Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 08 Heinä 2010, 19:47

Nyt se sitten alkaa toden teolla, se pitkään suunnittelemani triken kattaminen, eli kinnerin rakentaminen. Minullahan on se "handmade" tadpole trike, jonka vaiheista löytyy lisää täältä http://homepage.mac.com/artoj/iblog/C164762158/E20060714094436/index.html.

Aion tehdä oman suunnitelman pohjalta sähköavusteisen työmatka-ajokin. Mallia olen hakenut rapakon takaa Ameriikasta asti ja soveltanut sitten omnaan nojakkiini. Ensimmäiset luonnokset on nyt tehty, toki niissä on toivomisen varaa, rungosta tulee paljon pyöreämpi, mutta en ole vielä oppinut tekemään oikeata muotoa tuolla Googlen ScetchUp-ohjelmalla.

Teen ensin rautalangasta, kanaverkosta ja paperimassasta prototyypin suoraan triken runkoon ja sen jälkeen teen siitä valumuotit lasikuitufirmaa varten. Savonlinnassa on tuttu venetehtailija, joka on luvannut tehdä omien muottieni pohjalta lasikuidusta rungon. Alustavan arvion mukaan katteen painoksi tulee 5-7 kg!

Tarkoitus on tehdä sivusta avoin kate, jotta sivutuuli ei vaikuittaisi niin paljon.
Kuva

Tuo keula tulee siis olemaan pallomaisempi ja sivut istuimen kohdalta pyöreämmät. Tuulilasi ja etisuvulasit on tarkoitus tehdä akryylistä, jotta niitä ei tarvitse sen kummemmin muotoilla, kunhan taivuttaa paikalleen. Tarvitaanko tuulilasinpyyhkijää, selvinnee testeissä, vai riittääkö autoihin tarkoitettu "pisaraspray".
Laitanpa seuraavaksi sitten kuvaa sen proton edistymisesta parin viikon päästä.
Kommentteja otetaan mielihyvin vastaan.

Artsi
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 08 Heinä 2010, 22:04

mielenkiintonen rojekti, kiinnostaa itseäkin.
Edellis viikonloppuna mallailin katekehikkoa omaan kikottimeen...

Mikä tuli kuvaa katsoessa mieleen kysyisinkin seuraavia juttuja.->

Pitäisikö etulasin alareunaa laskea alemmas, tai tehdä toinen pienempi ikkuna alapuolelle. Ohjaamosta näkisi silloin myös kinnerin eteen?
Nyt kun lasin reuna loppuu nuin ylös, katselu alue menee tosi kauas. Voisi olettaa että monttujen väistämisestä tulee vaikeampaa...

Pitäiskö sivuikkunoita kasvattaa lähemmäksi oviaukkoa, jotta katselualueeseen ei tulisi niin isoa katvetta etuviistoon?

Oliko tarkoituksenasi rakentaa ovi jommalle kummalle puolelle?

Monessako osassa ajattelit katteen tehdä?
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 09 Heinä 2010, 12:59

Mustasudenkorento kirjoitti:mielenkiintonen rojekti, kiinnostaa itseäkin.
Pitäisikö etulasin alareunaa laskea alemmas, tai tehdä toinen pienempi ikkuna alapuolelle. Ohjaamosta näkisi silloin myös kinnerin eteen?
Pitäiskö sivuikkunoita kasvattaa lähemmäksi oviaukkoa, jotta katselualueeseen ei tulisi niin isoa katvetta etuviistoon?
Oliko tarkoituksenasi rakentaa ovi jommalle kummalle puolelle?
Monessako osassa ajattelit katteen tehdä?


V: Tuo täytyy tosiaan kokeilla proton kanssa, tuo tuulilasi ja näkyvyys, tässä vaiheessa olen katsellut sitä vain esteettiseltä kannalta.
Katvetta ei juurikaan tule, koska itse katsoja istuu niin takana
Aluksi yritän pärjätä ilman ovia, jotta kinneri ei olisi niin sivutuuliherkkä, tosin ne tulevat tehtyä siinä samalla, kun koko runkokin ja sitten sahataan pois.
Tarkoitus on tehdä se ainakin 4:ssä osassa.

Kiitoksia komenteista.

PS Näillä samoilla muoteilla pystyy sitten tekemään useammankin rungon
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 10:11

Kävin näyttämässä 3D-kuvia lasikuitufirman kaverille Punkaharjulla ja sain paljon ohjeita ja ideoita proton tekemiseen. Alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen kertoi hän pystyvänsä tekemään suoraan protostani lasikuitumuotin. Näin ollen satsaan proton tekemiseen vähän enemmän, pinta kun pitää saada sileäksi. Teen sen kuitenkin kaniverkosta ja rautalangasta ja paperimassasta. Tarpeeksi kun massaa käyttää, niin sitä voi jopa hioa ja sitten maalata, jotta muotista saadaan mahdollisimman sileä. Ja nyt ei muuta kuin K-rautaan materiaalia hakemaan. Yritän saada proton jonkinlaiseen kuntoon ennen Jyväskylän tapaamista, jotta saan kuvia mukaan.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 10:20

Jäi äsken sanomatta, että muoteista on tarkoitus tehdä sellaiset, että lopullisen katteen neljää osaa säätämällä voidaan sen kokoa muuttaa muihin kolmipyöriin (kaksi edessä, yksi takana) sopivaksi.

Oviksi ei kannata ajatella oven kohdalta sahattua palasta, koska se on niin pyöreä, että saranointi on mahdotonta. Venemiehenä hän ehdotti veneen irtokuomun tyyppistä kiinnitystä ja läpinäkyvää ja kestävää mutta taipuisaa muovilaatua. Tämä voisi olla tarpeen taliajoa ajatellen.

Myös tuulilasin ilmanvaihdosta keskusteltiin. Oli sitä mieltä, että vaikka sivut ovatkin auki, niin tuulilasi voi huurtua tietyllä säällä, venekokemusta kaverilla kun on todella paljon. Suunnittelen siis tuulilasin alalaitaan aukon, josta ilmavirta pääsee sisään, mutta sade pysyy ulkona. Tosin se spray, jolla huurrekin saadaan muutettua pisaroiksi auttaa kuulemma todella hyvin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 16 Heinä 2010, 10:33

hyvältä vaikuttaa, kannattaa muistaa sitten jos tuota vie vielä pidemmälle ja suunnittelee ovia jotta tulisi umpinainen niin laki vaatii silloin muistaakseni pyyhkijän tai vastaavan ominaisuuden jolla näkyvyys taataan kelistä riippumatta..
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 10:35

Jep, sellainenhan on helppo laittaa, tuolla venepuolella on saatavana pieniä 12V tuulilasinpyyhkijöitä, jolla homman voi hoitaa.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 10:48

Kinnerin lasikuitukatteen valmistaa savonlinnalainen Esmarin Oy http://www.esmarin.fi/
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 743
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja Stapani » 16 Heinä 2010, 16:17

Moi Arto

Hieno projekti!

Kuinka korkea tuo tulee olemaan ja kuinka helposti
irrotettavissa?
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 338
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 00:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja Trek r200 » 16 Heinä 2010, 16:32

ajou kirjoitti: Teen sen kuitenkin kaniverkosta ja rautalangasta ja paperimassasta. Tarpeeksi kun massaa käyttää, niin sitä voi jopa hioa ja sitten maalata, jotta muotista saadaan mahdollisimman sileä.


Tuning-miehet (auto) käyttää uretaania noihin muottien tekoon, paperimassa varmaan halvempaa.
Nojaillaan!

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 16:54

Heititpäs vaikeita kysymyksiä ;-) Korkeutta tullee olemaan n 120 cm ja pituutta 200 cm.
Kovin helposti irroitettavaa siitä ei voi tehdä, sen verran monimutkainen on rekenne ja kiinnitykset runkoon.
Viimeksi muokannut ajou, 16 Heinä 2010, 19:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 16:56

Kyllä minäkin tuota uretaania (poly) ajattelin, mutta jotta tulee varmasti oikeat mitat, niin protoonkin pitää päästä sisälle istumaan ja mahdollisuuksien mukaan myös ajamaan. Siinä mielessä kohtuullisen vahva kaniverkko ja paperimassaversio toimii paremmin.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
ajou
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 455
Liittynyt: 26 Marras 2006, 21:24
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Mittakuva

ViestiKirjoittaja ajou » 16 Heinä 2010, 19:03

Sain vihdoin tehtyä mittatarkan kuvan kinneristä. Kuten huomaatte, olen pienentänyt tuota sivuaukkoa. Se on nyt sellainen, että tällainen
172 cm / 60 Kg pikkukaveri mahtuu sopivasti sisään. Aukon oikea koko täytyy sitten tietysti vielä kokeilla protossa.
Tänään hain jo tarvittavat rautalangat ja kaniverkot, ja huomenna kun jään 2:ksi viikoksi kesäleskeksi voinkin sitten viileässä autotallissa paiskia töitä.
Kuva

Ajelin kaksipyöräisellä nojakillani äsken ja totesin, että en koskaan katso tietä polkimien alapuolelta, vaan aina, myös kuoppia väistellessä polkimien yläpuolelta. Vauhdissa tuohon jalkoihin katsominen ei auta mitään, kuoppa meni jo, jos sen siitä vasta huomaa :wink:
Tuo kinnerin etuikkuna näyttäisi siis tulevan tarpeeksi alas.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
Kaarikinneri Oy - Arcusvelomobile Ltd
2001 Flevotrike/bike - 2003 TW Bent - 2005 käsintehty trike - 2013 ICE Adventure - 2014 ICE Sprint Bafang keskimoottorilla, johon rakennettu Arcus velomobiilikate

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11183
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja jviirret » 16 Heinä 2010, 19:36

Miten nämä katetut tadpolet näyttää lähes aina kapeilta ja korkeilta tötteröiltä? Ok, onhan ne kapeita kun niissä istuu vain yksi ja silmä vertaa helposti henkilöauton mittasuhteisiin. Mutta ei kaksipyöräiset katetut moottoripyörät näytä samalta:

Kuva

Joku psygologinen juttu vai optinen harha, vai kenties synnynnäinen vika päässä?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

ViestiKirjoittaja jori » 16 Heinä 2010, 19:48

Painon minimoinnin vaatimus johtaa lyhyeen akseliväliin, joka johtaa autoista poikkeavaan ulkonäköön. Varsinkin etuakseli tapaa näissä lihasvoimaisissa olla varsin takana.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa