ICE Sprint 26 & Azub Max

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Moi,

kirjoittelen tähän nyt ensimmäisestä trike-/nojapyörästäni saamiani kokemuksia ja pidän kirjaa ajoista, varustekokemuksista ym.

Pyöränä siis ICE Sprint, 26-tuumaisella takarenkaalla. Eli jousittamaton tapaus on kyseessä. Pyörä on tätä kirjoittaessani lähdössä ICE:n verstaalta (toivottavasti tänään).
Prosessissa kävi sellainen kömmähdys, että kun manuaalisesti naputtelivat veloituksen luottokortille niin pistivät euromäärän vahingossa dollareina (eli velottivat liian vähän). Huomasivat tämän ja peruuttivat maksun. Ongelmaksi tuli se, että varaus ei poistunut kortilta, eikä siten ollut käytettävissä riittävästi luottoa että olisivat voineet tehdä oikean veloituksen. Tämä aiheutti yleistä hämminkiä ja säätöä, joutuivat soittamaan pankkiini ja selvittämään asian. No, näitä sattuu. Palvelu kaiken kaikkiaan ystävällistä ja erittäin sujuvaa.

Sellainen yksityiskohta josta tykkäsin ICE:n kohdalla on se, että vakiona (ilman erillisveloitusta) tulee aina mukaan peili ja turvalippu. Minua tämä lämmitti kovasti, koska se sai tuntemaan että välittävät asiakkaidensa turvallisuudesta (kaikkihan eivät noitakaan turvavarusteita "pakota" mukaan).

Pyörän kehuivat lähettävänsä kahdessa(!) päivässä tilauksesta. Aika nopeaa palvelua kun saksalaiselta kilpailijalta olisi mennyt viitisen viikkoa. Tämä nopeus johtunee osittain siitä, että pyörässä on jonkun verran koottavaa, eli lataamassani "koontiohjeessa" on esimerkiksi levyjarrujen säätö kuvattu. Hyvä vaan, en ole mekaanisia(kaan) levyjarruja säätänyt, niin tulee saman tien opittua.

Muutaman hassun kympin säästin sillä, että tilailen osan osista muualta, esimerkiksi polkimet, pullonpidikkeet, pyörätietokoneen.

Muita lisävarusteita hankin nyt alkuun lähinnä liittyen turvallisuuteen, varkaudenestoon ja kunnossapitoon:

Viimeksi muokannut kmb, 24 Kesä 2014, 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Pyörätietokoneeksi tilattu johdoton Cateye Strada. Kuntoilu-, retkeily- yms lenkeillä käyttänen Polarin sykemittaria ja siihen liittyvää GPS:ää, mutta kuriositeettina kiinnostaa saada kokonaiskilometrit talteen myös niistä retkistä joille en Polaria jaksa viritellä.

Tuohon Polariin liittyy sellainen pienimuotoinen haave, että haluaisin viritellä GPS-yksikön johonkin hyvään paikkaan pyörään kiinni (näkyville jotta satelliittyhteys on paras mahdollinen). Sitä varten löysin nyt tällaisia kumilenksuja Dealextremesta. Niitä käytetään näin. Vähän kyllä epäilyttää, että toimiiko tuo myös ritsana joka ampuu GPS-palikan jorpakkoon jos katkeaa tai lipsahtaa. Mutta katsotaan.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

kmb kirjoitti:

Vähän kyllä epäilyttää, että toimiiko tuo myös ritsana

:lol:
Meikäläisen tuurilla jättäisin suosiolla kokeilematta... :D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Sprint tuli eilen taloon. Kokosin sen ketjuja ja etuvaihtajan vaijeria vaille ajokuntoon (ja toinen jarruista pitänee vielä säätää uusiksi), sitten oli selkälihakset siinä kunnossa olohuoneen lattialla kyykkimisestä, että piti rauhoittua.

Olivat pistäneet noin satasen arvosta lisätavaraa (Alien II -työkalu, 8 bariin asti pumppaava minipumppu, jalkovälijuomapullotelineen korotusosa ja juomapullo) "kiitoksena kärsivällisyydsetä" kun tosiaan tekivät ensin varauksen väärälle summalle luottokortilta ja suomalainen pankki ei poistanut varausta vaikka sen peruivat, josta syystä luottokortilla ei ollut maksuvaraa oikealle summalle ennen pienimuotoista selvittelyrumbaa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Ensimmäiset 60 kilometriä ajettu, alkaa jo sujumaan. Nesterallin lieveilmiöt vähän rajoittivat pyöräilymahdollisuuksia, mutta tänään oli vapaampaa. Kivaa on.

Varusteista aiemmin mainitsemani hälyttävä lukko tuntuu hyvältä ostokselta. En ole varsinaista hälytystä kokeillut, mutta vaimoke kertoo kuulevansa lukon merkkipiippauksesta (kun pistän lukon päälle) että koska olen palannut pyöräilemästä. Pistän lukon pyörän takahaarukkaan killumaan vapaasti (se ei varsinaisesti lukitse mitään). U-lukko sitten lukitsee pyörän.

Myös pyörän kylkiäisenä saamani Topeak Alien II -työkalu on osoittautunut suorastaan nerokkaaksi monipuolisuudellaan.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mittarilukema: 95 km
aamupaino 105,6 kg (mainitsen koska tätä pudotan, josko julkistaminen vähän antaisi lisämotivaatiota).

Ensimmäinen kunnollinen polkaisu oli tänään, aiemmat lähinnä testilenkkejä. 27,9 km, aikaa kului 1:19. Polarin piirtämät käppyrät sekä reitti näyttävät tältä. Reitti ei ollut ehkä paras mahdollinen näin nojapyöraloittelijalle, että ensimmäiset vajaat neljä kilometriä on nousua, siitä toipuminien veikin sitten hetken verran aikaa. Muutaman laskun jälkeen meno alkoi kuitenkin maistumaan.

Noin puolivälissä lenkkiä oli kevytliikenneväylällä sellainen "routa-aalto", etten ollut ollenkaan varma olisiko pyörän maavara ollut riittävä. Onneksi oli hitaahkossa kohdassa niin ei päässyt yllättämään. Hiekan kautta pääsin ohittamaan. Myös laskuissa jouduin vähän jarruttelemaan kun tie oli tuntematonta ja on matalalta välillä vaikea tulkita että millaisia railoja tai kuoppia edessä on.

Kypäräpeili meni ostoslistalle, koska pientareettomalla maantiellä haluaisi mielellään ajaa laskut muuten kuin päällysteen reunaa viistäen, esimerkiksi railojen väistämiseksi, ja nyt joudun erikseen kääntämään päätä alaspäin että näen (tärisevän) peilin. Lisäksi noin neljässä kympissä takapyörä alkaa hiukan kuulostamaan takaa lähestyvältä autolta...

Alaselkää hiukan särki lenkin jälkeen, oletettavasti lihaksia. Pitää selvittää mitä tuolle voisi tehdä. Tuolla matkalla se ei haitannut, en oikein havainnut ennen lenkin päätöstä, mutta varmaan pidemmillä matkoilla voi olla huonompi homma.

Muoks: korjattu aamupaino.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

kmb kirjoitti:

Mittarilukema: 95 km

Alaselkää hiukan särki lenkin jälkeen, oletettavasti lihaksia. .

Toistaiseksi ei hirveästi kannata huolestua...
Muista levätä myös välillä :D

Mistäs kohtaa alaselkä tuli kipeäksi?
Millaisella mitoituksella poljin puomi on suhteessa jalan asentoon ?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja Pastori »

kmb kirjoitti:

Mittarilukema: 95 km
aamupaino 105,6 kg (mainitsen koska tätä pudotan, josko julkistaminen vähän antaisi lisämotivaatiota).

Painosta ei kantsi huolta kantaa. Se lähtee helposti sitten kun se käynnistyy (laihtuminen). Pitää vaan olla tarkkana että muistaa syödä kun alaraja häämöttää. Suomennos. Kun kuluttaa enemmän kuin syö, niin liikunta tuottaa heti tulosta.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja janx »

Se ei olekaan aina niin helppoa kuin luulis. Mä olen ajannut tänä vuonna enemmän kuin koskaan, mutta silti onnistunut hankkimaan 5 kiloa lisää painoa. :mrgreen:
Lisätty: Toisin sanoen syönyt tarpeeksi, mutta ajanut liian vähän.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Mistäs kohtaa alaselkä tuli kipeäksi?
Millaisella mitoituksella poljin puomi on suhteessa jalan asentoon ?

Molemmin puolin pakaroiden yläpuolelta tuli kipeäksi.

Poljin mitoitettu näiden foorumeiden "kantapää polkimella polvi lukkoon". Mietin, että onko joku erityinen syy miksi pystärillä hyvin toimiva "kasvata väliä kunnes huomaat sen olevan liian pitkä. Tämän jälkeen lyhennä 0,5 cm kerrallaan kunnes ei enää tunnu liian pitkältä" -ohje ei toimisi nojakeilla. Ei sillä, etteikö lopputulos olisi kenties melko lähellä samaa.

Pastori kirjoitti:

Painosta ei kantsi huolta kantaa. Se lähtee helposti sitten kun se käynnistyy (laihtuminen). Pitää vaan olla tarkkana että muistaa syödä kun alaraja häämöttää. Suomennos. Kun kuluttaa enemmän kuin syö, niin liikunta tuottaa heti tulosta.

Juu, se on ollut ihan hyvässä laskussa jo ennen pyörän tuloa taloon. Ajattelin hankkia lisämotivaatiota polkemalla aika-ajona jotakin lenkkiä, ja tietysti se että millaista massaa ympäriinsä polkee vaikuttaa nopeuteen - josko tällä kertaa saisin pudotusprojektin loppuun asti vietyä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Pakaran yläosaien kipeytyminen viittaisi erinomaiseen polkemistekniikkaan jo aloittelijalla. Onneksi olkoon! :D
Yleensä aloittelijoilla kipeytyy etureidet, kun ei vielä osata kuopaista. Saattaa kuitenkin olla, että kyse on sen kokoamissession selkäkivun jälkimainingeista. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Nimen omaan pakaran yläpuolelta (joka ei kyllä taida kertoa mitään uutta ilmaisuun "alaselkä" verrattuna), ei pakaran yläosasta on kyse. En usko, että tuossa on valitettavasti oikeasta tekniikasta kyse :)

Kyllä jalkojen lihaksista löytyy sellaista "näitä lihaksia on käytetty (ja venyttelyt jätetty väliin)" -särkyä myös.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

13.8.2013
Aamupaino: 104,8 kg
Kokonaismatka: 212 km

Muun elämän sekä sään (tai pikemminkin sääennusteiden) yhdistelmä on melko haasteelliseksi tehnyt pyöräilyn, mutta tänään sain kuin sainkin tämmöisen reilun 50 km:n lenkin tehtyä. Lähtö meni vähän myöhäiseksi, ja lämpötila ehti laskemaan auringon mukana matkan aikana. Loppupuolisko matkasta oli jalat aika kohmeessa, mutta toimivat silti kohtuullisesti. Pitäisi pitkälahkeiset pyöräilypöksyt hankkia.

Mielenkiintoista nähdä, miten ja millä tahdilla polkeminen kehittyy. Tehoja saisi olla vähän lisää, siis esimerkiksi siinä mielessä että pystärillä taitaa syke nousta korkeammalle (ja tehot vastaavasti) helpommin, kun nyt jalkalihaksien polte on pullonkaulana.

Pyörä on toiminut moitteetta, mitä nyt lokasuojia on silloin tällöin pitänyt säätää jotteivat hinkkaisi renkaita.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:

Mielenkiintoista nähdä, miten ja millä tahdilla polkeminen kehittyy. Tehoja saisi olla vähän lisää, siis esimerkiksi siinä mielessä että pystärillä taitaa syke nousta korkeammalle (ja tehot vastaavasti) helpommin, kun nyt jalkalihaksien polte on pullonkaulana.

Polte on hyvä, mutta jos polttaa liikaa ja hidastaa siksi menoa, voit keventää takapuolta istuimessa siten, että osa painostasi siirtyy selän ja polkimilla olevien jalkojen kannettavaksi.

Tämä tarkoittaa luonnostaan sitä, että jalan suoraksipolkaisuvaiheen loppuvaiheesta lähtien kropan paino painaa oikaistun jalan poljinta maata kohti. Kun sinulla on tuo kannattelujännitys reiden takaosassa, pakarassa ja selässä jo valmiina, on tuosta helppo siirtyä kevyeen koukistusliikkeeseen samalla, kun toisen jalan koukisutmine valmistaa sen ottamaan etureideltä ja lonkankoukistajalta voimia kammen kääntyessä "polkaisu"asentoon. Kuopaisua ja noston loppua-polkaisun alkuvaihetta käytetään pareina, jolloin pystysuorat voimat pysyvät kampikeskiöllä, eikä kroppa ala hytkyä.

Selitys on hankala, mutta sen on tarkoitus kuvata, miten "polkaisu" on vain osa nojapyörällä polkemista ja että takapuolta isuimessa selän ja polkimien varaan keventämällä saat luonnollisen tavan siirtyä polkaisun jälkeen kuopaisu- ja vetovaiheeseen. Ajaessasi voit dynaamisesti siirtää polkemisen painopistettä polkaisulta kuopaisulle ja vedolle aina sen mukaan, kun jossain alkaa tuntua liikaa poltetta. Lopulta, kun tekniikka muuttuu automaattiseksi, polkemisen kaikki vaiheet ovat toisiaan seuraavia maltillisia voimia ilman eri vaiheita ja suuria voimia. - Pyöritystä.

Tältä foorumilta löydät lisää keskustelua polkemistekniikasta sanalla kuopaisu, kuopaisutekniikka ym.

Viimeksi muokannut jori, 14 Elo 2013, 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Kiitos, Jori, neuvoista. Pitääpä seuraavaa kertaa varten lueskella asiaa tarkemmin.

Tekniikkaharjoituksia ja talvikautta varten olen harkinnut traineria, jolla pääsisi esimerkiksi polkemaan erikseen vain toisella jalalla (jonka luulisi parantavan tekniikkaa kun jalka joutuu hoitamaan koko kierroksen). Eri asia sitten on, että mikä on lopputulos kun lähden neuvottelemaan avovaimon kanssa triken sijoittamisesta asuntoon talveksi...

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Vastaa Viestiin