De Vermis Mysteriis

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

propel kirjoitti:

Sitten taas kävelytieajelun aikana jossain vaiheessa tulee se että pyörä vain päättää mennä ojaan, ihan kerralla ja nurin.

Tuo on tuttua varmasti kaikille. :)

Pelottavaa siinä on sen arvaamattomuus. Yksin pyörätiellä siinä ei kuinkaan käy, mutta jos paikalla sattuu olemaan muita...

Noloa on törmätä jalankulkijaan tai pyöräilijään :oops: ja todella tyrmäävää, jos reitti yllättäen kaartuu auton alle. :cry:

Harjoittelu parantaa tulosta, mutta silloinkin kyse taitaa olla ainoastaan todennäköisyyden pienenemisestä. Python on luonostaan epäluotettava. Siinä piilevä stabiiliuskin on kuin tasapainovaaan asettelua. Periaatteessa: jos kuormitus muuttuu, myös korjaus muuttuu joko yli- tai alikorjavaan suuntaan.

Pythonilla ajo perustuukin melkein täysin 'selkäytimen' toimintavarmuuteen.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Joutilas kirjoitti:
propel kirjoitti:

Sitten taas kävelytieajelun aikana jossain vaiheessa tulee se että pyörä vain päättää mennä ojaan, ihan kerralla ja nurin.

Harjoittelu parantaa tulosta, mutta silloinkin kyse taitaa olla ainoastaan todennäköisyyden pienenemisestä. Python on luonostaan epäluotettava.

Et kai tässä kuitenkaan meinaa, että pyörä päättää myöhemminkin kaartaa itsestään metsään, mutta vain pienemmällä tödennäköisyydellä? :) Uskoisin, että meinaat noita lievempiä ilmiöitä esim pieni heilahdus asentomuutoksen yhteydessä jne.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Joutilas kirjoitti:

Pythonilla ajo perustuukin melkein täysin 'selkäytimen' toimintavarmuuteen.

Nimenomaan, ja siihen että pää alkaa luottamaan selkäytimen toimintaan. Ettei se anna joka risauksesta sulkijalihakselle löysäys käskyä :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Ralii kirjoitti:

Et kai tässä kuitenkaan meinaa, että pyörä päättää myöhemminkin kaartaa itsestään metsään, mutta vain pienemmällä tödennäköisyydellä? :) Uskoisin, että meinaat noita lievempiä ilmiöitä esim pieni heilahdus asentomuutoksen yhteydessä jne.

Ehkä jotenkin noin. :)

Viimeksi olen ollut menettää pythonini hallinnan, kun ylitin maantien, josta jyrkähkö 3-4m:n lasku kevyenliikenteenväylälle, jolle piti tehdä jyrkkä käännös oikealle. Vilkuilin vasemmalle ja jotenkin söhlein niin, että kun sain tehtyä käännöksen, niin oikaisu meinasi mennä pitkäksi. Onneksi poukkoilin yksin mainitussa tilanteessa. Ketään ei ollut edes näkemässä. :D

Tuontyyppiset tilanteet - käännökset pahoissa paikoissa - ovat kuitenkin mielestäni sellaisia, joita on syytä jo etukäteen harjoitella, etteivät ne tule selkäytimelle yllätyksenä. Jalat ja tasapaino ovat kuitenkin harjoittelemattomina melko kömpelöt nopeissa tilanteissa.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Yhden aamupäivän tulos:

Kuva

Mutta tuota ennen sain hieman tuntumaa jouseen, ja sivuprojektina alkaa tukirakenteiden suunnittelu.
En kyllä ala arvailemaan minkälaiseksi ajettavuus muuttuu, toivottavasti se selviää kohtapuoliin (ilman kummempia vahinkoja).

Ajaminen on joka kerralla mukavampaa, nyt alkaa himottaa lukkopolkimet ja pidemmät välitykset.
Jalkaterät vain tahtoo jännittyä ja väsyä mutta toistoa toistoa.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Tänään paukkui ensimmäinen sata kilsaa rikki ja siinä ohessa ensimmäinen vuorokausi
pythonin penkin kulutusta. Tein nimittäin 23 km lenkin Nummelan länsipuolelle aina Muijalaan asti.
Matkalle mahtui kohtuu isoja mäkiä, harjun kuvetta kun reitti sivusi. Kaikki ylämäet
meni hienosti, tuntui että Python kiipeää tehokkaammin kuin Hipparion, johtuneeko Hipsun nexus7
napavaihteesta. Penkki antaa myös tehokkaan tuen. Alamäet pysyin pystyssä ja huiput tauluun 34 km/h!

Vaatii kyllä jäätävän viileähermoista keskittymistä ettei sorru turhiin ohjailuliikkeisiin!
Jännä kun huomaa miten keskittyneisyys alkaa pikkuhiljaa lipeämään ja "kaaos" valtaa mieltä
joka näkyy sitten alkavana ohjausliikkeiden lisääntymisenä joka ruokkii jossain vaiheessa sitten jo
pikku paniikkitunnelmaa "kohta lähtee handusta!" ja pakko alkaa jarruttaa (onneksi se vakauttaa ajoa), pitää vaan harjoittaa
enemmän tuota keskittymis"lihasta"!

Isompien välitysten makuun en vielä päässyt, toisessa vaihdokkaassa ottaa kampi runkoon ja toisessa ratas.

Runko joustaa muuten aika hyvin, taitaa olla juuri se 20x30 kalikka jota olen seuraillut ettei ala vääntymään,
mutta mieluummin haluaisin siihen sen oikean jousituksen ettei väärä paikka rasitu.

Kuva

Kuva

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Eilen päästiin paripartiona nojailemaan, videokamera mukana niin senhän arvaa että lopputulema on hullut turvat.
Laittelen nysvätyn pätkän tonne linkkeihin aikanaan.
Taisi sen johdosta pari hitsiknööliä hervota, pyörä huutaa ja joustaa polkiessa, ei rohkaise ihme suorituksiin.

Paitsi pitihän se puoliväkisin saada ketju isoimmalle eturattaalle ja tasamaalla (tai hyvin loiva myötäinen) ennätys 31.1 km/h, aika horjakkaa menoa.

Tuli myös otettua mittoja pyörästä, soveltuvin osin on mitta korkea /matala asennosta.

Kuva

Kuva

Kuva

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Ihmettelinkin että oliko eturunko näin löysä alun alkaenkin.
Hädin tuskin on edellinen saatu fiksattua niin jo taas.
Noh, vielä voi korjailla ja siistiä kun ei ole maalia päällä.

Menee kyllä ensi viikkoon tämän projektin kanssa, mutta sit yritetään taas kunnolla.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuola kampikesiön seudulla on melko voimat kun täysillä polkee (50kg poljinvoima joissakin kohdin varmaan 10:1 vipusuhteella?), syytä vetää kaikki saumat kiinni ja tulpata putket ja muut onkalorankenteet.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Niin tuntuu olevan, liekö sitä rohkaistunut hieman jo käskemään kovemmin tietyissä tilanteissa.
Millistä peltiä vaan josta saa väännettyä jo lokarin kiinnityspisteitäkin ja pitää tarjota saumoihin lisäainetta, tuo viimeisin auennut sauma taisi olla vain sulatettu yhteen.
Siihen malliin tulisi laittaa ettei enää irtoile, maalin poisto ennen hitsailua vaikeasta paikasta on sitä itseään.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Nyt ei rutaja python.
Sain homman siihen vaiheeseen että seuraavaksi aletaan hakemaan maaliämpäriä. Tai hmm... eturunkoa voisi hieman levittää, se laihtui 5mm eikä etupyörä mene enää millään paikalleen :D
Mutta onneksi tuo toimii seisontatuen kanssa vaikkei olisi etu- tai takapyörä kiinnikään.
Alemmassa kuvassa yritetty pyydystää gps-teline, takajousisysteemi, lokarin korvakkeet 4 kpl ja etuvaihtaja (hieman jarrujen etupuolella). En muuten muistanut (ehtinytkään) hitsata vaihtajalle kuoren pään pidikettä vaimikäsenytsittenon.

Kuva
Kuva

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Hieman päivitystä taas tännekin.
Hommat on edistyneet seuraavasti:
Runkoa levitin auton saksinostimella innokkaasti, meni lähes yli mutta polkimet pyörii, alles gut.
vaijerinpäänpitimen ( £$€{[@ ) sain myös kiinni jonka jälkeen saattoi alkaa pyörän purku.
Maalaus hoitui huolettomalla otteella jotkut paikat tärpätillä ensin pyyhkien, jotkut ilman :)
Kuivuminen kesti viikon osittain syystä että riekuin sen ajan saaristomerellä.

Tällä viikolla löin kilkkeet kasaan, kävin ostamassa lukkopolkimet (dual) ja kengät (budjetti heitti häränpyllyä) ja niitä kokeiltuani vaihdoin vanhat kengät jalkaan, lukot toimii mutta vaatii säätöä.
Koeajolle lähdössä hieman mietin että näinköhän lähtee vanhasta muistista kulkemaan... Ja niin lähti kuin juna. Tai hieman juopunut kolmosen ratikka, sittenkin.
Hienoa oli ajella pikku lenkki hämärtyvässä illassa, jos noita kilsoja saisi vielä jonkun ennen lumia.

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Tänään tökelsin etuvaihtajan toimintakuntoon, hieman vaikeutti vähän lyhyt kiinnitysputki.
Säädin myös lukkopolkimet (M-324) tosi löysäksi ja opettelin niiden käyttöä.
Gps-telineelle yritin katsella paikkaa, etupyörän oikealle puolelle ehkä...
Aloitin myös penkin peitoksi sopivan kankaan etsimisen, jotain nylon-pohjaista ehkä, yhdessä kaupassa oleva markiisikangas näytti melko hyvältä, se vain että oli tilaustavaraa ja 33e/m. Pitäisiköhän sen olla irroitettava vai törkeästi tyyliin niiteillä kiinni?

Pitihän se iltasella lähteä harjoittelemaan lukkojen kanssa ajoa, ja hyvin menikin, ainoa "kaatuminen" oli kun aloin ihmettelemään yhden pihan risteyksessä että mihin menisi ja siitä lähti tosi kummallinen kaartaen kumoon meno, jalat liimattuina pedaaleihin ja kädellä maasta tukea ja pikkuhiljaa kyljelleenvajoaminen :D
Melko äkkiä niihin tottui ja kokeilin pyörittämistä, ja ylämäkeen oikein hyökkää kun vetää toisella jalalla!
Keskinopeus 20 km lenkillä oli reilu 16 km/h, keskinopeus on tähänkin asti pitänyt lenkki lenkiltä tasaista nousua mutta nyt nousi reilusti vaikken ole hetkeen ajellut. Hieman puutui vasen jalkaterä.

Ja koko päivän on soinut päässä M.A. Nummisen "Olen Nähnyt Helga-Neidin Kylvyssä, I-ha-naa" eikä siihen edes kyllästy, hello world!

propel
Viestit: 137
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja propel »

Onnistuin löytämään sopivaa kangasta kolmion mallisen jämäpalan ehkä noin neliömetrin alaltaan. 15e maksoi, nimike joko markiisikangas tai venekuomukangas?
Rapidin niittipistooli ja paketti niittejä, ja verhoilua harjoittelemaan. Purettuani penkin atomeiksi valitsin pienimmän palikan ja jo kolmas kerta onnistui löydettyäni jotakuinkin siistin tavan taivutella kangas. Niitit paistaa kyllä ikävästi mustasta kankaasta mutta voi kauheaa :)

Vielä olisi vaikein paikka verhoilematta, eli itse istuinosa koska kova rasitus ja hankala muoto, esim. lokarin päälle nouseva solumuovin kappale. Voisi mennä liimaamalla tai vanhalla kunnon kaksipuoliteipillä...
Saa nähdä miten onnistuu kokoaminen, lähinnä vanhojen ruuvinreikien löytäminen. Valokuvat antaa näköjään kanssa odottaa itseään, mutta valmiista sitten viimeistään. Paranee kuitenkin ulkonäkö koko ajan, varsinkin verrattuna mitä se oli vanhalla selkänojalla!

Ja pikkusen himottais levyttää vanteet, mahtaakohan Pythonissa pystyä levyttämään eturengasta niin että toimisi sivutuulella?

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: De Vermis Mysteriis

Viesti Kirjoittaja Ralii »

propel kirjoitti:

Ja pikkusen himottais levyttää vanteet, mahtaakohan Pythonissa pystyä levyttämään eturengasta niin että toimisi sivutuulella?

Ite miettinyt aivan samaa. Tarkoitus oli alunperin testata tätä hommaa tuon uuden pyörän kanssa mutta se vain sitten jäi. Kai jommankumman meistä täytyy heittää kamikazet kehiin ja kokeilla mitä siitä tulee. :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Vastaa Viestiin