De Vermis Mysteriis

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 23 Kesä 2010, 23:58

Hyvä että homma etenee, on kiva seurata projektia jossa tapahtuu :D

Aikasta mielenkiintoinen tuo etupään ratkaisu noista poljinvarsista, oppi ja ikä kaikki...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 24 Kesä 2010, 00:20

Nyt kun sanoit, tajusin että se voi olla osasyy tähän proggikseen hurahtamiseen... Mages on nähnyt tosi hienosti uuden käyttötavan kammille, toimii ja on vielä huiman näköinen, jostain cyberpunkin ja Bonkin rajapinnoilta!
Hattua nostan.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja Joutilas » 24 Kesä 2010, 05:51

propel kirjoitti:Huoh. In Vino Veritas. Nyt kertokaa, pitääkö sahata ja vääntää ja uudelleen kiinni ??? Mahtaako vaikuttaa ajoon...

Kuva


Sitkeästi olet jaksanut dokumentoida. Helposti se työn tuoksinassa tahtoo jäädä vähemmälle. :)

Tuosta kuvasta:
Mitä epäilet? Kuvasta näyttäisi, että ohjainakseli on kallellaan vasemmalle. Sitäkö epäilet, onko vain harhaa, onko jotain muuta?

Pythonilla ajo on joka tapuksessa niin paljon sitä ajamista, ettei aina välttämättä tiedä johtuuko vääntö ohjainakselin asteen kieroudesta vai jostain muusta. Varmasti tuollakin oppii ajamaan ja pitämään tilannetta normaalina, kuten vaikkapa omien kierojen polkimien kierouden huomaa vasta silloin kun ajaa toista pyörää jossa vastaavaa kieroutta ei ole. (Nykyisin, kun kaikki on parempaa, tuohon ei ehkä enää törmää, mutta omassa lapsuudessani tilanne oli toisin)

Yksinkertaisinta olisi kuitenkin tehdä rakenteesta alun alkaen 'suora', siten, että pyörien kiekot ja ohjainakselin keskiviiva ovat samassa tasossa. Ilman varsinaista jigiäkin se onnistuu.

Ennen kuin etu- ja takapäätä liittää yhteen kovin raskaasti - oikeastaan tuota ohjausniveltäkään - python kannataisi 'koota' seuraavasti:
- Kiinnitetään pyörät paikoilleen etu- ja takahaarukkaan.
- Asetetaan pyörät (pystyssä) oikeille paikoilleen oikealle etäisyydelle ja puristetaan vanteet alaosastaan kahden suoran 'profiilin' väliin. Sama temppu vielä yläosaan. Nyt pyörien pitäisi olla keskenään linjassa. Jos asetelma on kiero, se oikaistaan.

Nyt myös ohjainakselin pitäisi olla "pystysuorassa" rimojen ja vanteiden keskilinjalla.

Kun kaikki on tarkistettu ja paikoillaan, vetästään muutama harkittu heppi, jne.

En löytänyt enää omia kuvia, mutta nettiä selaillessasi olet saattanut törmätä vastaavaan viritelmään.

PS. tämä on vähän ot. selkeään dokumenttiisi. Voin poistaa juhannuksena. :)

Lisäys: Piirsin kuvan, kokeilen liitettä.
Liitteet
Python suoraksi.jpg

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 24 Kesä 2010, 08:46

Haa, hyviä ohjeita jigin tekoon, älä hitossa poista! Lisää vaan...
Vähän on pyörinyt mielessä että tekisi niin hyvän jigin että homma olisi lähes rakennussarja. Aloittelijan toimeenryhtymiskynnys madaltuisi ehkä. Myös olisi mahdollista viedä hitsautettavaksi, ottavat varmaan helpommin työn alle kun huomaavat että helppo homma...
Myös eri vaihtoehtoja miten minkäkin voi tehdä, voisi koota. Nää on tämmösiä utopioita :mrgreen:

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja Joutilas » 24 Kesä 2010, 09:07

propel kirjoitti:Haa, hyviä ohjeita jigin tekoon, älä hitossa poista! Lisää vaan..


No hyvä jos kelpas. :)

Tein omani ilman varsinaista suunnitelmaa, löytyneiden osien ja tajunnanvirran mukaan.

Aluksi tein etuhaarukan, jossa siinäkin tuo akselimötikkä (kasettikeskiö) oli vasta alustavasti kiinni.
Niillä eväillä tein kuvanmukaisen virityksen: etuhaarukka pyörineen ja takapyörä.

Rimat olivat tukevahkoa rautaprofiilia, ja ne oli asetettu siten, että niitä voi koko ajan käyttää mittaustasoina osia tehdessä ja sovitellessa.

Koko hässäkän laitoin roikkumaan kätevälle korkeudelle oikeaan ajoasentoon autotallin kattoon. Siinä oli kätevä suunnitella, sovitella ja heppailla rautoja yhteen.

Kun irrotin tuet, python oli penkkiä ja polkimia vaille valmis ajokuntoon.

Vieläkin muistan lämmöllä, miten se retkahti velttona olkapäälleni, kun narut ja ruuvipuristimet irrotin.

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 28 Kesä 2010, 20:39

Tuommoinen roikotuskeino kuulostaa hyvältä, ei tartte väännellä osia eri asentoihin pöydällä tms vaan kiertää vaan tois pual, laskee/nostaa mihin lystää ja vinkoilla kiinni kunnes heppi paikallaan.

Otin muutaman kuvan keskeneräisestä jalkatuesta, toivottavasti hahmottuu rakenne kuvasta.

Ensin kokonaiskuva

Kuva

Sivulta, 20x20 putkenpään tilalle tulee aikanaan 20x40 joka pultilla kiinni, tämä siis asento ajon aikana.

Kuva

Tässä jalkatuki toiminnassa. Kestää hyvin, tasapainopiste on niin tasan että voi olla etu- tai takapyörä ilmassa.

Kuva

Ruostuminen alkaa ulkotiloissa vauhdilla niinkuin näkyy. Ajoasentoa mallailin sen verran että toivoa on ylettyä polkimille, mutta 170mm kammet on vähän pitkät. Mistähän voisi löytää lyhempiä? Lastenpyörät? :mrgreen:

Mutta pitää valmistautua lomareissulle joten viikon (ikuisuus) tauko taas...

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 08 Heinä 2010, 01:20

Haa, reissu takana ja pari päivää ehditty turata matosen kimpussa, harmi ettei enää voi työskennellä kunnon tiloissa.

Eli vanerisen penkin pulttasin kiinni ja sen alle ja jatkeeksi löytyi 12 cm leveä soiro nylonkangasta, samaa jota trikessäkin. Sitä nimittäin on iso rullallinen.
Jarruille ja vaihtajille keksin kiinnitystavan myös, ja nyt toimii takajarru ja takavaihtaja. Lokasuojan kiinnitys on ihan hei hei vaiheessa vielä, mutta sittenpä sitten alkaa olla aika taas hieman tuhota tekelettä kun ajamista pääsisi harjottelemaan!

Kuva

Kankaan yläkiinnitystä en ihmeemmin jaksanut alkaa miettimään, toi pitää kyllä. Osuu mukavasti lapaluiden väliin haarukan putket, luulisi että tatsi ohjailuissa riittää. Koeistumista tehty eikä pahalta tuntunut olla. Pitää vaan muistaa istua rauhallisesti penkille, selkänojahaarukka tempautuu vasten selkää äkäisesti muuten...

Kuva

Romupyörän stonga pääsi käyttöön sittenkin, hieman sahailua pitkin ja poikin. Vot sano ryssä.

Kuva

Penkin etureuna on liian lähellä rengasta, lokari ei mahdu varsinkaan kun tekee ohjailuliikkeitä. Sahasin sentin verran pois aluksi.

Kuva

Huomenna (tai siis tänään, näköjään) vedän lokarin kiinni aivan miten rumasti vain, kunhan pysyy että pääsisi koittamaan. Finestelyintoa säästetään vielä...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11188
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja jviirret » 08 Heinä 2010, 16:02

propel kirjoitti:Kankaan yläkiinnitystä en ihmeemmin jaksanut alkaa miettimään, toi pitää kyllä. Osuu mukavasti lapaluiden väliin haarukan putket, luulisi että tatsi ohjailuissa riittää.


Mulla ei riittäis alkuunkaan. Aivan elintärkeää että lapaluilla on kunnon tuki, mihin muuhun yläkroppaa tuet kun alakroppa tekee kiertoliikettä?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja Joutilas » 08 Heinä 2010, 19:25

Hiukan samoilla epäilyillä Jukan kanssa. Melkoinen fakiiri saa olla kun tuolla selkänojalla ajelee (Saatat ollakin? ). Ainakin tuo keltainen haarukka pitää saada tukevasti lapaluiden väliin.

Itsellä kokemusta vain yksiosaisista tukevista penkeistä, joista sellainen tunne, että lapaluiden tienoilta on hyvä olla tukeva tuntuma penkkiin. Koko tasapaino ja ohjailu nojaa suurelta osin tämän alueen pieniin liikkeisiin; vääntöihin. Jos nojaa eteen, niin että se alue irtoaa, mestarikin voi kokea alkuaikojen vemputusta. ;)

Alkuperäisessäkin mallissa, jossa on ne kaksi remmiä, lapaluiden tiimoilla on se vanerin pala.

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 09 Heinä 2010, 00:00

Joo kyllä ekan kokeilun perusteella pitää tukea saada enemmän. On se sellaista matelua tuon Pythonin kyyti nyt! Vajaan tunnin aikana sain työhanskat ihan puhki ja muutaman kolmen metrin pätkän etten auttanut käsillä.

Myös keltaisen haarukan alakiinnitys lonksuu hieman, ja tuo epävarmuutta oman osansa.
Parkkialueella jossa kokeilin oli panostettu kaatoihin niin ettei tasaista aluetta löytynyt ollenkaan, tuntui kuin joihinkin suuntiin menisi paremmin
ja joihinkin suuntiin hyvä kun uskalsi pitää jalat polkimilla.

Mutta ne hetket kun pikku pätkä onnistui... Enhän mä tehnyt "mitään"?? Se vaan hetken hurautti mennä. Tosi outoa!
Huomasin että kun ei vahdi omia jalkojaan vaan kattelee jonnekin puiden latvoihin niin silloin helpotti menoa. Tämmönen on kyllä pakko oppia!

Huomenna jatkuu, kiitos kommenteista jotka tulee tosi tarpeeseen mulle!

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 09 Heinä 2010, 22:38

Juman gegga selkätuki auttoi melkoisesti!
Pyrähdykset kasvoi 30 metrin paremmalle puolen parhaimmillaan.
Tänään harjoittelin kahteen otteeseen, ja edistystä tapahtuu joskin epämääräisesti välillä on työ että pysyy paikallaankaan pystyssä.
Penkkiinkin laitoin tukea ja nyt alkaa tuntua siltä että kokeilen selkätukeenkin tuollaista solumuovi-teippi-kaksipuoliteippi- viritystä.

Kuva

liikennemerkissä ei näkynyt ikärajaa joten sinne vääntämään Pythonin kanssa.

Kuva

Ekalta koeajolta, nyt on jo kolmet hanskat puhki, ja kahdessa tunnissa aikaansaatu... myös horjahdusten vastaanotto käsillä /jaloilla tuntuu pitkään.

Kuva

Mutta taas tulee viikon tauko, pääsee hellettä pitämään saaristomerelle 8)

Ai niin, se vielä että se ohjainakselin yläpään vasemmalle vinous vaikuttaisi kääntävän etupäätä oikealle ainakin paikallaan ollessa, mutta puhutaan muutamasta asteesta, joten opettelemme sen näillä ominaisuuksilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9020
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja jori » 10 Heinä 2010, 00:58

propel kirjoitti:Penkkiinkin laitoin tukea ja nyt alkaa tuntua siltä että kokeilen selkätukeenkin tuollaista solumuovi-teippi-kaksipuoliteippi- viritystä.

Tavallinen patjavaahtomuovi (superlon) on pirun tahmeaa. Minulla on siitä hyviä kokemuksia aikanaan yksipyöräisellä harjoittelusta. Leikkiikö nuo lapset tuossa merkissä florettimiekoilla. Asento ainakin viittaa siihen. :)

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 19 Heinä 2010, 23:42

Taas on vaaputtu Pythonin matkassa ja muutamin muutoksin edetty.
Käänsin selkätuen niin että se on ylempänä, teippasin siihen makuualustaa ja vanhan niskatuen pystyyn. Nimittäin lapaluita on särkenyt liian kovalla alustalla, ja vasta tuo vaalea niskatuki auttoi. Kaipaisin kyllä vielä lisää sivuttaistukea selkään, ehkä vinot laudat molemmille puolille (juu, säätöhän se) mutta ei ihan välttämätön.

Ajossa tapahtuu edistymistä, kääntyminen onnistuu jotenkin jo kunhan uskoo että kun jalat kääntää haluttuun suuntaan, sinne mennään! Mutta kaatumiset tulee yllättäen, kovin helpoissakin paikoissa, tuntuu että pyörä vaan haluaa kyljelleen. Vanhat talvinahkahanskat (normi mustat) kestää kulutusta yllättävän hyvin muuten. Kun edistyisi niin että uskaltaisi mennä kävelyteille jo, voisi alkaa mitata matkaa ajan sijasta.... Nyt ehkä reilu viisi tuntia yhteensä pikku pätkissä.

Kuvassa näkyy muuten takarenkaan käärmemäinen kuvio, johon en ole muualla törmännytkään. Ainakin sellainen muistikuva että niillä olisi mahapuoli tuollainen. Vai oliko se gekon varpaissa... :oops:

Kuva

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja Joutilas » 20 Heinä 2010, 00:42

propel kirjoitti:T Kun edistyisi niin että uskaltaisi mennä kävelyteille jo, voisi alkaa mitata matkaa ajan sijasta.... Nyt ehkä reilu viisi tuntia yhteensä pikku pätkissä.


Itse harjoittelin ensin vähäliikenteisellä kotikadullani, mikä se oli virhe. Kun siirryin avoimelle parkkipaikalle ajo sai ihan uutta ilmettä. Siinä oli varaa virheisiin, jotka kapeammalla tiellä johtivat aina pysähdyksiin. Parkkipaikalla huomasin, että horjahdus saa olla aika hurjakin, ja silti sen pystyi hanskaamaan. Jos nyt näillä tiedoilla lähtisin harjoittelemaan, niin keskittyisin nimenomaan parkkipaikalle. Ajaisin vaikka erikokoisia kahdeksikkoja ja muita tiukkoja käännöksiä, niin että ne menisivät hallitusti ja homma menisi selkäytimeen. Kyllä sen suoranajon oppii, mutta nuo koukerot on hyvä hallita, jos ne liikenteessä yllättävät.

Jos tulee noita yllättäviä ja tiukkoja käännöksiä ja väistöjä, niin ainakin itse olen huomannut, että hartioitten ja persustan on syytä pysyä paikallaan. Niitä penkin on tuettava. Pythonissa noissa tilanteissa penkkiin kohdistuu yllättävän suuria voimia ja jos joku notkuu tai asento muuttuu, niin oikaisu saattaa epäonnistua pahastikin.

Normaalioloissa pärjää heikommallakin tatsilla, mutta vahinko ei kelloa soittele.

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: De Vermis Mysteriis

ViestiKirjoittaja propel » 21 Heinä 2010, 01:35

Sait puhuttua ympäri :) Varsinkin tänään kun tuntui että takapakkia tuli kun pyörä luiskahtaa alta ärsyttävän helposti niin osasin kiinnittää huomiota siihen ettei hartiat/pers ole kovin vakaasti paikoillaan. Revin niskatukea pois vähän mutta tajusin sitten että sivuille tarvitsee kunnon tukea.

Loppupäivä menikin siihen että yritin miettiä hyvää tukiratkaisua selälle, mutta heikoksi jäi saldo. Joku kaareva puu tai metalli hartioille ehkä... istuimen sivujen paksunnokset ovat litistyneet joten ne uusiksi kanssa. Kumpa löytyisi joku esim. kajakin penkki niin pulttaisin sen äkkiä kokeiltavaksi :idea:


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa