Sivu 34/39

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Loka 2014, 10:19
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Mites ne nyt noin eroaa..

Öö, eroa reilusti alle prosentti, tuollainen erohan saattaa tulla jo mittauskertojen välillä. Ilmanpaine vaikuttaa, onko pyörän päällä kuormaa, onko alusta tasainen(rengas menee kuopista mutta mitta oikaisee ne). Vanteen leveys vaikuttaa myös, sama kumi leveämmällä vanteella on halkaisijaltaan suurempi kuin kapealla vanteella, paitsi jos vanteen leveys ylittää renkaan nimellispaksuuden(ei ole enää normaali tilanne).
Itse mittaan teräksisen rullamitan viertä pyörittämällä kaksi kierrosta ja puolitan tuloksen. Uusin mittauksen ainakin kerran ja jos eroa on niin kolmannen kerran.

Jukka


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Loka 2014, 11:37
Kirjoittaja jooseha

Kai se kehäpituus voi vaihdella paljonkin, koska renkaan korkeutta ei ole standartoitu. Eikä sitä pituutta saisi vakioitua edes standardi korkuisella renkaalla Jukan mainitsemista syistä.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Loka 2014, 16:32
Kirjoittaja Premnas

Ah ok, ajattelin ensin että jos vaikka istuu päälle niin vaikuttaako se mutta sitten aloin miettiä että ei kai :oops: . Eli parempi lienee vaan mitata joka kerta kehä vaikka vaihtaisi tilalle samanlaisen renkaan. Teräsrullamitta käytössä itelläkin, se ei veny yhtä paljon tai helposti kuin tuollanen nauhamitta jota ompeluhommissa käytetään.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Loka 2014, 17:31
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti:

Ah ok, ajattelin ensin että jos vaikka istuu päälle niin vaikuttaako se mutta sitten aloin miettiä että ei kai :oops: .

Vaikuttaa sekin, jos kumi painuu millin muuttuu halkaisija kaksi milliä jä ympärysmitta yli 6milliä. Kahden millin painauma tekee noin pienessä kiekossa jo sen prosentin virheen. Se on siis tosi pieni virhe, henkilöautossa se voi olla jopa 10% ja se on ihan normaalin rajoissa.

Jukka


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 12 Loka 2014, 13:11
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Ah ok, ajattelin ensin että jos vaikka istuu päälle niin vaikuttaako se mutta sitten aloin miettiä että ei kai :oops: .

Vaikuttaa sekin, jos kumi painuu millin muuttuu halkaisija kaksi milliä jä ympärysmitta yli 6milliä. Kahden millin painauma tekee noin pienessä kiekossa jo sen prosentin virheen. Se on siis tosi pieni virhe, henkilöautossa se voi olla jopa 10% ja se on ihan normaalin rajoissa.

Vaikuttaa, kuten Jukka sanoi, muttei ihan noin paljon. Renkaan vierintähalkaisija on vapaan säteen (halkaisijan) ja painuneen säteen välillä. Noiden säteiden ero on sitä suurempi, mitä suurenpi kuorma renkaalla ja mitä matalampi rengaspaine. Tuo säteiden ero tarkoittaa myös kehanopeuseroa, joka aiheuttaa valtaosan vierintävastuksesta.
https://www.tut.fi/ms/muo/vert/11_tyre_ ... radius.htm
https://www.tut.fi/ms/muo/vert/11_tyre_ ... g_tyre.htm

Pitää siis mitata kuorman kanssa, jotta oikeasti saa tarkkoja tuloksia.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 13 Loka 2014, 15:56
Kirjoittaja rutunen

Tuli tuossa viikonloppuna tehtyä harkittu moka, eli ostin Bilteman taittopyörän, ja 10km ajon jälkeen huomasin että se on liian pieni minulle, tai sitten minulla on liian pitkät jalat 175-senttiseksi. Halusin taittopyörän varapyöräksi, koska sen saa julkisiin mukaan käsimatkatavarana. No joka tapauksessa pistin sen myyntiin Toriin sillä välin kun kattelen löytyisikö siihen sopivaa satulaputkea. Jos putki löytyy, niin ei haittaa vaikka pyörä jäisi myymättä, pistän sitten 28" Kulkurin myyntiin ja ostan joskus paremmat osat (renkaat, lokasuojat) tohon taittopyörään. Järkeni sanoo, että satunnaiskäyttöön ei ehkä kannata ostaa Bromptonia+laukkua jos ei ole säännölliset tulot. Tunnepuolella taas voi olla eri juttu. Bromptonista kun olen saanut sen vaikutelman että se on taittopyörä joka on niin näppärä, että se käy päätoimisesta pyörästäkin.

Siitä, miten monta polkupyörää tulisi olla tai tarvitsee, saisi pitkän keskustelun ja siitä on jo muuallakin foorumilla juttua. Itse koetan pysyä kolmessa pyörässä. Jos ajaisin pystärillä nojakin sijaan niin kahdessa (päätoiminen kesä/talvirenkailla + varapyörä. Nyt on nojakki kesäksi, CF talveksi ja varapyörä).

Paremmalta tuo tuntui ajaa kuin odotin. Ei mikään huippu kuiteskaan, mutta kyljessä ei myöskään lue kissankokoisin kirjaimin BILTEMA.

Ihan pienellä lukee tosin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 13 Loka 2014, 21:10
Kirjoittaja ärjy

Minkä mittaista satulaputkea olisit vailla? Voisin vaikka koululla tekaista sopivan? Olen aikkarin puolella ammatinvaihdossa, jos vain on sopivaa materiaalia hyllyssä niin onnistuu.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 00:08
Kirjoittaja rutunen
ärjy kirjoitti:

Minkä mittaista satulaputkea olisit vailla? Voisin vaikka koululla tekaista sopivan? Olen aikkarin puolella ammatinvaihdossa, jos vain on sopivaa materiaalia hyllyssä niin onnistuu.

Hei, anteeksi että vastaus venähti. En päässyt mittailemaan putkea ennenkuin vasta nyt, miulla oli iltatöitä. Linkkaan tämän muillekin nähtäväksi jos joku miettii kans tuota halpaa taitettavaa ja eritoten sen satulaputkea. Jos tuollaisen osaat tehdä, mutta 600-610 mm pitkänä, niin se olisi täydellinen ja olisin kiinnostunut ostamaan sen. Laitellaan tuosta putkesta/hinnasta yms. vaikka YV:tä jos siulle passaa. Jännä kyllä että tällä tavalla saattoi löytyä ratkaisu pulmaan.

Putkessa pituudeksi on ilmoitettu 550 mm, mittasin 552 mm mittanauhalla.

Edit 14.10: Tuo musta teksti kuvassa tarkoittaa siis, että putken pitää upota väh. 120mm satulatuubiin, satulamastoon, seat tubeen, seat mastiin, mihin lie. Pikkutunneilla aivot suomensivat tuon satulaputkeksi. Valokuvassa oleva pää kiinnittyy satulaan.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 12:33
Kirjoittaja ajarmala
rutunen kirjoitti:

Hei, anteeksi että vastaus venähti. En päässyt mittailemaan putkea ennenkuin vasta nyt, miulla oli iltatöitä. Linkkaan tämän muillekin nähtäväksi jos joku miettii kans tuota halpaa taitettavaa ja eritoten sen satulaputkea. Jos tuollaisen osaat tehdä, mutta 600-610 mm pitkänä, niin se olisi täydellinen ja olisin kiinnostunut ostamaan sen. Laitellaan tuosta putkesta/hinnasta yms. vaikka YV:tä jos siulle passaa. Jännä kyllä että tällä tavalla saattoi löytyä ratkaisu pulmaan.

Putkessa pituudeksi on ilmoitettu 550 mm, mittasin 552 mm mittanauhalla.

Minulle kanssa! Ihan sama ongelma on täälläkin.

Pitäisi olla 60 mm pitempi putki eli 610 mm:n mittainen olisi passeli. Putken ulkohalkaisija on 29,4 mm ja sisähalkaisija 23 mm. Putken yläpää, jossa satula on kiinni, on ohuempaa putkea ulkohalkaisijaltaan n. 21 mm (vaikea mitata irrottamatta satulaa). Ohennetun putkiosuuden pituus on n. 35 mm.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 12:52
Kirjoittaja jviirret

Tuotahan saisi helposti jatkettua kun tökkäisi toisen saman vahvuisen satulaputken pätkän yläpäähän jatkoksi. Paksumpi pää menee ohuemman päälle, siihen vain sauma.
Tai näinhän tämä menisi täydellisessä maailmassa, tuo putki on tietenkin alumiinia :roll:

Jukka


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 12:52
Kirjoittaja jooseha

Onko tuossa joku moniosainen teleskooppisatulaputki, kun sisähalkaisija on tärkeä :?:


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 15:52
Kirjoittaja rutunen
jooseha kirjoitti:

Onko tuossa joku moniosainen teleskooppisatulaputki, kun sisähalkaisija on tärkeä :?:

Se on ihan vaan suora alumiiniputki. Toinen pää on kavennettu, kuten kuvassa. Tossa pyörässä ei terästä ole muualla kuin etuhaarukassa ja ohjauslaakerissa. Loput on alumiinia.

Niillä kenties mitataan jollain tavalla/kaavalla putken kestävyyttä jos tiedetään materiaali, vanhennusaste, seinämän paksuus, putken päässä killuvan ihmisen paino ja putken pituus? En tiedä. Mittasin varalta kun en ole metallimies.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 16:20
Kirjoittaja ärjy

Kävisiköhän tuohon teräsputki? Sen sit vaikka maalaisi? Tuommoisessa koossa tuo koulun alumiini on liian pehmyttä kamaa. Sitä teräsputkea on helppo supistaa toisesta päästä hydrauliliittimien puristimella. Alkuperäisestä koosta on menestyksekkäästi supistettu 15mm ilman ratkeamista. Minä huomenna tarkastan tuon materiaalin. Käyn sit vaikka kuusankoskelta hakemassa jos ei sopivaa löydy hyllystä.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 16:25
Kirjoittaja rutunen

päivämäärä: 14.10.2014
mittarilukema päivän lopussa (km): 4489

ärjy kirjoitti:

Kävisiköhän tuohon teräsputki? Sen sit vaikka maalaisi? Tuommoisessa koossa tuo koulun alumiini on liian pehmyttä kamaa. Sitä teräsputkea on helppo supistaa toisesta päästä hydrauliliittimien puristimella. Alkuperäisestä koosta on menestyksekkäästi supistettu 15mm ilman ratkeamista. Minä huomenna tarkastan tuon materiaalin. Käyn sit vaikka kuusankoskelta hakemassa jos ei sopivaa löydy hyllystä.

Ui, kiva juttu. maalaus varmasti auttaisi, mutta maali ropisee pian pois kun tuota putkea hinkkaa runkoputken sisällä edestakaisin. Siksi se voi olla epäkäytännöllistä.

Jatkan 20" lokareiden etsimistä. Tuolla pyörällä kun ajaa sateella niin rapa lentää satulaputkeen. Jos sitä siirtelee ylös ja alas likaisena paljon niin epäilen, että käyttöikä lyhynee. Sitten joutuu jo poraamaan pultille reiän, jotta satula pysyy oikealla korkeudella.

Edit klo 17.10: Nyt taisi löytyä lokarit. Tunnen itseni tyhmäksi kun sieltä todennäköisimmästä paikasta katsoin viimeisenä.

Fuegoon liittyen: poljin sateella töihin ja kerkesin työaikana kuivailla ketjuja kun salit olivat tyhjiä asiakkaista. Huomasin, että Fuego kerää ohjaustangon saranan alla olevaan kuoppaan hyvin tehokkaasti vettä, joka myös jää sinne. Tosi ikävä paikka kun etuhaarukan kiristyspultti jää sinne veden pinnan alle. Pitää jatkossa kuivata tuo aina tosi huolella jos joudun ajamaan sateella.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 14 Loka 2014, 17:06
Kirjoittaja ärjy

Olisihan sit vaihtoehto jos sen käyttäisi sähkösinkissä.. ei ainakaan ruostuisi. Tuon alumiini on siittä hankalaa kun sitä on niin paljon eri laatuja. Siihen satulaputkeen pitäisi olla jotain kovempaa laatua. Tämä seos mitä käsitellään on kuin tinaa. 50x50x10 lapun kääntää käsillä kieroks. Se ei toimisi penkissä pitkään. Teräs kestäisi mutta se tosissaan ottaa ruostetta nopeasti. Käy niitä bilteman putkia pari ja hitsuuta yhteen? Mut minä vielä katson ettei sinne varastoon olisi jäänyt erikoisempia putkia mistä saisi tehtyä. Ilmoitan huomenna löytyikö.