Sivu 36/39

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 08 Marras 2014, 00:48
Kirjoittaja rutunen

Valmis! Enää rihtaus puuttuu. Hirveä neuroosi että olikohan pinnojen pituudet nyt varmasti oikein molemmilla puolilla. Koetin laittaa pinnat niin samalla tavalla kuin alkuperäisessä kuin mahdollista, mutta koko ajan mietin että mokasinko jossakin. Pinnat eivät kosketa toisiaan missään kohtaa. Yritin etsiä eroavaisuuksia alkuperäisen kanssa mutta en löytänyt. Laitoin linkit kuvien sijaan ettei sivun lataamiseen menee turhaan aikaa.

Jos te, arvon lukija, huomaatte virheen niin kerrotteko minulle. Tiistaina pitäisi viedä kiekko liikkeeseen niin pääsee sit tänne kirjoittelemaan valosta.

Ennen
Jälkeen

Edit aamuviideltä: Kokeilin huvikseni rihdata vannetta hiukan äärimmäisen epätarkoilla rajoilla. Riippumatta ovatko pinnat olleet löysällä tai kireällä, niin vanne on epätasapainossa. Joka kerta kun pyörimisvauhti loppuu, niin vanne kääntyy saumakohta alaspäin. Hyvin häiritsevää. käsien varassa pyörittäessä en huomannut äärimmäistä soikeuttakaan. Sitäpaitsi jos se olisi soikea, niin luulisi molempien soikiopäiden painavan saman verran.

10min myöhemmin: jaa-a, pitäisi varmaan ruveta nukkumaan. Totta kai se on epätasapainossa kun tismalleen sauman vastapuolelta puuttuu palanen alumiinia. Kyseessä on nimittäin venttiilin aukko ja vanne on tarkoituksella epätasapainotettu, jotta se olisi venttiilin kanssa tasapainossa.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 08 Marras 2014, 06:18
Kirjoittaja Wacky

Ei näytä olevan pinnat laitettu oikein. Menee kolmen pinnan ali tai yli, kun pitäisi olla yli - yli - ali tai ali - ali - yli riippuen katsooko sisäpuoleisia pinnoja vai ulkopuolen pinnoja.
Näkyy olevan sama ongelma mallissa joten hienosti on joku osannut tehdä tehtaalla. Voi toki olla että katson kuvasta väärinkin


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 08 Marras 2014, 06:35
Kirjoittaja eemeli
Wacky kirjoitti:

Ei näytä olevan pinnat laitettu oikein. Menee kolmen pinnan ali tai yli, kun pitäisi olla yli - yli - ali tai ali - ali - yli riippuen katsooko sisäpuoleisia pinnoja vai ulkopuolen pinnoja.
Näkyy olevan sama ongelma mallissa joten hienosti on joku osannut tehdä tehtaalla. Voi toki olla että katson kuvasta väärinkin

Unenpöpperössä kun tuota kattelee niin jokin siinä mättää omaakin silmää. En kyllä heti löytynyt syytä siihen. Tuota yli/ali ihmettelin jo edelliselläkin sivulla. Pienissä kiekoissa noita näkee. Onhan se pirun hankala pujottaa toiselle puolelle noin lyhkäsellä pinnalla...


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 08 Marras 2014, 06:56
Kirjoittaja Nojanalle

Siirä nuo ulkolaidasta lähtevät pinnat niin että menevät ensinmäisen yli ja toisen ali. Itse olisin kyllä laittanut vähemmän ristiin menevät pinnat. Helpompi pinnata ja kyllä kestäis tuossa täysin . Toiseksi nuo nipat asettuisivat suorempaan tuonne reikäänsä ja näin kestäisivät paremmin . Kun jännitys kohdistus siihen tasaisemmin.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 08 Marras 2014, 07:24
Kirjoittaja eemeli
Nojanalle kirjoitti:

Siirä nuo ulkolaidasta lähtevät pinnat niin että menevät ensinmäisen yli ja toisen ali. Itse olisin kyllä laittanut vähemmän ristiin menevät pinnat. Helpompi pinnata ja kyllä kestäis tuossa täysin . Toiseksi nuo nipat asettuisivat suorempaan tuonne reikäänsä ja näin kestäisivät paremmin . Kun jännitys kohdistus siihen tasaisemmin.

Pyörätohtori sanoi joskus muinoin, että noi pienemmät kiekot kannattaisi kasata kahden yli kolmen sijaan. Silloin pinnatkin olisi suoremmassa...


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 08 Marras 2014, 10:22
Kirjoittaja jori

Ei se vika varsinaisesti ole siinä ali pujottamisessa, vaan isomman navan laipan aiheuttamasta riesasta. Isompi napa kolme-ristiin puolattuna johtaa siihen, että pinna lähtee navalta tangentin suuntaan, kulkee pitemmän matkan laipan suoraa otsapintaa, jonka reunan jälkeen vasta pääsee taipumaan vanteen reikärivin suuntaan. Pinna menee väkisin s-mutkalle.

Tämän olisi tosiaan voinut välttää valitsemalla pykälää lyhemmät pinnat ja puolata kiekko ns. kaksi-ristiin. Iso napa ja pieni vanne yhdistelmä onnistuu paremmin vähemmän ristiin. Napamoottoreissa –varsinkin pienille vanteille– on nykyään puolaukset yleensä 0-ristiin, eli säteispuolaus, koska muuten pinna taipuu liikaa ja lähtee vanteen reiästä niin vinoon, ettei istu.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 09 Marras 2014, 01:03
Kirjoittaja rutunen

Ihan ensiksikin teistä on ollut ihan valtavasti apua, taas. Kiitos :)

Totta, tuo laippa haittasi vähän pinnaamista. Luotin sokeasti SON aspan pinnausohjeistukseen, kerroin heille navan mallin, vanteen koon ja sieltä sanottiin että 3 ristiin (myös 2x olisi käynyt), ja miten pitkillä pinnoilla. Nyt lienee paremmin kasassa? Kuva siis oikealta puolelta eturengasta. Vetävät (trailing) pinnat ovat laipan sisäpuolella, ohjaavat (leading) ulkopuolella. Rihtausta ei ole vielä siis tehty, mikä näkyy.

Iso kuva:
Iso kuva kohtisuoraan

Kuva


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 09 Marras 2014, 06:28
Kirjoittaja Wacky

Kuvat ei toimi joten paha sanoo varmasti onko menny oikein, ei silleesti että kuvistakaan pystyy aina sanomaan onko ne oikein :mrgreen:
Tässä on mun mielestä erittäin pätevät ohjeet: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#lacing


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 09 Marras 2014, 06:30
Kirjoittaja rutunen
Wacky kirjoitti:

Tässä on mun mielestä erittäin pätevät ohjeet: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#lacing

Noi on tosi hyvät. Tuo mitä itse käytin ja linkkasin ylempänä on karsittu suomennos samasta.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Marras 2014, 13:14
Kirjoittaja rutunen

Rengas on rihdattu. 186 ja 184mm pinnat olivat siinä ja siinä olivatko ne liian pitkät 12mm nippeleillä vai eivät. Olisi varmasti toiminut 184 ja 182mm pinnoilla. Niitäkin olisi saanut jpracingbike1.comista

Sitten seuraava murhe: Shimanon jarrulevy ei mene kiinni, vaikka dynamon piti olla yhteensopiva Shimanon kanssa. Siinä Shimanon kierrekorkissa ei ole tarpeeksi syviä kierteitä joten sen kieritysvara loppui kesken ja levy jäi sivusuunnassa väljälle.

Laitoin SON ja Starbiken aspoihin viestiä että mites tässä nyt näin kävi, kattoo mitä vastaavat.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Marras 2014, 13:34
Kirjoittaja Nojanalle

http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos_en.html Mikä malli sulla on näistäkäytössä. :?:


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Marras 2014, 14:32
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:

http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos_en.html Mikä malli sulla on näistäkäytössä. :?:

Yllä olevassa kuvassa lukkee Son delux.


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Marras 2014, 14:45
Kirjoittaja Nojanalle

Oletko mitannut ton Shimanon ,kuinka syvälle se uppoo tonne nappaan . Tuli vaan mieleen ettei tuonne kuulu taakse mitään soviterikkaa. Jota vasten tuo jarrulevy painuu. :shock:


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 11 Marras 2014, 16:02
Kirjoittaja rutunen
Nojanalle kirjoitti:

http://www.nabendynamo.de/produkte/dynamos_en.html Mikä malli sulla on näistäkäytössä. :?:

SONdelux disc / centerlockilla. Alla pätkä jonka vuoksi en varmistellut etukäteen yhteensopivuuksia.

"Version for disc brake SONdelux disc
The versions with Shimano center lock mount are made for use on
pavement or limited off-road use. The distance between the spokes and
brake caliper can be too small in 700c wheels with small rotors. The fork
dropouts must be well fitting and equipped with laywer lips. "


Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 12 Marras 2014, 08:36
Kirjoittaja Wacky

Katsoitko tarkkaan mihin se levy ottaa kiinni? Oon huommannu että jos välissä on vähänkin likaa niin levy ei mene kunnolla pohjaan ja sillon kierteet ei riitä