Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 14 Loka 2014, 17:32

Kiitos etukäteen, kävi miten kävi.
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 18 Loka 2014, 22:17

päivämäärä: 18.10.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4499

Olin lukenut juttuja että koirat eivät ymmärrä mikä vastaan tuleva nojapyöräilijä on, mutta tänään kävi ilmi, etteivät kissatkaan sitä osaa hahmottaa. Yksi veti itsensä niin pörheäksi kun ajoin ohi, että luulin sen käyvän päälle.
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 20 Loka 2014, 19:56

Virtuaalirahalle person sopulilauman työllistämisen jälkeen löytyi viimeinkin yksi liike jossa on SON aspan mielestä ihanteellisia pinnoja. BXMstore.eu siis.

Aloin miettimään onko pinnan värillä väliä ja löysin keskustelun jonka perusteella värillinen pinna olisi ehkä heikompi kuin metallinvärinen. Epäiltiin että anodisointi heikentää tai jotain sinne päin.

Eipä tuolla pinna-asialla ole enää niin tulipalokiire, koska tuli talvi.
Quest Carbon -2015

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3763
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 20 Loka 2014, 20:11

En siittä heikoudesta tierä , mutta niiden asentaminen on arkaa hommaa. Kun naarmut näkyy heti . Joku sanoo että täytyykö naarmuttaa. Itse kyllä käytän mielummin kirkaita . 8)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja Wacky » 20 Loka 2014, 20:35

Kirkkaat on hivenen kevyempi ainakin. Siksi itse käytän niitä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 21 Loka 2014, 17:57

Koetin päivällä ostaa pinnoja tuolta yllä mainitusta BMXstore.eu:sta. Pinnojen hinta ei ollut paha. 62,5 senttiä per 2/1,8/2 mm pinna, mutta olisi pitänyt ostaa vähintään 40 pinnan paketeissa ja hauskinta oli, että postimaksu oli 20 euroa! Etupyörän pinnojen hinnaksi olisi siis tullut yhteensä 70€. Jos olisin ostanut nuo niin en olisi uskaltanut kertoa siitä kellekään kun olisi pelottanut että minut nauretaan suohon :)

Otin eilen yhteyttä Powerfactoryyn, koska Sapim oli nimennyt heidät Suomen jämykseen kotisivuillaan. Sapim Race -pinnat siis ovat just sellaisia pinnoja mitä olen etsinytkin. PF ei kuitenkaan myy suoraan yksityisasiakkaille, ja en kehdannut ostaa tukkumäärää pinnoja.

Katselin muita Sapimin jämyjä, ja laitoin tiedustelusähköpostin seuraavien maiden liikkeisiin:

Ruotsiin
Norjaan
Englantiin
Alankomaihin
Saksaan
Ranskaan
Tšekkin
Slovakiaan
Ukrainaan
Puolaan
Italiaan
Sveitsiin
Espanjaan

Ranskasta vastattiin aika nopeasti, www.jpracingbike1.com -sivulla Sapim Race -pinnat ovat 65 snt / kpl, niitä voi tilata mielivaltaisen määrän ja postimaksut näyttäisivät olevan 40 pinnalle yhteensä 6,50 €. Koko tilaus olisi siis 32,50€. Koetan tilata noi illalla jahka pääsen töistä. Tosin saattaa venähtää huomisellekin kun pitää tarkistaa kuuluvatko nippelit mukaan, vai pitääkö ostaa erikseen. Vain Ranskasta ja Saksasta löytyi pinnoja. Muista maista ei löytynyt tai ei voinut myydä loppukuluttajalle EU-maahan.

Edit 22.10: metalliväriset 12mm polyax-nippelit tulevat mukana.
Viimeksi muokannut rutunen, 28 Loka 2014, 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 28 Loka 2014, 17:10

päivämäärä: 28.10.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4513

Otin Fuegosta kaikki mahdolliset nippusiteet irti. Tuosta muutama viikko sitten havaitusta hankaumasta päättelin, että pyörää ei ole suunniteltu niin, että vaijereita pitää kiinnittää runkoon mistään kohtaa nippusiteillä. Pahimmassa tapauksessa ne naarmuttavat runkoa.
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 30 Loka 2014, 23:10

päivämäärä: 30.10.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4537
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 03 Marras 2014, 03:31

päivämäärä: 02.11.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4572
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 05 Marras 2014, 01:06

päivämäärä: 04.11.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4610

15,3km työmatka tänään ja huomenna. Viime vuonna taisi matka kestää jotain 42-45 minuuttia. Nyt kesti meno 38min, paluu 40min. Pitkiä ylä- ja alamäkiä.

Sapim Race -pinnojen toimitukseen Ranskasta kesti halvimmalla toimitusmaksulla 6 päivää. Erinomainen aika! 11. tai 12. päivä pääsen testaamaan Edelux II:a.

Fuegosta tekisi mieli saada nopeampi. Ei ole ihan ajankohtaista vielä. Alan kuitenkin (taas) lueskelemaan ja kattelemaan miten tuosta jokapaikanhöyläpyörästä saisi työmatka/reissuajoon vierintä/ilmanvastukseltaan niin siedettävän kuin mahdollista. Osasarjoja ja kiekkoja ei maalaisjärjellä toinna päivittää nyt. Vaikka päivityksellä saisi ajokin painosta 3-4 kg pois, niin ei siinä ole järkeä jos kuskista voi saada pois 20kg. Priorisointia priorisointia. Häiritsee kun Nazcan sivuilla on kuva Fuegosta jossa on aerodynaaminen takakoppa. Kiinnostaisi hiukan, jos sillä saisi 5-10% ilmanvastuksesta pois. Joo, tää on se sama tunne mikä on kun haluaa vaihtaa moottoripyörän isompaan.

Pjotr320 lopetti bloggauksen tänään.
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 06 Marras 2014, 05:27

päivämäärä: 05.11.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4641
Quest Carbon -2015

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 07 Marras 2014, 17:14

päivämäärä: 07.11.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4652

Harjoittelua:

Otin Fuegon 20" etuvanteesta ennen töitä pinnat pois jotta pääsen väkertämään uusia kiinni dynamon kanssa. Kerkesin jo ensimmäiset kahdeksan pinnaa laittaa kiinni (32h). Tuntuu, että pinnat taipuisivat ihan hulluna jos navan laittaa kädellä suunnilleen vanteen keskilinjaan, johon se halutaan sijoittaa. Tiedättekö, onko tämä normaalia?

Käytin mallina valokuvaa omasta renkaasta entisillä pinnoilla:

Oppaana käytän tätä
Viimeksi muokannut rutunen, 08 Marras 2014, 01:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Quest Carbon -2015

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja Wacky » 07 Marras 2014, 17:59

Muistitko myös pyöräyttää napaa niin että pinnat lähtee "oikeaan" suuntaan jolloin ne ei tunnu niin pitkiltä.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

eemeli
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 961
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja eemeli » 07 Marras 2014, 19:54

Wackyn kanssa samoilla linjoilla. Jos pinnat aseteltu oikein. Pidä "kiekon" alkua sylissä navan levyjarrupuoli alaspäin ja kierrä napaa myötäpäivään niin navan pitäisi asettua suurinpiirtein vanteen keskelle. Toivottavasti meni oikein tuo ohje. Enkä sekoittanut ajatuksia. Itse kasannut noin kymmenkunta kiekkoa ja aina yhtä pihalla mitenkä pinnat pitäisi asettaa...

Mä katselin tuota kuvaa. Aloittelijan kysymys. Aika usein näkee näissä pienissä kiekoissa, että pinnaa ei pujoteta yhden ali vaan jätetään kaikkien kolmen päälle. Onkohan tuo konekasauksen perua? Onko tuolla ylipäätään mitään merkitystä?

Mangossa paukkunut pinnoja poikki säännöllisesti. Tänä kesänä ei ole mennyt yhtään pinnaa poikki kun kasasin etukiekot keväällä uudestaan niin, että menee yhden ali. Tosin kilometrejä ei taida kahtatonniakaan...
-Janne-

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 660
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

ViestiKirjoittaja rutunen » 07 Marras 2014, 20:45

eemeli kirjoitti:Wackyn kanssa samoilla linjoilla. Jos pinnat aseteltu oikein. Pidä "kiekon" alkua sylissä navan levyjarrupuoli alaspäin ja kierrä napaa myötäpäivään niin navan pitäisi asettua suurinpiirtein vanteen keskelle. Toivottavasti meni oikein tuo ohje. Enkä sekoittanut ajatuksia. Itse kasannut noin kymmenkunta kiekkoa ja aina yhtä pihalla mitenkä pinnat pitäisi asettaa...

Mä katselin tuota kuvaa. Aloittelijan kysymys. Aika usein näkee näissä pienissä kiekoissa, että pinnaa ei pujoteta yhden ali vaan jätetään kaikkien kolmen päälle. Onkohan tuo konekasauksen perua? Onko tuolla ylipäätään mitään merkitystä?

Mangossa paukkunut pinnoja poikki säännöllisesti. Tänä kesänä ei ole mennyt yhtään pinnaa poikki kun kasasin etukiekot keväällä uudestaan niin, että menee yhden ali. Tosin kilometrejä ei taida kahtatonniakaan...


Jep, pyöräytin napaa, mutta tuntuu silti että pinnan ja navan kiinnityskohdassa ei ollut paljoa sivuttaiskaartumisvaraa, mikä johti siihen että ne joutuvat taipumaan tasaisesti koko pituudelta. Tuosta kuvan pinnoitustavasta sen verran että pinnat ovat olleet noin jo yli 5000 km eikä ole yhtään katkennut. Pois otettaessa aika moni oli kylläkin vääntynyt lievästi, mikä viittaa siihen että ne tosiaan ovat jatkuvasti taivuttuneina mitä ihmettelin alunperin. Aion kasata samalla tavalla kuin kuvassa kun kokemuksesta tiedän että hyvin on kestänyt. Rihtaus tosin liikkeessä koska ei penkkiä kotona ja mieluummin harjoittelen jollain halvalla kiekolla.

Kyseessä nyt siis Sapim Race - pinnat ja polyax 12mm nippelit.
Quest Carbon -2015


Palaa sivulle “Päiväkirjat”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa