Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.sapim.be/spoke-calculator Tällä laskurilla minä olen aina onnistunut . Selkee ja helpo käyttönen .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tällä kertaa et luista. Työkaluja ei paljoa tarvitse. Nippeliavain ja ruuvimeisseli riittää. Jälkimmäinen ainoastaan mukavuussyistä. Voin lainata molemmat, niin sulla ei ole tekosyytä :twisted:
Ota jarrupinnallinen vanne, jos meinaat käyttää nykyistä jarrua.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jooseha kirjoitti:

Tällä kertaa et luista. Työkaluja ei paljoa tarvitse. Nippeliavain ja ruuvimeisseli riittää. Jälkimmäinen ainoastaan mukavuussyistä. Voin lainata molemmat, niin sulla ei ole tekosyytä :twisted:
Ota jarrupinnallinen vanne, jos meinaat käyttää nykyistä jarrua.

:mrgreen: No ei kai siinä sitten mikään auta ku tehdä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Älkää lynkatko mutta takana on nyt kuitenkin asennettuna se irtolaakerillinen kiekko :roll: . Koska en voi sietää tarkkuutta vaativissa hommissa minkäänlaista kiirettä, otin siksi aikalisän mutta tarvin kuitenkin hyväkuntoisen ja ehjän takakiekon kesän ajoihin. Tarkoitus on edelleen rakentaa takakiekko ihan itse mutta tarvii tutkia vaihtoehdot ja miettiä loppuun mitä sitä toivoo ja haluaa.

Sen verran tuli askarreltua että ostokiekossa tuntui olevan karheutta laakerien pyörimisessä. Nojailija kävi kääntymässä tuomassa mulle yhden ompeluprojektin joten kysyin samalla neuvoja asiantilan parantamiseen ja niitä sainkin. Nyppäsin kuulat pois, putsasin laakeripesiin laitetut entiset rasvat, laitoin uudet vaseliinit (vähän runsaammin kun tuntuivat pyörivän turhan kuivina) ja kokosin takaisin. Välyksen säätäminen onkin tarkkaa puuhaa, mutta lopputuloksesta tuli hyvä, ei klappia ja pyörii paljon paremmin. Tämäkin homma on nyt sitten sarjassa "mikä tässä nyt niin kamalaa oli että sitä piti välttää niin paljon".

Edessä on nyt Bikestation-kaupassa teetetty kiekko. On muuten hieno. Ja varmasti tähänastisista tiukin ja paras kiekko joka mulla on koskaan ollut! Uudessa kiekossa on 36 pinnaa, vanne ja napa täysmustia mutta nippelit ja pinnat rst. Napa Hope pro 4 (jossa silkkisesti toimivat laakerit, ihan tajutonta miten upeesti pyörivät laakerit, viimeistelee koko kiekon olemuksen!). Jotenkin toi Durano sopii tuohon vanteelle paljon nätimmin ja koko kiekko näyttää tasapainoiselta ja sporttiselta. Nyt kun takanakin on musta kiekko niin pyörä näyttää jotenkin ryhdikkäämmältä ja lyhyemmältä (siis hyvällä tavalla).

No niin tuliko tarpeeks kiekkoasiaa jauhettua :D . Kuvia ei tietenkään ole koska mä en kehtaa tolla kännykän paskakameralla ottaa enää mitään kuvia kun ne eivät anna todellisuudelle oikeutta. Jospa kaivaisi huomenna paremman kameran esiin että saisi hyvät kuvat.

Mut todellisuus on nyt se, että mua ei pidättele enää mikään ja sehän on pääasia, eli pääsee ajamaan sinne keskelle-ei-mitään kun tietää et kaik kunnossa :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pistetääs tähän muutama kuvakin. On siten vähemmän tylsä ketju :mrgreen:
Päivän kunto:

Cheetah.jpg
Cheetah.jpg (104.82 KiB) Katsottu 6988 kertaa

Tuli kokeiltua miten pyörän runko taipuu jarrua vasten poljettaessa ja taipuuhan se, mutta omistaja kielsi isommat kokeilut :lol: Kuitenkin paljon jäykempi kuin Metakopioni, jota halusin verrata kaupalliseen.

Premnas haaveilee takahaarukkaan levyjarrulle irtokorvakkoa. Haarukka on alumiinia ja hitsattu korvakko ei kuulemma miellytä.

droppari.jpg
droppari.jpg (140.31 KiB) Katsottu 6988 kertaa
dropparii.jpg

Jollen väärin katsonut, tuo dropparissa oleva koneruuvi on M6.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No rupesi hirvittämään se sun pyörän taivuttelus kun katselin sivulta :D . Aika jännä että se noinkin antaa periksi, ajaessa en kyllä huomaa mitään.

Kiva kun toi näyttää noissa kuvissa paljon puhtaammalta kuin mitä oikeasti on :mrgreen: .

Ei mulla hitsattua korvakkoa vastaan mitään ole, mutta olin vaan huolestunut sen kestävyydestä tai ettei se heikennä jo olemassa olevia rakenteita (esim. tuota saumaa lähellä tulevan korvakon paikkaa). Vai onko sellanen mahdollista?

Muistin muuten oikein, tossa ruuvin alla oli joskus takavalo. Sitten takavalo siirtyi kopan päälle lediliuskaksi, ja niin kuin aina vähän tahtoo käydä niin edelliset ruuvit jäävät koristukseksi :roll: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikö levyjarru lisää haarukan rasituksia vaikka sen kiinnikkeen pulttaisi kiinni?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:

Eikö levyjarru lisää haarukan rasituksia vaikka sen kiinnikkeen pulttaisi kiinni?

Jukka

Mutta kuinka paljon, ja mihin suuntaan? Entä käytettävän jarrulevyn koon vaikutus? Tai pyörän painojakauma ja sen vaikutus haarukan rasituksiin? Voiko noita mitenkään laskea tai päätellä vai pitääkö mennä vaan uskon voimalla et kyllä se kestää :? ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Etupainoinen pyörä, joten etujarrussa on suuremmat voimat. Painonsiirto jarruttaessa vielä korostaa asiaa, Renkaan pidosta voisi laskea maksimivoiman, mikä tuohon voisi kohdistua.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Premnas kirjoitti:

Ei mulla hitsattua korvakkoa vastaan mitään ole, mutta olin vaan huolestunut sen kestävyydestä tai ettei se heikennä jo olemassa olevia rakenteita (esim. tuota saumaa lähellä tulevan korvakon paikkaa). Vai onko sellanen mahdollista?

Alumiini haarukkaa ei kannata lähteä hitsailemaan. Siitä ei seuraa mitään hyvää ja kestävää. Mielummin joku tällainen adapteri joko ostettuna tai itse tehtynä.
Kuva

Tuota taitosta ei tarvitse tehdä palaan vaan siinä voi käyttää prikoja ja sulla on ylimääräinen ruuvin reikä takahaarukassa josta saat lisä tukea moiselle palalle. Etuna on se ettet muokkaa pysyvästi takahaarukkaa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Mutta kuinka paljon, ja mihin suuntaan? Entä käytettävän jarrulevyn koon vaikutus?

Mitä isompi levy sitä pienempi taivutusvaikutus haarukkaan, mutta kovempi rasitus pinnoille. Vannejarru on paras, ei rasita pinnoja, runkorasitus on pienin mahdollinen ja on kevein ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Mutta kuinka paljon, ja mihin suuntaan? Entä käytettävän jarrulevyn koon vaikutus?

Mitä isompi levy sitä pienempi taivutusvaikutus haarukkaan, mutta kovempi rasitus pinnoille. Vannejarru on paras, ei rasita pinnoja, runkorasitus on pienin mahdollinen ja on kevein ;)

Jukka

Hmm, mutta kuinka paljon eroa on esim. 160mm levyllä ja 203mm levyllä? Ehkä taipuisin kuitenkin tuolla takana pienempään 160mm levyyn. Jarruttelutaipumus kun varmasti kuitenkin jatkuu niin että etusella hoidetaan tehokkaammat jarruttelut ja takalevy on vain tasapainottamassa tätä + pieniin hidastuksiin. Ja koska laki vaatii kahta jarrua ja koska mä vedän peräkärryä, niin mielellään korvaisin nykyisen vannejarrun levyjarrulla. Nyttenhän se vannejarru on vain koristeena enkä sitä käytä, mutta en kehtaa ottaa poiskaan ennen toisen jarrun saattamista kuntoon ettei tuu sanomista. Tuskin tulisi, mutta jos kuitenkin tulee...

Kiitos Wacky linkistä, en tiennytkään että tuollasia saa myös valmiina. Pitää harkita kummin päin tekee, itse vai ostaako valmiina. Kallistun ehkä enempi itse tekemisen puolelle, koska sillä saa tarkemmin sovitettua juuri tuohon sopivan kiinnikkeen eikä tarvi arpoa sopiiko ostettu juuri tuohon haarukkaan vai ei.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Hmm, mutta kuinka paljon eroa on esim. 160mm levyllä ja 203mm levyllä?

Prosenteina 203 levyn taivutusvaikutus on (203-160)/203*100=21,2% pienempi kuin 160mm levyn, jos kummallakin suoritetaan saman suuruinen vauhdin hidastuminen.

Premnas kirjoitti:

Ehkä taipuisin kuitenkin tuolla takana pienempään 160mm levyyn.

Onhan siinä muita etuja, ei ole niin altis taipumaan kieroksi ja on kevyempi ;)

Premnas kirjoitti:

Nyttenhän se vannejarru on vain koristeena enkä sitä käytä

Kuluttaa vannetta vai ei vaan toimi? Itse laitoin porkkanaan vain vannejarrun taakse kun ei koko takajarrulle ole oikein tarvetta. Yleensä käytän vain etujarrua, äkkijarrutuksissa avustan takajarrulla kun isossa kiekossa 203mm vaijeritoiminen levyjarrukaan ei ole kovin tehokas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyllä tuo sun haarukka kestää ihan hyvin pultatun levyjarrukiinnikkeen käytön. Itse en ole kokenu tarpeelliseksi käyttää yli 160mm levyjä ja isommasta levystä olis sullekin iloa lähinnä edessä kun jarruttaessa paino siirtyy sille renkaalle kuitenkin.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

isossa kiekossa 203mm vaijeritoiminen levyjarrukaan ei ole kovin tehokas.

Riippuu hyvin paljon vaijerin kuoresta ja jarrun mallista.

Vastaa Viestiin