ICE Sprint 26 & Azub Max

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Pistin jokaiseen linkkiin erikseen, alussa kuivaan ketjuun suosittelevat pistämään kahteen kertaan, välissä kuivuminen (vähintään 10 min ohjeen mukaan).

Jep, näin pitääkin olla ja ei haittaa jos ketju ei ole kuiva heti joka lenkin jälkeen tai vaadi viikottain voitelua.

kmb kirjoitti:

Ketjuissa aiemmin "märkäöljyt", jotka poistin ottamalla ketjut pois ja pulloon johon tärpättiä ja vuorokauden verran olivat pullossa, silloin tällöin huljuttelin. Suosittelen tätä tapaa jos haluaa todella puhtaiksi ketjut. Ovat myös äärimmäisen kuivat eli voitelu pitää tehdä huolella tuon jälkeen.

Itse taisin pestä WD-40 voidellun ketjun Sheldon Brown -menetelmällä ennen Finish Line Teflon "kuivaöljyyn" siirtymistä. Tuo ketju on edelleen kulumaton ja MP:ssä käytössä...

kmb kirjoitti:

Tässä kuvatunkaltaisessa käytössä ymmärtääkseni toimii hyvin se, että sateen jälkeen jos tuntuu että on huuhtoutunut pois niin pistää lisää (ja antaa kuivua rauhassa - matkan päällä jos sateen jälkeen pistää ja lähtee heti polkemaan niin se kyllä siitä käytännössä linkoutuu pois). Ilmeisesti näitä vahoja ei tarvitse välissä pestä pois, eli siinä suhteessa pitäisi olla vaivattomampikin.

Joo, sade huuhtoo nuo Teflon-öljytkin pois, oli sitten jo valmiiksi ketjussa tai märkänä siihen laitettuna... tai jos runsaalla vedellä (joutuu) pesee.

kmb kirjoitti:

Jos lähtisin useamman päivän reissuun, varautuisin siihen, että mahdollisesti tarvitsee vauhdissa siirtyä märkäöljyyn jos kovasti sataa. Tästä en tosin ole aivan varma: riittääkö sade pesemään vahat pois riittävällä tavalla jotta voi vain tuutata sitä märkäöljyä ketjuun, vai tuleeko siitä jotakin ongelmia (ts. pitääkö vaha pestä huolellisesti pois ensin)? Ehkä googlamalla seliväisi.

En usko että tarvii. Itselläni pelasi tuo "wet"-öljy hyvin kun oli oikeesti märkää, kylmää tai paljon lunta. Nyt sen käyttö vaatii useaan kertaan ulos puskevan ylijäämäöljyn ja siihen tarttuvat sotkun pois pyyhkimistä WD-40 kostutetulla rätillä. Kuivalla ei lähde.

Olen aivan niillä näppäimillä että vaihdan Teflon-kuivaöljyyn. Mutta sitä ei enää ole kovin paljoa, ja se toimii hyvin maantiekiitureissa. Joten taidan hankkia tätä maasturiin. Teflon ei toimi maastoajossa ja kuivassa pölyssä ihan parhaalla tavalla. Kun välillä tulee siihen sekaan vielä vettäkin...

Mistä sait tätä hankittua ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Omani tilasin Bike-discount.de:stä.

Edit: käyttöohjeet ovat sitten tuolta tilatessa saksaksi. Eli pitää sitä joko osata, löytää ohjeet netistä ymmärrettävämmällä kielellä (en löytänyt ko. tuotteen sivuilta) tai olla maisteri-tasoinen entinen saksa-suomi kieltenkääntäjä avovaimona ;)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja mhelander »

kmb kirjoitti:

Omani tilasin Bike-discount.de:stä.

Edit: käyttöohjeet ovat sitten tuolta tilatessa saksaksi. Eli pitää sitä joko osata, löytää ohjeet netistä ymmärrettävämmällä kielellä (en löytänyt ko. tuotteen sivuilta) tai olla maisteri-tasoinen entinen saksa-suomi kieltenkääntäjä avovaimona ;)

Kiitos. Täältä enklanniksi jorinaa aineen toiminnasta maastopyöräilyssä. Sai vakuuttuneeksi, siirtynee ostoskoriin seuraavan (rengas-) tilauksen mukana.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Jännää, trike olisi päivitettävissä velomobiiliksi: http://oceancycle.co.uk/

(Edit: näköjään lähempääkin löytyy pian vaihtoehto)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Eilen asentelin Speedplay Frog -polkimet pyörään mahdollisia polvivaivoja ennaltaehkäisemään. Ihan kivalta tuntuvat, eli vähintään placebo-efektin verran toiminevat ;)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tänään ruuvien kiristelyä oikeaan momenttiin, huomenna ekat ajoharjoitukset Azub Maxilla.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kerro sit joskus kokemusta niistä frogeista, olen itsekin niitä katsellut mutta en ole raaskinut ostaa vielä :)

Markus Heikkilä

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Mahe kirjoitti:

Kerro sit joskus kokemusta niistä frogeista, olen itsekin niitä katsellut mutta en ole raaskinut ostaa vielä :)

Ne on muuten hyvät, mutta se mekanismi triken kanssa vähän pelottaa kun silmällä katsoen semmoinen 1,5 millin metallireunan varassa jalka (eli että tipahtaako tielle siitä). On tosin käytännössä ollut jämäkkä, enkä niitä repimisteisteissä ole saanut polkimista irti. Suurempi ongelma, ja syy miksi ne on nyt poissa pyörästä, on se, että kun on kaksi pyörää ja kolmet kengät (talvi-, normi- ja sandaalit), niin tulisi tuolla systeemillä vähän liian kalliiksi. Nyt olen SPD-kengillä jonkun aikaa ajanut, ja todennut että ei ollut se vapaan kiertymisen puute se asia joka minulla polviongelmia aiheuttaa/aiheutti.

Mutta noita lukuun ottamatta tykkäsin kyllä kovasti, ja jonkun verran mukavemmat ne minusta on kun SPD-lukot, käyttäisin niitä jos ei maksaisi minun käytössä niin paljon.

Kohta lienevät siis minun vähän poljetut frogit myynnissä, mun tosin pitää ensin tilata kenkälukkoihin uudet ruuvit kun vähän pääsi pyöristymään kuusiokoloreijät.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Muista että jalka voi hyvin muljahtaa helposti samalla kun ajat töyssyyn ja irrota jos mekanismi on liian helppo pyöräyttää irti. Näin kävi kevällä eräälle foorumilaiselle seurauksena jalka paketissa 6-viikkoa. Tämä vaara tosiaan piilee kaikissa lukkopolkimissa trikejen kanssa jos lukot on liian löysät.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Wacky kirjoitti:

Muista että jalka voi hyvin muljahtaa helposti samalla kun ajat töyssyyn ja irrota jos mekanismi on liian helppo pyöräyttää irti.

Juu - en ole kokenut tuota vaaraksi noissa frogeissa, pitää kuitenkin sen verran paljon kääntää sivulle että irtoavat.

Viikonloppuna oli ajoharjoittelua Azubilla viereisellä hiekkakentällä. Mainiolta tuntuu, mitä nyt on yllättävän hankalaa tottua kaksipyöräiseen. Nopeasti ajatellen olisi voinut kuvitella että kun on ajanut kaksipyöräisellä pystypyörällä ja kolmipyöräisellä nojapyörällä niin olisi kaksipyöräisen nojapyörän ajamisen hallinnut lähtökohtaisesti, mutta vielä pitää jatkaa harjoituksia ennen kuin oikeasti ihmisten ilmoille uskaltaa lähteä. No, nyt on sadetta luvattu, eli varmaan saa rantaraitilla aika yksikseen tällä viikolla harjoitella.

Selkein ongelma tähän mennessä oli se, että penkin hartioiden kohdalla oleva mutka on aivan liian jyrkkä minulle. Hartiat meni nopeasti jumiin, mutta nyt retkipatjatuunauksen jälkeen alkaa jo sopiva muoto löytymään.

Huomenna pitäisi postissa tulla oikenalainen etuvaihtaja niin ei tartte enää avovaimoa avustamaan etuvaihteen vaihtamisessa ;)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:

Huomenna pitäisi postissa tulla oikenalainen etuvaihtaja niin ei tartte enää avovaimoa avustamaan etuvaihteen vaihtamisessa ;)

Ahaa, nyt ymmärrän, mistä tulee ilmaisu "jalkavaimo". :mrgreen:
Terppa näyttää videolla, miten homma toimii jalalla:
Keskustelua jalalla vaihtamisesta: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 02&#p21867

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

jori kirjoitti:

Terppa näyttää videolla, miten homma toimii jalalla:

...edelleen tarvittaisiin avovaimo polkemaan perässä ensiapulaukun kanssa (ts. jos ny ensin tuntuisi pystyssä pysyminen luontevalta niin kattellaan sitten monipuolisempaa raajojen käyttöä)

:)

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Eka ajolenkki julkisilla teillä takana. Harjoittelun merkeissä meni. Kätevää käydä harjoittelemassa epävakaisella säällä kun on vähemmän ulkoilijoita.

Vaikealta haiskahtavat paikat taluttelin kun Maxista tipahtaa aika korkealta jos tipahtaa. Loppumatkasta melkein unohdin jännittää.

Mistähän johtuu se, että korkalla kaksipyöräisellä tuntuu riittävän mäen alla kerätty vauhti paremmin kuin matalalla trikellä? Muistaakseni joku muukin asiasta mainitsi näillä foorumeilla, ja silloin kun trikellä tein ekaa lenkkiä pysähdyin kahteen ylämäkeen tarkistamaan että menikö takarengas puhki.

Tällaisen pikkulaukun havaitsin hyvin toimivaksi nojapyörässäkin:
Kuva
http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod69505
Nuo kiinnitysremmit ovat niin pitkät, että ovat vähän liian pitkät Azubin 60mm:n putkenkin kanssa. Pistin tuon lähelle etuvaihtajatappia, kuitenkin sen verran kauas että mahtuu vapaasti etuvaihtajan vaijeri menemään. Tuo eturemmi yltti silti hyvin, ja kun alaremmit veti tiukkaan niin hyvin pysyy paikoillaan. Vedenpitävä tuo ei ole.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyllä se siitä :) Jos Maxia suunnitellessa ei ole totaalisesti ryssitty Ibexistä saatuja oppeja, se on äärimmäisen tukeva ja vakaa pyörä, joka ei hätkähdä kovaakaan vauhtia mutta jolla on myös helppo tasapainoilla hitaissa paikoissa. Kilometrejä vaan tarvitaan että pyörään alkaa luottaa, ja omaan tasapainoon.

Oma Azub Ibex on tässä kesän mittaan kasvanut kiinni selkään siinä määrin että tänään tein uuden aluevaltauksen ja ajelin joitan satoja metrejä kivikoista metsäpolkua kun sellainen tuli vastaan ja teki mieli kokeilla :) Ei mitään ongelmaa, kävelyvauhtia mentiin kiviä väistellen. Enemmän jos tuota tekisi niin pitäisi olla kyllä löysemmät maastorenkaat, 10% ylipaineeseen pumpatut Marathonit ei ole pidoltaan ihan parhaat pehmeällä alustalla :)

Markus Heikkilä

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 & Azub Max

Viesti Kirjoittaja kmb »

Kiitos kannustuksesta :)

Eilisillan sekä tämän aamupäivän lenkit sujuivatkin jo selkeästi paremmin, oli jalat jopa lukoissa suuren osan aikaa :). Vielä menee taluttamisen puolelle muutamissa kohdissa kun tuossa järven ympäri poljen, mutta eipä ole tullut kaaduttuakaan sitten, eikä turhia tärinöitä tullut läheltäpiti-tilanteissa. Niitä kun ei ole muita ollut kuin joku vastaan tuleva pyöräilijä joka ei malttanut odottaa vaan ajoi "vastaantulevien kaistaa" ohittaessaan kävelijöitä. Meinasi loppua leveys tiessä.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Vastaa Viestiin