ICE Sprint 26 & Azub Max

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

jori kirjoitti:

Tulehtunut jänne tarvitsee parantuakseen happea ja jänteet saavat sitä vain viereisten lihasten liikuttelusta ja hapekkaan kudosnesteen kierrättämisestä jänteen viereen. Vain liikuttamalla jännettä neste jänteen vierellä kunnolla vaihtuu. Mieluimmin niin, että kipeää jännettä ei jännitetä, liikutetaan vain muilla lihaksilla. Vähänkin on paljon enemmän, kuin ei mitään.

PW kirjoitti:

Miun hieroja/kuppari/parantaja suosittelee suolakylpyjä tai kääreitä lähes kaikkiin vaivoihin :mrgreen:

Niillä parannetaan luiden päällä pinnassa kulkevien sidekudosten ja jänteiden kudosnesteiden virtausta ulkoisin keinoin. Tuo minun neuvoni edellä vaikuttaa samaan sisäpuolelta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

jori kirjoitti:

Antoiko lekuri fysioterapianeuvoja? Otapa selvää, mikä tarkkaan ottaen on se kipeä jänne, niin voit tehdä liikkeitä, jotka eivät rasita sitä, mutta liikuttavat polvea. -Auttaa paranemisessa

Pitäisi vähän vähemmän repivästi liikkua kun ennen tätä kesää olin vuosia kävelylinjalla. Eli olin lähtenyt liian nopeasti ja kovaa liikkumaan, ja asfaltilla juokseminen ei sekään ollut hyvä homma tässä vaiheessa, minkä kyllä tiesinkin. Eli "jumppaneuvot" tuntuivat olevan sitä, että liikutaan vähän rennommin ja vähemmän repivästi. Pyöräilyssä aion keskittyä tekniikan parantamiseen sekä tyydyn pyöräilemään aluksi kohtuullisen tasaista (l. kohtuullisen ylämäetöntä) rantaraittia. Huono tekniikka kohtuullisen kookkaiden jalkalihasten kanssa on varmaan pyöräilyn osalta se mikä on rasittanut, jos oletetaan että tuota ei ole pistänyt alulle yksinomaan juoksu. Muutoin lekuri totesi, että jämäkät on jalat, eli mihinkään perusparannukseen ei ole sillä osastolla tarvetta.

Kävelyä ei kieltänyt, ja työmatkat kävelen, mikä ei kylläkään tee kuin 3-4 km / pv. Muutoin pitää välttää rasitusta lääkekuurin ajan koska en voisi tuntoaistin kautta havainnoida sitä, mistä polvi ei hyvää tykkää.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minulla oli aika tavalla kipuja polvessa ja sain ne loppumaan kertaheitolla Comfora-nimisellä lääkkeellä. Sain niitä ensi kaverilta, kun on reseptilääke, ja sitten omalta lääkäriltä. Myös apteekista suoraan ostettava NivelTeho auttaa, mutta ei niin tehokkaasti kuin Comfora.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

Saattaa kuulostaa jankkaamiselta, mutta silläkin uhalla linkkaan vanhan ketjun.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... lit#p14429

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

jori kirjoitti:

Saattaa kuulostaa jankkaamiselta, mutta silläkin uhalla linkkaan vanhan ketjun.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... lit#p14429

Itse en pidä tuota todennäköisimpänä aiheuttajana, ja lähtisin etsimään syytä todennäköisyysjärjestyksessä. Erityisesti, ennen kuin asfaltilla juokseiminen on poisrajattu syynä niin en ajatellut ruveta kampia vaihtamaan tms. Alusta asti olen pitänyt sitä tietoisena riskinä että lähden ylipainoisena juoksemaan asfaltille. Kumpikin syy jo yksinään on riski niveliin liittyvissä asioissa kun juoksusta puhutaan, erityisesti kun "kylmiltään" lähtee juoksemaan, tai näin minulle on kerrottu.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:
jori kirjoitti:

Saattaa kuulostaa jankkaamiselta, mutta silläkin uhalla linkkaan vanhan ketjun.
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... lit#p14429

Itse en pidä tuota todennäköisimpänä aiheuttajana, ja lähtisin etsimään syytä todennäköisyysjärjestyksessä. Erityisesti, ennen kuin asfaltilla juokseiminen on poisrajattu syynä niin en ajatellut ruveta kampia vaihtamaan tms. Alusta asti olen pitänyt sitä tietoisena riskinä että lähden ylipainoisena juoksemaan asfaltille. Kumpikin syy jo yksinään on riski niveliin liittyvissä asioissa kun juoksusta puhutaan, erityisesti kun "kylmiltään" lähtee juoksemaan, tai näin minulle on kerrottu.

En minäkään niin aiheuttamisesta. Lähinnä tarkoitin, että lyhyillä kammilla kevyesti polkemalla parannettaisiin juostessa kipeytyneet polvet. Siihen tuo edellisen linkin viesti viittasi.
Voisiko olla kyse tästä:
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3125

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Taukoa ollut, mm. umpisuolen poistosta johtuen (jonka sairausloman aikana polvisärky lakkasi kun en suuremmin kävellytkään), ja sitten siksi, että olin päättänyt että talvella ajan vain kuivalla säällä pyörää säästääkseni, ja alkutalvi oli sellainen kuin oli...

Nyt on sitten toisen leikkauksen sairausloma, vähemmän dramaattinen lipooman (rasvapatti) poisto oli eilen, eli taas vähän taukoa.

Niin, en aivan pakkasille asti jaksanut odottaa, ja varmaan siitä syystä vasemman puoleinen jarru ei palaudu, eli jää jarruttamaan. Käytän sitten lähinnä oikeaa jarrua ja vasenta hätätilanteissa (saan sen peukulla kyllä työnnettyä auki). On aika huonot mahdollisuudet saada pyörää sisälle huollettavaksi, joten en ole viitsinyt vaivautua.

Talveksi olen hankkinut kaikenlaista, että kylmässä pärjää ja liukkaalla pääsee eteenpäin. Eturenkaiksi valitsin Schwalbe Marathon Winterit, takarenkaaksi samalta valmistajalta Ice Spikerin, eli "traktorimaisimman" nastarenkaan mitä löysin, pelkona se, että muuten saattaisi joutua taluttamaan jäisiä mäkiä ylös, mikä ei ajatuksena viehätä noin matalan pyörän kanssa.

Talvikengiksi numeroarvoisesti kaksi numeroa liian isot NorthWave Artic Commuter GTX -kengät, kovilla pakkasilla kaksi paria villasukkia (joista alemmat ovat "tekniset", ohuemmat). Tuntuu siltä, että riippumatta eristyksen määrästä aina varpaat menevät kylmiksi. Ei vaan veri kierrä kunnolla, ja kun ei ole sitä lämpöä jonka eriste eristäisi, niin eriste vain hiukan hidastaa vääjäämätöntä kylmenemistä. No, nuo 40-45 minuutin työkiertomatkat ja järven ympäri-jutut hoituvat myös 25 asteen pakkasessa ilman että varsinaisesti pelottaisi.

Tässä vielä video:

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Täysi tohina päällä. viikonloppuna vaihdoin kesärenkaat (tämän epätalven hyvä puoli), ja säät ovat täällä päin suosineet.

Kaksi leikkausta ja polven rasitustulehdus ovat syksyllä rajoittaneet menemistä, mittarissa on vaivaiset 750 km, mutta eiköhän se tästä lähde kiristymään.

Keksin halvan ja tehokkaan kypärävaloviritelmän, siihen tarvitaan nämä:
http://dx.com/p/39585
http://dx.com/p/68460

Tuo kumilenksu pujotellaan sopivasti kypärän aukoista ja taskulamppu viritellään siihen. Vaatii tosin, että ne aukot on silleen sopivasti (että lamppu näyttää eteenpäin eikä liian ylös, alas tai sivulle), vähän vaikea selittää tässä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Keksin halvan ja tehokkaan kypärävaloviritelmän, siihen tarvitaan nämä:
http://dx.com/p/39585
http://dx.com/p/68460

Tuo kumilenksu pujotellaan sopivasti kypärän aukoista ja taskulamppu viritellään siihen. Vaatii tosin, että ne aukot on silleen sopivasti (että lamppu näyttää eteenpäin eikä liian ylös, alas tai sivulle), vähän vaikea selittää tässä.

Joko olet lamppua testannut ? Tuo 120 lumenia (kiinan...) ei ole välttämättä kovinkaan kirkas. Kyllä sillä pärjää kun lumet on maassa mutta syksyn märässä metsässä sitten vähän huonommin. Tielle kannattaa laittaa triken puomiin kiinni kiinteämpi valo ettei valvovalla virkavallalla tule sanomista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

mhelander kirjoitti:

Joko olet lamppua testannut ? Tuo 120 lumenia (kiinan...) ei ole välttämättä kovinkaan kirkas. Kyllä sillä pärjää kun lumet on maassa mutta syksyn märässä metsässä sitten vähän huonommin. Tielle kannattaa laittaa triken puomiin kiinni kiinteämpi valo ettei valvovalla virkavallalla tule sanomista.

Enempi kakkosvalona / hätävalona (siltä varalta että se pyörässä kiinni oleva kiinalainen sammahtaa) on tarkoitus toimia. Lisäksi pimeässä jos joutuu jotain puuhaamaan (esim. pyöränkorjaushommiin) niin äkkiä käy tympimään taskulampun suussa pitäminen.

Se mitä kokeilin tähän mennessä oli uudella AA-akulla jossa oli tehtaan esilataus (eli en itse ladannut akkua ensin), ja ongelmana oli nopea akun kuluminen. Oli myöskin pyörässä kiinni eikä kypärässä tuolloin, eli kypärälampusta ei vielä kokemusta. Pitää testata erikseen nyt kun itse olen akut ladannut. Mielestäni tuo on aivan riittävän kirkas tuoreella akulla, kun ei se toisaalta häikäistäkään saisi vastaantulijoita. Mutta raportoin tänne lisää kunhan on enemmän käytännön kokemusta.

Mutta ehkä se "tehokas" sana ed. viestissäni oli vähän perustelematon toistaiseksi :)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Se mitä kokeilin tähän mennessä oli uudella AA-akulla jossa oli tehtaan esilataus (eli en itse ladannut akkua ensin), ja ongelmana oli nopea akun kuluminen. Oli myöskin pyörässä kiinni eikä kypärässä tuolloin, eli kypärälampusta ei vielä kokemusta. Pitää testata erikseen nyt kun itse olen akut ladannut. Mielestäni tuo on aivan riittävän kirkas tuoreella akulla, kun ei se toisaalta häikäistäkään saisi vastaantulijoita. Mutta raportoin tänne lisää kunhan on enemmän käytännön kokemusta.

Mutta ehkä se "tehokas" sana ed. viestissäni oli vähän perustelematon toistaiseksi :)

Ihan sillä kysyin kun itse sain arvontapalkintona vastaavan AAA-paristolla toimivan LED-lampun Oulun cyclo-cross "mestaruuskisoista". Pulttasin sen kypärään samasta syystä ja kerran jouduin ajamaan syksyn pimeydessä sen valossa pois metsästä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Pyörä on pesty ja perusosat voideltu. On huomattava ero näiden asioiden huolellisuudessa kun on tuo trike-pukki apuna (tästä oli toisessa ketjussa, eli sain aikaiseksi huoltotelineen trikelle).

Keksin omasta mielestäni hyvän tavan puhdistaa ketjuputket: jekkulangasta (ohutta rautalankaa) tehdään sellainen pitkä silmukka (taitetaan kaksin kerroin), joka työnnetään putken läpi, siis niin, että on langan molemmat päät toisessa päässä putkea, ja "silmukka" toisessa päässä. Silmukkaan sitten pistetään joku juuri putkesta läpi menevä rätti, ja vedetään se läpi.

Ketjut puhdistin pistämällä ne tärpätillä puoliksi täytettyyn muovipulloon, jossa ne yön yli olivat. On paljon tehokkaampi tapa kuin mikään ketjupesurisysteemi, ja nyt piti saada öljyt (ja hiekat) pois kun vaha ei tykkää.

Eilen pistin Squirt Lubea ketjuihin. Saas nähdä miten tuo toimii.

Vielä on takavaihtajan säätö tekemättä kun pukista pitää sahata pala pois että ketju (ketjuputki) mahtuu menemään ilman että osuu pukkiin.

Myös kaikenlaista enemmän tai vähemmän tarpeellista sälää on tarttunut nettikaupoista mukaan. Kaipailin takavaloa, joka oikeasti näkyy päivänvalossakin, haluan antaa autoilijoille mahdollisuuden ennakoivaan ajotyyliin kun trike + suomalainen mitoitus pientareissa + tärinäraidat on vähän heikko yhdistelmä. Tätä varten tuli päädyttyä Lezyne Micro Drive -perälamppuun. Sen suurin ongelma on, että ainoa paikka mihin se on suunniteltu kiinnitettävän on pystypyörän satulatolppa. Eli jos kiinnikkeelle ei ole tarjota vähän viistossa olevaa pystytolppaa (ja tietysti sopivan paksuista sellaista), niin ei onnistu. No, ensialkuun virittelin sitten penkkiin kiinni sen käyttäen apuna Topeak BarXtenderiä, jollainen minulla oli ylimääräisenä. Voi olla että siirrän lampun jossain vaiheessa kypärään. On sopivan kevyt. Ja on kirkas, ainoa vaan, että se kaikkein kirkkain valokeila on melko tiukka, eli mutkissa joutuvat autoilijat havaitsemaan minut vähemmällä valolla. Mutta kirkkauteen olen joka tapauksessa tyytyväinen ensiarvioiden perusteella. Pitää katsella auringonvalossa erikseen sitten vielä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Squirt lube -raporttia sen verran että toistaiseksi kaikki ok / ei valittamista / suosittelen.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Squirt lube -raporttia sen verran että toistaiseksi kaikki ok / ei valittamista / suosittelen.

Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta enemmän kuiville keleille. Pistitkö ruutaten vai tipan jokaiseen linkkiin erikseen ? Kuinka pitkältä vaikuttaa voiteluväli kilsoissa ? Millaisilla teillä ja keleillä ajelet ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

mhelander kirjoitti:
kmb kirjoitti:

Squirt lube -raporttia sen verran että toistaiseksi kaikki ok / ei valittamista / suosittelen.

Tuohan vaikuttaa mielenkiintoiselta enemmän kuiville keleille. Pistitkö ruutaten vai tipan jokaiseen linkkiin erikseen ? Kuinka pitkältä vaikuttaa voiteluväli kilsoissa ? Millaisilla teillä ja keleillä ajelet ?

Pistin jokaiseen linkkiin erikseen, alussa kuivaan ketjuun suosittelevat pistämään kahteen kertaan, välissä kuivuminen (vähintään 10 min ohjeen mukaan). Ketjuissa aiemmin "märkäöljyt", jotka poistin ottamalla ketjut pois ja pulloon johon tärpättiä ja vuorokauden verran olivat pullossa, silloin tällöin huljuttelin. Suosittelen tätä tapaa jos haluaa todella puhtaiksi ketjut. Ovat myös äärimmäisen kuivat eli voitelu pitää tehdä huolella tuon jälkeen.

Vasta 100-150 km ajettu noilla (joka olisi pitänyt mainita "raportissa"), eli en osaa sanoa muuta kuin että ainakaan vielä ei ole tullut tarvetta lisätä (kuten nyt kuvitella saattaa).

Ajelen enintään lyhyitä matkoja sateessa - ts. en lähde pitkille lenkeille sateessa ja työmatka on enintään 12 km ("enintään" koska joudun käyttämään kiertoreittiä että matkasta tulee edes jollain tapaa järkevä kuntoilumielessä). Pääsääntöisesti asfaltilla ajelen.

Tässä kuvatunkaltaisessa käytössä ymmärtääkseni toimii hyvin se, että sateen jälkeen jos tuntuu että on huuhtoutunut pois niin pistää lisää (ja antaa kuivua rauhassa - matkan päällä jos sateen jälkeen pistää ja lähtee heti polkemaan niin se kyllä siitä käytännössä linkoutuu pois). Ilmeisesti näitä vahoja ei tarvitse välissä pestä pois, eli siinä suhteessa pitäisi olla vaivattomampikin.

Jos lähtisin useamman päivän reissuun, varautuisin siihen, että mahdollisesti tarvitsee vauhdissa siirtyä märkäöljyyn jos kovasti sataa. Tästä en tosin ole aivan varma: riittääkö sade pesemään vahat pois riittävällä tavalla jotta voi vain tuutata sitä märkäöljyä ketjuun, vai tuleeko siitä jotakin ongelmia (ts. pitääkö vaha pestä huolellisesti pois ensin)? Ehkä googlamalla seliväisi.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Vastaa Viestiin