Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kun menet noin nopeasti ja aeroa levyihin olet laittanut, olisiko aerokypärä tai kate osin tai kokonaan looginen seuraava vaihe? Hieno koppi pullosta!

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Aerokypärä mulla jo on, pullokuvissa ja videossakin se on kyllä päässä. Casco Speedter, Speedmaskin kera.

Etukatetta varmaan tulee joskus syksyllä kokeiltua, kun kelit vähän viilenee. Näissä lämmöissä ei oikein nappaa.

Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Hurjannäköistä menoa videolla. Muutaman kerran olen edellisen työantajan palveluksessa (noin 5 vuotta sitten) käynyt Sophia Antipoliksessa (Zone des Templiers) ja jo silloin ajattelin että uskaltaisikohan täällä pyöräillä ollenkaan kun autoilijat ajoivat aika vauhdikkaasti kapeilla mutkikkailla teillä... Mutta hyvin näyttävät antavan tilaa.

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Luin pari ekaa artikkelia Googlesta Casco Speedster review haulla ja Kask Bambino 40 km matkalla oli 20 s nopeampi. Yleisesti tuosta pidettiin hengittävyyden, ei nopeuden takia. Joten on makukysymys, haluaako vielä nopeamman kypärän. Arvostelujen perusteella kaikki nopeat aerokypärät eivät ole umpipönttöjä hikisaunoja.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

@ Vuoltu: Liikenne on täällä rauhoittunut paljon viime vuosien aikana. Ja tosiaan trikelle annetaan vielä paljon paremmin tilaa kuin normipyörälle, mutta eihän nuo vilkkaat tiet mitään mukavia pyöräilyreittejä ole. Onneksi on kesäloma tulossa, pääsee ja jaksaa lähteä vuorille, erämaan rauhaan polkemaan.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

vaaka kirjoitti:

Kask Bambino 40 km matkalla oli 20 s nopeampi.

Joo, kyllähän minäkin nettiä kattelin ennenkuin uuden kopan tilasin. Siellä netissä jonkun sällin Bambino oli siis TT pyörällä 40 kph nopeudella tunnin ajaen 0.5 % nopeampi (20 / 3600). Ihmeelliset oli testijärjestelyt, jos tuo 0.5 % ei häviä virhemarginaaliin moneen kertaan.

Mutta eipä silti, varmaankin tuo umpinainen munankuori olisi ollut aerompi... aika monta syytä kuitenkin oli miksi tuollaista ei tullut nettikaupasta hankittua, hinta, umpinaisuus ja edes jonkunlainen pyöräilyetiketti eli kunnioitus pyöräilykulttuuria kohtaan (= häveliäisyys :mrgreen: ). Toisaalta, itselleni aero-kypärän suurin ominaisuus oli tuo visiiri. Silmälaseja voi pitää alla ja se todella suojaa silmiä (kasvoja) ajoviimalta.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Tuo tekemäni tontitus, eli iskarin alapään siirto rungossa alaspäin vaikutti scorppariin yllättävänkin monella tapaa.

Mitattua:

  • maavara on nyt 122 mm
  • keskiön korkeus on nyt 365 mm
  • penkin korkeus on nyt 300 mm
  • kiinnityspiste 17 mm iskarin suunnassa "alaspäin", enemmän rungon sisällä

Mutua, plussaa:

  • nojakulma loiveni (kai)
  • polkeminen tuntuu helpommalta (nojakulman/sylikulman vaikutusta?)
  • kaarreajo tuntuu vakaammalta, helpommalta => suuremmat nopeudet, pienempi "kippausherkkyys" (painopiste alempana?)
  • alamäkinopeudet ovat kasvaneet (ilmanvastus parempi). Itse asiassa loivat ylämäkiosuudetkin menevät nopeammin. Ja tietysti sellaiset täällä harvinaiset pikku vastamäet, joihin mennään edellisen alamäen antamalla vauhdilla. Voisin kuvitella, että sopivasti kumpuilevassa maastossa, suomalaismaalaismaisemassa, pääsisi selkeästi kovemmalla keskarilla "(in my dreams" :roll: )

Mutua, huononnusta:

  • pedal bob paheni selvästi

Kuva

Viimeksi muokannut vph, 01 Heinä 2015, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Noi levytetyt kiekot sopii hienosti tuohon pyörään.
Onko tuo masto ainoastaan kameraa varten?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

jooseha kirjoitti:

Noi levytetyt kiekot sopii hienosti tuohon pyörään.

Kiitos!

jooseha kirjoitti:

Onko tuo masto ainoastaan kameraa varten?

Kyllä vain :oops: . Tosin nyt siinä on myös viiri nippareilla kiinni. Aika tukevaa tavaraa piti tuo tolppa laittaa, ennenkuin ylimääräiset värinät ja tärinät katosivat kuvasta (ilman viiriäkin!). Gopro:n omat tsydeemit osoittautuivat ihan leluiksi tuossa mielessä.

Kun taas kohta kyllästyn tähän elokuvatähden rooliin, niin tolppa taitaa lähteä aika kauas, siinähän on varmaan aivan kauhea ilmanvastus.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Maisemia tästä mun kotimäestä ja samalla 80 km/h mittariin - oli vähän hidastetta matkalla: https://youtu.be/U66vDdYn3HY, kesto 2min 23s

Jouduin ottamaan äänet pois videosta, kun saatoin epähuomiossa käyttää hieman karkeahkoa kieltä kommentoidessani tuon pihatieltä eteen tuupanneen naisautoilijan näköaistia (itselläni oli ihan rajoituksen mukainen nopeus tuossa kohtaa ennen servojen kytkemistä). (Edit: outoa, ei ne äänet mihinkään olekaan poistuneet, dommage.)

Hauska seurata tuota Garminin dataan perustuvaa Grade-% -näyttöä: kun vauhti hidastuu ihan lopussa nopeasti, niin ilmanpaineanturi (tai mittarin logiikka mikä lie) näyttää tulkitsevan jarrutuksen mäen jyrkentymiseksi, näyttöön jysähtää yli 9 % vastamäki lukemia.

Viimeksi muokannut vph, 03 Heinä 2015, 22:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kogam
Viestit: 162
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja kogam »

Oot kyllä hurja sälli kaahaamaan,,,, huhhuhhuh. :shock:

Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015- Cruzbike Vendetta V 20 2020-

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Ihan normipäivä, ei mitään. Kaikki kaksipyöräiset ja invamopot ajaa täällä noin - autoilijat on siihen tottuneet ja antaa hyvin tilaa, yhteispeliä. Kaikkien etu, ruuhkat pienenee.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Saukki »

No on kyllä villin näköistä menoa :shock: Hurja vauhti. Jäisköhän iteltä ajamatta :lol:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Ihan normipäivä, ei mitään. Kaikki kaksipyöräiset ja invamopot ajaa täällä noin - autoilijat on siihen tottuneet ja antaa hyvin tilaa, yhteispeliä. Kaikkien etu, ruuhkat pienenee.

Tuleeko paljo ruumiita :o

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2653
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tosi ärhäkän näköinen peli, en ihmettele että menee kovaa, eikä kuskinkaan pää saa kovin pehmeä olla tai muuten tollasia nopeuksia uskaltais ollenkaan laskea, hui :D !

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin