Sivu 38/39

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 13 Tammi 2015, 04:32
Kirjoittaja rutunen
Alan huoltamaan Fuegoa ennen kesää.

Tilattu Pieteriltä varaosiksi ainakin vaijerin suojaputket ja uudet, lyhyempivartiset peilit sekä 2x2 kpl ketjurullia.

Pitkävartisetkin B&M-peilit olivat loistavia, mutta omista kokemuksista johtuen uskon, että joku automaaginen pakanajumala on kironnut ne ja joka ikisellä kuviteltavissa olevalla esineellä ja asialla on yliluonnollinen kyky osua noihin peileihin! Ajan kanssa varren pallopää ei enää pysy siinä asennossa, johon se on kiristetty. En osaa tuon paremmin sanoin kuvailla miten tilastollisesti epätodennäköisen usein AINA jokin on osunut niihin, oli tilanne tai pyörän sijoitus mikä hyvänsä. Toivon että lyhyempivartiset eivät joudu meitä suurempien voimien syynin alle samalla tavalla.

Vaijereita en vielä vaihda, koska entisetkin pelittävät. Sitäpaitsi kun se aika tulee, niin ohjaustangon sisäänmeno- ja ulostuloaukot täytyy hioa koska, ne kuluttavat vaijerit puhki.

Fuegossa on siis kaksi helposti korjattavaa tyyppivikaa: Nuo yllämainitut ohjaustangon aukot sekä ketjun hakkaaminen takahaarukkaa vasten isoissa töyssyissä.

Työlista itselle muistiin:

-Osta RAL 3003 -maalikynä
-Selvitä mikä lakka käy parhaiten jauhemaalatulle rungolle ja osta se (normaalistihan se ei tarvitse lakkaa).
-Osta 3M -helikopteriteippiä.
-Puhdista pyörä.
-Vaihda rullat.
-Maalaa kahden naarmun yli.
-Lakkaa uusi maalipinta nätisti.
-Suojateippaa takahaarukka helikopteriteipillä.

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 21:47
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 09.03.2015
Päivämatka (km): 41
mittarilukema päivän lopussa (km): 4785

Aamulla oli niin nätti sää että lähdin kävelylle. 200 metriä myöhemmin totesin että ei hele***** kun on hidasta. Samalla hokasin että pyörätiet ovat melkein sulat. Kipsutin siis takaisin sisälle, säädin etuvaihtajan ja lähdin nojailemaan päiväksi. Ekassa alamäessä tuli tunne, että tätä oli ikävä.

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 12 Maalis 2015, 20:39
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 12.03.2015
Päivämatka (km): 30
mittarilukema päivän lopussa (km): 4815

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 15 Maalis 2015, 20:17
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 15.03.2015
Päivämatka (km): 49 (vkl)
mittarilukema päivän lopussa (km): 4864

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 16 Maalis 2015, 19:30
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 16.03.2015
Päivämatka (km): 29
mittarilukema päivän lopussa (km): 4894

Eilen oli muuten ensimmäinen kerta kun joku oli räplännyt pyörää sen ollessa parkissa samalla kun olin asunnossa jonka partsilta näkyi pihalle parkkiin. Vaihteisto oli ollut niin jännittävä että se oli ollut pakko vääntää ääriasentoon ja jättää siihen.

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 21 Maalis 2015, 02:23
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 20.03.2015
Päivämatka (km): 52
mittarilukema päivän lopussa (km): 4946

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 21 Huhti 2015, 23:08
Kirjoittaja rutunen
päivämäärä: 21.04.2015
mittarilukema päivän lopussa (km): 5118

Tämä on threadin/päiväkirjan viimeinen Fuegoa koskeva aktiivinen merkintä. En aja pyörällä jatkossa enää paljoa ja olen käsitellyt pyörästä kaikki löytämäni tyyppiviat ja miten ne voi fiksata. Jos jatkaisin niistä niin tuntisin toistavani itseäni. Päiväkirja jatkuu siis täällä.

Täytän tänä vuonna pyöreitä ja ostin itselleni lahjaksi nopeamman härvelin. Jos en olisi tehnyt sitä nyt, niin olisi pitänyt odottaa varmaan kymmenen vuotta :P

Avaan uuden threadin nyt kun käyttöpyörä vaihtuu. Minusta pyöräkohtaisen infon pitää löytyä helposti ja en voi muuttaa tämän threadin nimeä kun en ole sen luoja.

Asentelin viimeinkin B&M Toplight Line Brake Plus - jarruvalon kiinni Fuegoon ja se toimii aivan upeasti, aivan kuten taka/jarruvaloyhdistelmän pitääkin toimia lisäten turvallisuutta.

Sen verran tuli tänään opittua että kinneri ei ole lähellekään se paras kaupunkipyörä. Kyllä sillä pystyy ajamaan kaupungilla, mutta lähes mikä tahansa muu pyörä on näppärämpi ja periaatteessa yhtä nopea. Puhun nyt siis lähinnä Joensuusta ja sen keskustasta.

Kuva

Harkitsen josko laittaisin tämän rakkaan hurvelin myyntiin. Tai no kyllähän minä sen möisin jo nyt jos ostaja löytyy oikealla hinnalla.

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 03 Heinä 2019, 21:35
Kirjoittaja Laakeri
Olen tainnut ostaa Rutusen nojakin.. Ostin sen Pielavedeltä tänne Turkuun ja mittariin oli kertynyt muutama sata kilometriä. Nyt sillä on ajettu 5500km ja aloitan tähän keräämään omia Fuegon kilometräjä nollasta. Eli taidan olla nyt Fuegon neljäs omistaja :D
Mulla on yhteensä viisi pyörää, (fatbike, maastosinkula, katusinkula, maantiepyörä ja tämä nojakki) joihin kertyy liian vähän kilometräjä vuodessa. Maantiepyörällä tehdyt lenkit on alkanut kipeyttämään niskaa viimeisen parin vuoden aikana sen verran, että olen jo pidempään miettinyt nojakkia tilalle. Nyt se konkretisoitui. Aiempaa kokemusta nojapyöräristä ei ole. Nyt takana on kaksi lenkkiä + muutaman kilometrin testilenkki. Testi lenkki oli järkytys tasapainon suhteen, mutta ekalla lenkillä menoon alkoi tulla jo varmuutta.
Toisella lenkillä oli jo tekemisen meininki ja taitaa tässä olla vähän rakkautta ilmassa, niin mukavalta tuntuu :lol:
1. lenkki 40km Turun ympäristöä, keskinopeus 18km/h
2. lenkki 40km Turku- Naantali 40km, kn 21km/h
Yht. 80km

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 03 Heinä 2019, 21:59
Kirjoittaja PW
Tervetuloa foorumille ja onnea ekasta nojakista. Mukavaa jos kirjottelet kokemuksistasi tänne. Pitkää suhdetta toivottelen uudelle rakkaudelle ;)

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 04 Heinä 2019, 02:20
Kirjoittaja ajarmala
Laakeri kirjoitti:Testi lenkki oli järkytys tasapainon suhteen, mutta ekalla lenkillä menoon alkoi tulla jo varmuutta.
Toisella lenkillä oli jo tekemisen meininki ja taitaa tässä olla vähän rakkautta ilmassa, niin mukavalta tuntuu :lol:

Tervetuloa nojakistien maailmaan. Ensinnäkin ei kannata pelästyä sitä, että ei aluksi pääse juuri mihinkään ja ylämäet tuntuvat tosi haastavilta. Ajelet vaan jotain 300 km, niin homma alkaa luonnistua, kun jalat tottuvat uusiin vaatimuksiin. Ja sen jälkeen vaan menoksi ja nautintoa.

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 06 Heinä 2019, 15:32
Kirjoittaja Laakeri
Tänään poljin 30min yhteen suuntaan ja samaa reittiä takaisin. Oli jonkun verran myötätuulta mennessä. Oli jännä huomata, että paluu matkalla keskinopeus ei juuri laskenut vastatuuleen ajettaessa. 1h keskinopeus 24km/h suht kevyesti polkien.
Aika monet vastaantulijat hymyilevät kohdatessa. Nojakilla ajaessa matkapyöräilijät, joilla on pyörä lastattuna, tervehtivät kohdatessa, ollaan ilmeisesti henkisesti samaa kastia. Tänään törmäsin samaan matkapyöräilijä pariskuntaan kolme kertaa.. kolmannella kerralla jo vähän nauroimme toisillemme. Myös liikuntarajoitteinen mies tervehti käsipyörällä ajaen.
Laitoin Shwalben Duranno 28mm renkaat tilaukseen. Saa nähdä mikä vaikutus sillä on vauhtiin ja tuntumaan. Nyt alla on Maraton racer plussat.
Jotenkin tuntuu siltä, että tämä on se kategoria pyöräilyssä, johon tunnen kuuluvani. Pyöräily on aina ollut mukavaa, mutta nyt ei millään malttaisi päättää lenkkiä ja palata arjen askareihin, on niin kivaa.

Tänään 40km + 20km
Yht. 140km

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 06 Heinä 2019, 16:08
Kirjoittaja Wacky
Laakeri kirjoitti:Nyt alla on Maraton racer plussat

Mielenkiintoinen rengas malli. Schwalbe valmistaa meinaa Marathon, Marathon Plus ja Marathon Racer malleja, mutta Marathon Racer Plus mallia en muista koskaan kuuluneen valikoimaan :|

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 06 Heinä 2019, 16:32
Kirjoittaja Laakeri
Wacky kirjoitti:
Laakeri kirjoitti:Nyt alla on Maraton racer plussat

Mielenkiintoinen rengas malli. Schwalbe valmistaa meinaa Marathon, Marathon Plus ja Marathon Racer malleja, mutta Marathon Racer Plus mallia en muista koskaan kuuluneen valikoimaan :|

Juu, Marathon Plus on nää renkaat. Olin vähän huolimaton, kun luulin että ovat sama rengas, mutta toisessa olisi vaan vahvempi pistosuojus..

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 10 Heinä 2019, 17:53
Kirjoittaja Laakeri
Nyt on tullut Fuegolla poljettua yht.270km.
Tänään alla oli uudet Durano renkaat. Tuntuivat rullaavan ihan mukavasti. Keskinopeus oli 23km/h, keski syke 112, 40km matkalla, Turun keskustan läpi mennen tullen. Ihan kevyttä pyörittelyä, kun jalat on väsyneet. Kai tää uusi liike ottaa jotenkin erilailla jalkoihin..
Mulle noi keskinopeudet ei merkitse mitään. Olen ihan mukavuus polkija, mutta niitä on kuitenkin ihan kiva seurailla. Enempi tulee kyllä mittaria käytettyä, että sykkeet pysyy aisoissa. Taitaa sykerajat olla nojapyörässä vähän alhaisemmat, kuin pystypyörällä..
Fuego taitaa olla aika painava. Millainen ero mahtaa olla johonkin kevyempään esim. hiilikuitunen 10kg nojakkiin. Mitenköhän käytännöllisiä tollaiset kevyet kulkineet on, missä ei ole joustoakaan?
Kaikin puolin pyörä tuntuu kyllä hyvältä ja mukavalta ajettavalta, ei valittamista.
Jotkut ylämäet menee kyllä kituuttavan hitaasti ja jyrkät hitaat kurvit on haastavia. Muiden pyöräilijöiden perässä on helppo pysyä ja välillä luikahtaa ohikin :lol:
Koitan ton 1000km saada täyteen loppukesänä, siihen asti km laskuria tässä pitelen. Katsotaan mitkä tuntemukset pyörän suhteen on tonnin jälkeen..

Re: Ensimmäiset kokemukset nojiksesta [Nazca Fuego]

Lähetetty: 10 Heinä 2019, 19:51
Kirjoittaja jori
En nyt ehtinyt tarkistaa, onko sinulle jo paasattu nojapyörän erilaisesta polkemistekniikasta. Lueskele haulla "Polkemistekniikka", niin löydät hienoja kirjoituksia mm. Rutuselta ja joosehalta, miten hienolta tuntuu oivaltaa nojapyörän polkemistekniikan ero pystypyörän tallomistekniikkaan verrattuna.

Jos nojapyörällä polkee jalkoja oikomalla, kuten pystärillä, etureidet väsyy ja polvet tulee kipeäksi. Siksi kannattaa opetella tehokkaampi kuopaisutekniikka. Lukkopolkimet eivät ole pakolliset, mutta tuo oikea tekniikka on paljon helpompi oivaltaa, kun tossut on kunnolla kiinni polkimissa.

Lyhyesti: Nojapyörällä poljetaan samalla tavalla kuin pystypyörälläkin, eli korostetaan vertikaalista vaihetta polkimilla. Tämä tosin nojapyörällä tarkoittaa takareiden ja pakaran käyttöä ja "kuopaisevaa" liiketta lähes suoralla jalalla, kun taas pystärillä se tarkoittaa jalan oikaisemista. Aivan eri puolen lihakset siis.