Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vonsimba
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 00:43

Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja vonsimba »

paseo.jpg
paseo.jpg (162.66 KiB) Katsottu 31023 kertaa

Nyt ensimmäisen kuukauden ja 600 km jälkeen ajattelin jakaa hieman omia kokemuksia ensimmäisestä omasta nojapyörästä, Nazca Paseosta. Idea nojapyörän hankkimiseen lähti jo parin vuoden takaa, olin silloin Suomen suurlähetystöllä töissä Unkarissa ja toisella paikallisista autokuskeistamme oli ollut oma pyöräkauppa Budapestissa jonka joutui valitettavasti sulkemaan jouduttuaan ryöstön uhriksi (vakuutuksia ei ollut, Unkarin vakuutuskulttuuri on ns. mielenkiintoinen = kallis). Pyöräkaupan peruja oli jäänyt mm. pari trikeä, kaksipyöräinen, pystytandemi jne. Noita kaikkia tuli kokeiltua, lähinnä nyt trikeä kun sillä pääsi saman tien helposti liikkeelle. Innostus lähti siitä, kyti hetken aikaa ja syttyi uudestaan viime kesänä kun päätin hankkia oman nojakin. Ensin oli mielessä trike, mutta päätin kuitenkin jo aika varhaisessa vaiheessa että kaksipyöräinen olisi monikäyttöisempi ja jotenkin omampi juttu.

Mitään sen isompaa kokemusta kaksipyöräisistä ei ollut, Performerilla olin jonkun haparoivan metrin kokeillut mutta siinä kaikki. Lähdin siis nykyaikaisesti selvittämään asiaa Googlen avulla, ja ensimmäinen pyörä joka herätti isompaa kiinnostusta oli HPV Grasshopper. Alusta asti olin ajatellut että tulen tekemään jonkin sortin pyörämatkailua, mutta pyörän pitäisi soveltua myös kaupungissa ajamiseen. Grasshopper tuntui hyvältä kompromissilta, ja lähetinkin siitä sähköpostikyselyä jossain vaiheessa syksyllä. Enemmän asiaa tutkittuani päädyin kuitenkin Nazcaan ja Paseoon, lähinnä ihan taloudellisista syistä. Grasshopper tulisi kuitenkin kalliimmaksi, varsinkin kun kaikkia lokareita ja tarakkaa myöten pitäisi ostaa erikseen.
Sähköpostia siis Pieterille Tammisaareen, ja muutaman vaihdetun viestin jälkeen kävin katsomassa ja koeistumassa pyöriä marraskuussa. Nimenomaan istumassa, tulin siihen lopputulokseen että jos lähden koeajelulle niin en kuitenkaan pysty arvioimaan pyörien paremmuutta sen kummemmin kun kaikki energia menee siihen että pysyy jotenkuten pystyssä. Päätin siis tehdä päätöksen aika pitkälti fiilispohjalta, saattaa monista kuulostaa hieman dorkalta idealta puhuttaessa näinkin kalliista hankinnoista mutta ainakin omani tuntuu osoittautuneen onnistuneeksi.
Nälkä kasvaa tunnetusti syödessä, eli uusia ideoita pyörän kokoonpanoon tuli varmaan päivittäin. Päädyin seuraavanlaisiin ylimääräisiin herkkuihin (kopsattu suoraan kuitista):

Alfine 11 gear hub
Comfort seat M/L
Mirror left side
Kickstand Pletscher
Tyres Marathon Plus (47 mm)
Avid BB7 mech. Disc brakes, Avid Speed Dial 7 levers
SON 28 hub dynamo
Toplight-plus rearlight, Upgrade headlight to Luxos U
Low Riders
Headrest
Bottle holders
Pedal Shimano PD-A530

Hintaahan tolle kokonaisuudelle tuli syysalen kanssa aika tarkallaan kolme ja puoli tonnia joka on toki paljon rahaa, mutta päätin toisaalta että jos lähden monen tonnin hankintaa tekemään niin parempi vaan tehdä sitten kunnolla, ei jää kaduttamaan. Kotihallituskaan ei liikaa kapinoinnut vastaan, olipa jopa ihan jotain kannustavaa ilmapiiriäkin havaittavissa. Ilmeisesti osoitin tarpeeksi innostusta asiaan tarpeeksi aikaisin ettei ihan hetken päähänpistolta vaikuttanut. Jotain myönnytyksiä jouduin toki tekemään, esim. Rohloff olisi kiinnostanut mutta hinta vaan oli liian kova. Ei ole kyllä tarvinnut katua, Alfine toiminut erittäin hienosti.

Itse pyöräily lähti ainakin omalta osaltani käyntiin erittäin helposti, yhtenä iltana kävin vaan vähän treenaamassa lähtöjä, käännöksiä ja pysähtymisiä ja sen jälkeen lenkille. Lähdöt liikennevaloista tuntuivat aluksi hieman haastavilta, mutta sekin haastavuus lähti kun tajusin vaan laittaa tarpeeksi pientä vaihdetta silmään. Napavaihteiston kanssa toi vaihtaminen on eri kätevää kun voi siinä paikallaan seistessä tiputtaa kerralla alas niin paljon kuin on tarvis.

Napavaihteistoon päädyin koska kaipasin pyörältä mahdollisimman huoltovapaata varmatoimisuutta. Alfinesta oli netissä liikkeillä aika ristiriitaisia tarinoita, osan mukaan hajoaa ensimmäisen viikon aikana ja toiset taas vannoivat sen nimeen. Itse kuulun vielä ainakin toistaiseksi jälkimmäiseen joukkoon, on toiminut hienosti ilman mitään kummempia yskimisiä. Polkemisen lopettamisen vaihtamisen aikana otin vakavasti heti alusta alkaen (vaikka Shimano väittääkin että voisi vaihtaa vaikka kovalla kuormituksella), jos välillä erehtynyt vaihtamaan yhtään tiukempaa polkiessa niin pitää kyllä rumaa ääntä. Mutta ei ole ainakaan itselle mikään ongelma, puhutaan kuitenkin jostain sekunnin kymmenisosista, ei ole koitunut ongelmaksi edes ylämäissä. Ja heti alusta asti kun opettelee tuohon niin tulee ihan selkärangasta sen kummempia ajattelematta. Öljyn vaihteistoon vaihdoin eilen. Shimanon mukaan ensimmäinen öljynvaihto tulee tehdä 500km jälkeen ja sen jälkeen aina 5000km taikka vuoden välein, kumpi tulee vastaan ensin. Tänään tehdyn lenkin perusteella netin huhut pitävät paikkansa myös siitä että ensimmäisen öljynvaihdon jälkeen toiminta tuntuu vieläkin pehmeämmältä. Vaihteita en varsinaisesti kaipaa enempää, mutta ei tosta 11-vaihteesta oikein karsiakaan voi, kaikki vaihteet olleet jossain tilanteessa käytössä.

Luxos U valoon sain upgreidattua pyynnöstä vaikka sitä ei Nazcan normihinnastossa olekaan. Kyseessä siis Büsch&Millerin lippulaivamalli napadynamolle. Itse valoa en ole oikeastaan kerinnyt vielä käyttämään ollenkaan kun tota valoa riittää taas ihan luonnostaan, mutta USB-lataus on käytössä joka lenkillä kun toi puhelin syö Sportstrackerin ja radionkuuntelun takia virtaa aika tehokkaasti. Eli puhelin vaan piuhalla kiinni ja dynamo hoitaa lataamisen. Eri kätevää.

Oikeastaan ainut asia mitä lähtisin (ja lähdenkin) suorilta tuosta pyörän kokoonpanosta vaihtamaan on noi Schwalben Marathon Plussat. Meni ehkä hieman hätävarjelun liioitteluksi tuon pistosuojauksen kanssa, on nimittäin vähän tahmean tuntuista meno renkaiden puolesta. Pyörää tilatessa ajattelin että ei sen nopeuden kanssa ole niin justiinsa, kunhan on varmatoimiset. No nälkä kasvaa syödessä tässäkin asiassa. Vaikkei nyt edelleenkään mihinkään kisaan olla lähdössä niin parempi rullaavuus kiinnostaisi kyllä. Ja ehkä huonoa rullaavuutta vielä enemmän noissa plussissa häiritsee huono pito, varsinkin märällä kelillä on usein semmonen fiilis että saattaa lähteä alta hetkenä minä hyvänsä. Marathon Supremeja oon kattellut sillä silmällä, ainakin arvostelujen mukaan täyttäisi omat kriteerit hyvästä pistosuojauksesta, pidosta ja kohtalaisesta rullaavuudesta. Niskatuki on myös osoittautunut ehkä vähän hyödyttömäksi, oma osansa tähän on kyllä mun kypärälläkin joka ei takaosansa takia oikein sovellu tollaseen käyttöön. Tiedossa siis joko uusi kypärä tai vanhan modifioimista sahan kanssa. Painoahan tällä kokoonpanolla on myös n. tonni, eli ei mikään kevyesti liikuteltava paketti. Sen kuitenkin tiesin jo pyörää tilatessa eikä se niin häiritse. Tuleepahan tehokkaampaa lenkkiä. No alatavaratelineet sentään otin painonsäästösyistä nyt irti kun ei niillä ole tällä hetkellä mitään käyttöä.

Tosiaan kilometrejä on nyt tullut suunnilleen kuutisensataa. Ensimmäisen hippasen yli satasen lenkin heitin kun pohjilla ei ollut ehkä kuin se samainen sata. Jalat tietty melko hapoilla kun kotiin pääsi, mutta muuten mihinkään paikkaan ei sattunut, kolottanut tai kivistänyt. Ei voi sanoa samaa niistä muutamasta sata kilsaa ylittäneestä reissusta mitä pystärillä on tullut joskus tehtyä (vaikka rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että ei ole kyllä ikinä ollut vastaavan hintaista matkakäyttöön suunniteltua pystäriä..). Nyt yritän vaan kerätä touko- ja kesäkuun kilometrejä sen minkä työt ja muut kiireet antaa periksi, heinäkuussa olisi sitten vuorossa hieman kliseinen Helsinki-Nuorgam-pyörämatka.

Pieterille myös kiitos hyvistä kaupoista ja erinomaisesta asiakaspalvelusta! En edes uskalla lähteä arvailemaan miten monta sähköpostia lähetettiin puolin ja toisin, mitään hermostuneisuutta tai hoputtamista ei kuitenkaan ollut havaittavissa.

Enempää ei jaksa tällä kertaa kirjoittaa eikä kukaan varmaan lukeakaan, mutta jos jotain kysymyksiä pyörästä on niin vastaan mieluusti. Jos joku lukijoista kuitenkin päässyt tänne loppuun asti nälkäkuoleman pituisen tekstin jälkeen, niin heittäisin kysymyksen että onko tiedossa pyörähuoltoja Helsingissä jotka huoltaa nojapyöriä näin sesonkiaikanakin? Muutamasta paikasta kysynyt ja aina vastaus ollut että eivät huolla nyt kun ei mahdu tiloihin tjms. Olisi aika tehdä ensihuolto pian, ja itse olen ns. käsi näissä asioissa. Tavoitteena kyllä opetella tekemään kaikki perushuollot itse, mutta nyt aikataulullisesti hieman haastaavaa ja kiinnostaa enemmän käyttää ylijäävä vapaa-aika siihen varsinaiseen pyöräilyyn. Ja koska kohta tulossa viikon tiukka työputki+viikon ulkomaan reissu heti siihen perään, niin voisin viedä johonkin liikkeeseen vaikka ottaisikin sen pari viikkoa kun ei kerkiä polkemaan kuitenkaan.

Kaiken kaikkiaan Paseoon erittäin, erittäin tyytyväinen eli kouluarvosanoa 9½. Lisää kuvia pyörästä löytyy Velocraftin Facebook-sivuilta.

Mukavaa kevättä ja nojakilometrejä,
Tommi.

Viimeksi muokannut vonsimba, 27 Huhti 2014, 09:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tervetuloa joukkoon tummaan :)

Kiva kun jaksoit kirjoittaa perusteellisesti, näitä nojakin hankintatarinoita on kiva lukea kun on itse hiljattain samojen asioiden kanssa paininut. Aika samaan lopputulokseenkin komponenttien osalta näköjään päädyttiin, Alfine, BB7:t jne :) Hienon pyörän olet hankkinut, siitä on takuulla iloa vuosiksi eteenpäin.

Itse painiskelin myös tuon niskatukiasian kanssa, ja päädyin paikallisessa liikkeessä soviteltuani ostamaan Specialized Echelon II -mallisen kypärän kun oli vielä kevätalessa. Siinä on kireyssäätömötikkä tarpeeksi pieni ja korkealla sekä takaosan muotoilu sellainen, että toimii kivasti yhteen niskatuen kanssa, kun sen säätää nimenomaan niska- eikä päätueksi, eli tarpeeksi alas. Idea on siis että nojataan tukeen enemmän niskalla kuin takaraivolla, kuvan perusteella sinulla on tuo tuki ehkä vähän korkealla, mikä osaltaan hankaloittaa kypärän käyttöä sen kanssa.

Linkki valmistajan sivulle: http://www.specialized.com/us/en/ftr/he ... echelon-ii

Taustapeilijutut on toki vähän makuasioita (tankoon kiinnitettävä vs. laseihin/kypärään jne), ja mulla on alaohjaus mikä on tietenkin eri juttu kuin hamsteritanko, mutta voin silti suositella taustapeiliksi Bike Peddler's Take-a-Lookia (esim. Näyttää omituiselta rimpulalta mutta toimii älyttömän hyvin, ilman en osaisi enää ajaa.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näin juuri, terve tuloa. Näitä kaupallisia pyöriä ja niiden käyttö kokemuksia täällä nimenomaan kaivataan, ettei laji/foorumi leimaudu liikaa meidän propellihattuisten pellepelottomien temmellyskentäksi :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Onko sulla isohko punainen parta kun bongasin jonkun ajelemassa mustalla Paseolla hakamäentien reunaa tänään Helsingissä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vonsimba kirjoitti:

(vaikka rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että ei ole kyllä ikinä ollut vastaavan hintaista matkakäyttöön suunniteltua pystäriä..).

Mulla voi olla jo väärä käsitys, mutta minusta näyttää että kun pystypyörän hinta nousee niin satula kapenee ja tanko alenee, ei voi tehdä hyvää matkustusmukavuudelle ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
vonsimba kirjoitti:

(vaikka rehellisyyden nimissä täytyy sanoa että ei ole kyllä ikinä ollut vastaavan hintaista matkakäyttöön suunniteltua pystäriä..).

Mulla voi olla jo väärä käsitys, mutta minusta näyttää että kun pystypyörän hinta nousee niin satula kapenee ja tanko alenee, ei voi tehdä hyvää matkustusmukavuudelle ;)

Jukka

Ei ne about vastaavilla osilla ja samankokoisen valmistajan matkapyörät mitään kovin halpismankeleita ole.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensitunnelmat ensimmäisestä omasta nojapyörästä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuo Shimanon Alfine on mielenkiintoinen . Seuraan mielenkiinolla kuinka se kestää. Itse laitoin Nazcan Pioneeriin Nexus 8 ja täytyy kehua , että kyllä tämä lähiöliikenne on mukavampaa. Ei tarte ollaniin tarka mikä vaihde on aina päällä. Liikkeelle lähtö onnistuu luontevasti joka liikennevaloissa . Pelaa kuin ajatus. Itselle jätin kaksi eturatasta käyttöön ja se on hyvä ratkaisu . Pienenmällä on hyvä sotkea sorateillä ja rantapoluilla. Isompaa silmää sit asfaltille .

Vastaa Viestiin