p300 - ajopäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3761
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Kesä 2012, 17:07

Tuli tässä sellainen hullu idea että voisko jotenkin ne vaihdevivut ja jarrukahvat olla ihan virtuaalisesti. Kun loppujen lopuksi ohjaus suoritetaan käsin. :wink: :wink: :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9020
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja jori » 11 Kesä 2012, 17:14

Nojanalle kirjoitti:Tuli tässä sellainen hullu idea että voisko jotenkin ne vaihdevivut ja jarrukahvat olla ihan virtuaalisesti. Kun loppujen lopuksi ohjaus suoritetaan käsin. :wink: :wink: :wink:
Tarkoitatko ikäänkuin pihtejä tai saksimaisia välineitä jarrujen ja vaihteiden käyttämiseksi käsiin vapaasti vaijereiden päihin. Voisi ehkä toimiakin, mutta jokin paikka niille pitäisi olla, mihin laskean ne karttaa luikiessaan ja ja pullakahveja nauttiessaan ajon aikana. :D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3761
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Kesä 2012, 17:21

No Jori , en ihan tuota. Mutta miksi kiinittää ohjaustankoa mihinkään kiini. Miksei se voisi maata pallon päällä kuin peliohjain , sieltä vaan lähtis kaapelit nippuna ja jakaantuis sit kukin käyttökohteeseensa. :!: :!: :!:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9020
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja jori » 11 Kesä 2012, 17:50

OK, tarkoitit siis keskitettyä ohjainta, ei jokaista toimintoa erikseen. Sama ongelma tuossakin. Pitäisi olla jokin paikka tuolle peliohjaimelle siksi aikaa, jotta saa ne pullahahvit juotua. Toinen käsi tarvitaan kastamaan pullaa ja toinen kallistamaan kuppia.
Saisikohan noita muutettua sähköisiksi. Kaveri väitteli kaivinkoneen ohjauksen muuttamisesta radioteitse kauko-ohjatuksi. Käyttivät pleikkarin ohjainta ja saivat kaivinkoneen toimimaan jopa osin paremmin, kuin koneen sisältä varsinaisilla ohjaimilla.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

propel
Viestit: 128
Liittynyt: 03 Touko 2010, 20:37
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja propel » 11 Kesä 2012, 19:58

jori kirjoitti: Kysymys kaikille pythonisteille: Liikutatko ohjatessasi mielestäsi jalkoja menosuuntaan, vai takapuolta vastakkaiseen?

Hitaassa vauhdissa käännän roimasti jalkoja, nopeammassa alkaa mennä enemmän koko kropan kanssa sumplimiseksi ja isoimmalla vaihteella herkästi hanurilla :D
Komppaan tuota jviirretin käsien asentoa, mullakin kahvat penkin alla tai oikeastaan istuinosassa kiinni. Luontevan tuntuinen, myös kädet ristissä tai puuskassa rinnalla, ja kaikenlainen puhelimen tai kameran käyttely on hyvin helppoa, ei vaikuta ajoon. Sama fiilis kuin jos opettelee toisella kädellä silittämään ja toisella samalla taputtamaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja tavasti » 12 Kesä 2012, 13:08

jori kirjoitti:Pitäisi olla jokin paikka tuolle peliohjaimelle siksi aikaa, jotta saa ne pullahahvit juotua. Toinen käsi tarvitaan kastamaan pullaa ja toinen kallistamaan kuppia.

Pastorilla on kyllä potentiaalisesti hyvät mahdollisuudet lyödä meidät muut Nokialla, kun ei tarvi syömisen ja kahvitauon takia olla pysähdyksissä. Kunhan kevennystauot pitää ettei suoraan radalle lirittele...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3625
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja mhelander » 12 Kesä 2012, 14:42

tavasti kirjoitti:Pastorilla on kyllä potentiaalisesti hyvät mahdollisuudet lyödä meidät muut Nokialla, kun ei tarvi syömisen ja kahvitauon takia olla pysähdyksissä. Kunhan kevennystauot pitää ettei suoraan radalle lirittele...


Ja tuohonkin löytyy konstit jos niikseen tulee... se onko moisessa järkeä on sitten toinen kysymys. Ehkä jos yrittää ennätyksiä streamlinerilla josta ulos pääseminen tauoilla on vaikeempaa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja tavasti » 12 Kesä 2012, 14:43

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:Pastorilla on kyllä potentiaalisesti hyvät mahdollisuudet lyödä meidät muut Nokialla, kun ei tarvi syömisen ja kahvitauon takia olla pysähdyksissä. Kunhan kevennystauot pitää ettei suoraan radalle lirittele...


Ja tuohonkin löytyy konstit jos niikseen tulee... se onko moisessa järkeä on sitten toinen kysymys. Ehkä jos yrittää ennätyksiä streamlinerilla josta ulos pääseminen tauoilla on vaikeempaa.

No, noin oikeasti itse ainakin aion hiukan noista pyörän päältä jaloilleni useamminkin kuin pitää syödä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Pastori » 13 Kesä 2012, 07:48

Mulla on noi lenkkikeskarit ja matkat tällä hetkellä sitä luokkaa että mun asettamat tavoitteet tuntuu hiukan kaukaisilta. Ei kannata siis pelätä. Jos nyt jonkun uhoamisen jättäisi jäljelle, niin kyllä mä kusitaukoja lupaan pitää. Siihenhän on erikseen se virallinen varikkoaluekin siinä alamäessä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Pastori » 13 Kesä 2012, 14:59

Pikkainen rako osui päivässä kohille ja otin pyörän autosta (jemmasin sen autoon aamulla kun aavistin tämän) ja kurvailin hetken. Vähän jänskäsin kun oli lasten lomaretki juuri takana ja monen päivän treenitauko.

Uutuutena otin sandaalit jalkaa ja tumppasin ne lukkoihin kiinni ja menoksi. Hyvin sai lukot kiinni ja kyllähän se polkemista helpotti oitis. Kurvailin vartin ja palasin autolle. Ei keskeytyksiä tai kaatumisia. Kiva ylläri. Pohdin ajellessa tuota kääntämistä ja kyllä se niin menee että hartioilla on sama merkitys kuin jaloilla. Samalla kun kinttua kääntää, niin hartiaa tulee painettua penkkiin kiinni.

Liikkeelle lähteminen on helpottunut. Enää ei tarvitse tukevaa käsien maassa pitämistä vaan toinen jalka vaan polkimeen ja polkaisu - sitten toinen kinttu mukaan ja eikun menoksi. Usko siis vahvistui. Mutta varmuuden vuoksi laitan seuraavalle lenkille kuiteskin pitkät housut jalkaan, hirvitti säihkysäärieni puolesta vielä niin kovasti. Lisätavoitteena on vaihteensiirtimen asennus paikoilleen.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Pastori » 23 Kesä 2012, 19:25

No niin. Pitkästä aikaa raporttia. Kaaduin niin kivasti juuri hetki sitten että saatte tommoisen taidekuvan iloksenne. Vasemmassa kyljessä nirhaumia, nilkassa ja tässä kuva-aiheen kyynärpäässä. Kaatumisen aiheutti alamäen vauhti, suojatien ylitys risteyksessä jossa oli 90 asteen mutka samalla oikealle. Hyvin meni siihen kurviin asti, käänsin liikaa ja korjasin sitten liikaa ja muksis kyljelleen.

bloody_midsummer.jpg
bloody_midsummer.jpg (223.36 KiB) Katsottu 2557 kertaa


Ylesinfona semmoista että olen pyrkinyt päivittäin ajelemaan noin 30 minsaa. Se tuntuu edelleen sopivalta määrältä. Senverran jännitteitä vielä kehossa että tuo riittää. Kevyen liikenteen väylää liikuskelen ja käyn sitten tuolla aiemmin mainitun koulun pihalla käännöksiä treenailemassa. Vastaantulijoita osaan väistää väylän reunaan - hidaste-esteet ylittyvät asiallisesti. Vaihteisto toimii nykyään ja vauhti on hiukan kovempaa ja ajolinja suorempi. Kyllähän se toki melkoista soutamista hetkittäin on. Ylämäet menee iisisti, alamäet kauhistuttaa - niitä pitää treenata ihan oikeasti.

Uskon tähän vielä toistaiseksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9020
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja jori » 25 Kesä 2012, 11:10

Otan osaa - ja niin on ottanut asfalttikin sinusta. Vaimon veljenpojallakin oli myös tuommoiset. Oli kovasti juhannuksena ylpeä jäljistä, vaikka kaatuminen selvästi harmitti. Tee sinäkin niin.

Alamäessä, ja ainakin töyssypaikoissa, takapuolta kevennetään nousemalla osittain lapaluiden ja polkimien varaan, jolloin python muuttuukin yllättäen stabiiliksi, ainakin mekanismin mielessä. Ei sitä takapuolta kokonaan tarvitse irrottaa istuimesta, mutta pakaraläskin painetta kevennetään. Mitä löyhempi kytkös takapuolella on istuimeen ja sitä kautta niveleen, sitä stabiilimpi systeemi. -Ai niin, eihän sinulla enää ole pakaraläskiä, joudut nostamaan kokonaan irti. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Pastori » 25 Kesä 2012, 15:28

Juu. Stabiloituminen selkiää treenien alussa hyvinkin nopsaan. NImenomaan kinttujen jäykkä rentoutus :)

Teen toki kaikkeni että läskiä tulisi lisää. Juusto päivässä auttaa.

Yritin hienolla ruvella juuri keshuskella naapurin pojalle joka vaan tokaisi "mä näin jo".

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5971
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja Pastori » 28 Kesä 2012, 16:19

Eilen 25 kilsan lenkki. Tänään 30 kilsaa. Kyllä tää siis edistyy. Suljetulla alueella ja kohtuullisen tasaisella treenasin. Kiihdytyshuipuissa nyt enkat 35 kmh. Aika pitkiä pätkiä menee jo kohtuudella, sitte kun unhoittuu raapimaan niskaa tms. Kyyti on horjuvaa.

Nojaamisen ja hartioiden asennon merkitys ohjaamisessa on kyllä huomattava.

Nexusen vitosvaihde ei toimi. Vituttaa. Josko saisi sen Nojanallen lahjoituksen ensiviikolla alle. Toimis ehkä paremmin ja pyörän kokonaishinta alenisi kivasti :)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3039
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: p300 - ajoharjoittelua

ViestiKirjoittaja terppa » 28 Kesä 2012, 20:17

Hyvä kun kulkee ja alkaa sujumaan :wink:

Jos vain suinki kerkeet niin laittele kilometrejä kisasivulle niin saadaan Janakkalan ladun hiihtäjät pidettyä kiireisenä :)

Jossain vaiheessa elämää pythonilla ajo tarttee kyllä opetella, olisi siinä haastetta mutta jos oppisi niin tunne on varmaan aika mukava. Jos jollakulla on tarpeeton pythonin raato, runko tai koko peli niin kannattaa tarjota, saattasin ostaa pois kuleksimasta ja syyssateilla aloittaa asfaltti-ihottuman hankinnan :)
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa