Sivu 2/3

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 16 Heinä 2010, 20:20
Kirjoittaja ajou
Tässä minun projektini esikuva Jenkkilästä.
http://www.rbr.info/store/rbr-aergo.html
JA vielä video, 10 sek kohdalla näkyy myös tadpole
http://www.youtube.com/watch?v=Ml2eYbSlyks

Artsi

Kinnerin rakennusprojekti jatkuu su 18.7.

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 18:56
Kirjoittaja ajou
Tänään on painettu hommia melkein kellon ympäri, kesäleskenä kun olen. Rimarunko on nyt kasassa. Vähän aiheutti ylimääräistä päänvaivaa, kun piti koko ajan ottaa huomioon valumuotin teko tästä protosta. Päätin tehdä rungon neljästä osasta, yläaosa pitkittäin kahdessa osassa, keulan alaosa erikseen ja perän alaosa, johon tulee se takapyörän vaatima kotelo. Penkin taakse jää aika mukavasti tavaratilaa! Näyttää tällä hetkellä aika raskaalta, ja sitä se tietysti onkin, mutta ajettava siitä kuitenkin tulee, ja kaikki kuvissa näkyvät puuosathan jäävät pois lopullisesta. Lasikuidun paino on n. 5 kg neliöltä.
Huomenna sitten kaniverkon kimppuun ja päälle paperimassaa, vai onkos kukaan kokeillut sitä rakentamisen eristeenä käytettävää polyuretaania? Saisikohan siitä suihkutettua ohuen kerroksen, jota sitten veistelisi muotoonsa. No täytyy testata, eihän tuo yksi purkki paljon maksa.

Kuva
Takapyörän kotelo puuttuu vielä

Kuva
Tuulilasin ja sivuikkunoiden aukot, sivuikkunan muoto on vielä tekemättä.
Kuvasta näkyy hyvin keulan kaksiosaisuus.

Artsi

Re: Kinnerin rakennusprojekti jarkuu

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 19:23
Kirjoittaja ajou
Tässä vielä mallinnettu sisänäkymä, siis sisältä ulos. Poistin Photarissa vähän noita puuosia, jotta näkymä olisi autenttisempi.
Kuva

Tuo etuikkunan reuna voi vielä hieman kaventua, kunhan selvitän ensin sen pleksin kiinnityksen vaatiman tilan. Sentti saattaa riittää, jolloin nuo palkit etuikkunan reunoilla kaventuvat vielä. Suurennan tod. näk. noita sivuikkunoita noista alkuperäisistä suunnitelmista vastaamaan enemmän tätä kuvaa.

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 21:11
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Hyvältä näyttää. nostaa hattua.

Miettisin tuossa että olisiko mahdollista tuoda noita sivuikkunan takapilareita taaemmas?

ja mieti samalla kun istut tuolla että näetkö liikenne valot myös.

ja voi olla hyvä jo nyt ottaa huomioon kaikki tulevaisuuden huolta kohteet jotta joka paikkaan pääsee käsiksi ilman kuomun kokonaan poistamista...

(ps:varmaan olet jo noita miettinytkin mutta itsellä tuli kuvista mielen)

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 18 Heinä 2010, 22:44
Kirjoittaja ajou
Tuo liikennevalojuttu täytyy tsekata koeajossa, mutta luulen, että vähän päätä kääntämällä ja kurkistamalla oviaukosta näkee autoille tarkoitetut valot. Alhaalla olevia pyöräliikennevaloja täällä Vantaalla ei juuri ole.

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 19 Heinä 2010, 17:05
Kirjoittaja ajou
Tervehdys

Siirsin rakennusblogini toiselle alustalle, mutta toivon, että kommentoitte kuitenkin tätä kautta ;-)

Siis täällä
http://web.me.com/artoj/Archies_Velomobile/

Perjantaina nähdään Perungassa

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 19 Heinä 2010, 17:12
Kirjoittaja jviirret
ajou kirjoitti:Siirsin rakennusblogini toiselle alustalle, mutta toivon, että kommentoitte kuitenkin tätä kautta ;-)


Pistä vain samat jutut tännekkin, kätevämpää kun kaikki mitä nojakki rintamalla Suomess tapahtuu on luettavissa samalta sivustolta.

Jukka

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 19 Heinä 2010, 17:18
Kirjoittaja ajou
No en nyt kuitenkaan, koska tein blogista kaksikielisen ja täällä tuota visuaalista kokonaisuutta "häiritsevät" nuo muuten tervetulleet kommenttinne. Ja onhan nuo ulkomaanelävät ihmeissään, jos tälle sivulle joutuvat ;-)
Mutta lupaan laittaa tänne ainakin linkkiä, kun jotain uutta siellä toisaalla tapahtuu!

Re: Kinnerin rakennusprojekti jatkuu

Lähetetty: 06 Elo 2010, 15:49
Kirjoittaja ajou
Projekti etenee pikkuhiljaa. Muotoon on tullut taas muutoksia ja ne näyttävät tältä. Alla kuultaa tämän hetkinen proto ja tulevat muutokset näkyvät sitten piirrettynä siinä päällä. Minusta se on nyt hyvän näköinen.
Sinne blogiinhan pääsi tästä
http://web.me.com/artoj/Archies_Velomobile/Tervetuloa_-_welcome.html

Kuva

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 06 Elo 2010, 16:06
Kirjoittaja Mustasudenkorento
paljos tohon jää maavaraksi tossa keulassa?

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 06 Elo 2010, 17:10
Kirjoittaja ajou
tollanen 15 cm, eli riittävästi rotuaarin ylittämiseen ;-)

Re: Kinnerin rakennusprojekti jatkuu su 18.7.

Lähetetty: 05 Syys 2010, 09:06
Kirjoittaja jviirret
ajou kirjoitti: Penkin taakse jää aika mukavasti tavaratilaa! Näyttää tällä hetkellä aika raskaalta, ja sitä se tietysti onkin, mutta ajettava siitä kuitenkin tulee, ja kaikki kuvissa näkyvät puuosathan jäävät pois lopullisesta. Lasikuidun paino on n. 5 kg neliöltä.


Pitipä lueskella tämäkin aihe kokonaan uudelleen läpi jä silmä tökkäsi tuohon 5kg/m2 :shock: En virallista ja tarkkaa taulukkoa löytänyt valmiista lasikuiduista, mutta joku näppituntuma on että painaisia millin paksuisena 1,2kg/m2, eli meinaat käyttää noin 4mm materiaali vahvuutta? Eikö se ole vähän liikaa kun ajoneuvossa on kuitenkin kantava runko? Takakyljet on suurin syy neliömäärään, niihinhän menee 1m2/kylki. Jos ne tekis ohuemmaksi?
Neliöitä tähän menenee 3-4(Arvioituna jos korkeus 1m, pituus 2m ja leveys 70cm + takalokasuoja 0,5m2), eli 5kg/m2 painolla pelkkää lasikuitua 15-20kg.

Jukka

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 05 Syys 2010, 11:42
Kirjoittaja irakas
Mielenkiintoinen projekti ja hyvän näköinen! :mrgreen:

Sähkömoottorilla varustettuna painolle voi antaa paljon anteeksi, mutta kyllä minustakin 4 mm lasikuitukuori (Mikäli ymmärsin oikein?) on aika painava. Eikö nykypäivinä kannattaisi tehdä hiilikuidusta.

Onko tuo oviaukko molemmin puolin? Toiselle puolellehan voisi tehdä pelkän ikkunan. En usko, että sivutuulen vaikutus on suurempi kuin saavutettu etu. :roll:

Sakari

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 05 Syys 2010, 12:03
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Sähkömoottorilla varustettuna painolle voi antaa paljon anteeksi,


Joo, jos ajatellaan pelkkää etenemistä. Mutta jos pyörä painaa sähköapuineen 60kg ja kuski tavaroineen 100kg, niin alkaa olla jo kestävyys kysymyskin, kaarrenopeuksia syytä rajoittaa ettei vanteet hajoa. Kuvista päätellen kate ja akku siirtää painopistettä taemmas ja ylemmäs, joka taas lisää kaatumisherkkyyttä. Ja kyllä kai paino lyhentää sähköavun toimintasädettäkin?
Tässä tapauksessa tosin kuski ei tainnut painaa likikään 100kg, edes varusteineen?

Jukka

Re: Kinnerin rakennusprojekti alkaa

Lähetetty: 05 Syys 2010, 12:40
Kirjoittaja irakas
Jooo, kyllä kaikki ylimääräinen paino, jonka voi poistaa, on hyvä asia.

Tuosta sivutuulen vaikutuksesta voisi kysyä esim Leitra-ajajalta Heikki Matilaiselta. Ajellessa sivutuulta on vain vähäiseltä osin, mutta, jos on sade ja sivutuuli, on toisen puolen suojauksesta jo suuri apu. :)

Sakari