propel kirjoitti:Huoh. In Vino Veritas. Nyt kertokaa, pitääkö sahata ja vääntää ja uudelleen kiinni ??? Mahtaako vaikuttaa ajoon...
Sitkeästi olet jaksanut dokumentoida. Helposti se työn tuoksinassa tahtoo jäädä vähemmälle.

Tuosta kuvasta:
Mitä epäilet? Kuvasta näyttäisi, että ohjainakseli on kallellaan vasemmalle. Sitäkö epäilet, onko vain harhaa, onko jotain muuta?
Pythonilla ajo on joka tapuksessa niin paljon sitä ajamista, ettei aina välttämättä tiedä johtuuko vääntö ohjainakselin asteen kieroudesta vai jostain muusta. Varmasti tuollakin oppii ajamaan ja pitämään tilannetta normaalina, kuten vaikkapa omien kierojen polkimien kierouden huomaa vasta silloin kun ajaa toista pyörää jossa vastaavaa kieroutta ei ole. (Nykyisin, kun kaikki on parempaa, tuohon ei ehkä enää törmää, mutta omassa lapsuudessani tilanne oli toisin)
Yksinkertaisinta olisi kuitenkin tehdä rakenteesta alun alkaen 'suora', siten, että pyörien kiekot ja ohjainakselin keskiviiva ovat samassa tasossa. Ilman varsinaista jigiäkin se onnistuu.
Ennen kuin etu- ja takapäätä liittää yhteen kovin raskaasti - oikeastaan tuota ohjausniveltäkään - python kannataisi 'koota' seuraavasti:
- Kiinnitetään pyörät paikoilleen etu- ja takahaarukkaan.
- Asetetaan pyörät (pystyssä) oikeille paikoilleen oikealle etäisyydelle ja puristetaan vanteet alaosastaan kahden suoran 'profiilin' väliin. Sama temppu vielä yläosaan. Nyt pyörien pitäisi olla keskenään linjassa. Jos asetelma on kiero, se oikaistaan.
Nyt myös ohjainakselin pitäisi olla "pystysuorassa" rimojen ja vanteiden keskilinjalla.
Kun kaikki on tarkistettu ja paikoillaan, vetästään muutama harkittu heppi, jne.
En löytänyt enää omia kuvia, mutta nettiä selaillessasi olet saattanut törmätä vastaavaan viritelmään.
PS. tämä on vähän ot. selkeään dokumenttiisi. Voin poistaa juhannuksena.

Lisäys: Piirsin kuvan, kokeilen liitettä.