä lisätä melkein mistä jorpakosta hyvänsä, tosin ei se tee seisoneesta vedestä raikkaan makuista mutta poistaa kuitenkin taudinaiheuttajat. Painoa laitteella oli vähän yli 200g

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kuinkakohan paljon sillä oli hintaa? Jossain näin mainostettavan vedenpuhdistinta mutta en muista mitä maksoi, tuskin mikään ihan halpa. Toisaalta se taisikin olla ihan talous/suurempaan käyttöön. Matkakäyttöön riittää pienempikin. Ei olisi ainakaan painava tuollanen 200g.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Apteekista saa vedenpuhdistus pillereitä , hyvä vaihtoehto . Ainoo että kestää tovin ennenkuin juoman voi kulauttaa kurkusta alas.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Kuinkakohan paljon sillä oli hintaa? Jossain näin mainostettavan vedenpuhdistinta mutta en muista mitä maksoi, tuskin mikään ihan halpa. Toisaalta se taisikin olla ihan talous/suurempaan käyttöön. Matkakäyttöön riittää pienempikin. Ei olisi ainakaan painava tuollanen 200g.

Tuo minun oli 129e mutta monen vuoden investointi oli kun 2000l on puhdistuskapasiteetti, en ole vielä tarvinnut kun osuuskauppojen eteisissä on niin näppärä käydä täydentämässä. Mielikuva on,että n. 90e puhdistimet lähtee varuste.netissä nyt ehkä valkkaisin aktiivihiilisuodatin -mallin mikä poistaisi myös vieraat maut ja hajut mutta jäi niin viimetinkaan osto, että ei tullut kauheasti perehdyttyä ja vertailtua

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuossa kun lueskelin aikaisempia juttuja keskinopeudesta ja ihmettelin miten sen maagisen 20kmh rajan pääsee yli. Nyt olen ylittänyt sen jo muutaman kerran. Ei se muuta vaatinut kun erilaista reittiä ja mitä pidempiä lenkkejä ajan sitä suuremmaksi keskari nousee (tätä en kyllä ymmärrä, luulisi että se olisi päinvastoin). Ekalla kerralla meni 20,5. Tänään hämmästyin todella, kun onnistuin saamaan mittariin 21,7. Mut kyllä sen huomaa: siinä missä ennen oli vaikeeta saada se 20-25 vauhti niin nykyään monella suoralla menee kepeesti 30-35. Huippunopeudet hätyyttelevät melkeinpä joka kerta vähintään 40-50 lukemissa. Vielä en ole saanut ylitettyä parhainta huippua, joka oli 55kmh yhdessä jyrkässä alamäessä. Todella lähelle sen on kyllä mennyt.

Mulle on tähän mennessä kertynyt vähän päälle 7500km, saa nähdä kuinka paljon tulee loppuvuodesta. Tuskin kymppitonni menee rikki, vaikka leikittelin ajatuksella jos "ajais kuin hullu". Tai ei välttämättä tarvis olla hullu - olen mä nyttenkin heittänyt kerralla 30-40km lenkkejä, monesti myös 50-75km.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Tuossa kun lueskelin aikaisempia juttuja keskinopeudesta ja ihmettelin miten sen maagisen 20kmh rajan pääsee yli. Nyt olen ylittänyt sen jo muutaman kerran. Ei se muuta vaatinut kun erilaista reittiä ja mitä pidempiä lenkkejä ajan sitä suuremmaksi keskari nousee (tätä en kyllä ymmärrä, luulisi että se olisi päinvastoin). Ekalla kerralla meni 20,5. Tänään hämmästyin todella, kun onnistuin saamaan mittariin 21,7. Mut kyllä sen huomaa: siinä missä ennen oli vaikeeta saada se 20-25 vauhti niin nykyään monella suoralla menee kepeesti 30-35. Huippunopeudet hätyyttelevät melkeinpä joka kerta vähintään 40-50 lukemissa. Vielä en ole saanut ylitettyä parhainta huippua, joka oli 55kmh yhdessä jyrkässä alamäessä. Todella lähelle sen on kyllä mennyt.

Mulle on tähän mennessä kertynyt vähän päälle 7500km, saa nähdä kuinka paljon tulee loppuvuodesta. Tuskin kymppitonni menee rikki, vaikka leikittelin ajatuksella jos "ajais kuin hullu". Tai ei välttämättä tarvis olla hullu - olen mä nyttenkin heittänyt kerralla 30-40km lenkkejä, monesti myös 50-75km.

Minkälainen pyörä sulla on? Ja kuinka korkea mäki on kyseessä. Mä pääsen jo n. 12m pudotusta sisältävässä mäessä 67km/h kun poljen ja tuo 12 metriä ei ole vielä edes iso mäki. Lähes identtiset lukemat tuli myös vanhalla pyörällä joka painaa enemmän, mutta siinä on suurempi ilmanvastus ja vierintävastusta.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Minkälainen pyörä sulla on? Ja kuinka korkea mäki on kyseessä. Mä pääsen jo n. 12m pudotusta sisältävässä mäessä 67km/h kun poljen ja tuo 12 metriä ei ole vielä edes iso mäki. Lähes identtiset lukemat tuli myös vanhalla pyörällä joka painaa enemmän, mutta siinä on suurempi ilmanvastus ja vierintävastusta.

Mulla on 55 kilsaa lasissa melkein jokaisessa alamäessä (jos niitä nyt sellasiksi viitsii täällä päin edes sanoa) kun vähän viitsii polkea alkuvauhtia. Mäet on yleensä max 6-8% laeltaan ja heti kohta loivenee 1-2 % tasolle. On vain yksi pidempi alamäkirypäs jota en ole tositarkoituksella kokeillut miten lujaa pääsee.

Lowracerilla olen vetänyt näihin vähempiin alamäkiin ainakin 70 km/h ja Metalla yli 65 km/h on menty.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin