Sivu 1/3

Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 11:56
Kirjoittaja Nebulus

Talvi on mulle uskonpuutteen aikaa nojapyöräilyn suhteen. Kesällä nopea, nätti ja aerodynaaminen Optiman Baron muuttuu talvella tuskaiseksi hallita, hitaaksi, kömpelöksi, suorastaan raivostuttavaksi ajaa. Takarenkaalla ei ole pitoa lainkaan ja matalissa ajonopeuksissa aerodynamiikan etu ei tunnu. Paino eturenkaalla saa aikaan sen, että takarengas nousee herkästi irtolumen päälle, menettäen pitonsa. Pieni lumipöperö tekee pyörän hallinnasta lähinnä tahatonta akrobatiaa muistuttavaa luistelua ja kaatuilua.

Niinpä kaivan tallista täysjousitetun kilpamaasturini, laitan alle nastarenkaat ja suuntaan sillä työmatkalleni. Tasaisilla pätkillä lukitsen jousituksen ja nautin melkein häviöttömästä voimansiirrosta. Pyörä tuntuu alla nopealta, ketterältä ja keveältä. Kiihtyvyys ylämäkiin on todella ravakka ja mutkat voi nastarenkaiden ja pienen itsesuojeluvaiston hylkäämisen avulla päästellä molemmat renkaat sivuttain luistaen, kuin kesällä soralla ajaessa. Pyörä suorastaan yllyttää kokeilemaan rajojaan, tarjoamalla johdonmukaista hallittavuutta. Ominaisuuksia, jotka tiedän nojapyörältäni puuttuvan.

Mielessä käy nojapyörästä luopuminen, koko viime kesän vihoitellut polvikin kun parani, kun lopetin nojapyöräilyn alkutalvesta. Ehkä kuitenkin vielä kokeilen Vihreää Paroniani lumien sulettua, jos vaikka nojapyöräilyn hyvät puolet tulisivat taas mieleen. Keväällähän tytötkin alkavat taas ajamaan minihameissaan.

Talvi ei ole helppo vuodenaika.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 15:06
Kirjoittaja jviirret

Lowracerissa tosiaan ero kesän ja talven välillä on suurin, ainakin nopeudessa.
Eihän sen hallittavuus ole korkeampien tasolla kesälläkään, mutta silloin sillä ei ole niin merkitystä.

Jukka


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 15:27
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:

Eihän sen hallittavuus ole korkeampien tasolla kesälläkään, mutta silloin sillä ei ole niin merkitystä.

Yllättävää kyllä, jousittamaton Optima on parempi mutkakäytökseltään kuin takajousitettu ja pystympi Alligt Kruiser. Kunnolla mutkaan kantatessa Alligtin jousi painui kasaan ja ohjauskulma muuttui, josta seurasi pari kertaa melkoinen rodeo. Se kylläkin on totta, että lowracerin painopiste on alhaalla ja sitä kautta maahan osuminen tapahtuu nopeammin kuin korkeammasta pyörästä -> vähemmän aikaa tehdä korjaavia liikkeitä.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 15:55
Kirjoittaja jviirret
Nebulus kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Eihän sen hallittavuus ole korkeampien tasolla kesälläkään, mutta silloin sillä ei ole niin merkitystä.

Yllättävää kyllä, jousittamaton Optima on parempi mutkakäytökseltään kuin takajousitettu ja pystympi Alligt Kruiser. Kunnolla mutkaan kantatessa Alligtin jousi painui kasaan ja ohjauskulma muuttui, josta seurasi pari kertaa melkoinen rodeo.

Ok, olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa hitaassa vauhdissa ja/tai huonolla alustalla. :oops:

Jukka


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 16:01
Kirjoittaja Nebulus
jviirret kirjoitti:

Ok, olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa hitaassa vauhdissa ja/tai huonolla alustalla.

Totta; alle hölkkävauhdin lowracer on todella kiikkerä ajaa. Kovemmassa vauhdissa pitkähkö akseliväli vakauttaa menoa kovasti, joten esim. yli 50km/h:n vauhdeissa pyörä tuntuu jopa turvallisemmalta kuin maastopyörä.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 18:28
Kirjoittaja TMS

Sanoisin kyllä että on se ajettavuus kyllä raceristakin kiinni. Baronia en ole kokeillut, mutta Fujin oli todella mukava ja helppo ajettava. Yllätyin asiasta täysin itsekin kun sitä ensimmäisen kerran koitin. M5:n lowraceri oli lyhyen kokeilun perusteella sitten taas selvästi vaikeampi ajaa, mutta riippuuhan se siitäkin että mihin on tottunut.

Tuota talvi asiaa kommentoisin että kun se kevät koittaa ja Nebulus tukka hulmuten painelee maanpintaa viistäen loivaan alamäkeen hirmu kyytiä niin kyllä siinä talven tuskailut unohtuu. Pyörä käyttötarkoituksen mukaan...


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 19:01
Kirjoittaja jviirret
TMS kirjoitti:

Pyörä käyttötarkoituksen mukaan...

Nimenomaan. Nojapyöristäkin löytyy kyllä malleja joilla talvisessa suomessa jotenkin pärjää, mutta nämä ei sitten niin sitä vauhdin hurmaa kesällä tarjoa, mukavuutta kylläkin.

Jukka


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 20:38
Kirjoittaja R.reipas

Talvella kunnon maasturi on paikallaan sulillakeleillä ajelen fujinillani se kun ei ensinkään ole kiikkerä minun on helppo sillä ajaa kävely vauhtikin eli 4-5kmh mutta lumille en sillä lähde.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 09 Helmi 2010, 21:49
Kirjoittaja MikSam

Kävin juuri äsken juoksemassa muutaman kilometrin ja se homma se vasta olikin pakoputkesta.
Auran lennättämät lumiköntit ja alla kiillottunut höylän jälki, ihan niinkuin juoksisi pellillä jonka päällä on piparimurskaa ja ruokaöljyä. :shock: Kiva että ipod sentään toimi.

Väittävät että hiihto olisi kuulemma juuri nyt hyvä ulkoilumuoto, tiedä häntä. Töissä saattaisivat vähän katsoa pitkään jos tökkäisi aamulla tullessaan parta kuurassa sukset pystyyn oven pieleen odottamaan kotimatkaa... Mutta iltalenkkinä hiihto varmaankin toimii ihan hyvin. :) Kesällä hiihtävätkin sitten vain tosiharrastajat, yleensä rullasuksilla.

Itse olen tavallaan jäävi kommentoimaan varsinaista nojapyöräilyä kun itse siitä vasta haaveilen, mutta uskon kuitenkin että välineet kelin, tarpeen ja fiiliksenkin mukaan.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 10 Helmi 2010, 10:02
Kirjoittaja Nebulus
TMS kirjoitti:

Tuota talvi asiaa kommentoisin että kun se kevät koittaa ja Nebulus tukka hulmuten painelee maanpintaa viistäen loivaan alamäkeen hirmu kyytiä niin kyllä siinä talven tuskailut unohtuu. Pyörä käyttötarkoituksen mukaan...

Hittolainen, kuinkahan lujaa pitäisi ajaa, että saisi tämän neljän millin sängen hulmuamaan? :mrgreen:
Mutta tottahan tuo on, kyllä lowracerilla on kiva päästellä lujaa lämpimänä kesäpäivänä.

Vielä kun saisi nojapyörän, joka kiihtyisi yhtä hyvin kuin maantiepyörä. Pitääköhän tuota alkaa katsella keveämpiä pyöriä? Kalliiksi tulee vielä tämä pohtiminen...


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 10 Helmi 2010, 11:14
Kirjoittaja TMS

Taitaa kyllä tosiaan vaatia ison mäen tuo 4mm hulmuaminen :D

Keveys tietysti auttaa tuohon kiihtyvyyteen, mutta mutun perusteella myös rungon jäykkyys vaikuttaa paljon. Fujini oli siinäkin mielessä erittäin asiallinen, pyörä vastasi voimankäyttöön mielestäni tosi hyvin. M5:ssä oli puolestaan hiukan sellainen kumipallomainen tuntuma kun voimalla kiihdytti, vaikka kyllähän sekin lähti ihan rivakasti. Useimmilla merkeillä taitaa tuon rungon jäykkyyden osalta olla ongelmia, eikä asiaan mielestäni ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Kevyellä pyörityksellä spagettirunko ei tietysti mitään haittaa.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 10 Helmi 2010, 12:47
Kirjoittaja Apache1

Delta-nojakki käy hyvin talvipyöräilyyn. Kesämatkailu käy myös. Nopeus sillä ei ole varmaankaan kaksipyöräisten tasolla. Mukavuus ajaa tämän ohi :) Viimetalvena nojakki kulki hyvin lumessakin. Voimaa siinä sai kyllä käyttää mutta niin saa pystylläkin. Pystypyörä-tandemilla nyt olen tämän kesän ajellut. Vaimo on mukana ensimmäistä kertaa talvella, joten haastetta riittää. Pari kertaa ollaan laitettu peräkärry tuohon perään niin sitten siinä onkin talvimenopeli jo valmis :) Kun tuohon tandemiin saisi 3 tuumaiset nastat niin kulkisi ihan eri tavalla. Nuo hakkapelitat (26 x 1.9, 240 nastaa) kun tuntuvat hakeutuvan heti railoihin :)

Ajoreissut tuovat huvittuneita katseita ihmisiltä. Kiva tuottaa ihmisille pientä iloa :)


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 10 Helmi 2010, 15:54
Kirjoittaja Nebulus
Apache1 kirjoitti:

Delta-nojakki käy hyvin talvipyöräilyyn. Kesämatkailu käy myös. Nopeus sillä ei ole varmaankaan kaksipyöräisten tasolla.

Juu, delta on kyllä varmasti vakaa ajaa talvellakin. Toisaalta, esim. Hakka WXC:t (298 nastaa, 2,1") maastopyörän alle asennettuna mahdollistavat huolettoman ajelemisen vaikka luistinkentällä, joten kolmannen pyörän aikaansaama vakaus ei sitten olekaan niin välttämätöntä. Mulla nopeus on vain se ykkösasia pyöräilyssä, joten kolmipyöräiset rajautuvat heti pois pyörävalikoimasta.


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 10 Helmi 2010, 16:21
Kirjoittaja Apache1

Maastofillarini on tuolla parvekkeella. Cannondaali, jossa lefty ja muuta. En ole jaksanut lähteä katsomaan missä mättää, kun takaiskarista paineet putoo jo päivän jälkeen. Sillä ajelin ennen nojakkia talvella. Ilman nastojakin tuntuu kulkevan hyvin. Fillareilla ajellessani mukavuus on kova juttu. Voi rämpyttää musiikkisoitinta siitä suoraan istualtaan. Kyllähän tuolla cannonilla pääsi talvella mukavasti mutta perse tulee kipeäksi leopardisatulassani :) Jarrut pitäisi ilmata jo pikkuhiljaa muttei jaksa... Olen laiskistunut :) Fillarista en luovu kuitenkaan. Se on hyvä metsäpyörä ja reissuille. Tandemilla olen 200km reissua tehnyt, mutta penkit pitäisi siihen vaihtaa. Arse lyö tulta pidemmillä matkoilla tandemillakin. Nojakki on ainoa, jossa ei :)


Re: Nojapyöräilijän uskonpuute

Lähetetty: 10 Helmi 2010, 16:43
Kirjoittaja Nebulus
Apache1 kirjoitti:

Maastofillarini on tuolla parvekkeella. Cannondaali, jossa lefty ja muuta. En ole jaksanut lähteä katsomaan missä mättää, kun takaiskarista paineet putoo jo päivän jälkeen.

Ilmaiskareissa alkaa ajan myötä tiivisteet kulumaan: ilmat karkaa sitten taivaalle tiivisteen välistä. Uusilla o-renkailla ja pienellä öljyämisellä pitäisi paineiden pysyä sisällä. Hyvällä tuurilla ei ole monen kympin juttu.
Mulla kun tuota työmatka-ajoa tulee 26 km päivässä, niin nopeudellakin on merkitystä: talvikeleillä menee tuohon matkaan muutenkin semmoinen 1:20, eikä enempää haluaisi aikaa käyttää: se on kuitenkin pois tyttärien kanssa leikkimisestä. Periaatteesta (ja peruskunnon ylläpitämiseksi) en halua käyttää autoa.