Savenmaan Alku

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Savenmaan Alku

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Jossain viimeaikaisessa keskustelussa oli mainintana, että käyttäjien kokemuksia näistä Taiwaan ihmeistä voitaisiin arvostaa. Yhden sellaisen hankkineena, kasanneena ja käyttöönottaneena ajattelin, että voisin raapustaa pienen tarinan pyörän alkumetreistä. Taustatiedoiksi kerrottakoon, että Savenmaan pyörät ovat ainoita kolmipyöriä, joita olen päässyt tarkastelemaan enkä varmasti osaa verrata hankkimaani kulkinetta muihin vastaaviin tuotteisiin. Muu nojapyöräkokemus rajoittuu pariin sataan vaappuvaan metriin piha-asfalttia M5:n Shockproofilla. Pystypyöriä, niiden kokoamisia, purkamisia, huoltamisia ja loppuunajamisia on mahtunut tähän elämään runsaasti.

Miksi sitten nojapyörä? Ikä ei tullut yksin, tuli suorastaan ennenaikaisesti ja toi syystalvella lääkärin määräyksen pysyä poissa tavallisen pyörän satulasta. Erilaisiin satulakokeiluihin oli siihen mennessä kulunut rahaa ehkä 500 € verran. Polkemiskielto oli kova paikka ympärivuotiseen pyöräilyyn tottuneelle, ja aloin pohtia vaihtoehtoisia ratkaisuja. Nojapyörä nousi heti mieleeni tuon taannoisen M5-kokeiluni takia, pohdin M5:ttä ja Challenge Hurricanea. Shockproof oli kuitenkin tuntunut niin huteralta, että ajattelin sen olevan Helsingin läpi idästä länteen ja takaisin kulkevaan työmatkareittiini aavistuksen väärä laite, ja aloin harkita myös kolmipyöräisiä.

Sattui sitten niin, että tämänvuotinen hiihtolomareissu vei taas kerran Kokkolan pohjoisiin pikkukyliin. Sieltä ei Savenmaan putiikkiin ole matkaa kuin 80 km, ja soitin Hannulle ja kysyin, olisiko pyöriä koottuna nähtäväksi. Hannu lupasi kasauttaa seuraavaksi päiväksi yhden Taipaleen, joka oli lähdössä kasattuna asiakkaalle. Saavuttuamme paikalle kasattuja pyöriä olikin kaksi, yksi Taipale ja yksi Alku. Katsoin runkojen hitsaussaumat läpi, vertasin osia ja rengastuksia ja päädyin valitsemaan Alun. Pääsyynä lienee se, että se oli halpa, mikä on mielestäni ensinojakissa hyvä ominaisuus. Myös 700c-kokoinen takapyörä oli merkittävä tekijä, niitä löytyy maantiepyöräilijän varastosta runsaasti.

Paketti tuli Matkahuollolla Kamppiin ja rahtasin sen sieltä olohuoneeseen:

alku002.jpg

Paketista paljastui hyvin pakattuna kohtuullinen nippu osia. Suojamuovit ja -pahvit on tässä vaiheessa jo poistettu. Paketista puuttui etulokasuojien kiinnitysraudat, niiden sijainti maailmalla on tällä hetkellä selvityksen alla ja ne tulevat sitten kun löytyvät. Hannu varoitteli jo kaupassa, että näin on saattanut käydä tämän erän kanssa, joten asia ei tullut yllätyksenä. Voimansiirron osat ovat kohtuullisia, Shimanon malliston peruspään retkivaihtajia komennetaan SRAMin grippareilla. Mekaaniset levyt ovat varmasti riittävät pysäyttimet.

alku003.jpg

Pyörän kasaaminen on helppoa, kiinnitettäviä osia ei ole kovin paljon. Vaikein operaatio oli raidetangon leveyden säätäminen, koska etupyörissä on melko voimakkaat kallistukset. Mittaaminen ei ollut aivan suoraviivaista, mutta onnistui hetken tuumailujen jälkeen. Ulko- ja sisäkumit oli laitettu vanteille jo tehtaalla, mutta otin ne pois raidetangon säätöä varten. Onneksi otin, sisäkumit olisivat luultavasti räjähtäneet pumpatessa. Molempien eturenkaiden sisäkumit olivat kierteellä, eivätkä olisi niin varmasti kestäneet kuutta baria.

alku012.jpg

Penkin kaltevuuden säätäminen kannattaa tehdä ennen lokarin ja tavaratelineen kiinnittämistä, koska niiden kiinnikkeet ovat rungossa hyvin lähellä kaltevuuden säätöosia. Tila käy ahtaaksi ja säätö ei sen jälkeen ole enää kovin helppoa. Niskatuen korkeus kannattaa myös laittaa kohdilleen ennen penkin päällyksen liimaamista. Takalokasuojan asennuksessa tarvittiin vähän luovuutta, koska joissain penkin asennoissa se ottaa kiinni penkkin kaltevuudensäätömekanismiin. Ratkaisin tämän tekemällä omat kiinnikeraudat.

Ensiasennusrenkaat ovat niin pehmeää kumia, etten uskaltanut ajaa niillä Helsingin murskesepelissä pakollisia säätölenkkejä enempää. Ne rullaavat paljaalla asfaltilla hyvin, ja kokeilen niitä varmaan kesän tullen. Nyt pyörässä on edessä Schwalben 37 mm Marathon Racerit erillisillä pistosuojanauhoilla, ja takana on 28 mm Vittoria Randonneur.

Ketjun ohjainputkien paikkaa rungossa voi muutella, ja päädyin nostamaan vedon suunnan poikittaisen eturungon yläpuolelle, koska ketju tuntui silloin liikkuvan sujuvammin. Paluupuolen putki on kiinni vedon puolen putkessa, joten se kulkee nyt samasta paikasta. Saatan tulevaisuudessa laskea paluupuolen ohjainputken eturungon alapuolelle, jolloin voimansiirrosta pitäisi tulla vielä kitkattomampi.

alku015.jpg

Ajokokemuksia on kertynyt jonkin verran, ja jotkut ominaisuudet ovat yllättäneet, osa positiivisesti ja muutama negatiivisesti. Penkin mukavuus ja kolmipyöräisen helppous ovat hyvin positiivisia yllätyksiä. Pari tuntia tien päällä ei tunnu missään muualla kuin polkulihaksissa. Runko ja paksut eturenkaat toimivat kohtuullisen hyvin jousina, ja kanttikiveyksiltä alasajamiset ja muut epätasaisuudet eivät lyö haitallisen kovasti takapuoleen tai selkään. Yllätyksenä tuli se, miten paljon asfaltille kylvetty sepeli haittaa ajamista. Vierintävastus sepelikerroksen päällä on yllättävän suuri ja meno on pomppivaa. Ajonopeudet jäävät alhaisemmiksi kuin etukäteen kuvittelin.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Savenmaan Alku

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Hienoa, että näitä näkyy sitten täällä Pääkaupunkiseudulla ainakin toinenkin. Omani on viime syksyltä ja ehdin ajaa sillä noin 400 km ennen liukkaiden (ja putkiremontin) tuloa. Jospa pian olisi nuo pyörätiet taas harjattu, että pääsisi aloittamaan.

Kokemukset olivat alusta aika samanlaisia. Kyyti oli yllättävän mukavaa kunhan oli vaihtanut ensin ne ensiasennusrenkaat suomalaisen kelin kestäviksi. Nopeus kyllä nousee kunhan päästään asvaltille taas. Pyörä on tehty nopeaksi, kuljettajan pitää vain vähän tottua ensin.

Etulokasuojien kiinnikkeet? Mitkä lokasuojat? :-o Omaani ainakin piti hankkia varaosina kaikki mikä ei ole liikkumisen ja pysähtymisen kannalta ehdottoman välttämätöntä. Jos niitä osia tulee, katsoisin mielelläni mallia...

Hyviä kilometrejä!

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jarkko
Viestit: 32
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 08:17

Re: Savenmaan Alku

Viesti Kirjoittaja jarkko »

Kuvat eivät näemmä selvinneet foorumin osoitteenmuutoksesta. Korjailen ne jossain välissä.

Olen ehtinyt ajaa tällä nyt reilut 300 km pääasiassa työmatkoja (14 km yhteen suuntaan) ja lyhyempiä polkaisuja. Suurempia ongelmia ei ole kovin paljon ollut. Viime viikolla opin läksyn tadpolen takarenkaan pikalinkun kiristyksestä, jossain kurvissa akseli kampeutui hieman ulos hahlostaan. Tämä tuntui vaihteiden oireiluna, jota yritin huonolla menestyksellä hoitaa vaijerin kireydellä. Vasta erään ystävällisen kanssapyöräilijän huomautus aavistuksen vinossa olevasta takarenkaasta auttoi pääsemään oireiden syyn lähteille. Linkku ei alunperinkään ollut mitenkään erityisen löysällä, nyt se on hyvin kireällä. Pulttikiristeinen napa on harkinnassa, kunhan tuo napa joskus tulee tiensä päähän.

Takarengastuksen kanssa on joutunut tekemään kompromissia. Helsingin pyöräteiden huono kunto houkuttaisi laittamaan taakse jotain yli 30 mm leveää, mutta lokarin kiinnikkeiden takia en saa sinne kuin enintään kapeita 28 mm kumeja. 28 mm Randonneurin todellinen leveys lienee jossain 26 mm nurkilla. Randonneur ei ole kovin hyvin rullaava rengas, ja päädyin vaihtamaan sen 23 mm Specialized Armadilloon, kun sellaisia nurkissa lojui. Se rullaa hyvin, eikä tärinä havaittavasti lisääntynyt.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Savenmaan Alku

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Omalla ehdin ajaa n. 1700km ennen kuin myin sen pari viikkoa sitten. Huomasin kyllä jatkuvia ongelmia vaihteiden kanssa joka saattoi tosiaan johtua takarenkaan liian löysästä kiinnityksestä näin jälkiviisaana. Itse ajoin ne mukana tulleet kumit puhki n. 300km edestä ja n. 1500 takaa. Taisi olla säädöt "vähän" pielessä kun kului etu renkaat niin nopeasti. Kyyti tosiaan oli mukavaa ja ihmettelen edelleen miten kaikki sanoo ettei voi ajaa ilman taka jousitusta. Itselläni ei ollut ongelmaa leveämmän takarenkaan kanssa koska leikkasin kaksi suorakaiteen mallista reikää lokareihin niin että istuimen kiinnikkeet mahtuivat niistä osittain läpi jolloin rengas mahtui pyörimään, rengas oli 35mm leveä marathon racer. Takalokarin kiinnitin sitten suoraan runkoon johon oli laitettu kiinnitys piste, jatkoin sitten lokaria koska se jäi muuten liian lyhyeksi.
Päätin kuitenkin vaihtaa kaksipyöräiseen lisävauhdin kaipuussa ja lokareista lentävän ravan roiskeisiin kyllästyneenä.

Vastaa Viestiin