Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Grey Cat
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Kesä 2016, 12:26

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Grey Cat »

Oletko koittanut hienosäätää vaijeria takavaihtajan päästä? 1/4 - 1/2 kierrosta jompaan kumpaan suuntaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Grey Cat kirjoitti:

Oletko koittanut hienosäätää vaijeria takavaihtajan päästä? 1/4 - 1/2 kierrosta jompaan kumpaan suuntaan.

Kyllä Premnas on kokeillut hieno säädöt jo aikaa sitten.

Grey Cat
Viestit: 25
Liittynyt: 09 Kesä 2016, 12:26

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Grey Cat »

Ok. Minä kun en tunne teitä ja en tiedä miten hyvin kullakin on tekninen tietämys hallussa. Yksi mahdollinen syy voi olla vaijerin ja kuoren ruostuminen. Sisään valunut vesi on ruostuttanut ne ja takavaihtajan jousi ei jaksa siirtää vaihtajaa.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ennen viime talvea tein trikelle melko perusteellisen tarkistuksen ja osiakin tuli vaihdettua, mm. kaikki vaijerinkuoret ja vaijerit, joten tuskin ruostumisesta sentään kyse. Ongelma ei vaijerit ja kuoret vaihtamalla parantunut, eikä säätäminenkään tuottanut tulosta. Mulla ei ole enää kuin kaksi tai kolme vaihtoehtoa: kuluneet ja epätäsmälliset vaihdevivun pykälät, vääntynyt vaihtajan korvake tai sitten vaihtajassa itessään joku ongelma (?). Tai sitten vaihdevivussa joku osa menny vinksalleen ja siksi ei toimi täydellisesti kaikkien vaihteiden kanssa, vain osan.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7087
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olisiko mahdollista että itse vaihtaja on kulunut väljäksi?
Itse olen tarpeeksi taistellut vanhojen kuluneiden vaihtajien kanssa :?

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Olisiko mahdollista että itse vaihtaja on kulunut väljäksi?

Cheetahista varmasti toimiva vaihtaja lainaan, niin asia selviää :idea:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Täytyy sit varmaan kokeilla. Tuntuu vaan oudolta että trike suurinpiirtein syö noita vaihtajia vaihtokuntoon tyyliin kerran vuodessa? Siinä on tosin alkuperäisestä kokoonpanosta poiketen vaihtaja keskipitkällä häkillä pitkähäkkisen sijaan, koska olin laskevinani että sen kapasiteetti riittää nykyisillä välityksillä. Ehkä se ei sitten riitäkään :? . Joku siinä nyt kuitenkin mättää koska osa naksuista toimii hyvin ja osa ei, vaikka miten säätäisi. Tää ei ole mikään uusi ongelma, väsyin vaan säätämään sitä ja ajelin sitten puoliks huonoilla säädöillä :oops: . Talvella en suuria välityksiä tartte mutta olisihan tuo kiva voida tarpeen tullen kesälläkin ajella vähän kovempia vauhteja.

Miten niin laiska selvittämään ja säätämään. Mutta naksut ovat ihan selvästi kuluneet väljemmiksi kuin mitä ne aluksi olivat. Vipu oli tuoreeltaan yllättävän jäykkä, mutta naksutkin olivat täsmälliset. Eipä ole enää vaan osassa pykälistä on selvästi jopa parin millin väljä alue. Ei kai se tämmöisessä systeemissä sitten enempää tarviikaan aiheuttamaan ongelmia.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Minkä merkkiset vivut sulla on? Voisin kuvitella että kulumisvikaa voisi tulla jos valmistaja on tehnyt indeksointi rinkulan liian pehmeästä materiaalista jota tuskin tapahtuisi jos kyseessä on kokenut valmistaja tunnetulla brändillä.
Kuoren ja vaijerin väljyys on usein osatekijänä näissä ongelmissa ja se voi hyvin korostaa muissa osissa olevia orastavaa kulumisen aiheuttamia ongelmia kuten vaihtajaan muodostuneita väljyyksiä.
Ohjaavan rissan (ylemmän) sivuttainenliike olisi hyvä tarkistaa. Sen pitäisi olla hyvin vähäistä luokkaa mm, mutta pieni välys siellä pitäisi olla koska indeksoiti harvemmin on ihan täysin kohdillaan koko vaihdealueelta.
Lisäksi voi kevyesti vääntää häkkiä sivusuunnassa ja kokeilla onko koko vaihtajalla jo välystä. Tätäkään ei pitäisi esiintyä pahemmin jos osat on vielä kunnossa.
Takavaihtajaa kannattaa myös puhdistaa ja öljytä aika ajoin jotta se varmasti liikkuu kunnolla. Sen voi selvittää irroittamalla vaihtajan ja katsomalla liukuuko se tasaisesti läpi koko liikeradan. Vaihtajan liikuttaminen pitäisi vaatia kohtuullisesti voimaa jos jouset on vielä kunnossa, muista kokeilla sekä kiristys että sivuttais liikkeen jousi.
Korvakkeen vääntymän näkee kohtalaisen hyvin kun katsoo pyörää suoraan takaa ja vertaa miten ylin rissa ja koko häkki on linjassa takarattaiden kanssa, auttaa kun häkki on pystysuorassa alaspäin kun teet tämän. Kannattaa vertailla miten ylin rissa on linjassa rattaisiin joka kertoo linjauksesta parhaiten.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Shimano Dura Ace 9sp. Alkuperäinen etuvaihdevipu on toiminut koko ajan moitteetta, mutta takavaihdevipu on mennyt jo kertaalleen vaihtoon koska siitä hajosi se indeksirinkula kokonaan.

Täytyy tarkistaa vielä vaihtajan ja koko systeemin toiminta, mut aika erikoiselta tuntuu jos ne alkavat näin nopeasti hajoilemaan ja kulumaan.

Kohtahan sitä on molemmat pyörät telakalla, meinaan tänään satasen lenkillä alkoi cheetahin takaiskarista kuulua hienoista vinkunaa töyssyissä ja jostain takaa epämääräistä rahinaa polkiessa :evil: . Mä en tajua mistä toi takarahina oikein tulee, en kuule sitä silloin kun en polje mutta varmaksi en mene sanomaan. Mä en oikein keksi mitään muuta kuin vapaarattaan tai sitten vaihtaja jotenki häiriintyy aina välillä tai ketju osuu johonkin. Sitten välillä sitä taas ei kuulu. Rasittavaa yrittää selvittää mistä johtuu :? . Tietysti sitten kun pyöritän sitä pihassa, en saa samaa ääntä kuulumaan.

Lisäys: nyt mä olen oikeastaan aika varma että äänen lähteen on pakko olla vapaaratas. Se vaan kävis niin järkeen. Täytyy ottaa huomenna auki. Voihan se olla liian kuiva tai jotain kökköä välissä. Cheetahin takakiekossa ei oo kauheesti mitään suojauksia joten en yhtään ihmettelis vaikka sinne väliin olisi päässytkin jotain.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Iskarin nitinä hävisi sillä että putsasin sen ulkopuolelta. Ehkä se oli vaan pölyinen. Nyt ei ole enää kuulunut mitään mysteeriääniä.

Tänään lyhyt kolmenkympin lenkki "hienoisessa" tuulessa. Kumma juttu kun kukaan ei ohittanut mua vaan ihmiset (ne harvat jotka uskaltautuivat tuossa tuulessa ulkoilemaan) tulivat selkä edellä vastaan ja ohittelin sitten niitä :mrgreen: . Vaikka täytyy myöntää että tuommonen tuuli otti jo matalaan nojakkiin kiinni, joissain puuskissa tunsi miten tuuli otti etukiekkoon ja teki ajamisesta mielenkiintoista. Ei nyt kauheen vaarallista mutta varoin silti.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, tänään vasta aukaisin vapaarattaan :roll: . Olihan se taas mömmöinen joten en ihmettele ettei toiminut ihan kunnolla. Putsauksen ja rasvauksen jälkeen kyllä huomasin että yksi kynsi oli menettänyt herkkyyttään ja se liikkuu kuopassaan hiukan rahisten, joten voipi olla että jossain kohtaa joutuu uuden vapaarattaan hommaamaan. Toimii nyt kuitenkin vielä, toivottavasti äänet kaikkoavat - tai siis tietynlaiset äänet. Oikeastaan voisi seuraavaksi hommata niin kamalaa ääntä pitävän vapaarattaan ettei kellään jää epäselväksi et takaa on tulossa joku :D .

Ja ei kun pyörän päälle, kilsakisassa viedään viimeisiä päiviä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Oikeastaan voisi seuraavaksi hommata niin kamalaa ääntä pitävän vapaarattaan ettei kellään jää epäselväksi et takaa on tulossa joku :D

...et takaa on tulossa joku vapaalla rullaten. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Eih, luulin jo päässeeni tästä yli mutta en sitten näköjään. Taas tänään mietin että olen niin valmis kokeilemaan läskinojakkia tai mitä tahansa muuta kevyempää kuin tuota kolmipyörää. Cheetahin jälkeen se tuntuu kivireeltä, eikä ole vielä tullut edes kunnolla lunta. Alle viikon ajelujen jälkeen mä olen ihan kypsä siihen ettei se tunnu kulkevan sitten millään vaikka miten puskisi. Kaksipyöräisen jälkeen sen ajoasentokin tuntuu ihan ufolta, saati ohjaus. Tuntuu et istun koko pyörän päällä ku tönkkösuolattu silakka.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Suosittelen talvinojakiksi pitkää mbbpyörää paksuilla renkailla 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Mbb:llä sais poljinkeskiön mukavan alas. Tosin oikein paksuilla renkailla sen tarttis olla vastaavasti aika edessä ja sen myötä kuskin paino siirtyy edemmäs?

Tää alkaa olla jo jokavuotinen perinne :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin