Sivu 6/6

Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 20 Elo 2012, 12:04
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

En tiedä miten tuohon sun polvivaivaas, mutta ainakin itselle nuo rajusti ovaalit rattaat on mainiot. Ja jos on napavaihde (ja leveä ketju), niin tekeminen on vaivatonta, kun ei sitä 3 mm alumiinia tarvi ohennella hampaista.

Mittatarkkuuden kans sitten vastaavasti pitää olla tarkempi kun ei ole ketjunkiristäjää korjaamassa muotovirheistä johtuvia ketjun löystymisiä.

Mitenkähän se muuten menee, muuttuukohan se ketjun mitta ovaalin kanssa kierroksen aikana? Eipä ole tullut omasta katsottua että heiluuko kiristin...


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 20 Elo 2012, 12:05
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

En tiedä miten tuohon sun polvivaivaas, mutta ainakin itselle nuo rajusti ovaalit rattaat on mainiot. Ja jos on napavaihde (ja leveä ketju), niin tekeminen on vaivatonta, kun ei sitä 3 mm alumiinia tarvi ohennella hampaista.

Mittatarkkuuden kans sitten vastaavasti pitää olla tarkempi kun ei ole ketjunkiristäjää korjaamassa muotovirheistä johtuvia ketjun löystymisiä.

Jukka

Eksää ole Jukka huomannut että mulla on ketjunkiristäjä vaikkon napavaihde. Tein katsos epähuomiossa kelvottomat droptoutit ja piti paikata erillisellä kiristimellä :)


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 20 Elo 2012, 12:47
Kirjoittaja mhelander
tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mittatarkkuuden kans sitten vastaavasti pitää olla tarkempi kun ei ole ketjunkiristäjää korjaamassa muotovirheistä johtuvia ketjun löystymisiä.

Mitenkähän se muuten menee, muuttuukohan se ketjun mitta ovaalin kanssa kierroksen aikana? Eipä ole tullut omasta katsottua että heiluuko kiristin...

Jos ketju tulee ja lähtee about samassa kulmassa niin muotovirheet ei tuota ketjun mittavaihteluita kampikierroksen aikana. Ainakaan enempää kuin mitä ketjussa on heittoja. Mun molemmissa nojakeissa on ovaalit ja takavaihtaja ei jumppaa kierroksen aikana, jos ketju ei hölsky eli pompi paluupuolella ylös/alas (tai lowracerissa sivuttain).

Tuo ketjun pituus voi muuttua vain jos hammasluku muuttuisi, tai tuota epätarkkuutta olisi useita millejä. Ei ole todennäköistä jos ketju pysyy hampailla...


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 20 Elo 2012, 13:22
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:

Eksää ole Jukka huomannut että mulla on ketjunkiristäjä vaikkon napavaihde. Tein katsos epähuomiossa kelvottomat droptoutit ja piti paikata erillisellä kiristimellä :)

Onkos sulla kuitenkin jalkajarru?


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 20 Elo 2012, 15:39
Kirjoittaja Pastori
tavasti kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eksää ole Jukka huomannut että mulla on ketjunkiristäjä vaikkon napavaihde. Tein katsos epähuomiossa kelvottomat droptoutit ja piti paikata erillisellä kiristimellä :)

Onkos sulla kuitenkin jalkajarru?

Ei ole. Mulla on jarruton Nexus 8. Mulla on veejarru takana ja maantiejarru edessä.

Kuva

Seuraava vaihteisto on se 2 vaihteinen automaatti tai 3 vaihteinen torpedo. Molemmissa on jalkajarru.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 21 Elo 2012, 16:19
Kirjoittaja Pastori

Vi Vuong teki sitten oitis polvikeskustelun iloksi videon jossa hänen kinttunsa liike näkyy kätsysti.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 19 Marras 2012, 07:05
Kirjoittaja Pastori

Eilen ajelin pitkästä aikaa pythonilla kun vein sen pajalle. Aattelin purkaa ja maalata sen somaksi ensi kesää varten.

Ekat metrit oli vaikeita. Mutta ihmeekseni homma olikin niin selkäytimessä että siitä se vaan lähti. Olipa uskomattoman mukavaa. Rakkine kulki ihan helvetin kovaa verrattuna semitalvipystäriin jolla olen ajellut. Kyyti oli toki vähän röykkyistä, kun alla oli Marathon Slicksit ja tiet täynnä hiekoitussoraa.

Olin jo jossain vaiheessa polvivaivoja aatellut että hävitän koko paskan. Päätökseni koneen elämän jatkamisesta vahvistui.

Hieno ja elegantti kulkinehan toi python on.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 15 Huhti 2016, 21:01
Kirjoittaja Pastori

Kuva

Ekat kilsat ajettu vuoden 2016 evoluutiomallilla. Käsittämättömän hyvin se sieltä selkäytimestä löytyy. Menomatkalla huojunta oli ankaraa. Sakkausvaiheessa hädintuskin kevli riitti. Ajelin tuonne koulun pihalle reilun kilsan päähän. Siellä parkkiksella sitten vuodelta 2012 tuttua kiertely ja kaartelua. Erona tähän starttiin on se että uskaltaa ajella röykkyjen yli. Kahdet lipat vedin tulomatkalla kun rupesi ajatus karkailemaan. Sen verran erimallinen on tämä pyörä että kaatuessa lehtää suoraan perseelleen istumaan ajoradalle - johtuiskohan loivasta penkin kulmasta että on sopivassa lähtöasennossa. Mutta tulomatkalla pääsi jo aika suoraan. Lähteminen sujuu kivuttomasti. Laitan molemmat jalat valmiiksi lukkoihin ja liikkeella.

Kyssäri muille python-mbb kuskeille - kulkeeko teillä pyörä täysin suoraan. Mulla tuntuis inase kanttaavan vasuriin. Muistan tämän jo edellistä oppimisprosessista. Onkoha kyseessä pyörän ominaisuus vai polkemisen. Arvelisin polkemista - oikee kuiteskin on se vahvempi kinttu.

Enivei. Todella hauskaa.

EDIT: penkin kulman muutoksella ei tuntuis olevan juurikaan vaikutusta. Ajoasento on tässä kivempi. Oma keho on silleen kivassa asennossa että tuuli viuhoo lärviä. Ei tunnu muualla joten jalkojen takana kivasti on toi keskikeho.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 15 Huhti 2016, 21:14
Kirjoittaja PW

En vielä voi röyhistellä python-kuskin tittelillä mutt harjotellessa muistelen ett vasemmalle kääntyminen oli luontevampaa ja helpompaa.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 15 Huhti 2016, 22:15
Kirjoittaja jooseha

Mulla on symmetrinen kummallakin puolelle ja reunaviivan päällä ajaminen onnistuu :)


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 15 Huhti 2016, 23:08
Kirjoittaja jviirret

Reunaviivalla ei ajaminen ihan hitaassa vauhdissa onnistuisi, mutta kaljapullon korkin yli ajaa milloin vain.
Ei mulla pyrkinyt kääntymään sen kummemmin vasemmalle kuin oikeallekkaan, mutta vasemmalle kääntyminen oli paljon helpompaa.

Jukka


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 18:33
Kirjoittaja Pastori

Kävin tuossa toisen koulun pihalla kurvailemassa 45 minsaa. Tyttö oli sirkusharkoissa.

Siitä jatkui mihin viimeksi jäin. Ihan helevetin kivaa. Kyllä toi lyhyt ketjulinja tuntuu kivalta. Samoin noin 130 milliset kammet. Rakkine kulkee hienosti. Vielä kun löytää suoraan ajamisen herkkyyttä lisää niin pääsee baanalle. Kurvailu sujuu jo hyvin - toi varmaan kääntyisi pyörätiellä - suurinpiirtein.

Penkin kulma on tosiaan siitä kiva - että liikkeelle lähtö on todella helppoa kun saa molemmat jalat lukkoihin kiinni paikallaan ollessa.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 20:22
Kirjoittaja jori

Kaaduitko tänään?


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 17 Huhti 2016, 22:37
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Kaaduitko tänään?

Joo. Ajoin lumipenkkaan ja vauhti pyssäs.


Re: p300 - ajopäiväkirja

Lähetetty: 24 Huhti 2016, 18:53
Kirjoittaja Pastori

On ollut vähän paaston tuottaman henkisen vetelyyden vuoksi ajelut vähissä. Tunnin kävin kurvailemassa ja nyt alkaa sujua jo paremmin. Pääsin jo kevyen liikenteen väylälle ajelemaan - ensin tosin se normaali koulunpiha-harkka.

Semmoinen havainto tästä pyörästä - kun toi nojakulma on 10 astetta pienempi niin tuntuu että yläkropan painon siirtely vaikuttaa enemmän ohjaukseen. Jos muistellaan vanhaa keskustelua täällä - niin nyt tuntuu että ohjausta ei tarvi jaloilla juuri olleskaan, alamäissä ja tiukemmissa kaarteluissa. Mutta semmoinen perusohjaus tulee ihan lapaluita pikkaisen penkkiin painamalla.

Tästä tulee toki se ongelma että ylämäissä tuppaa vähän huojuttamaan kun sinkulalla joutuu vähän tuuppaamaan voimaa.

Muuten alkaa se kevyt pyöritysliike parantua jolla tämä rakkinen kulkee suoraan.

OIkein hienoa.

En kaatunut :)

Kerran tietä ylittäessä lähti kenkä irti polkimesta ja siinä oli kyllä tilastokaatuminen lähellä.