ICE Sprint 26 & Azub Max

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Viikonloppuna oli eka päälle viidenkympin lenkki Azubilla. Vielä on opettelemista ja ongelmia ratkottavana, erityisesti:

  • Niskatuki ei halua säätyä kohdalleen. Joko pompottelee päätä, osuu kypärään tai sitten joudun kannattelemaan päätä lihasvoimin. Tämän lenkin aikana lähinnä jälkimmäinen - niskat aika jumissa lenkin jälkeen. Tässä osittain kyse viitseliäisyyden puutteesta, pitäisi vaan jaksaa tehdä pieniä säätöjä
  • Istumalihakset kipeytyvät, tuntuu olevan liian pieni istumaosa hanurin kokoon nähden
  • Videokuvauksen perusteella etujousitus pompottaa ylämäissä polkiessa aivan tarpeettoman paljon. Nyt lenkillä opettelin lukitsemaan haarukan pahimpiin ylämäkiin, mutta tämä ei ole mitenkään hirveän luontevaa (siis kurottautua eteen niin että ylttää haarukan namiskaan).

Noissa istumaongelmissa voi olla myös se, että lisäpehmusteet joilla olne säätänyt penkkiä itselleni paremman sopivaksi (Ventisitin takana retkeilypatjan palasia, kuten aiemmin ketjussa linkatussa kuvassa näkyy) eivät ole optimaalisia. Pitää varmaan leikellä erikokoisia palasia ja ottaa ne lenkille mukaan ja yrittää sieltä paras yhdistelmä löytää.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Azub-treenivideo myös tänne:

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Enisi kesäksi pitää varmaan saada Azubiin paremmin minulle istuva (isompi) penkki. En taida saada pehmikkeillä säätämällä tuosta muuta kuin välttävästi minulle sopivan. Ongelmia ovat seuraavat: alaselän kupru on liian alhaalla, joten istun liian edessä ja takapuoli kipeytyy. Lisäksi selkä on kuprun yläpuolella ilmassa. Yläosassa taas ilman toppauksia penkki painaa hartioita. Kun lisään toppauksia, penkki "lyhenee" sen verran että niskatuen pitää olla melko pitkällä, joka tekee siitä vähän jousimaisen ja pistää pään pompottelemaan.

Ratkaisuehdotuksia kuulen mielelläni - ensimmäisenä varmaan pitää tutkia nuo puolalaiset penkkimallit.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Kalusto on nyt kesäkauden alussa laajentunut Carryfreedom y-frame large peräkärryllä. Selkeästi halvin hinta löytyi yllätten eräästä suomalaisesta kaupasta, Mr. Bike

Tuohon löytyi Biltemasta kaksi taittolaatikkoa (menevät siis tarvittaessa "lyttyyn"), jotka ovat täsmälleen peräkärryn lavan kokoiset. 5 eur / kpl. Ovat vähän rimpuloita ja saisivat olla korkeampia jotta täyteen lastatuista kauppakasseista ei hyppäisi kermaviilipurkit tms. kadulle - pitää siis käyttää vajaita kauppakasseja. Vielä on eka kauppareissu tekemättä, eli näkee sitten. Yritän ottaa kokonaisuudesta kuvan.

Peräkärryn kanssa tuli mieleen, että mitenhän jos haluan parkkeerata yhdistelmällä auton parkkipaikalle (jos ei hyvää pyörälle tarkotiettua paikkaa löydy), millaiset liikennessäännöt pätevät? Saanko esim. parkkeerata kiekkopaikalle (ilman kiekkoa...)? Muistaakseni parkkeeraus auton parkkipaikalle ei lähtökohtaisesti ole kiellettyä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Hui, onko nuo noin kalliita nykyään. Miten mä muistelin että omani olisi maksanut paljonkin alle 200e kun ostin, vaan onhan tässä muutenkin hintataso noussut vuosien mittaan.

Sellanen aika monesta kaupasta saatava musta rakennuspalju (suorakaide), sopii tuohon kärryyn aika hyvin ja on korkeat reunat. Rakennuspaljuun voi lisäksi ruuvata kärryn mukana tulleita kiinnikkeitä (mustat tulpat) paljun eteen ja taakse, jolloin sen saa "lukittua" alustaansa helposti tökkäämällä vain tulpat reikiin ja sitten vyöttämällä yhdellä liinalla keskeltä paljua kärryyn kiinni.

Olen itekin joskus parkkeerannut yhdistelmän esim. kaupan pihalle ihan parkkiruutuun eikä siitä kukaan ole tullut sanomaan. Kiekko- tai maksullisista paikoista en tosin osaa sanoa, ei ole kokemusta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Premnas kirjoitti:

Sellanen aika monesta kaupasta saatava musta rakennuspalju (suorakaide), sopii tuohon kärryyn aika hyvin ja on korkeat reunat.

Olen tuotakin harkinnut (meillä oli tuollainen kahden kissan hiekkalaatikkona), toisaalta mietin, että pitäisikö vaan pulittaa se satanen siitä kärrynvalmistajan laatikosta - se kun menisi pieneen tilaan, ja siinä on kansi jonka saanee lukkoon (jolloin voisi käydä useammassa kaupassa ja jättää edellisen kaupan kamat kärryyn).

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Oli noita istuinongelmia, eli tuntui istuin liian pieneltä. Puolan penkki tuntui mitoitukseltaan melko lailla samalta, eli ei tuonut ratkaisua - tosin en sitä vielä pyörään ole asentanut. Se, mikä toi huomattavan helpotuksen, oli että keksin että tuossa Ventisit "Comfortissa" on siellä sisällä ventisit-kerros, jonka saa helposti pois. Otin pois, ja nyt on jo paljon parempi, kun käytännössä suureni penkki pehmustetta vähentämällä. Vielä pitää joitakin asioita saada oiottua, niskat vähän jumissa 50 km lenkin jälkeen.

Testailin myös sitä, että lapaluiden väliin pehmusteen taakse kun pistää kapean suikaleen ohutta materiaalia niin ei tule niin paljoa painetta lapaluille. Vaikuttaa lupaavalta, ja varmaan lopullinen toteutus tulee olemaan sellainen, että leikkaan siitä ventisitin palasesta jonka nyt olen poistanut sopivanlaisia paikkoja jotka pistän takaisin pehmusteen sisään ja jollain nylon-narulla kiinnitän kohdilleen.

Eilisen lenkin kohokohta oli pellolle laskeutunut laulujoutsenparvi, laskin 55 lintua. Harmi että kännykässä on kamera rikki (ei tarkenna kuin parin metrin etäisyydelle)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tilasin Ortliebin nojapyöräsivulaukut sekä samaan sarjaan kuuluvan "tarkkarepun". Jälkimmäisen lähinnä siksi, että oli niin halpa OVH:n huomioiden. Tuli kiire tilata kun Ortlieb on ilmeisesti lopettanut noiden sivulaukkujen tekemisen, ja nettilukemisten perusteella päädyin haluamaan sellaiset. Saksan hintavertailusta, idealo.de, löytyi huokealla. Piti tosin Google Translatea käyttää kun ei ollut halvimmassa kaupassa muuta kuin saksankieltä tarjolla.

Vähän oli miettimistä kun laukkuja ei oikein saanut asennettua Azubiin siten kuin Ortliebin ohjeessa näytettiin - ei yltänyt hihna menemään penkin yli (olisi pitänyt olla pidempi hihna). Sitten keksin että parempi laittaa runkoputken yli penkin takaa, kun siten saa aerodynaamisuuttakin lisää, ja penkin sivupullotelineetkin ovat käytettävissä.

Pääsinkin testaamaan laukkuja heti JYPSin kesäkauden avajaisissa. Hyvin toimii. Tykkäsin leveydestä (vrt. normilaukkujen syvyys), osittaen aerodynaamisuuden vuoksi, osittain siksi, että kamat löytyi suurempia penkomatta. Jäi kuva ottamatta, pitää yrittää ensi kerralla muistaa - noista kun on melko vähän kuvia että miten toimivat eri pyörämalleissa.

Tosin se reppu on vähän hankala kun on aika iso tarakkalaukuksi mutta ei ole mitään tilanjakajia. Sinne kun heittää korjauskamat, varakumit, yöajolasit, sormelliset hanskat (yöajoa varten), kännykän jne niin ovat aika sekaisin. Pitäisi jotain pussukoita kehitellä joilla kamoja saisi vähän lajiteltua ja samalla kolinaa rajattua.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hitto, tää tieto että noiden laukkujen valmistus olis loppunut olikin ikävä. Nimittäin tilailin just Azubilta moiset kun piti sielät saada muutakin roinaa ja sanoivat että out of stock mutta pitäis saada 2-3 viikossa, noinkohan onnistuu...

Markus Heikkilä

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Ainakin Ortliebin omilta sivuilta löytyy katalogista vielä ko. laukut ?

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
kamu
Viestit: 85
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 22:04
Paikkakunta: Lohja

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kamu »

kmb kirjoitti:

Tuli kiire tilata kun Ortlieb on ilmeisesti lopettanut noiden sivulaukkujen tekemisen

Mistähän tämän tiedon kuulit? Pitääköhän oikeesti paikkansa?

Kari

Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Ei ole täysin varma tieto, perustuu seuraaviin:

  • Jossain blogissa mainittiin asiasta - en tietenkään sitä nyt löydä, enkä muista kuinka varmana tietona se esitettiin
  • Suomalainen maahantuoja ei enää tarjoa noita (tästä nyt ei voi päätellä varmaan suurempia, mutta mielessäni tuo edellinen väittämä vahventui kun huomasin).

Eli voi olla, että tein väärän johtopäätöksen. Vähän vakuutuinkin tästä nyt kun yritin googlata.

Tuolta tilasin omani: https://trekkingstar.de/

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Polvisärky murehduttaa yhä. Sitä rupeaa tulemaan Azubilla (152 mm kammet) noin 30 km:n polkemisen jälkeen. Mitään selkeää ratkaisusuuntaa en ole keksinyt, vaan olen nyt erinäisiä lähinnä polkimien etäisyyteen liittyviä säätöjä yrittänyt tehdä. Vielä lyhyempiä kampia voisi kokeilla, mutta en tiedä jaksanko maksaa ennen ensi vuotta sellaisista (eli siihen asti yrittäisin selvittää olisko ratkaisu jokin muu).

En mielestäni enää runttaa missään vaiheessa, ja kadenssi (joka on vielä mittaamatta) on korkean puoleinen - pystypyöräilijätkin sitä kommentoivat. Teen kaiken melko loivasti, eli en esimerkiksi kiihdyttele lihasvoimin turhan kovaan.

Onko raadilla ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla (em. lisäksi)? Onko kukaan huomannut penkin kulman vaikutusta polviin, lieneekö sellaista?

EDIT: voisi tietysti kysyä jos tm ehtisi lyhentämään samat kammet toiseen kertaan. Noin äkkiseltään laskien jos 175mm kammista sai 152mm kammet (mutta ei pidempiä) niin 152mm kammista pitäisi saada 129 mm:n kammet. Kuulostaa kyllä hiukan... lyhyeltä. Mitenhän toimisi jos vain poraisi toiset reijät... Niihin kai voisi kehitellä jotkut "tapit" (jostain jämäpolkimista sahaa poikki kierreosuudet) jos päättää että käyttää niitä ulompia reikiä.

Viimeksi muokannut kmb, 24 Kesä 2015, 12:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kmb kirjoitti:

Onko raadilla ehdotuksia mitä kannattaisi kokeilla (em. lisäksi)? Onko kukaan huomannut penkin kulman vaikutusta polviin, lieneekö sellaista?

Ihmiset ja polvet ovat yksilöitä, kaikkea kannattaa kokeilla. Oletko kokeillut siirtää klosseja eri kohtaan ja eri asentoon?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

jviirret kirjoitti:

Ihmiset ja polvet ovat yksilöitä, kaikkea kannattaa kokeilla. Oletko kokeillut siirtää klosseja eri kohtaan ja eri asentoon?

Harotusta hiukan lisäsin (kengän kärjet osoittamaan ulospäin) juuri ennen eilistä 40 km lenkkiä. Kohtaa en ole keksinyt muuttaa, voisi kai sitäkin kokeilla. Ovat nojapyörä-perussäännön mukaan mahdollisimman lähellä kantapäätä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Vastaa Viestiin