Tänään ajoin Scorpparilla

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Kun ei päivänvalossa ehdi polkemaan, niin on poljettava edes virtuaalisesti, tietokone teki tälläisen etukatteen 2D simulaation:

airflow-1.png

10 s video: https://vimeo.com/140092272

Naamaan tuntui tuulevan ihan reaalimaailmassakin. Kiva pallo tuonne taakse näyttää tuossa muodostuvan.

Reynoldsin luku on laskelmassasi aivan liian pieni nojapyörän kuvaamiseen. Mitä suuremman Reynoldsin olosuhteet, sitä pienempiä pyörteitä (suhteessa virtaustilanteen kokoon) ilma kykenee tekemään. Tee siis laskelmat suuremmall Re arvolla.

Raikkaassa ulkoilmassa Re approksimaatio voidaan laskea 70 x mitta (mm) x nopeus (m/s). Reynoldsin luku on virtaustilanteen massavoimien ja leikkausvoimien suhde ja se saadaan kertomalla virtaustapauksen koko, virtausnopeus ja tiheys keskenään ja jakamalla tulo virtaavan aineen viskositeetilla.

Jos tuosta sinun kuvassasi mainitusta Reynolsista lähtee takaperin jakamaan 5000 / 70 / 10 m/s saadaan karakteristiseksi mitaksi reilu seitsemän milliä nojakko (vrt. ratsukko) kokoa kuvailevaksi mitaksi. Koska oikea trike on vähintään 1500 mm pitkä jotain tolkkua laskelmasta saadaksesi, tee se uudelleen noin miljoonan Reynoldsilla. (70 x1500 mm x 10 m/s = Re = 1050000) Jos tarkoitus on tutkimuksen avulla maksimoida nojakin huippunopeutta, 2-3 miljoonaa on vielä lähempänä oikeaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Hienoa! Eihän mulla ollut mitään ideaa millainen luku Reynoldsiksi olisi laitettava, luulin että 5000 on jo "iso pyöreä luku".

En tiedä onko mulla tuossa mitään tutkimuksellista tai maksimoinnillista tavoitetta, mutta ajattelin uteliaisuuttani katsoa mitä nuo ilmaiset softat tuottavat. Ilman muuta kokeilen miljoonakerhon luvuilla! Kiitos taas kerran.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja tm »

Laitoin kimppatilausta aluille, katsotaan herättääkö mielenkiintoa:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4421

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Nokan vaikutuksesta nopeuteen: Jos sää sallii, niin ensi viikonloppuna painun Cannesin pyöräringille nokan kanssa testaamaan. Mielenkiintoista nähdä mitä saan tulokseksi, edellinen ajo on stravassa ylhäällä. joten vertailun pitäisi olla helppoa.

Re 2 miljoonaa tuotti aika ujon tuloksen, jotenkin nuo pyörteet katosivat melkein kokonaan:

Re2M.png

Miksiköhän näin?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Tunnin ajo Cannesin pyöräringillä oli aikamoinen pettymys. Tuntui että ei kulje yhtään mihinkään, tuntui tosi nihkeältä. Edelliseen testisessioon nähden paras 10 km keskari muuttui 32.9 -> 33.0 kmh ja koko session keskari laski 32.3 -> 32.1 kmh. Sykemittari ei toiminut, joten sykedataa en saanut.

Takana on monen viikon laiska ja lähes nollapyöräilyjakso, joten kunto ei varmaan ole ihan tiptop.

Nokka oli nyt ylimmässä säädössään. Seuraavaksi kokeilen alempaa asetusta, tuo asento ei mielestäni toimi.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Muutama kuva sessiosta:

Kuva

Kuva

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

vph kirjoitti:

Tuo tekemäni tontitus, eli iskarin alapään siirto rungossa alaspäin vaikutti scorppariin yllättävänkin monella tapaa.

Mitattua:

  • maavara on nyt 122 mm
  • keskiön korkeus on nyt 365 mm
  • penkin korkeus on nyt 300 mm
  • kiinnityspiste 17 mm iskarin suunnassa "alaspäin", enemmän rungon sisällä

Mutua, plussaa:

  • nojakulma loiveni (kai)
  • polkeminen tuntuu helpommalta (nojakulman/sylikulman vaikutusta?)
  • kaarreajo tuntuu vakaammalta, helpommalta => suuremmat nopeudet, pienempi "kippausherkkyys" (painopiste alempana?)
  • alamäkinopeudet ovat kasvaneet (ilmanvastus parempi). Itse asiassa loivat ylämäkiosuudetkin menevät nopeammin. Ja tietysti sellaiset täällä harvinaiset pikku vastamäet, joihin mennään edellisen alamäen antamalla vauhdilla. Voisin kuvitella, että sopivasti kumpuilevassa maastossa, suomalaismaalaismaisemassa, pääsisi selkeästi kovemmalla keskarilla "(in my dreams" :roll: )

Mutua, huononnusta:

  • pedal bob paheni selvästi

Kuva

Pakko lainata vanhaa viestiä. Vieläkö sulla on tämä iskarin madallus käytössä ja oletko tyytyväinen :) ? Aloin meinaan itekin miettiä pitäisikö siirtää iskarin kiinnitystä, jos se loiventaa penkin kulmaa? Scorpparissa on jo nyt penkissä alin säätö käytössä mutta kaksipyöräisen jälkeen nojakulma tuntuu hurjan pystyltä. Kuinka paljon iskarin kiinnityspisteen muuttaminen pomputtaa enempi polkiessa ja voikohan siihen vaikuttaa esim. ilmaiskarin paineita säätämällä?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Kyllä madallus on edelleen käytössä, mutta yhä lisää madallettuna: heitin koko jousen mäkeen ja korvasin sen muoviputkella ja paksulla kumiprikalla. Näin pystyin laskemaan penkin hyvin lähelle takarengasta, kun joustovaraa ei juurikaan tarvitse olla ja samalla se pompotus katosi kokonaan (tai en sitä enää havaitse). Niillä nojakulmilla, joita olen pystynyt kokeilemaan, on oma kokemukseni ollut se, että mitä loivempi, sen parempi. Myös nousuissa (tämä taitaa olla vastoin internetistä löytyvää totuutta).

Nyt ei siis enää ole jousta, joka puristuessaan imisi vähäistä jalkojeni tuottamaa energiaa itseensä. Ilmaiskareita en tunne lainkaan, mutta oman logiikkani mukaan jousen jäykennys (paineen lisääminen?) muuttaa jousen puristumamatkaa vakiovoimalla, mutta saman energian se edelleen sitoo itseensä. Puristuksen syömää energiaa ei sitten millään tuosta systeemistä saa takaisin eteenpäinvieväksi voimaksi. Voidaan teoretisoida, että täysin pyöreällä pyörityksellä moista ongelmaa ei ole lainkaan, mutta se on teoria, joka jo lähtökohtaisesti on todellisuuden ulkopuolella, koska täysin absoluuttisen pyöreää pyöritystä ei ole kenelläkään.

Nojakulma on nykyisellään 25 astetta:

Scorpion angles.png

Ja tässä kuvassa näkynee iskarisysteemin nykytila. Ulosjousto on muodikkaasti rajoitettu liinalla. Tuo "tyhjä" reikä on siis se alkuperäinen iskarin alakiinnikkeen pultin paikka.

IMG_1949.png

Vielä loivemman nojakulman saisi aikaiseksi, jos fabrikoisi jatkopalat tuohon takaheilurin nivelen kohdalle niin, että takapyörä siirtyisi taaksepäin ja samalla sitä voisi "nostaa" lähemmäs penkin selkänojaa. Tämä vähentäisi takarenkaalle tulevaa painoa, joten Suomen talviajossa sitä kai pidettäisiin huonona asiana, itselleni sillä ei todennäköisesti olisi mitään merkitystä.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Tiputin nokan asennon tänä aamuna niin alas kuin nykykiinnikkeet sallivat. Sitten 32 km maantieajelulle. Ylämäet menin vaimon vauhtia, joten niistä ei saa mitään vertailudataa, mutta alamäet sain laskettua muun liikenteen juurikaan häiritsemättä ja ajoin tyylillä "koko ajan veto päällä, mutta ei mitään temporaineria".

Ihme juttu, nyt tuo nokka näytti taas antavan lisävauhtia ihan perhanasti. Olikohan eilinen pelkkä vakava taantuma kunnon osalta, vai voiko olla, että tuo pieni nokan asennon säätö vaikuttaa ihan sairaasti? Vai onko niin, että nokan etu tulee esiin vasta lähempänä viidenkympin vauhteja? No, aika näyttänee. Muuten tykkäsin kyllä ajella nokan kanssa liikenteessäkin. Peukutuksia, virnistyksiä ja ällistyneitä ilmeitä tuli paljon maantiefillaristeilta, jotka polkivat vastamäkeen, kun itse huristin reilua viittäkymppiä alaspäin. Huudoista en saanut selvää.

Jotain statistiikkaa, ensimmäinen alamäki, 5,7 km keskimäärin -4%:

Oma ennätys syntyi, nyt 49.3 kmh. Edellinen enkka vuodelta 2013 maantiefillarilla 45.9 kmh ja paras aiempi trike-tulos 44.4 kmh. Stravassa historiaa kaikkiaan 48 kpl omia suorituksia. Tilannetta vielä "parantaa" se, että pätkälle on tullut kolmet liikennevalot vuoden 2013 jälkeen, niissä joutui nytkin himmaamaan ihan kunnolla ennenkuin ne vaihtuivat (liikennetunnistimet). Kuvana näin:

Dip stats.PNG

Toisessa alamäessä, 7.3 km, -3 % samankaltaiset tulokset, paitsi oma ennätys jäi syntymättä: jäin sekunnin parhaastani, joka on ajettu klubilenkillä useamman pyöräilijän vuorovedolla kiihdytetyllä ja peesatulla vauhdilla - tuo ajo on jäänyt hyvin mieleeni, kun silloin meno tuntui kokolailla hurjalta, kaikki vetivät ihan täpöillä kilpailumeiningillä. Trikellä aiempi paras tulos 44.7 kmh, nyt 48.0 kmh.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset testailukokemusten jakamisesta :) !
Mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän nokka auttaa.

Sen verran vielä mainostan tässä viestiketjussa, että sain katteiden hinta+rahtitiedot yhteistilausta varten, löytyvät tuolta:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4421

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Kiitos vph, hyviä tarkentavia kuvia. Tosiaan mietin tuota ilmaiskarin kannalta lähinnä siten että jos siinä on niin kovat paineet ettei jousta enää kuskin alla, toisaalta kai se sitten olisi se ja sama onko siinä iskaria enää ollenkaan :roll: . Mielenkiintoinen tuo oma systeemisi. Ite en ole huomannut ajaessa pomputusta kuin jyrkimmissä mäissä joissa kadenssi tippuu alas ja joutuu kevyen pyörittämisen sijaan "runttaamaan". Pomputtaminen on kyllä lisääntynyt tässä viime aikoina tuolla jousella tai sitten vaan huomaan sen paremmin kun vertailukohtana on cheetahin ilmaiskari joka ei pomputa.

Jännä homma etten scorpionin jyrkempää kulmaa huomannut kuin vasta sen jälkeen kun olin ajanut matalempaa :) .

Ymmärsin (ehkä?) noista kuvista että jos tuon madalluksen tekee, ei varmaan enää ole minkäänlaista optiota pitää tarakkaa paikallaan eikä lokasuojakaan taida enää mahtua väliin? Voipi olla että jää omat madallukset tekemättä.

Eikös noihin katteihin päde se että niiden edut tulevat paremmin esiin mitä kovempi vauhti, koska vauhdissa ilmanvastus kasvaa ja kate auttaa sujahtamaan ilmojen läpi paremmin :) ?

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Nopeuden tuplaus vaatii polkuvoiman kahdeksankertaistumisen, joten aivan oikeassa olet premnas. Mitä suurempi nopeus sitä suurempi vastus ja sitä suuremmat voitot aerodynamiikan paranemisesta tulee. Olen muuten ollut tyytyväinen HPV:n pomputtamattomaan takaiskariin, paitsi, että se voi pogota eteen ja taakse valoissa seistessä, kun jalka on maassa. Ei haittaa oikeasti, tuntuu vain oudolta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja jori »

vaaka kirjoitti:

Nopeuden tuplaus vaatii polkuvoiman kahdeksankertaistumisen, joten aivan oikeassa olet premnas. Mitä suurempi nopeus sitä suurempi vastus ja sitä suuremmat voitot aerodynamiikan paranemisesta tulee. Olen muuten ollut tyytyväinen HPV:n pomputtamattomaan takaiskariin, paitsi, että se voi pogota eteen ja taakse valoissa seistessä, kun jalka on maassa. Ei haittaa oikeasti, tuntuu vain oudolta.

Polkuvoima vain nelinkertaistuu. Se mikä kahdeksankertaistuu on polkuteho.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

Premnas kirjoitti:

Ymmärsin (ehkä?) noista kuvista että jos tuon madalluksen tekee, ei varmaan enää ole minkäänlaista optiota pitää tarakkaa paikallaan eikä lokasuojakaan taida enää mahtua väliin? Voipi olla että jää omat madallukset tekemättä.

Oma tarakkani kiinnittyi runkoon, joten kai se edelleen menisi paikalleen, mutta ritsiosa viettäisi kymmenisen astetta taakse ja alas. Takalokari ei varmaan nykyasennossa menisi itselleni paikalleen, mutta korkeutta olisi helppo kiertää jousilautasesta lisää, jos niin haluaisi. Tuollainen madallushan ei vaadi kuin kahden reiän poraamisen alumiiniin, menee akkuporallakin hetkessä, joten sitä on helppo ja nopea kokeilla, kunhan vaan on huolellinen reikien paikkojen merkitsemisessä. Tarakka ja lokarit on itselleni pelkkiä vauhdin surmia. Selkänojaan heitettävät Radicalin pienet sivulaukut riittävät vähintäänkin hyvin ja lokasuojana penkki suojaa selkää roiskeelta tarpeeksi. Etupyörien nostama vesikin lentää ukosta ohi ilman lokasuojia.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tänään ajoin Scorpparilla

Viesti Kirjoittaja vph »

tm kirjoitti:

Kiitokset testailukokemusten jakamisesta :) !
Mitä enemmän vauhtia, sitä enemmän nokka auttaa.

Sen verran vielä mainostan tässä viestiketjussa, että sain katteiden hinta+rahtitiedot yhteistilausta varten, löytyvät tuolta:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=4421

Taitaakin olla läjäpäin osallistujia puolikatettujen luokassa Nokialla ensi kesänä.

Lisää "vauhtikuvia" lauantailta:

Kuva

Kuva

Vastaa Viestiin