Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Jukka on oikeassa siinä mielessä, että liikkeelle lähtiessä tärkeintä on hahmottaa liikeradan outous aiempiin pyöriin nähden. Tien päällä sitten enemmän häiriöitä aiheuttaa tuo tillerin (kauas taakse ulottuvan ohjainkannattimen) ja käsien painon aiheuttama heilahtelu.

Tämä on suurin vaikeus mitä olen havainnut itse ja muiden kohtaavan kun lähtevät "hamsteri"-tankoisella ajamaan. Ongelma on sitä suurempi mitä kiikkerämpi, siis pienempi, etupyörä on. Aivan eri outua on lähteä pitkästä aikaa ajamaan lowracerilla jossa 451-etukiekko kuin MetaPhysic:llä jossa joko 559 tai 622-kiekko, vaikka molemmissa tilleri on suurin piirtein yhtä pitkä ja tankoviritykset melkein samanlaiset.

Helpointa on kun ottaa vaan rennon otteen tangosta ja painaa ne kyynärpäät kylkiä vasten. On aerodynaamisinkin näin mutta kainalohiki voi päästä yllättämään :P.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Mullahan on Fujinissa OC -ohjaamo tai teräsmies, miten vaan haluamme kutsua, eli kainaloiden ilmastointi pelaa kyllä. :) Tosin saa siinäkin kyynärpäät aika lähelle kroppaa, eli pitääpä seuraavalla lenkillä miettiä antamianne vinkkejä ja sitä, että sopisko ne myös OC -ohjaamoon? Toi vinkki käsien painosta tulevista yllättävistä liikkeistä ainakin heti resonoi...

Kattelen just kaiholla työpaikan ikkunasta ulos. Mahtava sää, tuollahan pitäisi olla ajamassa!! :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Tänään meni sen verta pitkään töissä, että ajelun suhteen tuli välipäivä (joka tekee ihan varmasti hyvää), mutta ehdin kuitenkin illalla hiukan höntsään pyörän ympärillä. Takavaihtajan vaijerille piti antaa pari milliä löysää, että saa vaihtajan aseman säätöön pelivarat molempiin suuntiin. Eiköhän sen nyt saa hyvin säätöihin.

Lisäksi pistin Garminin kiinni. Siinä on yhdistetty kadenssi/nopeus -anturi, joten käytetään se kadenssiin ja otetaan nopeus nyt ainakin aluksi GPS:stä ja onhan pyörässä myös erillinen normimittari renkaasta. Googletin ja täältäkin luin, että EDGE 510:iin pitäisi kyllä saada paritettua erilliset kadenssi- ja nopeussensorit, mutta kattellaan niitä myöhemmin, jos tuntuu ettei GPS:n nopeus futaa.

Viimeksi muokannut J-Drums, 16 Maalis 2015, 23:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

J-Drums kirjoitti:

Lisäksi pistin Carminin kiinni. Siinä on yhdistetty kadenssi/nopeus -anturi, joten käytetään se kadenssiin ja otetaan nopeus nyt ainakin aluksi GPS:stä ja onhan pyörässä myös erillinen normimittari renkaasta. Googletin ja täältäkin luin, että EDGE 510:iin pitäisi kyllä saada paritettua erilliset kadenssi- ja nopeussensorit, mutta kattellaan niitä myöhemmin, jos tuntuu ettei GPS:n nopeus futaa.

Kyllä se GPS'n nopeus ihan ok futaa. Ainakin vanhempi Garmin edge 800 keskiarvoistaa nopeutta ja näin jää lyhyet huippunopeudet rekisteröitymättä. Siis joissain alamäissä ei ehdi mukaan kunnolla. Eipä tuo tietysti juurikaan haitanne.

Erillisestä nopeusanturista hyötyy jos ajaa jossain missä GPS signaali ei pääse läpi. Esim. Botniahallissa ei ainakaan mun Garmin löydä satelliitteja.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

vuoltu kirjoitti:

Kyllä se GPS'n nopeus ihan ok futaa. Ainakin vanhempi Garmin edge 800 keskiarvoistaa nopeutta ja näin jää lyhyet huippunopeudet rekisteröitymättä. Siis joissain alamäissä ei ehdi mukaan kunnolla. Eipä tuo tietysti juurikaan haitanne.

Kiitos, tää on hyvä tieto. Mennään siis tällä plänillä kohti seuraavia testilenkkejä. Eipä täällä luulisi GPS:n paljoa olevan katveessa, kun noita maanteitä painelee.

Toivottavasti ehtii vielä baanalle, ennenkuin kelit menee taas kylmemmiksi ja kosteammiksi, kuten ennustetaan. Siinä voi tulla vähän raaseri -treeneihin breikkiä sitten.

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

J-Drums kirjoitti:
vuoltu kirjoitti:

Kyllä se GPS'n nopeus ihan ok futaa. Ainakin vanhempi Garmin edge 800 keskiarvoistaa nopeutta ja näin jää lyhyet huippunopeudet rekisteröitymättä. Siis joissain alamäissä ei ehdi mukaan kunnolla. Eipä tuo tietysti juurikaan haitanne.

Kiitos, tää on hyvä tieto. Mennään siis tällä plänillä kohti seuraavia testilenkkejä. Eipä täällä luulisi GPS:n paljoa olevan katveessa, kun noita maanteitä painelee.

510:ssä on myös Glonass-satelliittien tuki joka tuo huomattavasti tarkkuutta ja nopeutta (fixin saamiseen) lisää verrattuna mun 500:een jossa on vain normi-GPS. Kunhan se vaan on päällä, mun eTrex 30 vermeessä pitää erikseen käydä laittamassa se päälle jostakin syystä.

Mulla on tuo Garminin (surkea) GSC-10 kombosensori maasturissa mittaamassa kadenssia, osin siksi kun eTrex ei osaa muita sensorityyppejä vissiin kunnolla. Maantievehkeissä on tällä hetkellä kaikissa sekä nopeus- että kadenssisensorit. Jälkimmäisestä on oikeesti hyötyä, edellisestä sitten jos tykkää vaikkapa testata aerodynamiikan parannuksia tai vertailla renkaiden vierintävastuksia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vuoltu kirjoitti:

Kyllä se GPS'n nopeus ihan ok futaa. Ainakin vanhempi Garmin edge 800 keskiarvoistaa nopeutta ja näin jää lyhyet huippunopeudet rekisteröitymättä.

Kaikki ne tasaa nopeuksia. Siviliipuolen gepsin tekninenmaksimitarkkuus on muistaakseni noin 3 metriä, käytännössä hieman enemmän. Hitaasti liikkuvassa kohteessa tuollaiset virheet vääristäisivät oleellisesti mittaustulosta. Laitekohtaisia eroja syntyy sitten siitä miten usein ne mittaa nopeutta ja tasoittavatko sitä miten paljon.
Ei haittaa käytännössä mitään, mutta jos haluaa tarkan hetkellisen nopeuden, niin pitää käyttää muuta mittaustapaa.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Tänään sitten turvalleen ekan kerran. :) Jee, jee, tästä se lähtee. Onneksi hyvin pienestä vauhdista, joten kuskille ei meinannutkaan tulla mitään ja pyöräkin selvisi parilla lisänaarmulla tankoon. Ajamistahan varten se on ostettu, eli osumia on ja tulee.

Lenkki jäi pieneksi 20km testirundiksi, kun pääsin liikkeelle aika myöhään. Vaihteet tuntuis pelaavan nyt varsin mainiosti ja tietenkin ajelu meni myös Garminin ihmettelyksi. Kadenssisensori lähti kerralla toimimaan ja GPS/Glonass näytti päivittelevän nopeutta ripeästi. Sen mukaan pyörän oma mittari näyttäisi vähän alinopeutta (no parempi niin). Sykepanta unohtui tietenkin kotiin, mutta testataanpa se sitten seuraavalla lenkillä.

Tarvitsee kyllä opetella käyttämään tota Garminia kunnolla. Nyt oli vähän sormi suussa. Pitää vielä koittaa ladata toi testilenkki Garmin Connectiin, vaikka siitä jäikin osa kilometreistä pois, kun en osannut käynnistää lenkkiä... :oops:

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

J-Drums kirjoitti:

Sykepanta unohtui tietenkin kotiin, mutta testataanpa se sitten seuraavalla lenkillä.

Tarvitsee kyllä opetella käyttämään tota Garminia kunnolla. Nyt oli vähän sormi suussa. Pitää vielä koittaa ladata toi testilenkki Garmin Connectiin, vaikka siitä jäikin osa kilometreistä pois, kun en osannut käynnistää lenkkiä... :oops:

Pistä sykepanta sisällä paikalleen ja tunkkaa näytöt mieleisiksi. Itselläni on neljä päänäyttöä tuunattuna, päänäyttönä yleensä on se jossa syke on ylhäällä yksin isoilla numeroilla, pienemmällä sitten kadenssi ja nopeus. Muitakin löytyy aika-ajo/väliaika käyttöön sekä yksi jossa on omasta mielestä kaikki oleelliset luvut, tätä tulee kateltua joskus pidemmän lenkin puolivälissä.

Garmin Connect ei ole häävi, etenkään tuo Express M$-kikkula joka toimii välillä miten sattuu. Toisaalta se päivittää Garminin firmwaret yleensä oikein. Suosittelen että jos sinulla on Android-puhelin niin kokeilet miten hyvin se luurin aplari osaa pelata Garminin kanssa, voi olla ettet tarvi tietokonetta ollenkaan kun luurilla saa ladattua GC:hen lenkit ja niitä myös kateltua.

Niin, ja jos harrastat muita GPS-palveluita kuten Stravaa, saa linkityksen GC:hen luotua ja näin ainakin mulla kaikki GC-ladatut lenkit ilmaantuu automaagisesti Stravaan jota varsinaisesti pidän "päiväkirjana".

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

mhelander kirjoitti:

Pistä sykepanta sisällä paikalleen ja tunkkaa näytöt mieleisiksi.

Jep, kiitos vinkeistä! Kattelin tänään ton näyttöjen säätämisen ja nyt vaan kokeileen, että mitä lenkeillä oikeasti tarvitsee. Varmaan kadenssi ja syke on semmoiset, jotka vois olla isolla ja helposti luettavissa. Erillinen mittari näyttää vauhtia ja matkaa, eli niitä ei ole pakko Garminin päänäytöllä olla. No pitää ihmetellä ja kokeilla.

mhelander kirjoitti:

Suosittelen että jos sinulla on Android-puhelin niin kokeilet miten hyvin se luurin aplari osaa pelata Garminin kanssa, voi olla ettet tarvi tietokonetta ollenkaan kun luurilla saa ladattua GC:hen lenkit ja niitä myös kateltua.

Tulee käytettyä näitä winkkari -koneita ja myös luureja, eli niillä mennään.

mhelander kirjoitti:

Niin, ja jos harrastat muita GPS-palveluita kuten Stravaa, saa linkityksen GC:hen luotua ja näin ainakin mulla kaikki GC-ladatut lenkit ilmaantuu automaagisesti Stravaan jota varsinaisesti pidän "päiväkirjana".

Stravaan pitänee liittyä jossain välissä. Onhan se BROL:sta sun muilta foorumeilta kovin tuttu ja siellä tuntuu "kaikki" olevan. :) Pitää varmaan vähän treenata ensin, ettei mun lenkit ole ihan noloja... :roll: No eipä niitä ole kai pakko julkisiksi laittaa. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja vph »

J-Drums kirjoitti:

Stravaan pitänee liittyä jossain välissä. Onhan se BROL:sta sun muilta foorumeilta kovin tuttu ja siellä tuntuu "kaikki" olevan. :) Pitää varmaan vähän treenata ensin, ettei mun lenkit ole ihan noloja... :roll: No eipä niitä ole kai pakko julkisiksi laittaa. :)

Jonkunhan se on perää vahdittava siellä Stravassakin, Lantern Rouge on kunniapaikka! Sitäpaitsi, vaikka Stravassa olisi jossain segmentillä viimeisenä, niin sekin on aina parempi suoritus kuin mihin valtaosa väestöä pystyy.

Joten sinne vaan, siellä ne on munkin laahustamiset kaiken kansan ihmeteltävä eikä hävetä yhtään - Strava on minulle se paikka, jossa pidän treenikirjanpitoa. Garmin Connectia en käytä lainkaan, osittain koska Linux, osittain koska Bluetooth, osittain koska yöks. Ja koska Strava.

Oho. Oikoluvun tehtyäni tajusin, että mähän olen ihan Strava fan. :shock:

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

Tänään oli ohjelmassa tuulisen päivän LowRaaseri -höntsää. Puhuri teki kaikkensa puhkuakseen tuoreen Raaserikuskin ojanpohjalle, mutta kantti piti, mitä nyt ajolinjat oli taas sitä itteensä. Yläkroppa tais olla aika kireenä noin niinku nojakkikuskiksi, mutta eiköhän se siitä. :shock:

Pääsipä toisaalta samalla testaan noita tuulisen kelin ominaisuuksia ja kyllä se vaan vetää naamaa väkisellä hymyyn. Melkoisen mukavasti sujahtaa tommoistakin puhuria vastaan (Ilmatieteen laitoksen applari väitti, että 3m/s hönki).

Ja pitihän se nyt sinne Stravaankin sitten laittaa. Ei saa nauraa. Ainakaan ääneen. https://www.strava.com/activities/270799842

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Vai että puhuri 3m/s... mulla on useampi lenkki kokemusta M5 lowracerin ajosta 8-12 m/s puuskatuulella ja molemmat levykiekot alla. On nimittäin aika mellevää kun vähän suorasta sivuun vastatuuleen ajaa niin syke laskee ja vauhti nousee... ja tuulta vastaan saa nojata.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
J-Drums
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 19 Elo 2013, 22:25
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja J-Drums »

mhelander kirjoitti:

Vai että puhuri 3m/s... mulla on useampi lenkki kokemusta M5 lowracerin ajosta 8-12 m/s puuskatuulella ja molemmat levykiekot alla. On nimittäin aika mellevää kun vähän suorasta sivuun vastatuuleen ajaa niin syke laskee ja vauhti nousee... ja tuulta vastaan saa nojata.

Mua ja pyörää etsittäisiin vieläkin tuolta metsistä, jos tuollaisessa kelissä yrittäisin näillä nykyisillä taidoilla. :)

Mietinkin siinä ajaessa, että mitenköhän levyjen kanssa kävis? Kerättäis imupaperilla rekan alta... No anyway, tossa tuli mukana takakiekkoon itsetehdyt levyt, mutta eipä hätäillä niiden kokeilun kanssa. :)

Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Low Raaseri -hommia: Challenge Fujin SL-1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

J-Drums kirjoitti:

Mua ja pyörää etsittäisiin vieläkin tuolta metsistä, jos tuollaisessa kelissä yrittäisin näillä nykyisillä taidoilla. :)

Mietinkin siinä ajaessa, että mitenköhän levyjen kanssa kävis? Kerättäis imupaperilla rekan alta... No anyway, tossa tuli mukana takakiekkoon itsetehdyt levyt, mutta eipä hätäillä niiden kokeilun kanssa. :)

Niin, ensin pitää saada refleksit kuntoon ja kilsoja alle tavallisella rengastuksella. En minäkään olis uskaltanu lähtä tuplalevyillä suorilta yleisille teille ajamaan. Sama homma etuvetosen kanssa, paljon piti ajotaitoa treenata pyöräteillä ja tosi hiljasilla teillä ennen normilenkkireiteille lähtemistä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin