Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Pistänpä minäkin pohdintoja tänne. Lapsena ja nuorena tuli ajettua jonkin verran, enkä silloin vielä huomannut pystypyörän epämukavuutta. Enpä kyllä ajanutkaan pitkiä matkoja. 13-vuotiaana sain pyörän, joka on minulla vieläkin, vaikka nyt ajankin nojapyörällä. Ajattelin jo muutamia vuosia sitten, että eikö mitään mukavampaa keinoa ole keksitty pyöräilyyn. Mietin "mummopyörää", mutta sillä ei olisi päässyt tarpeeksi kovaa. Yllätys oli suuri, kun tajusin että onhan keksitty! Nimittäin nojapyörä :D . Aloin haaveilla niistä. Ajattelin kuitenkin, ettei minulla ole suurin piirtein koskaan varaa ostaa sellaista.

Ratkaiseva käänne oli varmaan se, että paikkani alkoivat ihan oikeasti kipuilla tuolla entisellä pyörällä. Ei tarvinnut enää ajaa kahtakymmentä kilometriä, pelkkä kauppareissu riitti siihen, etten voinut ajaa pariin päivään sen jälkeen. Olisin halunnut reissata pyörällä, mutta se oli niin tuskallista, piti pysähdellä vähintään kymmenen minuutin välein. Pyöräkin oli varmasti liian pieni minulle. Pohdin, että onko mitään järkeä ostaa uutta pystypyörää tilalle, vai pitäisikö minun toteuttaa haaveeni ja ostaa kerralla sitten parempi pyörä (nojapyörä). Koska en halunnut tehdä ostopäätöstä säkki silmillä, ajattelin selvittää koeajomahdollisuuksia. Niitä ei paljoa tainnut olla, kaikki pyörät olivat aina niin kaukana, ja koska autoa ei ollut (eikä ole vieläkään), en jaksanut lähteä millään linja-autolla jonnekin.

Ennen koeajoa olin jo pohtinut, millainen pyörä olisi hyvä. Monesti, vaikka olin jo päättänyt, millaisen pyörän haluan, tuli hetkiä kun ajattelin että ei sittenkään. Se oli edestakaisin vatkaamista päätöksissä. Sitten sain vinkin, että Solia vuokraa myös nojapyöriä. Innostuin, ja vuokrasin HPV Scorpionin, sillä olin ajatellut että kolmipyörä voisi olla kiva minulle. Koeajaminen oli todella hyvä juttu (ajoin 2 viikkoa), ihastuin pyörään, mutta mietin myös mitä muutoksia tahdon sitten omaan pyörään. Olihan se vuokrapyörä vähän aikansa elänyt ja kulahtanut, eikä kaikki toiminut ihan niin kuin piti (esim. vaihteet krakasivat ja ketju pomppi rattaalta pois). Pohdin eri vaihderatkaisuja ja muita varusteita.

Viime lokakuussa päätin, että nyt pitää tilata, jos meinaan talvella liikkua johonkin. Pyörän tilasin Helsingin sähköpyörästä. Tämä olisi ihan oma lukunsa, mutta jätän sen nyt väliin. Tarpeellisten osien toimittaminen oli venkslailua, mutta yhtä kaikki, sain lopulta kaiken mitä pitikin. Olihan pyörä hintava, mutta en ole joutunut kertaakaan katumaan hankintaa.

Pyörä HPV Scorpion
-Shimano XT 3x9 (rattaiden hammasluvuista en tiedä)
-Avid levyjarrut (ne vakiot, en muista mitkä)
-lokarit, tarakka, taustapeili, lukkopolkimet,seisontajarru
-Marathon plus ja Marathon Winter -renkaat
-takajousitus taitaa olla vakiona

Vaihteet tuottivat varmaan eniten päänvaivaa, mutta niittenkään valintaa en ole kertaakaan katunut. Mietitytti aluksi se, että millainen niiden käytettävyys on esim. kaupunkiajossa, kuinka paljon pitää ennakoida. Mitään vaikeuksia ei ole ollut, vaihteet vaihtuvat hyvin nopeasti ja täsmällisesti. Helpompaa jopa kuin napavaihteella. Taustapeili on todella kätevä. Viiri on vielä hommaamatta, mutta vaaratilanteita ei ole ollut (taas se, että katsoo itse minne ajaa). Ajovalosysteemi on omarakennelma (mies sen teki), akkukäyttöinen. Tarvisi hommata jostain hyvät pyörälaukut, tai tehdä itse. Valmiit on aika hintavia, joskin sitten myös laadukkaita. Itse tekemällä saisi juuri sellaiset kuin haluaa, mutta oma lukunsa mistä saa oikeanlaisen kankaan ja muut tarvikkeet. Tiimarin halpalaukku kerkesi nirhaamaan metallikiinnityksen takia tarakkaan kivan raapimajäljen, joten otin ne heti pois käytöstä. Toi akku olisi vaan kiva saada pyörälaukkuun ja kaupassakin olisi helpompi käydä. Ompelin hätävaraksi penkkiin sellaisen takalaukkupussukan, siellä voi kuljettaa mukana tarpeellisimmat työkalut, liinan, lukon.

Paksusta, löysästä lumesta tuolla on hieman hankalaa päästä eteenpäin, mutta ne kohdat ja päivät ovat melko harvassa, eikä nyt talvella ole ollut muita ongelmia liikkua sen kanssa kuin polkemisen raskaus. Miksi ostin triken? Koska tavallisella kaksipyöräisellä talvikelillä olin mieluummin menemättä, pelkään sairaalloisesti kaatua. Jos vaihtoehtoina on käveleminen tai kaksipyöräisellä pyöräily, kävelen mieluummin (pääsen nopeammin perille). Vaikka olisi kuinka nastarenkaat ja kaikki, mutta kaksipyöräisellä en uskalla kävellä edes kävelyvauhtia. Triken ostoon vaikutti myös muu mukavuus. Sehän on kuin mukavuusnojatuoli, pyöräilyn loputtua siihen voi jäädä hyvin istumaan eikä tarvitse edes jalkojaan maahan laskea. Kätevä ominaisuus liikennevaloissa. Voi myös ajaa niin hitaasti kuin on tarve, kaatumatta tai horjumatta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Nyt olisi projektin alla ommella kovasta akryylikankaasta kaksipuoliset pyörälaukut pyörään, kunhan vaan saisi aikaiseksi! Postissakin tuli jo peräkärry Y-Frame, ja hirveä hinku päästä kokeilemaan sitä. Hyvältä meinaan näyttää. Voisi samalla hommata ison laatikon ja kiinnittää siihen pikalukitustassut, joilla saisi laatikon kärryyn kiinni.

Tänään on aurinko tehokkaasti lämmittänyt ja sulattanut lumia. Kyllä se kevät kohta koittaa, ja sitten pääsee oikeasti ajamaan pitempiäkin reissuja! :D

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Peräkärry saatiin käyttöön pienten vaikeuksien kautta (vetoaisa ei mahtunutkaan siihen kohtaa mihin sen piti, kun scorpparin tarakan alin kulma olisi osunut siihen), tehtiin vesivanerista adapteri, jolla vetoaisan saa hiukan edemmäs, jolloin ei ota enää kiinni. Hyvin tulee perässä, tosi kauniisti. Rämisee vain hiekalla, muuten ei pidä mitään ääntä, edes ilman lastia. Välillä pitää peilistä tarkistaa, vieläkö on mukana..

Pyörälaukkuprojekti ei ole edennyt mihinkään, mutta voisi tietty koittaa tuosta pehmeästä enstexistä ommella jonkinlaisen laukun, kun satulalaukku alkaa jo hajoilla (eikä se muutenkaan ole kovin käytännöllinen). Johonkin nuo mukana kulkevat työkalut olisi kuitenkin ahdettava.

Nyt ollaan ajossa päästy vauhtiin, kun sorat on jo aika hyvin putsattu teiltä pois ja kesärenkaat vaihdettu alle. Vauhdin hurmaa riittää eikä siitä saa tarpeekseen! Kaikkein huvittavinta on nuo "mennään vaan lyhyelle iltalenkille". Voitte arvata että lyhyt on vitsi. Jos pitää vaan pyörähtää jossain, se venyy kuitenkin parintunnin lenkiksi. Mennään vähän sinne, tänne ja tuonne, ja tuollakin voisi käydä vilkaisemassa mitä siellä on. Melkein jokainen lenkki on seikkailu! Nuo parintunnin lenkit ovat ihan hyvää treeniä kesää varten, jos meinaa lähteä jonnekin pidemmälle reissulle. :)

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Ompelin sitten paremman satulalaukun, mutta ne pyörälaukut on edelleen kesken.

Harmittaa kun ei uskalla ihan täysin vauhdin hurmasta nauttia, kun pyöräteiden kunto on kärsinyt talven aikana. Kaikki ihanat alamäet on kuoppia ja railoja täynnä!

Lisäksi huomasin tässä yksi päivä että nuo Marathon plussat on ihan kuin joku olis niitä pureskellut (eli tarkemmin ottaen kivet on nirhanneet). Että tosi hauskaa. Mietin että onko renkaissa liian vähän painetta, toisaalta olen ne omasta mielestäni aika kovaksi täyttänyt, jos kovemmaksi vielä laittas niin ajo kärsisi kuoppaisuuden myötä..toisaalta mietin että voiskohan n. 4km hiekkatiellä ajo aiheuttanut tuon renkaisiin. Ei siis ole mennyt läpi mutta ei kauheen hyvältä näytä. Että kiitos vaan niille jotka sinne hiekkateillekin laittavat tappajasepeliä, semmosta teräväreunaista ilmeisesti. Uskaltaakohan sinne enää mennä..sääli vaan etten voi enää käydä kotona sitten. Tai sitten nuo nirhaumat ovat aiheutuneet sen jälkeen kun vaihdoin talvirenkaat kesärenkaisiin, eikä soria oltu putsailtu vielä pois kaikkialta. Talvirenkaissa ei ole yhtään samanlaista nirhaumaa, ovat kuin uudet. Ja nuo nirhaumat kesärenkaissa ovat siinä keskellä rengasta.

Tänään lähdetään vappuajelulle, saa nähdä kuinka huolettomasti voi ajaa lasinsirpaleiden (?) keskellä. Viime vappuna tai sitä edeltävänä ainakin oli ihan täynnä sirpaleita kaikki tiet!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Vappu oli ja meni, eikä kauheasti tarvinnut sirpaleita väistellä. Pitäisi kai jaksaa pitää jonkinlaista ajopäiväkirjaa, milloin on tullut ajettua, minne ja kuinka paljon ja kauan. Usein tulee lähdettyä "no mä käyn tästä vaan äkkiä heittääs jonkun lenkin", joka taas venyy yli tunnin mittaiseksi :D .

Meinasin olla niinkin "hullu", että ajan ehkä huomenna kouluun. Tutustuin äsken eniron karttapalveluun ja suunnittelin reittiä, se vähän mutkittelee kun ei viitsi autojen seassa ajaa, ainakaan valtatietä pitkin. Sain matkaksi suurin piirtein 30km sinne ja takas. Noin pitkällä matkalla/vieraalla reitillä tuskin pystyn pitämään peräkärryn kanssa 15kmh keskinopeutta, eli ajattelin varata kolme tuntia ajoaikaa niin kerkeää pysähtelemäänkin välillä.

Mua on ihmetelty suuresti, miten jaksan ajaa jostain Turun kautta ja seikkailla kaikkialla. Mutkun se on niin kivaa!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Pitäisi kai jaksaa pitää jonkinlaista ajopäiväkirjaa, milloin on tullut ajettua, minne ja kuinka paljon ja kauan. Usein tulee lähdettyä "no mä käyn tästä vaan äkkiä heittääs jonkun lenkin", joka taas venyy yli tunnin mittaiseksi :D

Mua on ihmetelty suuresti, miten jaksan ajaa jostain Turun kautta ja seikkailla kaikkialla. Mutkun se on niin kivaa!

Se on just noin! ajamiseen tulee himo... Itse löysin kätköistäni "oikean" ajopäiväkirjan (edellisen työpaikan jäämistöjä) ja sen verran siinä on sivuja/sarakkeita, että nykytahdilla 10 -vuotta nippanappa mahtuu samoihin kansiin :) eikä teksti häviä samalla jos/kun tietokone hajoaa.... nimimerkillä varmuuskopiot joka toinen vuosi :D

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Niinpä! Jotain päivittelyjä ja muistiinpanoja on, muttei läheskään kaikista ajoista. Nopeus/matkamittari olisi siitäkin kiva, ettei tarvisi aina miettiä että kuinkakohan monta km sinne nyt olikaan..eikä enirokaan ole tarpeeks tarkka. Jos olis matkamittari, siitä näkis heti tarkkaan kilometrit.

Tämmöisiä päivityksiä löysin (lähtö- ja paluupaikkana aina Raisio):

2009
7.12.: Naantali Luonnonmaa 32km
11.12.: Ruissalo-Turku jokiranta-Turku keskusta
12.12.: Turku Halinen-Runosmäki
21.12.: Kaarina
30.12.: Kaarina

2010
19.2.: Naantali
26.2.: Turku-Kaarina-Kuusisto-Kaarina-Turku
26.3.: Turku-Raision kauppakeskus Mylly
2.4.: Kaarina
4.4.: Naantali Luonnonmaa 32km
5.4.: Masku-Maskuntie-Naantali Lietsala 32-33km?
9.4.: melkein Turku-Länsikeskus-melkein Maariankirkko
11.4.: Mylly-Kuninkojan Kaari-Runosmäki-Kärsämäki-Turku
12.4.: Turku eestaasympäri
13.4.: Turku/Ispoinen/Harittu-Kaarina-Turku
14.4.: Turku-Hirvensalo-Turku
23.4.: Naantali Luonnonmaa 32km
26.4.: Turku Harittu
30.4.: Turku
2.5.: Mylly-Kärsämäki-Länsikeskus
8.5.: Naantali Luonnonmaa 32km
9.5.: Turku
12.5.: Masku-Raision Biltema
14.5.: Raisio/Ihala-Naantalin pikatie-Turku jokiranta-Turku Artukainen-Naantalin pikatie-Ihala 1,5h
15.5.: Naantali Luonnonmaa 32km
17.5.: Masku Humikkala-Nousiainen-Nutturla-Raukka-Mynämäen asemaseutu-Mynämäen keskusta-koulu 33km ja 2h (ja samat takaisin, eli yht. 66km ajoa)

Tänään Mynämäkeen ajoin kevyesti lastatulla peräkärryllä keskinopeutta 16,5kmh, aikaisemmalla maskun reissulla ajoin 20kmh keskinopeutta, sekin peräkärryn kanssa.

Tuolla Mietoisten suunnalla oli tosi ihania maisemia ja vielä parempia alamäkiä. Oli niin ihanaa päästää nojakki rullaamaan niin kovaa kuin lähtee, tai antaa vähän lisävauhtia polkimilla..

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Aina vaan enempi tekee mieli ajamaan. Joku Raisio-Turku-Kaarina -akseli on jo ihan perusmatka, tai Naantali. Nojapyörällä on kivaa lähteä seikkailemaan reiteille, joilla ei ole ennen ollut.

Scorpion kulkee ihanan rullaavasti. Jos ei olisi muuta tekemistä, viettäisin varmaan vähintään puolet vuorokaudesta ajaen.

Tilasin sandaalitkin, ettei tarvitse enää hikoilla noiden kenkien kanssa. Vielä olisi hankintalistalla hyvät pyöräilycaprit tai -shortsit. Collegekankaasta ei näemmä kannata ommella, venyvät polvista.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Taas on tullut ajettua pari kertaa Turkuun ja eilen oltiin Littoisissa ja Kaarinassa seikkailemassa. Tänään ajoin taas Mynämäelle, hieman eri reittiä: Raisio-Masku Humikkala-Nousiainen-Kärrynen-Mynämäki yht. 28km ja 1h 45min, eli 16kmh (peräkärryn kanssa). Takaisin tulin muuten samaa reittiä, mutta Maskun kohdalla poikkesinkin Piuhan kautta, kilometreissä tuli kuitenkin aika sama. Aikaa meni enempi, mutta toisaalta, kärryssäkin oli enempi painoa.

Pieniä huomioita tiensuunnittelusta: kiva, pitkä alamäki jossa pääsee kovaa, niin eikö heti alamäen jälkeen ole tiukka käännös oikealle, suojatien yli. Se niistä vauhdeista. Tai että jos ei halua ajaa kanttareiden yli, pitää tien ylityksen takia koukkaista aika paljon vasemmalle, jotta pääsee takaisin pyörätielle. Siinäpä suunnittelun kukkanen! Jotkin tiet aika kuoppaisia, yllättävää että autoilla aika sileet tiet..sen verran kun ei voi pyörätiellä ajaa, koska sellaista ei ole, niin aah mikä ajonautinto, pyörä rullaa ihan eri tavalla. Pyöräteiden puolustukseksi että onhan joissain paikoissa sentään melkein uusi asvaltti!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tänään piti hakea UPSista uudet pyöräilysandaalit, mutta en kerennyt, myöhästyin 23 minuuttia, koska en vaan löytänyt reittiä..Joku maantiepyöräilijä tuli kriittisessä paikassa vastaan, kun mietin, mennäkö ohikulkutielle vai ei ja mistä sitten jos ei..kierrettiin Orikedon kautta Lietoon ja sieltä sitten..harmi etten ehtinyt! :( Mutta toisaalta, soitin UPSiin ja huomenna tuovat tänne kotio asti.

Tänään siis: Raisio-Turku-Auranlaakso/Ravattula-Oriketo-Lieto as.-Lieto-Turku-Raisio, ja vielä uudemmankin kerran Raisio-Turku-Raisio. Kilometreistä ei tietoakaan, mutta ajallisesti meni ensin Lietoon mennessä melkein kolme tuntia, takaisin päin Turkuun alle tunti. Turusta Raisioon puoli tuntia peräkärryn kanssa, ilman kärryä en tiedä. Kyllä toi tuntui vähän kevyemmältä ilman kärryä.

Nyt on kyllä sellanen olo taas että taisivat jalat hiukan palaa. Olen myös huomannut että kun vauhti ja panokset nousevat niin ovatpa pakarat hellinä. Toisaalta arkuus menee ohi viimeistään iltaan mennessä.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Sandaalit tuli sit kotiin ja hyväksi todettu, vaikkakin aavistuksen liian isot.

Olen nyt alkanut polkea kesätöihin nojakilla, kun en jaksa ladata bussilippua. Riippuen reittivalinnasta, matkaa kertyy joko 8 tai 9km. Tänään ajoin tuon 9 km reitin ja aikaa meni jotain 25 minuuttia. Täytyy kyllä myötää että trike on huomattavasti kevyempi/nopeampi ilman peräkärryä, sittenkin. Ostin Biltemasta semmosen tarakkalaukun, jossa on vielä reppulaukku päällä, yht. 93l tilavuus. Ei ole vielä tarvinnut katua, hyvä ja kätevä kiinnitys, toimiva.

Ärsyttävää, mutta täälläpäin rajoittaa ajonopeuksia aika pitkälti tien kunto. Välillä on kivoja kuoppia ja joutuu varoen ajamaan siksakkia ja väistelemään tiellä olevia möykkyjä. Tuommoinen väistely hidastaa ihan kiitettävästi vauhtia.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tuli viritettyä matkamittari nojakkiin vasta 22.7. Tänään on 11.8 ja meinaa siis sitä, että olen ajanut kolmen viikon aikana 508km. Enpä uskalla edes ajatella kuinka paljon aikaisemmista päiväajoista on sitten tullut jos nyt jo näin paljon, tosin tuohon sisältyy Köyliönreissu 250km. Olen nyt kahtena päivänä ajanut koululle, jonne on yhteen suuntaan 32km. Olisikohan tästä "työmatka-ajoksi"? Tosin en tiedä jaksaisinko montaa päivää peräjälkeen tuonne ajaa, siis kyllä sen jaksaa mutta kun maisemat ovat samat aina vaan niin tylsistyyhän siinä. Oikeastaan kivoja paikkoja reitillä on tietysti lähtöpaikka ja sen lisäksi Masku ja Mynämäen seutu. Nousiaisten läpi on niin tylsä ajaa. Tosin parissa kohtaa on kiva alamäki, josta mittasin huiput 55kmh polkematta. Ihan tuli vesi silmistä!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Onpas jäänyt taas päiväkirjan pitämiset, no enpä ole aikasemminkaan ollut kovin hyvä päiväkirjan pitäjä :roll: .

Paljon on pohdintoja, en tiedä mistä aloittaa.

Ensimmäisenä vuonna ajoa tuli n. 2700km. Sitten sekosi tuo vanha matkamittari ja uuden hankinta edessä, en ole vaan vielä saanut aikaiseksi. Kai tänä vuonna tullut jotain 200km ajettua, ehkä? Talven jäljiltä pohdiskelen onko kuski osaamaton vai pyörä ei vaan tykkää talvikäytöstä, liian vaihtelevat olosuhteet, milloin pakkasta ja loskaa puhumattakaan muusta moskasta. Pitäisikö arvostaa pyörää sen verran ettei kiusaa sitä talvella? Varovaisesta ajamisesta huolimatta tiettyinä vuodenaikoina on hankalaa välttää uittamasta pyörää lätäköissä. Pistää miettimään, olisiko sittenkin parempi:

1) Hydrauliset levyjarrut
2) Vaihdesysteemi jossa takavaihtajan varsi (vai onko sillä joku muu nimitys) ei menisi ihan noin alas mitä nykyään

Eihän tämä harrastus taida koskaan pysähtyä tai jämähtää paikoilleen. Koko ajan sitä tulee mietittyä kaikenlaisia erilaisia viritelmiä joita vois pyörään laittaa. Takaboksi on ollut kätevä, tosin lisää painoa. Tarakkaan pyörälaukkujen sijasta kiinnitysliinat joilla laittaa kevyet tavarat sivuille roikkumaan. Mies rakensi ajovalotuikut lokareihin. Mutta aina on jotain parannettavaa.

Renkaat ovat olleet kyllä nappivalinta. Ei yhtäkään rengasrikkoa, vaikka välillä on tullut ajettua hiukan epämääräisessä maastossa. Ensimmäisen vuoden jälkeen olen tyytyväinen ja iloinen nojakista, joistain teknisistä seikoista huolimatta, ihan kuin sulautuisin penkkiin kun lähden tuolla ajamaan! :D

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Premnas kirjoitti:

Pitäisikö arvostaa pyörää sen verran ettei kiusaa sitä talvella? Varovaisesta ajamisesta huolimatta tiettyinä vuodenaikoina on hankalaa välttää uittamasta pyörää lätäköissä. Pistää miettimään, olisiko sittenkin parempi:

Jep. Osa ajaa ympäri vuoden, itsekin ajelin 90-luvulla aika-ajo pyörälläni. Silloin se onnistui kun olin vetänyt rivarin ulkovarastoon saunan tuuletusränniä pitkin kasteluletkun joten jos satoi niin pesin fillarin heti lenkin jälkeen lämpimällä vedellä ja rasvasin ketjun & jarrulaitteet & vaihtajat.

Viime talvena kävin lowracerillani lenkillä vain kun oli -5 .. -15 ja että aura-auto oli käynyt pyörätiet auraamassa. Tämän takia tammikuussa tuli kilsoja ihan mahottomasti, helmikuussa vain parikymmentä ja maaliskuussa sitten oli sitä pakkasta ja pitkään.

1) Hydrauliset levyjarrut

Ilman muuta ! Ainakin vaijeri ei sitten jäädy mutta riippuen hydraulinesteestä voi nuokin jarrut olla "kohmeessa".

2) Vaihdesysteemi jossa takavaihtajan varsi (vai onko sillä joku muu nimitys) ei menisi ihan noin alas mitä nykyään

Itselleni hankin uuden vaihtajan jossa keskipitkä vapaarullien kehikko. Vanhasta laitoin ensin normi maantiepyörän lyhyellä kehikolla olevan vaihtajan joka ei jaksanut pitää ketjua tarpeeksi kireällä, paluuketju tahtoi hakata etupyörän pinnoihin jos vähänkään horjahti tai terävästi ohjasi.

Riippuu millaiset etulehdet ja kuinka raju pakka takana on, millainen kehikko vähintään pitää olla. 2-lehtiselle (esim 39-42 / 52-53) ja ei-MTB pakalle riittää periaatteessa lyhyt kehikko. Ja varmaan uudemmat vaihtajat jaksais pitää ketjua kireämmällä kuin vanhat.

Näistä "derailleur capacity" arvoista voi päätellä mihin ne sopivat...

Eihän tämä harrastus taida koskaan pysähtyä tai jämähtää paikoilleen. Koko ajan sitä tulee mietittyä kaikenlaisia erilaisia viritelmiä joita vois pyörään laittaa. Takaboksi on ollut kätevä, tosin lisää painoa.

No mitä jos takaboxin tekis "zotefoam":sta ? Eli "jumppapatja" tyyppisestä lämmöllä muovaamalla. Toki sisälle joutuu ainakin kovan pohjan laittamaan (lasi- tai hiilikuitua) mutta kokonainen triken velomobiiliksi muuttaminen painoi vain jotain 3-4 kg. Ja zote ei mene rikki jos vähän kaatuu tai kopsahtaa, ja se ei pidä meteliä (kuten kovemmat materiaalit).

Itsellä on käyny mielessä; kunhan jaksan XPS-eristelevystä tai urskasta tehdä urosmuotin ensin ja löydän mokomaa materiaalia sopivassa muodossa (ja väreissä) niin teen heti mokoman.

Iloisia ja hyviä nojakelejä !

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

mhelander kirjoitti:

Jep. Osa ajaa ympäri vuoden, itsekin ajelin 90-luvulla aika-ajo pyörälläni. Silloin se onnistui kun olin vetänyt rivarin ulkovarastoon saunan tuuletusränniä pitkin kasteluletkun joten jos satoi niin pesin fillarin heti lenkin jälkeen lämpimällä vedellä ja rasvasin ketjun & jarrulaitteet & vaihtajat.

Juu. Itsellä ei mahdollisuutta mihinkään kasteluletkuihin, pitäisi aina ämpärityylillä kantaa vesi alakertaan ja toisaalta oikeastaan pesukin pitäs tapahtua ulkona, sillä pyöräkellarissa ei ole mitään viemäriä/lattiakaivoa. No pesepä siinä sitten kylmässä ulkona. Tottahan se olis hyvä pestä heti jos kuraantuu, silloin huomaisi myös mahdolliset vauriot paremmin ja nopeammin. Huomasin esim. takahaarukan ja rungon väliin jääneen pienen kiven, kivasti syönyt maalin pieneltä alueelta pois. Tiedä edes miten se kivi sinne saattoi joutua! Pitäisi kekkasta joku maali jolla korjata, vanha maali on jo kuivunut.

Viime talvena kävin lowracerillani lenkillä vain kun oli -5 .. -15 ja että aura-auto oli käynyt pyörätiet auraamassa. Tämän takia tammikuussa tuli kilsoja ihan mahottomasti, helmikuussa vain parikymmentä ja maaliskuussa sitten oli sitä pakkasta ja pitkään.

Mulla ei tänä talvena tullut paljoa kilometrejä juurikin teiden kunnon ja auraamattomuuden takia, lisäks en viittinyt kauhean useasti siinä perunapellolla ajaa kun pomputti niin. Lisäksi vaivasi tuo vasemman jarruvaijerin jäätyminen. Ilmeisesti etuvaihtajan vaijerin ja kuoren väliin oli myös eksynyt kosteutta, sillä kovilla pakkasilla sekin jähmettyi.

1) Hydrauliset levyjarrut

Ilman muuta ! Ainakin vaijeri ei sitten jäädy mutta riippuen hydraulinesteestä voi nuokin jarrut olla "kohmeessa".

Mulla siis vaijerilevyjarrut toimii muuten hyvin, mutta vasempaan vaijerikuoreen menee tosi helposti vettä/kosteutta ja pakkasten tullen jäätyy sitten kiinni. Yritin aseöljyllä helpottaa mutta sekin toimii sen 1 tai 2 päivää ja sitten pitäs taas..hiukan ärsyttävää jatkuva säätö talvella. Hydrauliset jarrut eivät kuitenkaan mene jäähän? Kohmeeseen siis mutta kuinka paljon tuo vaikuttaa lopulta ajoon?

2) Vaihdesysteemi jossa takavaihtajan varsi (vai onko sillä joku muu nimitys) ei menisi ihan noin alas mitä nykyään

Itselleni hankin uuden vaihtajan jossa keskipitkä vapaarullien kehikko. Vanhasta laitoin ensin normi maantiepyörän lyhyellä kehikolla olevan vaihtajan joka ei jaksanut pitää ketjua tarpeeksi kireällä, paluuketju tahtoi hakata etupyörän pinnoihin jos vähänkään horjahti tai terävästi ohjasi.

Riippuu millaiset etulehdet ja kuinka raju pakka takana on, millainen kehikko vähintään pitää olla. 2-lehtiselle (esim 39-42 / 52-53) ja ei-MTB pakalle riittää periaatteessa lyhyt kehikko. Ja varmaan uudemmat vaihtajat jaksais pitää ketjua kireämmällä kuin vanhat.

Näistä "derailleur capacity" arvoista voi päätellä mihin ne sopivat...

Mulla on kolme ratasta edessä, en muista tähän hätään mitä kokoa. Takana on 9-pakka. Näinhän nuo pyöräliikkeissäkin selittivät että 9-pakalla se on pakko olla noin pitkä, muuten ei vaihda. Vaihteistohan toimii todella hyvin, alkanut risoa ainoastaan se, että kun se tosiaan tulee lähes maataviistävästi tuo kehikko, niin arvannet kai että kaiken paskan ja lian se sieltä imuroi itteensä. On myös hiukan arvuuttelun paikka aina ettei onnistu kolhimaan vaihtajaa vaikka toisaalta rengaskin tallaa polkua sen edelle. Kuinkakohan paljon edes auttaisi jos siirtyisi 8-pakkaan? Vai pitäisikö sen olla sitten todella radikaali ratkaisu että mitään ihmeellistä muutosta kehikon pituuteen tulisi?

No mitä jos takaboxin tekis "zotefoam":sta ? Eli "jumppapatja" tyyppisestä lämmöllä muovaamalla. Toki sisälle joutuu ainakin kovan pohjan laittamaan (lasi- tai hiilikuitua) mutta kokonainen triken velomobiiliksi muuttaminen painoi vain jotain 3-4 kg. Ja zote ei mene rikki jos vähän kaatuu tai kopsahtaa, ja se ei pidä meteliä (kuten kovemmat materiaalit).

Itsellä on käyny mielessä; kunhan jaksan XPS-eristelevystä tai urskasta tehdä urosmuotin ensin ja löydän mokomaa materiaalia sopivassa muodossa (ja väreissä) niin teen heti mokoman.

Iloisia ja hyviä nojakelejä !

Hups, taidetaan puhua eri asioista. Tarkoitin siis takaboxilla tarakan päälle tulevaa muovista boksia, minulla versio Biltemasta (oikeasti se on tarkoitettu skoottereihin laitettavaksi mutta sopii tuohonkin niin miksei).

Välillä olen miettinyt että mitä jos yrittäisi vähän kattaa tuota pyörää, meniskö lujempaa, vähempi vastusta tuulesta..mutta en sitten jaksa kun ei ole oikein mitään välineitä, ei askartelutilaa puhumattakaan siitä että mistään tollasista mitään tajuaiskaan :D .

Iloisia ja rentoja nojakelejä ja -lenkkejä sinnekin!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin