Nojailua Sinner Spiritillä

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Lele
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Touko 2010, 10:07

Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Lele »

Katselin alunperin kevyitä high racer -tyyppisiä kovan vauhdin menopelejä, mutta tilaisuuden tultua kohdalle ostin sitten käytetyn Sinner Spiritin. (Ei nimi pyörää pahenna, sanotaan, vaikka itse mieluummin ajaisin jollain kauniimman kuuloisella fillarilla.) Spirit on mukavaan ajoon tehty alaohjattava verkkopenkillinen täysjousitettu 20/26 -nojakki mekaanisin levyjarruin ja dualdrive-vaihtein. Itse olisin mieluummin ajatellut keveämpää jousittamatonta isopyöräistä, mutta opiskelijabudjetilla täytyy ostaa sitä, mitä on käytettynä tarjolla. Ja asioilla on aina puolensa, Spirit on kyllä mukava ajettava vaikka ehkä vähän raskastekoinen onkin.

Pyörää ostaessa sattui seuraavaa: Edellinen koeajaja ei ilmeisesti ollut osannut käyttää presta-venttiiliä, ja rengas oli aika tyhjä. Pumppasin sinne ilmaa ja koeajoin ja ostin pyörän. En tietenkään jaksanut pumpata renhasta täyteen, mikä kostautui. Illalla puolityhjällä renkaalla pyörää testatessaan kaverini ajoi johonkin monttuun, ja rengas tyhjeni. Tuloksena snakebite-tyyppinen puhkeama. Seuraavana päivänä paikkasin renkaan, olin tarkistavinani ettei se vuoda ja lähdin ajelulle. Muutaman kilometrin jälkeen jalkoja alkoi jo kivasti hapottaa (syke ei tosin kauheasti noussut) ja vaihdoin kaverini (eri kaveri tällä kertaa) kanssa pyöriä, itse otin pystärin. Ajoimme kymmenkunta kilometriä ja eteen tuli mutkainen alamäki. Yhtäkkiä eturengas lähti kaveriltani alta ja hän kaatui ja liukui mäkeä alas. Onneksi ei käynyt kuinkaan, vaatteisiin tuli vain repeämiä. Eturengas oli taas tyhjentynyt ja siitä syystä pito loppui alamäessä. Uusi sisäkumi merkittiin hankintalistalle.

Tänään kiersin kaupungin pyöräliikkeet, mutta 20-tuumaista kapeaa rengasta ei löytynyt. Tilasin yhden Britanniasta sekä myös lukkopolkimet. (Timet, koska maastopyörässäni on myös sellaiset. Spiritin mukana tulleet yksipuoleiset Shimanot ovat myytävänä, saa tarjota!) Nyt sitten odotellaan, odotellaan, odotellaan... Huonolla onnella menee ensi viikkoon. Hölmöä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lele kirjoitti:

Tänään kiersin kaupungin pyöräliikkeet, mutta 20-tuumaista kapeaa rengasta ei löytynyt.

Sinne ei saa tungettua paksumpaa? Itse survoin 35mm Marathon Raceriin 1.75-2.10" lastenpyörän kumin. Tässä on kuitenkin yksi miksi tuo 20" ei ole mun suosikki koko, jos jotakin kelvollista haluaa niin aina pitää tilata.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lele
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Touko 2010, 10:07

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Lele »

Ajattelin, että kirjoitan seuraavan kerran sitten, kun on jotain kirjoitettavaa. Mitään ihmeempiä ei ole sattunut, mutta joitain kokemuksia voisin jakaa. Juuri tulin 35 km:n lenkiltä.

Mittariin on tullut reilut parisataa kilometriä. Sen enempää en ole töiltäni ehtinyt ajaa. Polkeminen on mukavaa, jalatkin alkavat pikkuhiljaa tottua uuteen asentoon. Keskinopeuksista en tiedä, alunperin ajattelin, että ostan sellaisen nojapyörän, jolla pääsee kovaa. Nyt ei ole enää edes kiinnostanut seurailla vauhteja, polkeminen itsessään on niin hauskaa. En usko, että tuolla sen nopeampaa pääsee mitä maantiepyörälläkään edes tasamaalla, mäkisestä maastosta puhumattakaan. Mutta ajaminen on varovasti arvioituna noin kaksitoista ja puoli kertaa kivempaa. Maisemien katselu onnistuu ihan eri lailla mitä pystypyörällä (jos ei taakse päin halua kurkkia).

Jousitusten ansiosta pyörällä pystyy ajamaan sorallakin ihan mukavasti. Mietin vain, kannattaako se, sillä eivätkös maantierenkaat saata siellä puhjeta helposti?

Joskus ajaessa oikea jalka (lähinnä varpaat) puutuu. Kengän löysääminen ei auta. Onkohan ajoasentoni jotenkin kummallinen vai mistähän ongelma johtuu?

Pyörän jalka on mennyt edellisellä omistajalla poikki. Kävin pyöräliikkeessä kyselemässä, olisikohan heillä mitään sopivaa, mutta ei löytynyt. Laitoin valmistajalle viestiä ja kysyin, mistä saisi varaosia. Vielä en ole saanut vastausta. Jalka olisi monesti tarpeen.

Ihmisten reaktioita on hauska katsella. Täälläpäin en ole ikinä nojapyörää nähnyt (tosin huhujen mukaan niitä täälläkin liikkuu), joten olen varmaan aika outo ilmestys. Pikkulapset on parhaita! ("Kato äiti, hassu mies!") Ja aikuiset, jotka töllistelevät autoistaan luullen, että sinne ei näe.

Olisi kiva tehdä jokin pitempikin reissu. Ennen syyskuuta ei vain ole viikonloppua pitempiä vapaita, joten taitaa jäädä ensi kesään :|

Ostin sellaisen amerikkalaisen kypäräpeilin, jota täälä foorumilla joku kehui. Loistokampe! Lukkopolkimet (Timet tietysti) on myös ehdottomat. Ja sivulaukuistakin on kovasti iloa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lele kirjoitti:

Joskus ajaessa oikea jalka (lähinnä varpaat) puutuu. Kengän löysääminen ei auta. Onkohan ajoasentoni jotenkin kummallinen vai mistähän ongelma johtuu?

Sama täällä. Hyvin pieni jalkaterän asennon muutos tai muutos pyöritystekniikassa hetkeksi on yleensä auttanut. Nykyään tuo tulee kai tehtyä vaistomaisesti kun puutuminen yleensä häviää itsestään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

jviirret kirjoitti:
Lele kirjoitti:

Joskus ajaessa oikea jalka (lähinnä varpaat) puutuu. Kengän löysääminen ei auta. Onkohan ajoasentoni jotenkin kummallinen vai mistähän ongelma johtuu?

Sama täällä. Hyvin pieni jalkaterän asennon muutos tai muutos pyöritystekniikassa hetkeksi on yleensä auttanut. Nykyään tuo tulee kai tehtyä vaistomaisesti kun puutuminen yleensä häviää itsestään.

Jukka

Yleensä varpaiden puutuminen vaivaa minulla silloin kun poljen rennosti, esim pidän sykkeen alhaalla (palauttavaa treeniä) kun poljen hissukseen töihin. Jolloin jalan lihaksisto ei tee kovin hirveästi töitä. Pieni spurtti yleensä poistaa puutumisen tuoman ongelman. Tosin spurtissa muuttuu pyöritystekniikkakin ja asento vaihtuu, joten toden näköisesti tapahtuu samaa kuin mitä Jukka tuossa ylhäällä luvasi.

-Tatu

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Lele
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Touko 2010, 10:07

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Lele »

Ja taas puhkesi rengas. Täytynee ostaa uudet ulkokumit. Ajattelin ostaa CRC:stä pistosuojatut Schwalbe Marathon Plussat. Mutta minkä kokoiset? 20-tuumaista on kokoa 20x1,35 ja 20x1,75. Kumpi on kannattavampi?

Takarenkaasta yritin katsoa mittoja, mutta on niin kulunut ettei näe. Mikä näistä: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=24544 malleista sopii, osaatteko sanoa? 26-tuumainen vai seiskasatanen?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Heitä hiiteen nuo tuumamitat, niistä kun ei voi ilman taulukoita edes päätellä mille vanteelle sopivat. Käytä sen sijaan milli mittoja: http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html ne on hyvin yksinkertaisia. esim 37-406 on 37mm paksu ja sopii 406mm halkaisijaiselle vanteelle. Todennäköisesti etuvanne on 406 ja takanen 559.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Käytä sen sijaan milli mittoja

Jukka

Juu, suosittelen. olin itsekkin ihan pihalla noiden kanssa mutta millit pelasti ja teki elämästä yksinkertaista...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Lele
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Touko 2010, 10:07

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Lele »

jviirret kirjoitti:

Heitä hiiteen nuo tuumamitat, niistä kun ei voi ilman taulukoita edes päätellä mille vanteelle sopivat. Käytä sen sijaan milli mittoja: http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html ne on hyvin yksinkertaisia. esim 37-406 on 37mm paksu ja sopii 406mm halkaisijaiselle vanteelle. Todennäköisesti etuvanne on 406 ja takanen 559.

Jukka

Mielelläni heittäisin, mutta kun kaupat ja valmistajat niitä käyttävät. Olen yrittänyt niitä tulkita, mutta hankalaa on. Kiitos avusta ja taulukosta, nyt alkaa selvitä. Ostan siis 20 x 1.75:n (47-406). Mutta kannattaako taakse ostaa 26 x 1,35 (35-559) vai 26 x 1,75 (47-559)? Mahtuuko leveämpi rengas alle?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mun mielestä jousitettuun pyörään jolla ajetaan pääsääntöisesti asfaltilla kannattaa laittaa ohuet kumit, rullaavat sen verran paremmin ja töyssyt tasaa jousitus.
Mahtuminen on helpompi mitata itse, jätä puoli senttiä puolelleen varaa, nuo renkaiden paksuusmitat ei ole ihan tarkkoja. Eli haarukan leveys kumin kohdalta olisi hyvä olla n.10mm kumin ilmoitettua leveyttä suurempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lele
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Touko 2010, 10:07

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Lele »

jviirret kirjoitti:

Mun mielestä jousitettuun pyörään jolla ajetaan pääsääntöisesti asfaltilla kannattaa laittaa ohuet kumit, rullaavat sen verran paremmin ja töyssyt tasaa jousitus.

Jukka

Niin mäkin oon aina luullu. Mutta tuolla väitetään toista: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/arch ... 27010.html

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lele kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mun mielestä jousitettuun pyörään jolla ajetaan pääsääntöisesti asfaltilla kannattaa laittaa ohuet kumit, rullaavat sen verran paremmin ja töyssyt tasaa jousitus.

Jukka

Niin mäkin oon aina luullu. Mutta tuolla väitetään toista: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/arch ... 27010.html

Joo, samalla paineella leveä rullaa paremmin, mutta kun kapeat kestää enempi painetta niin tilanne kääntyy kapean eduksi.
Oon vertaillu. 47mm kumit 3,5bar paineella on n.10% hitaampi kuin sama pyörä 35mm kumeilla ja 6bar paineilla.
Yksi marathon plussa mulla on, mut sen rullaavuuteen olen ollut pettynyt. Se paksu viiltosuojaus kerros tekee pinnasta pehemän maksimi paineillakin(4,5bar). Sama ongelma tosin taitaa olla kaikilla hyvin viiltoja kestävillä kumeilla :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lele
Viestit: 18
Liittynyt: 17 Touko 2010, 10:07

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja Lele »

Kävin vähän mittailemassa ja päätin ostaa ne ohuemmat. Ei tule ongelmia mahtumisen kanssa. Kiitos avusta!

Kysyin muuten tehtaalta jalkaa pyörään. Olisi kustantanut 35 € + postikulut, eli yli viisikymppiä. Jäi hankkimatta. Onko ideoita, miten ongelman ratkaisisin. Jalka olisi kuitenkin hyvä olla.

jviirret kirjoitti:
Lele kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mun mielestä jousitettuun pyörään jolla ajetaan pääsääntöisesti asfaltilla kannattaa laittaa ohuet kumit, rullaavat sen verran paremmin ja töyssyt tasaa jousitus.

Jukka

Niin mäkin oon aina luullu. Mutta tuolla väitetään toista: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/arch ... 27010.html

Joo, samalla paineella leveä rullaa paremmin, mutta kun kapeat kestää enempi painetta niin tilanne kääntyy kapean eduksi.
Oon vertaillu. 47mm kumit 3,5bar paineella on n.10% hitaampi kuin sama pyörä 35mm kumeilla ja 6bar paineilla.
Yksi marathon plussa mulla on, mut sen rullaavuuteen olen ollut pettynyt. Se paksu viiltosuojaus kerros tekee pinnasta pehemän maksimi paineillakin(4,5bar). Sama ongelma tosin taitaa olla kaikilla hyvin viiltoja kestävillä kumeilla :(

Jukka

Jahas, pitääpä sitten miettiä vielä, ostaako pistosuojatut vai ei. Houkuttelisi kyllä, ei tarvitsisi välittää sepelistä eikä lasinsiruista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toivottavasti joku muukin ehtii kertoa kokemuksistaan ja mielipiteistään ennen kuin tilaat.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojailua Sinner Spiritillä

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuosta rullaavuudesta vielä. Samalle vanteelle samalla kuviolla varustettuja eri levyisiä renkaita voi verrata rullaavuuden suhteen laskemalla renkaan leveyden ja paineen tulon. Suurempi tulo > pienempi painuma > rullaa paremmin.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin