Projekti vaiheessa

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 26 Heinä 2010, 10:21

Projekti Python 2 on jämähtänyt vaiheeseen, mutta yksi sen harhapoluista tuotti putkirunkoisen, remmi-ja kumiköysijoustetun penkin. Remmitys apinoi Sakarin esittämää ideaa, mutta toteutus poikkeaa - eikä suinkaan edukseen. Tarkoitus oli kuitenkin hyödyntää täysimääräisesti ikivanhan lepolassen putkistoa, eikä siihen sopinut pultata kätevää vanerilistaa.

Kuvista ilmenee penkin rakenne ja kiinnitys. Kun kumiköysi oli pujotettu runkoputkia 'kiertäviin' nauhalenkkeihin, piti kumiköyden lenkitys tasata putkenpätkillä. Käytetty lenkkikiinnitys puree niin tiukasti, että ellei tuota alkuvarausta suoriteta, niin kumiköysi ei enää asetu kunnolla. Kun nauhat on pujotettu, kireyksiä voi alkaa hiljalleen asettelemaan - eikä ole ihan helppoa sittenkään. Työn voi tosin tehdä pienemmissä pätkissäkin. Pitää vaan hirttää kumiköysi 3-4 lenkksun välein ja kiristää remmit siltä osin. Kun kiristys on suoritettu, lukitaan saavutus järeillä 'pyykkipojilla' ja viritellään seuraava 3-4 väliä. Kyllä se ajalla ja kärsivällisyydellä onnistuu.

Remmit olivat halpahallien 'kuormaliinoja'. Tummempien mukana tuli myös solkia, jollaisella keltaisten remmien päät on kiristyksen jälkeen lukittu yhteen.

Vaikka penkki kuului Python 2 projektiin, se oli siihen susi jo ennen syntymäänsä. Mutta koska se oli jo melkein kasassa, päätin kokeilla sitä vanhempaan pythoniini. Heti ilmeni kaksi ongelmaa.

Penkin etureuna oli niin alhaalla, että ohjausakseli otti siihen kiinni: penkki jäi 7cm liian taakse. Pitää pistää penkistä putki poikki ja hitsata korotusmutka.

Lisäksi penkin alla oleva kiinnityskaari on ilmeisesti turhan matala. 6cm vara ei riitä, vaan persusta lepää kevyesti kiinnikkeellä. Asia voisi korjaantua remmien kiristykselläkin, mutta mieluummin taidan siihenkin hitsata korotusta. Muuten penkki tuntui mitoituksiltaan suhteellisen onnistuneelta.

Istuessa sivuputkien ja ahterin väliin jää molemmin puolin pari senttiä. Sen voisi ehkä vielä puolittaakin?

Yläosa on kapeampi ja sieltä löytyy tukevaa otetta hartiaseudulle. Tuota hiukan jännitin, mutta hyvin sekin tuntui istuvan. jonkun tyynyn voisi tehdä. Ajoasento on nyt sellainen, ettei niskatukea tunnu kaipaavan.

Testiajo:
Penkki oli siis liian takana. Yletyin juuri ja juuri polkemaan 'normaaleissa' käännöksissä. Minkäänlaisiin ketteryystesteihin ei rohkeus lyhyen ajorupeaman aikana riittänyt.

Mietin mistä johtui. Penkki oli hiukan enemmän selällään, kuin tuttu entinen. Istuin muutaman sentin alempana kuin ennen. Nuo varmasti vaikuttivat, mutta myös etäämpänä olevien poljinten suhteelliset 'radat' olivat muuttuneet. Pythonia ei poljeta kuten jäykkärunkoista pyörää voi polkea, vaan siinä kaiken on oltava tasapainossa. Muuten python ottaa poljennan ohjausliikkeeksi ja alkaa vaappua. Pienellä harjoituksella olisi taito ilmeisesti kohentunut. Tulipahan samalla todettua, ettei 24" suurempaa etupyärää kannata itselleen rakentaa, ei ainakaan, ellei samalla lyhennä kampia.

Onneakin oli mukana. Vanhan kiinteän penkin kiinnitys oli niin päreinä, että ei aikaakaan, kun se olisi jossain tiukassa paikassa revennyt lopullisesti irti - ja kenties lehti olisi saanut uutisoitavaa.

Nyt viisastuneena: olihan se putki hiukan hepponen. Normaalissa pappa-ajossa se olisi kenties kestänytkin, mutta olen harjoitellut pyörälläni juuri niitä pahoja paikkoja: jyrkkiä väistöjä, tiukkoja kahdeksikkoja, jne. Ainakin minun ajotekniikallani ne tuottavat penkkiin väkeviä vääntöjä. Varsinkin, jos väistön jälkeen tulee nopea oikaisu. Siinä penkki ja kiinnitykset valittavat.


Python 2:n pitää nyt joka tapauksessa väsätä uusi penkki.
Liitteet
Uusi penkki.jpg
Valkoiset narut ovat poistamatta. Nillä estettiin tekovaiheessa kumiköyden luistaminen.
Uusi penkki.jpg (35.39 KiB) Katsottu 4662 kertaa
Alakaari.JPG
Kiinnitys ja liian matalaksi osoittautunut kaari. Varmaan pitää tuota kiinnitstäkin tukevoittaa.
Solki.jpg
Kuormahihnojen mukana tullut solki, joka nyt sitoo remmien päät istuimen alla yhteen. Sillä on kätevähkö säätää remmien pituutta/kireyttä.
Solki.jpg (22.05 KiB) Katsottu 4662 kertaa
Vanha risa.jpg
Näin vähällä oli, ettei mitään pahempaa päässyt tapahtumaan.
Vanha risa.jpg (30.3 KiB) Katsottu 4662 kertaa

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja PW » 26 Heinä 2010, 10:32

Miten tuo penkin kiinnitys on noin kulahtanut ? Onko se päässyt liikkumaan ?

Petri W
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja propel » 28 Heinä 2010, 22:34

Yllättävän hankalaa on tehdä Pythoniin penkki näköjään muillakin.
Mikä tuossa lasikuitupenkissä oli huonoa kun remmipenkkiä aloit kokeilemaan?
Mulla menee selkä usein aika pyöreäksi ja sitten jalkojen kevitys aiheuttaa että pers on kovilla mutta asentoa saa hieman vaihdeltua pystympi/makaavampi.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 28 Heinä 2010, 23:35

propel kirjoitti:Mikä tuossa lasikuitupenkissä oli huonoa kun remmipenkkiä aloit kokeilemaan?


Ei tuossa

Kuva

penkissä oikeastaan mitään isompaa vikaa ole, ajossa on tälläkin hetkellä. Varsinkin tukevuus ja istuvuus ovat kiitettävällä tasolla; tuntee olevansa yhtä pyöränsä kanssa. Istuin saisi olla hiukan leveämpi. Nyt saattaa parinkymmenen kilsan jälkeen vaatia jaloittelua. Ei kuitenkaan aina, josta olen ajatellut, että siinäkin on joku kuormitustekijä tai istuma-asento osaltaan vaikuttamassa? (Penkki on melko pysty n. 45 ast)

Kuvan peruspenkin lisäksi käytössä on istuintyyny, siirrettävä ristiselkätyyny ja hartioiden kohdalla vähäinen pehmike. Omakohtaisesti olen kokenut, että ketterä pythonpenkki saisi olla istuimeltaan leveähkö, mutta lapaluiden kohdalta jo huomattavasti kapeampi (tuossa yläosa on hyvä). Tuntuu, että pystyy tiukoissa kaarteissa paremmin roikkumaan syrjissä. Itse olen huomannut jotenkin 'roikkuvani' selkänojan sisäkaarteen - alemman reunan - puolella. Tuntuu ihmeelliseltä, mutta niin vaan on. Tuo tietysti vain rajummissa käänteissä, normaali kruisailu sujuu leppoisasti istuen.

Remmipenkki piti tulla 2-projektiin, mutta kun aika ajoi ohi, ajattelin kuitenkin testata penkkiä. Tavoitteena oli hiukan lepotuolimaisempi tuntuma.

Mulla menee selkä usein aika pyöreäksi ja sitten jalkojen kevitys aiheuttaa että pers on kovilla mutta asentoa saa hieman vaihdeltua pystympi/makaavampi.


Olen ihmetellyt, että miten ristiselkä noihin remmeihin tottuu. Itse kaipaan endottomasti oikeaan kohtaan kohottavaa täytettä, muuten tuleen selkään kipu.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 28 Heinä 2010, 23:42

PW kirjoitti:Miten tuo penkin kiinnitys on noin kulahtanut ? Onko se päässyt liikkumaan ?


Periaatteessa liitos ei ole liikkunut, mutta ilmeisesti penkin yläkiinnitys/-rakenne on joustanut hiukan. Raju käyttö on hiljalleen murtanut 1mm seinämävahvuisen putken päreiksi. Siittä oli lohjennut paloja ja oli viittä vailla kokonaan halki.

Nyt putki on 2mm seinällä ja yläkiinnityskin tehty asiallisemmin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9009
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja jori » 29 Heinä 2010, 00:18

Joutilas kirjoitti:Olen ihmetellyt, että miten ristiselkä noihin remmeihin tottuu. Itse kaipaan endottomasti oikeaan kohtaan kohottavaa täytettä, muuten tuleen selkään kipu.

Viinin hanapakkauksen sisäpussista saa mainion, kevyen ja pumpulla säädettävän, ristiselän tuen. Nojanallella sellainen taisi jo ollakin edellisessä pyörässään.

Jori
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja propel » 29 Heinä 2010, 11:46

Olisiko tarkempaa ohjetta miten tuon lasikuitupenkin valmistit? Tuo mun nykyinen penkki ei totta puhuen ole mikään selkävaivaisen taivas.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 30 Heinä 2010, 19:56

Paikallislehden toimittaja käväisi kylässä. Lehdessä oli tilaa kuvalle ja pienelle kommentoinnille ja olivat päättäneet täyttää sen paikkakunnalla nähdyllä matalalla pyörällä.

Hauska tilanne. Toimittajalla ei ollut nojapyöristä oikeastaan mitään käsitystä. Muutaman oli ohimennen joskus nähnyt ja oletti, että kaikki ovat samanlaisia. Kerroin, että python on oikeastaan epäkaupallinen kummajainen nojapyöräavaruuden laidoilla. Hetken rupateltuamme lehti-ihminen kysyi jotenkin, että kun tämä on python, niin mitenkä nojapyörä eroaa... Kerroin, että ei voi puhua nojapyörästä, vaan nojapyöristä, että niitä on kymmeniä variaatioita korkeuden, pyörämäärän, etu-/takavedon, ylä-/alaohjauksen, selkänojan kaltevuuden, varustelutason, jne. mukaan.

Hän ihmetteli nojapyörämaailman moninaisuutta, minä sitä, miten hän saa muistiinpanoistaan kursittua juttunsa kokoon. Aika näyttää. :)

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja propel » 30 Heinä 2010, 23:00

Joutilas kirjoitti:Hän ihmetteli nojapyörämaailman moninaisuutta, minä sitä, miten hän saa muistiinpanoistaan kursittua juttunsa kokoon. Aika näyttää. :)


Tää nyt jaksaa naurattaa, aivan huippu tilanne :D On siinä maailmat kohdanneet... Olis kiva nähdä mimmonen juttu tästä tekeytyi loppujen lopuksi!

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 30 Heinä 2010, 23:33

propel kirjoitti:Olisiko tarkempaa ohjetta miten tuon lasikuitupenkin valmistit?


Näppärintä voisi olla väsätä vaneripenkki, vaikka tyyppi Viirret. Pääsee helpommalla ja materiaaalit ovat terveellisempiä.

Oman lasikuitupenkkini tein vaikeamman kautta.

Ensin pulttasin pythoniin ylinnä näkyvän harmaan vähän-siinepäin-penkin. Sen päälle liimailin pahvilaatikoista saatua aaltopahvia, josta viiltelin mattoveitsellä kerroksia pois niin että siinä oli itseninäköinen ja kokoinen istuinkuoppa. Kuoppa oli pythonissa oikealla paikalla, joten istuin ja poljintuntumaa pääsi koko ajan tunnustelemaan.

Pienen lisämuotoilun ja fiksauksen jälkeen laminoin kuppiin lasikuitumatosta polyesterihartsilla alempana näkyvän omakuvan.

Omakuvan ulkopintaan tein vielä muutamia muotokorjauksia, vahvistusvekkejä ja kiinnitysten upotuksia. Kuvan muotti ei ole enää ihan timmissä. :)

Varsinaisen penkin laminoin 160g rovingista (?) epoksihartsilla. Menetelmä oli sama, jota käytetään mm. rimakanoottien laminoinnissa. Siten saa suhteellisen tiiviin rakenteen.

Parin kerroksen jälkeen liimasin laminaatin päälle jostakin epoksiakestävästä kuplamuovista vahvistuslistojen ytimet.
Muotoiltujen ytimien päälle laminoin taas sopivat kerrokset samaista rovingia.

Olen hukannut kuvasarjan, enkä tarkkaan muista kerroksien määrääkään. Kerrosmäärät vaihtelevat paikan mukaan.

Selkänojan paksuus on n. 2mm, ulkoreunan n. 3mm. Kiinityskohdat ja tukirakenteen ovat hiukan tukevampia.

Tuossa vaiheessa paino oli ihan kohtuullinen. Myöhemmin sitä tuli lisää mm, sivuilla olevista tarvikelenkeistä.

Vaikka malli oli omien mittojen mukaan tehty ja paikallaan tunteja koeistuttu - pyörä oli olohuoneessa tv-tuolinani - se ei silti ollut täysin ajokelpoinen. Vaikka penkissä paikallaan pystyi istumaan pitkään, niin ajossa alkoi tuntua selvää kirkonpenkkipakotusata pakaroissa. Sitä olen poistanut sopivalla istuintyynyllä. Ilmeisesti tein alaosasta hiukan liian soukan.

Kuva
Liitteet
muotit.jpg

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja propel » 31 Heinä 2010, 23:51

Joo-o... Tohon se olis mullakin mennyt muodon kopioimisen osalta. Kova homma, eikä takeita tuloksesta. Eihän tuo siis ihan suteen tuokaan mennyt, mutta... Lasikuitu taitaa kyllä hävitä vaneriselle, eikös vaneria pysty uudelleentaivuttamaan kuuman veden kanssa?
No, helpotti kun kakkospenkki osoittautui hyväksi, sillä mennään "jonkun aikaa" :)

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 01 Elo 2010, 04:39

propel kirjoitti:Eihän tuo siis ihan suteen tuokaan mennyt, mutta... Lasikuitu taitaa kyllä hävitä vaneriselle


Jos penkillä on poljettu 3000km, niin ei se täysi susi voi olla. :D Vanerista olisin ilmeisesti kokeillut itsekin, mutta kun vaneria ei ollut ja kuidut ja hartsit löytyivät valmiina tallin nurkasta. Lisäksi kiinnosti se, että kuidulla sai helposti luotua jäykkyyttäkin lisääviä 'pallo'- ja 'kourupintoja'.

Näissä harrastepuuhissa kun viehättää osaltaan myös se, että voi kokeilla erilaisia materiaaleja ja menetelmiä.

eikös vaneria pysty uudelleentaivuttamaan kuuman veden kanssa?


Mitään kuumavesiä ei tarvita. Penkki tehdään laminoimalla useampia ohuita vanereita päällekkäin haluttuun muotoon. Siinä kerrokset asettuvat oikeisiin mittoihinsa ja lukittuvat luonnostaan oikean muotoisiksi. Liiman kuivuttua tuote on materiaalista, kerroksien lukumäärästä (mitä useampia kerroksia sitä vähemmän valmiiseen tuotteeseen jää oikaisevia jännityksiä) ja kerroksien yhteispaksuudesta riippuen enemmän tai vähemmän mallinsa mukainen.

Tälläkin foorumilla ainakin jviirret on kertonut vaneripenkkiprojekteistaan.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 14 Elo 2010, 00:03

Vanhapython on tähän asti ollut pelkkä pyörä, mutta nyt tuli aika varustaa se laukkuparilla.
Muutaman illan pähkäilyn ja neulomisen tuloksena syntyivät protot, joista opin monta juttua, miten ei pidä tehdä. No, sehän on protojen tarkoituskin.

Aamusella , jos säät lähtöhetkellä sallivat, python pukataan pisimmälle päivätaipaleelleen, jonka tavoite on 140km:n (+ eksymiset) päässä Tampereen Hervannassa.

Lähden taas entiseen tapaan vaan poljeskelemaan; ei turhia suorituspaineita. Mukaani otan hiukan evästä ja juotavaa ostellaan tarpeen ja tarjonnan mukaan matkanvarrelta. Ennemminkin on vastaavia taipaleita vedetty pelkillä banaaneilla ja omenilla.

En ota mukkaan myöskään työkaluja, mihinpä niitä tarvitsisi. :)
Jos ongelmia syntyy, soitetaan paremmalle puoliskolle, ja tilataan auto paikalle. Tuo hyvä puoli toimivassa parisuhteessa on. ;)

Katsotaan miten käy. Toistaiseksi sääennusteet ovat olleet jotenkin suopeita...
Liitteet
Protolaukut.jpg
Protolaukut.jpg (24.53 KiB) Katsottu 4434 kertaa

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 14 Elo 2010, 21:18

Laukut toimivat hyvin, ja pyöräkin tuli särkymättä Hervantaan, vaikka vähän raksuikin. Ongelmaksi muodostui nyt se, että tavaraa kertyi mukaan turhan paljon - kun kerran tilaa oli.

Googlen reitityksen kanssa oli ihmettelemistä. Oma vika sekin; ei koneelle saisi antaa liikaa valtaa. Jos pyytää kävelyreitin, niin kannattaa tarkistaa, millaiselle tielle se oikeasti ohjaa.

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 21:07

Re: Projekti vaiheessa

ViestiKirjoittaja Joutilas » 23 Elo 2010, 17:08

Pythoni sai uuden satularepun. Tai protohan tuokin on, saumaa ja lappua ristissä joka suuntaan, mutta tuntuu toimivan.

Väli on melko 'haastava' ja pakkauksesta tulee pakostakin kaksipuolinen. Turvaviirikin pitää vielä sovittaa tuohon takalokarin ja pussin väliin.
Liitteet
Satulareppu 2.jpg
Satulareppu 2.jpg (38.17 KiB) Katsottu 4337 kertaa


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa