ICE Sprint 26 & Azub Max

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Viime viiknoloppuna piti tehdä 2 x 100 km kyläilyreissu, mutten päässyt kun reilut 30 km niin polveen särki niin kovasti, että piti soittaa avovaimo hakemaan tien päältä.
Diagnoosi polvisärylle on hiukan vaikea tehdä vielä tässä vaiheessa, kun olen juoksuharrastuksen kesällä aloittanut ja juoksemisen jälkeen se polvi ensimmäistä kertaa oireili, vähäisesti tosin, viime viikolla (osasin vähän odottaa tuota että jos jostain syystä pitää keskeyttää niin tuosta). Juoksu ottaa taatusti minulla niveliin kun en ole ihan laiha taikka lyhyt. Mutta kun olen näitä sekaisin harrastanut, niin ei oikein varma voi olla, että mikä pisti alulle tuon.

Oireita säryn lisäksi oli nesteen keräytyminen polveen, eli lievästi turposi.

Nyt sitten olen määrännyt itselleni viikon lepoa, sitten katsotaan miltä tuntuu ja miten lähtisi analysoimaan. Juokseminen siirtyy varmaankin pururadalle. Pyörän osalta pitää vielä ihmetellä säätöjä ja varmistaa että mikään ei ole vinksallaan, ja ehkä hankkia erilliset polvilämmittimet.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mulla herää kysymys heti että onko sulla sopivan pituiset kammet? Kuinka pitkä olet ja kuinka pitkät kammet sulla on?

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Wacky kirjoitti:

Mulla herää kysymys heti että onko sulla sopivan pituiset kammet? Kuinka pitkä olet ja kuinka pitkät kammet sulla on?

Olen 195 cm pitkä, kampien pituus pitää tarkistaa, mutta pituudestani johtuen ajattelin etten normaalia lyhyempiä tarvitsisi.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei johdu sitten kammista, jos polvissa ei oikeasti ole joku vaiva. Polvikipuihin vaikuttaa jalkaterän asento, ainakin minulla. Eli kantapää pitää olla niin lähellä pyörää kuin se on mahdollista ilman että nilkat kopsahtelee kampiin. Klosseissahan kengän on vara kääntyä hieman, jos yritän polkea jalkaterä toisessa ääriasennossa niin on polvet hyvin äkkiä kipeänä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ei johdu sitten kammista, jos polvissa ei oikeasti ole joku vaiva.

On kyllä geometrisesti täysin varmaa, että nilkan vinoasennon vaikutus polven rasitukseen on sitä pahempi, mitä pidempiä kampia pyöritetään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

jviirret kirjoitti:

Ei johdu sitten kammista, jos polvissa ei oikeasti ole joku vaiva. Polvikipuihin vaikuttaa jalkaterän asento, ainakin minulla. Eli kantapää pitää olla niin lähellä pyörää kuin se on mahdollista ilman että nilkat kopsahtelee kampiin. Klosseissahan kengän on vara kääntyä hieman, jos yritän polkea jalkaterä toisessa ääriasennossa niin on polvet hyvin äkkiä kipeänä.

Kiitos neuvoista, jäin miettimään että ymmärsinkö oikein. Eli kantapäät mahdollisimman "sisällä", tämä ok. Tarkoittaako sitten sitä että kenkien kärkien pitäisi osoittaa hieman ulospäin? Eli jos seisoisin kengät vastaavalla tavalla "suunnattuna" kantapäät yhdessä, niin päikiöiden väliin jäisi jonkun verran tilaa?

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

kmb kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei johdu sitten kammista, jos polvissa ei oikeasti ole joku vaiva. Polvikipuihin vaikuttaa jalkaterän asento, ainakin minulla. Eli kantapää pitää olla niin lähellä pyörää kuin se on mahdollista ilman että nilkat kopsahtelee kampiin. Klosseissahan kengän on vara kääntyä hieman, jos yritän polkea jalkaterä toisessa ääriasennossa niin on polvet hyvin äkkiä kipeänä.

Kiitos neuvoista, jäin miettimään että ymmärsinkö oikein. Eli kantapäät mahdollisimman "sisällä", tämä ok. Tarkoittaako sitten sitä että kenkien kärkien pitäisi osoittaa hieman ulospäin?

Joo, mulla se oikea asento tarkoittaa tuota kun kävellessäkin jalkaterät on vähän ulospäin. Jollakin toisella taas joku toinen asento voi olla oikea, pääasia että tiedostaa tämänkin säädön ja sen merkityksen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Lueskelin vähän toisaalta asiaa, ja tämmöisillä polkimilla oli joku ratkaissut omat polvisärkyongelmat: http://www.bike-discount.de/shop/k417/a ... l?mfid=246

Noissa siis kiertosäädön voi jättää lukitsematta (ja "oikea" kiertosäätö ylipäänsä löytyy). Tietysti varmaan se, että saa spd-lukot oikeaan asentoon ajaa saman asian... Onko kukaan kokeillut tuon kaltaisia polkimia?

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Moi, olen kokeillut speedplayta, vanhamalli, taitaa olla X1. Siinä jalka pääsee pyörimään polkimella vapaasti. En huomaanut mitään eroa polviongelmiin, verrattuna tavallisiin maastopyöräilyyn tarkoitetuihin lukkopolkimiin jotka antavat +-5 astetta pyörimistä.

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

BROLin puolella moni on kokenut, että Speedplay- tai BeBop-polkimet ovat auttaneet polvikipujen kanssa.

Pitää nyt vielä hetki miettiä että lähdenkö investoimaan, koska tosiaan ensimmäiset oireet tulivat kovalla alustalla juoksun jälkeen, ja pisin päivämatka pyörällä aiemmin oli tuplasti sen mihin pääsin kun polvisärky pisti lopettamaan. Silloin ei ollut ongelmia polvien kanssa, vaikka loppumatka oli melko viileä polkea shortseissa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

Sain vihdoin aikaiseksi ottaa ja kasata pyörän auton perästä takaisin ajokuntoon. Hämmentävästi autossa ollessaan toinen eturenkaista oli tyhjentynyt täysin. sisäkumissa oli sellainen viiltomainen reikä, ilmeisesti jotenkin hinkkautunut vannenauhan reunaan. No, minulla oli jo varakumi ostettuna, sen pistin sisään ja paikkailin rikkimenneen varakumiksi. Näytti olevan Schwalbe sekin.

Polvea särkee vieläkin näin iltaisin (työpäivän jälkeen, vaikka toimistotöitä teen), se vähän masentaa.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja oki »

Polvea särkee vieläkin näin iltaisin (työpäivän jälkeen, vaikka toimistotöitä teen), se vähän masentaa.[/quote]

Etsi tältä foorumilta nuo poikien tekemät polvi treeni ohjeet, tee niitä sännöllisesti, ohjeita noudattaen.
Vaimolla loppui polvisärky.
t: Oki

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja kmb »

2vko lepäilin polviongelmien jälkeen, sitten kokeilin varovaista pyöräilyä ja juoksua, mutta särky hieman palasi. Nyt sain kahden viikon tulehduskipulääkekuurin, josko sillä lähtisi. Diagnoosi oli, että joku jänne (en nimeä enää muista) siellä polvilumpion tienoilla olisi rasitustulehtunut. Rasitustulehdus kuulostaa kyllä juuri siltä miten olisin asian maalikkona tulkinnut, eli sikäli ihan hyvältä kuulosti diagnoosi.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja jori »

kmb kirjoitti:

2vko lepäilin polviongelmien jälkeen, sitten kokeilin varovaista pyöräilyä ja juoksua, mutta särky hieman palasi. Nyt sain kahden viikon tulehduskipulääkekuurin, josko sillä lähtisi. Diagnoosi oli, että joku jänne (en nimeä enää muista) siellä polvilumpion tienoilla olisi rasitustulehtunut. Rasitustulehdus kuulostaa kyllä juuri siltä miten olisin asian maalikkona tulkinnut, eli sikäli ihan hyvältä kuulosti diagnoosi.

Antoiko lekuri fysioterapianeuvoja? Otapa selvää, mikä tarkkaan ottaen on se kipeä jänne, niin voit tehdä liikkeitä, jotka eivät rasita sitä, mutta liikuttavat polvea. -Auttaa paranemisessa.

Itse kokeilisin pöydän reunalla istumista ja säärten kevyttä heiluttelemista. Sitä ainakin kakarat tekevät yhtenään. Ei ne juuri paikoillaan istu.

Tulehtunut jänne tarvitsee parantuakseen happea ja jänteet saavat sitä vain viereisten lihasten liikuttelusta ja hapekkaan kudosnesteen kierrättämisestä jänteen viereen. Vain liikuttamalla jännettä neste jänteen vierellä kunnolla vaihtuu. Mieluimmin niin, että kipeää jännettä ei jännitetä, liikutetaan vain muilla lihaksilla. Vähänkin on paljon enemmän, kuin ei mitään.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ICE Sprint 26 trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Miun hieroja/kuppari/parantaja suosittelee suolakylpyjä tai kääreitä lähes kaikkiin vaivoihin :mrgreen:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin